Loke Borgersen

Alder: 57
  RSS

Om Loke

Stolt far til fem, katolikk, konvertit, papist. Du finner meg også på; Plurk http://www.plurk.com/Loke_B Twitter http://twitter.com/endelighelgen Blogg http://lokesvei.blogspot.com/

Følgere

RE: Frelst

Publisert nesten 12 år siden

 

28.05.09 kl. 23:16 skrev Gunnar Lund:

Ja, det hadde vært interessant å høre hvordan du Hassan ble frelst og hva du legger i ordet "frelse". Kanskje vi kan lære noe nytt her.


Det var da voldsomt, hvordan I. Hassan skal "forsvare" seg. Hun er, født her, snakker sikker bedre norsk, en den norskeste Nordmann. Hun bærer hijab, og eventuelle  andre klær, knyttet til sin kultur.

Nordmenn, har en stygg historie overfor Samene. Fornorskningen, med all nedverdiget, og undertrykkelse. Årene har gitt oss nye landsmenn. 1. generasjons innvandrere, er erstattet av 2, og av en 3, generasjon. Som har høy utdannelse, deltar i samfunnslivet, debatten.

Ønsker det samme som alle, at Norge skal forbli, et godt land å leve i. Ja, vi har gjenger, og personer, som ikke finner seg tilrette, i det norske samfunnet. Der har vi som et felles samfunn en utfordring. Uansett, om det er narkomane, gjenger, kriminelle, med forskjellig etnisk tilknytting.

Så får en, til dels , lese, fra en intolerant kar, i lusekofte, han om. det.  En blir ikke mere norsk av å gå med lusekofte! (Så er mønstre fra koftene, hentet fra Europeiske mønstre, å "for-norsket"). Det meste av vår kultur er "import", slik Edvard Grieg, kom fra Skottland. En musiker, som satt toner til det norske landskap og sjel. Nå brukte ikke han kilt da.

Gå til kommentaren

RE: RE: Hijab og hijab

Publisert nesten 12 år siden

 

27.05.09 kl. 17:51 skrev Solveig Johanne Grønstøl:

 

27.05.09 kl. 17:40 skrev Loke Borgersen:

Ja, det var fint hun viste respekt. Da må det nevnes at dette var en flortynn "utgave".

Det samme norske kvinner bærte i min barndom 60- tidlig 70 tallet og før den tid. Alle gikk med skaut, i en viss alder. Ihvertfll de som var var gift. Denne debatten, er så typisk norsk. Vi fokuserer på en ting innen Islam. H.M Dronningen viste en fin gest. Som også de statsoerhoder, ministre gjør når de går inn i en Synagoge, bærer de kalott. Minner på ordtaket;"...når du er i rom, gjør som romere".

Respekt, er ordet som ligger i bunnen her.

Veldig sant. Ein liten parantes: No er det jo slik at i nokre få menighetar her i landet bærer kvinnene skaut når dei profeterer, og leder bønn og lovsang. Og på 60-tallet brukte ekte pinsedamer hatt.

 

(Parantes II) Riktig, og håret i "Pinseknute", ser det også idag, men ikke i den utstrekning lengere. Det gjelder å huske sin egen nære historie. Er også de kristne sekter idag, der jenter/kvinner gå i skjørt hele døgnet, alle dager.

Gå til kommentaren

RE: Hva er jeg da?

Publisert nesten 12 år siden

 

27.05.09 kl. 01:09 skrev Ilham Hassan:

Du er ikke den første som berøver meg retten til å kalle meg norsk.Desverre har jeg heller ingen norsk fødselsattest å skilte med. Jeg er nemlig født i Kuwait. Kom til Norge som 10-åring. Er født av somaliske foreldre, min far forlot Somalia for godt da han var 16 år,min mor da hun var 15. Begge har bodd i Kuwait i store deler av sine liv.

Jeg har nå bodd i Norge i 14 år. Har aldri bodd i Somalia,besøkte faktisk landet for første gang sommeren 2008,og var der i kun 3 uker. Måtte lære somali da jeg kom til Norge,snakket bare arabisk. Har heller ingen kuwaitisk statsborgerskap,ingen utledninger får den "æren" i Kuwait.

Er det rart at jeg vil kalle meg nordmann? Norge er faktisk det eneste landet som har gitt meg og mine søsken statsborgerskap. Blir "innvandrere" eller barn av innvandrer noen gang norske? Hvordan definerer du egentlig nordmenn? Jeg misliker sterkt enkeltes tendens til å sette mennesker i bås. Hvorfor kan ikke enhver definere seg selv?

Så hva vil du kalle meg hvis jeg ikke får lov til å være norsk? Kom med forslag.

Du er Norsk, like mye som en Bergenser. For jeg har store problemer med å forstå, Bergensere generelt.

Slik har alltid Norge vært. Sammensatt. Du kommer fra et annet "dalsøkke". Men slik har Norge utviklet seg. Er vel så få land i Europa, der landsmenn har levd issolert. At du møter utfordringer ja. På 40-50 tallet stod det i Aftenpostens boligannonser; "Leilighet ledig, - ikke Finnmarkinger".

Gå til kommentaren

RE: ...

Publisert nesten 12 år siden

 

27.05.09 kl. 17:47 skrev Andreas Hesselberg:

Ja, velkommen etter. Det er vel på tide at den katolske utnytter Internett hvis de ønsker å nå frem med sitt budskap.

Andre menigheter og religioner har utnyttet dette i mange år allerede.

Der har du rett, og diskusjonen, om hvem var først, er ikke noe poeng. Slik jeg ser det. Den katolske kirke er stor innen kristendommen. Skal noe gjøres, er det mange hensyn å ta. Det kan bli "tungrodd" ja, men så var det noe med kvalitet.

De menigheter og religioner du nevner. Ymse kvalitet fra de "lokale bedehus", som oppdateres, ny og ne. I dagens informasjons samfunn, kreber brukeren, oppdatering. Hvis ikke ligger disse sider du nevnte der, uten besøk. Hva er hensikten da? Den katolske kirke, har nå tatt i bruk internett, da kompetansen er der, og mediaet er utprøvd. Slik er det å styre en verdensomspennende kirke.

Gå til kommentaren

Hijab og hijab

Publisert nesten 12 år siden

Ja, det var fint hun viste respekt. Da må det nevnes at dette var en flortynn "utgave".

Det samme norske kvinner bærte i min barndom 60- tidlig 70 tallet og før den tid. Alle gikk med skaut, i en viss alder. Ihvertfll de som var var gift. Denne debatten, er så typisk norsk. Vi fokuserer på en ting innen Islam. H.M Dronningen viste en fin gest. Som også de statsoerhoder, ministre gjør når de går inn i en Synagoge,  bærer de kalott. Minner på ordtaket;"...når du er i rom, gjør som romere".

Respekt, er ordet som ligger i bunnen her.

Gå til kommentaren

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere