Verdidebatt

Ungdom og teologisk språk.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I mitt sogn hadde vi for noen år siden en prest som var spesielt engasjert i ungdomsarbeide. Dette ble organisert rundt et gospelkor. Hver uke øvde de på stedets bedehus. Der var det en mugget, gammel, mørk og kald kjeller. Der nede dekket man veggene med gamle lakener som var farvet lilla. Et telehull i betonggulvet var delvis fylt med vann p.g.a. en vannlekasje. Dette var “Kilden”. Den ble omkranset av brennende telys. Rundt veggene satt ungdommene i det bekmørke kjellerhullet på isoporplater langs veggene. Midt i rommet stod en lecablokk med et brennende lys på hver side av et krusifiks. “Alteret”. De kalte det råkalde kjellerhullet for “krypten”.

Den unge presten knelte foran sitt lecaalter og forholdt seg stort sett taus. Han overlot vel til sin Gud å virke i ungdommenes sinn. Dette var et fast innslag etter øvelsene og ungdommene elsket disse meditasjonsstundene. Min teori er at det kommer av to ting. Spiritualitet og en fornemmelse av nærhet til  den mysteriøse, uforklarlige Gud. Og effektiv kommunikasjon gjennom fortettet symbolikk som går rett til underbevisstheten. Uforstyrret av fornuftsforklaringer som dreper symbolenes budskap. Som kirkefaderen Den Augustin sa: “Den taler best om Gud som tier om ham”.
Dette var på bygda på tjukkeste Hedemarken, og en av ungdommene fortalte meg at “Je blir helt relljøs ta å vara neri der”! Jeg spurte da hvorfor de ikke gikk i kirken og hørte samme prest? Gutten vred og krympet seg før han svarte: “Det er så kjedelig der”! Og det til tross for at man nå i  årevis har vridd og vrengt på  bibel, salmebok, liturgi og prestekjole til det ugjenkjennelige for at de unge skal “forstå”. Min lille historie kan tyde på at de var mer tiltrukket og fascinert av noe de ikke helt forsto! Finner mennskene all denne lettfattelige og politisk korrekte hverdagstale om en humanistisk Jesus kjedelig og uinteressant? Og legger det et slør over bibelens mysteriøse og spennende budskap?
 ”Gud er annerledeshet og ubeskrivbarhet” sier mystikeren Meister Eckehart. Bør man kommunisere dette ved å få inn igjen helgenbildene, ikonene og mysteriesymbolene? Og hyre inn lysdesignere istedenfor kostbare bibeloversettere og salmebokredaksjoner? Kommunikasjon foregår på flere nivåer. I en del sammenhenger er ordene det  minst viktige. Dette forsto aldri helt Martin Luther.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt