Verdidebatt

Regjeringen i eventyrland?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ellers fornuftige mennesker kan hevde at kirken først ga kvinnen sjel på kirkemøtet i Nikea i år 325. For så å bemerke at samme kirkemøte vedtok Den hellige ånd, med knapt flertall. I tillegg til allment kjent stoff som at det var her Kirken fikk trumfet gjennom at Jesus var Guds Sønn og hvilke bøker som skulle med i Det nye testamentet. Drister noen seg til å si imot, er reaksjonen rask: Du vil bare godta fakta som passer med kirkens fasit. Nå må du begynne å lytte til moderne forskning.

Heller ikke kjente politikere unngår fellen. SV’s Heikki Holmås forkynte for et år siden på sin blogg at ”som kjent ble det ikke bestemt at Jesus var Gud før nesten 400 år etter at han var død”.  
Mytene er så inngrodde at de ligger i bakhodet selv på de som styrer kirken. Daværende kultur- og kirkeminister Trond Giske er likevel av de mer originale når han i Korsets seier 15. desember 2005 tidfester det så sent som til 1600-tallet: ”Kirken ligger ofte bak med sine prosesser, sier han og viser til et kirkemøtevedtak fra 1600-tallet der det angivelig ble besluttet at kvinnen hadde sjel”.  
Men det er kanskje ikke så originalt å klø seg i hodet over om slike fordommer i noen grad kan ha påvirket politikere i spørsmål knyttet til kirken. Enten vi snakker om bispeutnevnelser, Opplysningsvesenets Fond eller forholdet mellom stat og kirke.

For Giske er ikke den eneste sentrale politikeren i Norge som sprer slike myter. Mye knyttes til forestillingen om Den mørke middelalderen.  Forestillingene er så utbredte at det ikke er grunn til å mistenke at det var Giske som hadde visket Jens Stoltenberg noe i øret om kirken, middelalderen og kvinnens sjel, da han i Aftenposten i 2005, nevnte "mørke, middelalderske, autoritære og kvinnefiendtlige krefter som blant annet forsvarer såkalte æresvoldtekter av kvinner" og appellerte til nordmenn og innvandrere i Norge om å "gå sammen om å bekjempe de middelalderske kreftene". At middelalderen har gått fra å være betegnelse på en periode til å bli et skjellsord, er dessverre symptomatisk i dagens samfunn.

Middelalderen oppfattes i det hele tatt så mørk og mangelfull at den best kan beskrives som et tomrom der fri tenkning ble ”møtt med bokbål, tortur og kjetterbål”. Dette kommer også fram i den verdenskjente skeptikeren Carl Sagans store TV-serie Kosmos.. Han viser en tidslinje over filosofer og vitenskapsmenn fra antikken til i dag. Mellom år 415 og 1493 er linjen tom. Kirken satte menneskeheten tusen år tilbake. “The Dark Ages” (selvsagt ”Den mørke middelalder” i oversettelsen) begynner med den kvinnelige hellenistiske matematikeren Hypatias død i 415 og ødeleggelsen av det aleksandrinske bibliotek (Sagan legger pussig nok ødeleggelsen til etter Hypatia). Marerittet tar først slutt med Columbus og Leonardo like før 1500.
Det overrasker ikke at også daværende stortingspresident Thorbjørn Jagland slo mynt på denne type forestillinger i en formaning i 2006 til muslimske miljøer om å ta lærdom av at kirken kunne endre syn:

"Hvordan hadde det gått med kristendommen hvis den fortsatt lærte at jorden er flat? På grunn av kritisk tenkning måtte imidlertid kirken endre sitt verdensbilde og kristendommen overlevde som moralsk og religiøs kraft.

Dermed faller ingen av stolen når en god gammel kulturradikaler som Anders Heger bruker den i en omtale av ytringsfrihetens dilemma i kjølvannet av Litteraturfestivalen på Lillehammer, der holocaust-skeptiker David Irving opprinnelig var invitert. For å understreke hvor viktig ytringsfriheten er, nevner Heger i Dagsavisen våren 2009 å trekke fram noe av det han opplever som de viktigste fremskrittene og symbolsakene alle bør kjenne til, på veien fra fortidens mørke til dagens opplyste samfunn:

”Uten ytringsfrihet ville mennesket fremdeles trodd at jorden var flat og kvinnen var uten sjel”.

Myten om at man i middelalderen mente at jorden var flat, tilhører barnelærdommen, podet inn gjennom skoler og biblioteker. Og det undervises fortsatt om slike skoleeksempler på kirkens og middelalderens mørke.

Om slike myter også har påvirket norsk politikk er et åpent spørsmål. Men det er vanskelig å unngå mistanken.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt