Verdidebatt

Hvorfor Areopagos ikke er stamgjest i ”Tabloid”

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Man trenger ingen dyp medieforståelse for å se at det er sensasjonene og konfliktstoffet som får hovedoppslagene i aviser og tv. Dersom man er villig til å ”gå hardt ut mot” eller ”bli sjokkert av” noe, får budskapet mye større pressedekning. Mange politikere og andre samfunnsdebattanter bruker disse virkemidlene for alt de er verdt. Ofte har de et markant og lett tilgjengelig budskap som gir en pågående debatt et nytt ”løft” – eller starter en ny diskusjon.

Teolog på førstesidene. Etter Vårt Lands lite sjokkerende avdekking av hvor få kristenledere det er å se i programmer som TV2s tabloid, oppfordret vaktsjef Sverre Bjørnholt dem til å melde seg til debatt. På mandag slo avisen opp at de mest skarpskodde teologene i enda større grad skyr tv-debattene.

Professor Notto R. Thelle ble presentert som en av de få aktive i eteren i fjor. Han stilte opp i flere radiodebatter om Märthas engler i på grunn av et foredrag han holdt i regi av Areopagos på Alternativmessen i november. Ved å knytte et nyansert innlegg om tendenser i samtidsreligiøsiteten til et aktuelt medieobjekt som ”alle” har et forhold til, havnet Thelle og Areopagos på førstesidene i det tilfellet. I påfølgende radiodebatter fikk teologiprofessoren mulighet til å gi velfunderte innspill om Märthas nyåndelige engleunivers, til tross for at lengre resonnementer sjelden får rom i slike medier. 

Ikke for en hver pris. I lys av Vårt Lands fokus på manglende tilstedeværelse i tv-debatter, kan det være interessant å få innblikk i kristne organisasjoners vurderinger i forhold til mediestrategi. Areopagos ønsker nemlig å være en del av den offentlige samtalen. Men målet er at det skapes økt bevissthet og forståelse bl.a. rundt de nyåndelige tendensene i samfunnet, ikke å få de største overskriftene. Balanserte og respektfulle uttalelser er sjelden førstesidestoff.

Areopagos er i tillegg svært opptatt av at våre utspill aldri må gå på bekostning av den gode dialogen med dem vi samtaler med.  En fare ved å uttale seg på en tabloid og ”førstesidevennlig” måte, er selvfølgelig at åpne dialogkanaler stenges.  Dialogarbeid er nettopp et av våre hovedfokus, i tillegg til studier og spiritualitet. Man finner vel sjelden noe mindre tabloidvennlig enn slike tema.
Som mange andre ”smålåtne” kristenaktører, ønsker vi ikke mediefokus for enhver pris. Prisen blir fort for høy ved å overforenkle budskap og røre opp grums i et vann som har blitt stille og klart etter felles dialoginnsats. De viktigste og mest tillitskapende samtalene skjer ofte sakte og utenfor medienes søkelys. Verdien av slik tillit har blitt svært tydelig i forbindelse med karikaturstriden, der dialogen mellom Islamsk råd og Mellomkirkelig råd (som har nytt godt av erfaringer også Areopagos har bidratt til å framskaffe) dempet konflikten vesentlig.

Dagsaktuelt Kristus-vitnesbyrd. Men dialogfokuset fjerner ikke ønsket om å bidra i den offentlige samtalen. Areopagos mener jo at Kristus-vitnesbyrdet er minst like aktuelt i dagens Norge som før, og vi søker stadig nye måter å kommunisere dette på – og ikke minst: hjelpe kirken til å møte kommunikasjonsutfordringene i det livssynspluralistiske landskapet.

Den kjente debattanten Espen Ottosen mener i følge Vårt Land at kristne bruker for mye tid på interne diskusjoner og for lite tid på spørsmål som blir tatt opp i sekulære medier. Derfor når man ikke fram med budskapet sitt. Han kan ha rett. Men jeg tror framfor alt at mange ikke er like flinke som de drevne medieaktørene til å skape nyheter avisene vil skrive om. Utfordringen er å finne stadig nye måter å fortelle at for eksempel det vi i Areopagos arbeider med og er opptatt av, faktisk er dagsaktuelt. 

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt