Andreas Dingstad

47

Brave New World

Publisert: 6. mai 2010

"Till at last the child's mind is these suggestions, and the sum of the suggestions is the child's mind. And not the child's mind only. The adult's mind too-all his life long. The mind that judges and desire and decides-made up of these suggestions. But all these suggestions are our suggestions... Suggestions from the State."
- Aldous Huxley, Brave New World

I dag leser vi at organisasjonen Reform – med statens velsignelse – skal ”utvide barns kjønnsidentitet” med å fortelle eventyr om homofile konger og lesbiske prinsesser i barnehagen.

Og jeg som trodde at barn i utgangspunktet har et ganske så avslappet forhold til kjønnsgrenser, og i sin daglige lek krysser disse titt og ofte. Men nå skal det altså ideologisk styres.

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

Vår egen minstemann har ett år igjen ved den utmerkede kommunale barnehagen han er så glad i. Men det er kanskje like greit at han snart er skoleklar – før eksperimenteringen starter for fullt.

Vi skal nok klare å oppdra han til å bli et tolerant, dannet og anstendig menneske allikevel - men det blir på våre egne premisser, ikke statens.

Kommentar #1

Erling Rimehaug

593 innlegg  622 kommentarer

Ironisk? Nei, dessverre

Publisert over 11 år siden

I 1994 ga James Finn Garner ut "Politically correct bedtime stories" - hvor Rødhette tilgir ulven hans voldelige snakk fordi han hører til en utsatt minoritet, og hvor ulven tar på seg bestemors klær for å overskride kunstige kjønnsgrenser. Inn kommer så en "vedforbrenningstekniker" - det vil si en vedhogger og representerer det voldelige mannskjønnet med sitt "redskap"...

Det var ment som ironi, og var tildels en svært så morsom harsellering med politisk korrekthet. Men jeg er redd det som kommer nå, ikke er ironisk ment. Vi kan jo likevel håpe at ungene ler av det.

Kommentar #2

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Hvor er debatten

Publisert over 11 år siden

Vi hører og ser til stadighet at div. ordninger og tiltak blir innført...etter at de er vedtatt innført...uten at vi har hørt et skvatt om noen debatt om emnet....Selv om det sitter en flertallsregjering nå,er det vel vanlig å debattere saker FØR de blir aktivert.?  OG..er det dette minioritetstyrraniet som kommer til syne igjen.?  Politisk korrekthet tar snart kverken på all fornuftig tankegang her i landet!!

Kommentar #3

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Vår påvirkning

Publisert over 11 år siden

Sosiologen Neil Postman har i en av sine bøker trukket frem Huxleys bok vår vidunerlige nye verden og stilt den opp mot Orwels 1984. Der Orwel taler for storebror seg deg forteller Huxley historien om et samfunn hvor sotrebror skaper deg.

Ovenfor barn er vi alle kontrollerende storebror og skapere. Men en del religiøse mener jo at barn ikke starter med tom harddisk men alt er innpodet det guddommelige. Da burde man vel ikke være så engstelig for hva mennesket kan påvirke barna med.

Det er en illusjon å tro at vi klarer å oppdra våre barn uten også å påføre dem både våre fordommer og våre livssannheter. Våre barn skal virke som selvstendige indivder i et samfunn, da kan de ikke lene seg på kun sine foresattes oppfattninger. Er da ønsket å oppdra barna på våre, de foresattes premisser, har man en umulig oppgave og det kan spørres om man agerer til barnets beste.

Men det kan jo hende man føler frykt for at andres meninger utkonkurerer ens egne og derav vil ha seg frabedt andres innblanding. I mitt hode ville jeg da se litt nøyerer på mine egne meninger for å kontrollere at de argumentsmessig, etter min mening, er bedre enn det mine barn får av meninger fra andre.

For jeg har lært meg at mine meninger titt og ofte kommer til kort og det utvikler meg.

Kommentar #4

Bente Haukaas

48 innlegg  1453 kommentarer

RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 10:36 skrev Andreas Dingstad:

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

 JA, det er den!

Kanskje må vi to til tre generasjoner frem i tid før våre etterkommere gjør opprør mot den statlige styringen av hva vi SKAL og MÅ tro. Eller kankje blir de så indoktrienerte at de ikke makter ....

Budskapet i Orwells "1984" ble plutselig så mye tydeligere ......

Kommentar #5

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

RE: Vår påvirkning

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 12:16 skrev Lars Randby:

Sosiologen Neil Postman har i en av sine bøker trukket frem Huxleys bok vår vidunerlige nye verden og stilt den opp mot Orwels 1984. Der Orwel taler for storebror seg deg forteller Huxley historien om et samfunn hvor sotrebror skaper deg.

Ovenfor barn er vi alle kontrollerende storebror og skapere. Men en del religiøse mener jo at barn ikke starter med tom harddisk men alt er innpodet det guddommelige. Da burde man vel ikke være så engstelig for hva mennesket kan påvirke barna med.

Det er en illusjon å tro at vi klarer å oppdra våre barn uten også å påføre dem både våre fordommer og våre livssannheter. Våre barn skal virke som selvstendige indivder i et samfunn, da kan de ikke lene seg på kun sine foresattes oppfattninger. Er da ønsket å oppdra barna på våre, de foresattes premisser, har man en umulig oppgave og det kan spørres om man agerer til barnets beste.

Men det kan jo hende man føler frykt for at andres meninger utkonkurerer ens egne og derav vil ha seg frabedt andres innblanding. I mitt hode ville jeg da se litt nøyerer på mine egne meninger for å kontrollere at de argumentsmessig, etter min mening, er bedre enn det mine barn får av meninger fra andre.

For jeg har lært meg at mine meninger titt og ofte kommer til kort og det utvikler meg.

Lars..Det du sier er at barn ikke trenger rettledning,for de vet best selv...Fri barneoppdragelse  har mange prøvd,med dårlig resultat....Nå snakker de fleste om behovet for disiplin,både i hjemmet og på skolen(til og med sv-ere)..og da er det kanskje håp....

Kommentar #6

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

RE: RE: Vår påvirkning

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 12:38 skrev Rune Holt:Lars..Det du sier er at barn ikke trenger rettledning,for de vet best selv...Fri barneoppdragelse  har mange prøvd,med dårlig resultat....Nå snakker de fleste om behovet for disiplin,både i hjemmet og på skolen(til og med sv-ere)..og da er det kanskje håp....

 Er det det jeg sier Rune H. eller er det det du tror jeg sier. Jeg har ingen tro på at et barn kan utvikle seg helt av seg selv. Jeg har heller ingen tro på at vi er forhåndsprogrammerte og fiks ferdige fra fødselen av.

Men det jeg påpeker er at vi har en enorm makt og innflytelse som foresatte. Dette er noe vi bør være oss bevisste så vi ikke skader våre barn men søker å veilede dem og gjøre dem til bedre mennesker enn det vi selv er. Utganspunktet mitt er at barn er selvstendige individer vi har til låns en periode, det er vårt valg om vi ønsker å ødelegge dem eller bygge dem opp. Alene har de ingen sjanse.

Kommentar #7

Andreas Dingstad

47 innlegg  57 kommentarer

RE: Ironisk? Nei, dessverre

Publisert over 11 år siden

Erling: takk for boktips. Den høres jo både morsom og aktuell ut. Kanskje jeg skal teste den på barna…

Lars: skjønner poengene dine. Men jeg mener at dine forutsetninger og ønsker allerede er oppfylt. Barneoppdragelse foregår da ikke i et vakuum. Barn får jo impulser fra mange ulike steder, det være seg barnehage, venner, reiser, klubber osv - i tillegg til det viktigste grunnlaget som skapes i hjemmet. Dette kan jo bare være av det gode.

Men personlig så er det grenser for hvor mange av statens kameler jeg orker å svelge før jeg sier nei takk til ytterligere servering.

06.05.10 kl. 10:51 skrev Erling Rimehaug:

I 1994 ga James Finn Garner ut "Politically correct bedtime stories" - hvor Rødhette tilgir ulven hans voldelige snakk fordi han hører til en utsatt minoritet, og hvor ulven tar på seg bestemors klær for å overskride kunstige kjønnsgrenser. Inn kommer så en "vedforbrenningstekniker" - det vil si en vedhogger og representerer det voldelige mannskjønnet med sitt "redskap"...

Det var ment som ironi, og var tildels en svært så morsom harsellering med politisk korrekthet. Men jeg er redd det som kommer nå, ikke er ironisk ment. Vi kan jo likevel håpe at ungene ler av det.

Kommentar #8

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: Ironisk? Nei, dessverre

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 10:51 skrev Erling Rimehaug:

I 1994 ga James Finn Garner ut "Politically correct bedtime stories" - hvor Rødhette tilgir ulven hans voldelige snakk fordi han hører til en utsatt minoritet, og hvor ulven tar på seg bestemors klær for å overskride kunstige kjønnsgrenser. Inn kommer så en "vedforbrenningstekniker" - det vil si en vedhogger og representerer det voldelige mannskjønnet med sitt "redskap"...

Det var ment som ironi, og var tildels en svært så morsom harsellering med politisk korrekthet. Men jeg er redd det som kommer nå, ikke er ironisk ment. Vi kan jo likevel håpe at ungene ler av det.

Takk for en interessant innskytelse Erling. Dette var ukjent for meg, men det understreker jo en bitter ironi - slik vi kan se det i lys av dagens situasjon. Uansett så blir jo slike ideologiske programmer av den typen som nå ble lansert i Norge noe som bør medføre at man kjemper enda hardere for å bevare foreldrerettens status. Vi lever utrolig nok i et samfunn som beveger seg mot det totalitære. Hvem skulle ha trodd det da vi tok farvel med den kalde krigen for tjue år siden...

Kommentar #9

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 12:29 skrev Benthe Haukås:06.05.10 kl. 10:36 skrev Andreas Dingstad:

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

 JA, det er den!

Kanskje må vi to til tre generasjoner frem i tid før våre etterkommere gjør opprør mot den statlige styringen av hva vi SKAL og MÅ tro. Eller kankje blir de så indoktrienerte at de ikke makter ....

Budskapet i Orwells "1984" ble plutselig så mye tydeligere ......

 Da jeg gikk på skolen ble vi tvunget til å pugge salmevers, og læreren fortalte oss at gud fantes. Det var aldri snakk om at folk kunne VELGE selv å tro noe annet.

Så vi har kommet et godt stykke mht hva staten nå blander seg i når det kommer til tro. Barna mine lærer noe helt annet ang religion på skolen enn det jeg gjorde for 30 år siden. Styringen har gått riktig vei siden jeg var barn hvertfall :)

Kommentar #10

Kjetil Kringlebotten

17 innlegg  699 kommentarer

RE: RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 18:17 skrev Sølvi Sveen:06.05.10 kl. 12:29 skrev Benthe Haukås:06.05.10 kl. 10:36 skrev Andreas Dingstad:

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

 JA, det er den!

Kanskje må vi to til tre generasjoner frem i tid før våre etterkommere gjør opprør mot den statlige styringen av hva vi SKAL og MÅ tro. Eller kankje blir de så indoktrienerte at de ikke makter ....

Budskapet i Orwells "1984" ble plutselig så mye tydeligere ......

 Da jeg gikk på skolen ble vi tvunget til å pugge salmevers, og læreren fortalte oss at gud fantes. Det var aldri snakk om at folk kunne VELGE selv å tro noe annet.

Så vi har kommet et godt stykke mht hva staten nå blander seg i når det kommer til tro. Barna mine lærer noe helt annet ang religion på skolen enn det jeg gjorde for 30 år siden. Styringen har gått riktig vei siden jeg var barn hvertfall :)

Two wrongs doesn't make a right...

Kommentar #11

Kjetil Kringlebotten

17 innlegg  699 kommentarer

RE: Vår påvirkning

Publisert over 11 år siden

Postman si bok heiter "Amusing ourselves to death." http://en.wikipedia.org/wiki/Amusing_Ourselves_to_Death

Kommentar #12

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 18:58 skrev Kjetil Kringlebotten:06.05.10 kl. 18:17 skrev Sølvi Sveen:06.05.10 kl. 12:29 skrev Benthe Haukås:06.05.10 kl. 10:36 skrev Andreas Dingstad:

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

 JA, det er den!

Kanskje må vi to til tre generasjoner frem i tid før våre etterkommere gjør opprør mot den statlige styringen av hva vi SKAL og MÅ tro. Eller kankje blir de så indoktrienerte at de ikke makter ....

Budskapet i Orwells "1984" ble plutselig så mye tydeligere ......

 Da jeg gikk på skolen ble vi tvunget til å pugge salmevers, og læreren fortalte oss at gud fantes. Det var aldri snakk om at folk kunne VELGE selv å tro noe annet.

Så vi har kommet et godt stykke mht hva staten nå blander seg i når det kommer til tro. Barna mine lærer noe helt annet ang religion på skolen enn det jeg gjorde for 30 år siden. Styringen har gått riktig vei siden jeg var barn hvertfall :)

Two wrongs doesn't make a right...

 Nei, det er sant :)

Men jeg kan ikke se at man ikke lærer valgfrihet på skolen i dag. Tvert imot, så blir individet langt mer ivaretatt og satt pris på enn før.

Det er hvertfall min opplevelse av dagens barneskole. Jeg har tre barn som går i 3. 5. og 7. klasse. Og den oppfølgingen, både på skolen og i samarbeid med hjemmet, er milevis foran det som var da jeg vokste opp.

Selvfølgelig er det alltid ting man fortsatt kan strebe mot, og skolen vil aldri bli "perfekt". Men min personlige opplevelse er at ting bare har gått riktig vei, og fortsatt gjør det.

Og når det kommer til en skole som alltid har vært, og alltid vil være, i utvikling med tiden vi lever i, så har vi alle vært "forsøkskaniner". Det vil også mine barnebarn være når den tid kommer. Men så lenge jeg ser at tolleransen i samfunnet har blitt bedre, svake grupper blir ikke lenger uglesett og glemt fordi de ikke passer inn i en A4-tilværelse, osv, så ser jeg jo at forsøkene virker :)

Kommentar #13

Bente Haukaas

48 innlegg  1453 kommentarer

RE: RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
06.05.10 kl. 18:17 skrev Sølvi Sveen:06.05.10 kl. 12:29 skrev Benthe Haukås:06.05.10 kl. 10:36 skrev Andreas Dingstad:

De aller fleste borgere av kongeriket Norge har ingen problemer med at homofile nyter fulle sivile rettigheter. Men det er noe annet når våre barn blir gjort til verdi- og kjønnsnøytralitetens forsøkskaniner. Spør du meg, så er denne ”nøytraliteten” like stappet med ideologi som et hvilket som helst religiøst eller filosofisk-pedagogisk verdenssyn.

 JA, det er den!

Kanskje må vi to til tre generasjoner frem i tid før våre etterkommere gjør opprør mot den statlige styringen av hva vi SKAL og MÅ tro. Eller kankje blir de så indoktrienerte at de ikke makter ....

Budskapet i Orwells "1984" ble plutselig så mye tydeligere ......

 Da jeg gikk på skolen ble vi tvunget til å pugge salmevers, og læreren fortalte oss at gud fantes. Det var aldri snakk om at folk kunne VELGE selv å tro noe annet.

Så vi har kommet et godt stykke mht hva staten nå blander seg i når det kommer til tro. Barna mine lærer noe helt annet ang religion på skolen enn det jeg gjorde for 30 år siden. Styringen har gått riktig vei siden jeg var barn hvertfall :)

 Hei Sølvi!

Hvis du har lest Orwells "1984", så vet du at den handler om et totalt styre hvor man er overvåket fra morgen til kveld, hjemme, på jobb og i fritid. Mikrofoner og kameraer fins overalt. De henger i trærene, er plassert bak bilder og speil mm. Ingen slipper unna Staten (eller "Storebror"). Jeg har ikke sjekket det opp, men jeg tror Orwell skrev den boken på ca. 1920 tallet. "1984" var altså hans fremtidsvisjon. En ganske uhyggelig en ....

Selvsagt handler ikke eventyr om homofile prinser som får hverandre til slutt, om kameraer og mikrofoner, men det kan handle om begynnelsen på en straff fra myndighetenes side dersom man vil lære barna noe annet. Statlige midler kan f.eks trekkes fra kristne barnehager (og evt muslimske), fordi de ikke vil lære barna om de elskende prinser som fikk hverandre.

Tiden med salmeverspugging på skolen skjedde i en tid da Norge fortsatt regnet seg som et kristent land. Om vi fortsatt er det i dag, kan nok diskuteres. Poenget er at Staten nærmest går inn og bestemmer hva vi skal mene. Det var ikke skolen det var snakk om men barnehagebarn, dvs barn  i den aldren hvor grunnleggende verdier dannes.  Indoktrinering m.a.o.

Barn har rett til å bli opplært i foreldrenes religion. Vil de ikke ha den når de er gamle nok til å bestemme selv, så er det greit. Ingen kan tvinge noen til å tro på Gud. Når noen vil innføre eventyr i barnehagene som klart strider mot kristen etikk (og muslimsk religion og flere ...), så blander de seg inn i den religiøse siden av krtsten (og andr gruppers) rligion.

Religionsfriheten blir med andre ord svekket.

Kommentar #14

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Det sosiale eksperiement som har slått feil.

Publisert over 11 år siden

Men lære om kristendom det skal ungene! Brave old world, defunct world, condemning world.

Hvor er bekymringen om sarte barnesinn der?

Enhver er seg selv nærmeste kan vi vel konkludere med.

Kommentar #15

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
07.05.10 kl. 01:39 skrev Benthe Haukås:

Selvsagt handler ikke eventyr om homofile prinser som får hverandre til slutt, om kameraer og mikrofoner, men det kan handle om begynnelsen på en straff fra myndighetenes side dersom man vil lære barna noe annet. Statlige midler kan f.eks trekkes fra kristne barnehager (og evt muslimske), fordi de ikke vil lære barna om de elskende prinser som fikk hverandre.

Tiden med salmeverspugging på skolen skjedde i en tid da Norge fortsatt regnet seg som et kristent land. Om vi fortsatt er det i dag, kan nok diskuteres. Poenget er at Staten nærmest går inn og bestemmer hva vi skal mene. Det var ikke skolen det var snakk om men barnehagebarn, dvs barn  i den aldren hvor grunnleggende verdier dannes.  Indoktrinering m.a.o.

Barn har rett til å bli opplært i foreldrenes religion. Vil de ikke ha den når de er gamle nok til å bestemme selv, så er det greit. Ingen kan tvinge noen til å tro på Gud. Når noen vil innføre eventyr i barnehagene som klart strider mot kristen etikk (og muslimsk religion og flere ...), så blander de seg inn i den religiøse siden av krtsten (og andr gruppers) rligion.

Religionsfriheten blir med andre ord svekket.

 Jeg mener at barns rett til å få lære om samfunnet kommer før foreldrenes religion. Spesielt når det gjelder slike ting.

Man kan ikke ta hensyn til feks foreldres religion dersom den sier at barna ikke skal lære om sex og hvordan kroppen fungerer slik sett før de er feks gift. Ei heller dersom  noen foreldre skulle begynne å rope om at deres religion sier at psykisk utviklingshemmede ikke skal få lov å arbeide, og at barna dermed ikke skal høre noe om dette i barnehage og skole.

Nå vet jeg at det i dag ikke finnes noen religion i Norge som sier noe om dette. Men dersom foreldres tro skal komme foran at barn lærer om folks "rettigheter" og det som faktisk er "normalt" i samfunnet, så kan vi fort komme ut og kjøre. For da er det jo bare for foreldre å skrike ut hver gang noe går imot deres tro. Og vi vet alle at tro ikke er det samme som fakta bestandig.

Ser man ting fra et ståsted som ikke skal forskjellsbehandle "svake" grupper i samfunnet, så er det ikke noe mindre slemt å snakke "stygt" om homofile og deres "naturlighet" i samfunnet, enn å si det samme om feks folk med mørk hudfarge eller handicappede.

Jeg er helt imot at religion skal bestemme hva barn i barnehager og i offentlig skole skal lære om. Staten har et ansvar for at barn får lære om det samfunnet de tross alt skal leve i på de områder foreldrene svikter eller nekter. For det finnes dessverre foreldre som "hjernevasker" sine barn mht hvordan de skal se på andre mennesker.

Kanskje spesielt med tanke på alle invandrere som kommer til landet, og som kanskje er veldig preget av landet de kommer fra og religionen de er opplært i, så er det viktig at deres barn lærer om ting foreldrene ikke snakker om hjemme. Nå mener ikke jeg at alle innvandrere er slik, langt ifra. Men at det finnes noen innimellom er helt klart. Det samme gjelder også barn fra "ressurssvake" hjem, hvor foreldrene kanskje ikke lærer barna om "noe som helst". Det å da ha vært innom de aller fleste tema på skolen som omhandler våre medmennesker og det samfunnet vi lever i, tror jeg er svært viktig for å kunne danne sitt eget syn på ting, og å lære seg å forholde seg til sin annerledes neste på en medmenneskelig måte.

Kommentar #16

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: Det sosiale eksperiement som har slått feil.

Publisert over 11 år siden
07.05.10 kl. 08:27 skrev Morten Christiansen:

Men lære om kristendom det skal ungene! Brave old world, defunct world, condemning world.

Hvor er bekymringen om sarte barnesinn der?

Enhver er seg selv nærmeste kan vi vel konkludere med.

 Da jeg gikk på barneskolen husker jeg at korsfestelsen i påska var grusom. Fordi det var en sann historie. Og det var vold, blod, lidelse og død. Det hjelper lite om det var en oppstandelse etterpå. For som barn så henger man seg opp i de grusomme detaljene, som feks spiker gjennom hender og ben. Og det at han hang der så avkledd....en voksen mann nesten uten klær, noe så ekkelt.....jeg husker hvor inderlig grusomt jeg følte det var. Derrick på fredagskvelden var jo bare barnemat i forhold. Det er på linje med dagens CSI på tv, med fæle detaljer om selve drapene.

Så man kan si hva man vil om voldsfilmer osv for barn. Men når man serverer små barn om korsfestelse uten betenkeligheter, så sier det meg at tradisjon gjør at folk blir blinde og slutter å tenke selv.

Det blir liksom slik at "fordi det alltid har vært slik" så fortsetter man å fortelle barna om denne grusomheten fra de er helt små.

Jeg mener slikt ikke hører hjemme før ungdomsskolen.

Kommentar #17

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

The world that never was

Publisert over 11 år siden

Sølvi, jeg er ikke enig med deg. Jeg mener at foreldrene skal ha mye og si, og senere at de unge voksne skal ha mye og si.

Det tilsier at man har basisfagene felles, norsk, matematikk, fysikk. Når det går utover det, til myke fag, livssynsfag, tolkning av samfunn og så videre, mener jeg at det skal finnes rom for flere syn og mer vekt på valg.

Det er ikke gitt at skolen skal lære barn om religion eller om homofili. Det er ikke gitt at skolen skal lære barna om alle former for rett og galt, men heller at man skal behandle hverandre med respekt.

Kommentar #18

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: The world that never was

Publisert over 11 år siden
07.05.10 kl. 08:56 skrev Morten Christiansen:

Sølvi, jeg er ikke enig med deg. Jeg mener at foreldrene skal ha mye og si, og senere at de unge voksne skal ha mye og si.

Det tilsier at man har basisfagene felles, norsk, matematikk, fysikk. Når det går utover det, til myke fag, livssynsfag, tolkning av samfunn og så videre, mener jeg at det skal finnes rom for flere syn og mer vekt på valg.

Det er ikke gitt at skolen skal lære barn om religion eller om homofili. Det er ikke gitt at skolen skal lære barna om alle former for rett og galt, men heller at man skal behandle hverandre med respekt.

 Jeg er delvis enig med deg. Men jeg mener at for å lære om å behandle hverandre med respekt, så må man også lære om dem som er litt "annerledes" enn oss selv. Ikke at man skal lære mye og at det skal brukes mye tid på alle disse tingene. Men at i forbindelse med det å lære om at vi er forskjellige, og at det er greit og normalt, så må det eksempler og emner til.

Feks som historie om raseskille som var før. Og dra det til dagens situasjon, hvor alle nå er like mye verdt. Men at det dessverre likevel finnes rasisme. Fag vil alltid infiltrere hverandre. Og det å ta med rett og galt inni feks historie er viktig. Ikke at det finnes riktige svar på alt. Men det grunnleggende at vi alle er like mye verdt, og er like normale selv om vi er forskjellige, er veldig viktig.

Det er jo litt ille å gå ut av ungdomsskolen å aldri ha hørt om homofile. Eller dersom man kanskje har hatt en veldig skjermet oppvekst i hjemmet, samt ingen handicappede på skolen, og så plutselig ramle ut i livet som voksen etterhvert å ikke ha peiling på mangfoldet som finnes der ute. For det som er fremmed og som man aldri eller nesten ikke har hørt om, har en tendens til å bli skummelt og noe man fort kan forhåndsdømme.

Kommentar #19

Bente Haukaas

48 innlegg  1453 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: Brave New World

Publisert over 11 år siden
07.05.10 kl. 08:42 skrev Sølvi Sveen:

 Jeg mener at barns rett til å få lære om samfunnet kommer før foreldrenes religion. Spesielt når det gjelder slike ting.

 ............................................................

 Her er det ikke snakk om hva som kommer først og sist, men at barn ikke må indoktrineres til å TRO ting som strider mot den religion de hører hjemme i. Jeg har uthevet ordet 'TRO' fordi det er det det er snakk om i tilfellet med eventyr med prinser som finner hverandre. Hvis barna lærer i barnehagen at et av de høyeste mål her i livet er at prinsene finner hverandre for å leve lykkelig sammen alle dager, mens mor og far sier at vi tror på Gud og Gud vil ikke at prinser skal leve sammen i et ekteskap slik mor og far gjør, så kan barnet få en knekk i sin tillit til andre mennesker enn de som det er i familie med. Dvs slike eventyr griper rett inn i barnets muligheter til å få en sunn utvikling.

At man skal lære om samfunnet vi lever i, på skolen (her var det snakk om barnehager) er klart. Uten opplæring i hvordan samfunnet fungerer kan heller ikke barnet klare seg i samfunnet som voksent dugelig menneske, men alt til sin tid. Majoriteten av befolkningen er ikke homofile. Når barnet er mer modent enn et barnehagebarn, så må det selvsagt få lære at noen mennesker er homofile. De må videre få lære om at forskningen er motstridende mht årsakene til at mennesker lever med sammekjønnstiltrekning (arv vs miljø) og at alle mennesker uavhengig av religion, rase eller legning skal behandles med respekt.

I hjemmet må man ta seg tid til å snakke om hva ens religion tillater.

07.05.10 kl. 08:42 skrev Sølvi Sveen:

Kanskje spesielt med tanke på alle invandrere som kommer til landet, og som kanskje er veldig preget av landet de kommer fra og religionen de er opplært i, så er det viktig at deres barn lærer om ting foreldrene ikke snakker om hjemme.

 ............................................

 Når det gjelder nye innvandrere, så tror jeg at et godt samarbeid mellom våre myndigheter og innvandrerorganisasjonene vil kunne være til hjelp for de nyankomne. Det er blant sine egne (innvandrerorganisasjonene) de vil føle seg mest hjemme. Derfor er det der de må få ekstra oppbacking mht å lære om Norge og de lover som er viktige for at de skal klare seg i det norske samfunnet. Med det samme jeg nevner det, så vil jeg legge til at jeg tror neppe det vil virke integrerende dersom et relativt nyinflyttet innvandrerbarn kommer hjem og forteller om de elskende prinser. Da tror jeg den nye innvandrerfamilien vil stenge seg av mot alt norsk og lære sine barn at Norge er farlig .....

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere