Verdidebatt

Dobling av profetier?

En rekke kristne leser profetier i Bibelen som allerede har blitt oppfylt. Og hevder at disse profetiene skal hende nok en gang. Altså doble profetier. Er dette en riktig måte å lese Bibelen på?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ta alle profetiene om Jesus. Skal disse skje nok en gang? Skal Jesus komme tilbake til jorden og dø på et kors nok en gang? Klart at han angivelig skal det - profetier er jo doble! "Nei, disse profetiene er jo oppfylt én gang for alltid!" vil noen da hevde. Så profetiene om Jesus gjelder bare én gang, mens andre profetier gjelder to ganger? Dette gjør Bibelen til rotete lesing. Hvem skal isåfall bestemme hvilke profetier som bare gjelder én gang, og hvilke som gjelder to ganger?

Hvorfor sier ikke forfatterne av bøkene i Bibelen at disse profetiene skal gjelde flere ganger enn én? Kanskje fordi de bare skulle gjelde den ene gangen. Ellers ville det jo vært dårlig gjort mot framtidens lesere å holde tilbake en slik opplysning.

Hvorfor bare doble? Hvorfor ikke tredoble? Firedoble? Når vi først er i gang, mener jeg. Holder vi på slik skal Jesus til slutt komme tilbake og dø på korset 14 ganger! Hvorfor ikke - dette er jo en logisk tankerekke ifølge folk som tror på doble profetier.

Ta eksemplet den store trengsel. I Matt 24:21 står det om denne trengselen at "...og som det heller aldri skal bli". Jesus sier at denne trengselen aldri skal skje mer enn én gang. Og den skjedde i år 70 da Jerusalem ble inntatt, mener mange. Dette stemmer bra med Jesu profeti om at disse ting i Matt 24 skulle skje innen én generasjon - altså innen 40 år, som var måten man regnet generasjon på den gangen. Poenget: Jesus sier at denne profetien skal oppfylles bare én gang - ikke to ganger! Han sier jo at dette aldri mer skal skje! Allikevel er det noen som hevder at det Jesus sa skal skje igjen. Enda Jesus sa at dette ikke kom til å skje igjen. Forstå det den som kan.

Det samme gjelder Jeremia og Esekiel. Disse forutsa at jødene skulle sendes i landflyktighet til Babylon ved Nebukadnesar i 70 år. Og etter disse 70 år skulle Gud sende jødene hjem til sitt land igjen. Noe som skjedde. Men da er det noen som sier at i disse løftene ligger det en dobbel profeti. Here we go again! Og følgelig har vi bevegelsen som påstår at Israel og 1948 er et resultat av ord fra Jeremia og Esekiel. Ord som - satt i sin sammenheng - ble oppfylt den gangen. Jeremia og Esekiel sier ikke - og jeg understreker ikke - at disse ting skal skje to ganger. Gi meg kapittel og vers! Vel, la oss holde oss til sammenhengen: I Jeremia og Esekiel snakkes det om at jødene skal sendes tilbake til Israel fra Babylon. Har alle jøder som har bosatt seg i dagens Israel kommet fra Babylon? Nei, det blir jo en tullete måte å tenke på. Ser du den?

Hvorfor sier ikke Jeremia at disse ting skal skje to ganger? Hvorfor sier ikke Esekiel dette heller? Hvorfor forkynner ikke Jesus i noen av de fire evangeliene at jødene skal få tilbake landet sitt? Her har de som tror på doble profetier et forklaringsproblem. "Den Hellige Ånd sa til meg at doble profetier er sant!" Vel, da kvitterer jeg med denne: "Den Hellige Ånd sier til meg at du tar feil!" Og sånn kan vi holde på. Hvis det ikke står rett ut i boka at doble profetier er måten å lese Bibelen på - og det gjør det ikke - ja, da er man på tynn is.

:)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt