Verdidebatt

Den ”livssynsnøytrale” skolen

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Følgende sitater er sakset fra en dialog mellom lærer og elever i en skole i Trondheim(Adresseavisen 19.01.13):

Læreren: ” … andre setter spørsmålstegn ved Bibelens innhold. Hvem er det?” Elev: ”Forskerne! De prøver å bevise og lete etter feil.” Læreren: ”Ja, korrekt! Og hva slags feil kan man finne i Bibelen?” Elev: ”Skrivefeil! Og feil i årstall.” Læreren: ”Noen større feil enn det kanskje?” Elev: ”Skapelsesberetningen og miraklene Jesus gjorde.” Læreren: ”Ja, korrekt”.

Når teorier blir "sannhet"

Sistnevnte bekreftelse fra lærer er fullt på linje med dagens ukritiske tro på evolusjonsteoretikerne. Lærerne er da også pålagt å forkynne den ateistiske versjonen om hvordan verden ble til, jf. lærebøkene, men at beregninger er basert på teorier som ikke kan bevises, skal ikke nevnes.

Med henvisning til ovenfor nevnte dialog skrev jeg til undervisningsansvarlig for skolene og spurte om dette var riktig RLE-pedagogikk. Etter flere måneders ventetid fikk jeg svar – med denne lenken: www.udir.no/kl06/RLE1-01/Hele/Formaal/. I denne står: "Undervisningen skal stimulere til allsidig dannelse og gi rom for undring og refleksjon. Videre skal faget bidra til evne til dialog mellom mennesker med ulik oppfatning av tros- og livssynsspørsmål. Dette innebærer respekt for religiøse verdier, menneskerettighetene og menneskerettighetenes etiske grunnlag".

Da undres jeg: Hva ville skjedd om en elev hadde foreslått at Muhammad var en sjarlatan, og fått bekreftelsen ”Ja, korrekt”?

"Livssynsnøytral" skole

Ifølge Kunnskapsdepartementet finnes ingen statlig godkjenningsmyndighet i Norge når det gjelder læremidler; det er opp til enhver kommune å avgjøre. Men: ”Læreren skal undervise i henhold til generell del av læreplan, læreplaner for fag og i samsvar med norsk lov”.

Da står likevel ikke kommunene fritt i valg av lærebøker, og dialogen kan heller ikke være åpen. For i dag skal lærerne formidle såkalt livssynsnøytraliet. Visst sier Utdanningsdirektoratet at undervisningen skal respektere religiøse verdier. Men hvem sine verdier blir respektert? Ikke de kristne sine. Fagbøker og lover gir ingen respekt for kristne verdier som ikke er ”i samsvar med norsk lov”. Og det hender ikke så sjelden at kristne elever får oppleve at lærer kommer med hånlige bemerkninger om blant annet Bibelens skapelseshistorie.

Ingen kritikk

I dag er ”norsk lov” grunnet på hva den sosialistiske fløyen i Norge mener skal være sannhet og etikk. Eksempler: Ingen må ytre seg kritisk til muslimenes tro. Det er heller ikke lov å si at homofil praksis er unaturlig sex. Eller at samleie før ekteskapet er synd. Kommer man med slike uttalelser i klassen, blir man beskyldt for å vise forakt for læreplan og – ”norsk lov”. Det kan bety oppsigelse. Islams blodige historie skal ikke nevnes. Heller ikke at unormal sex og et ”fritt” seksualliv ofte fører til sykdom. Her skal historien, forskningen og erfaringen forties.

Statens barn

Dermed blir de intellektuelle duellene som er så viktige for å kunne utvikle et analyserende, filosoferende samfunn, likevel hemmet. For hvordan kan læringen bli ekte og fruktbar om deler av sannheten skal forties? Når man ikke lenger kan – på en ryddig måte – uttrykke at noe er galt – og noe rett?

Sosialistiske regjeringer har ført landet inn på en farlig vei. Om man studerer hvordan diktaturer ble til, gjenkjenner man de politiske metodene: Barna skal oppdras av Staten og lyde Staten.

Intellektets død

Er det så mulig for et tenkende menneske å være ”livssynsnøytralt”? Og skape en ”livssynsnøytral” skole? Jeg mener nei. ”Livssynsnøytralitet” er et håpløst begrep, og hva annet forkynner det enn intellektets død? Mennesket er ikke en maskin, men et levende, tenkende vesen, og hva jeg tror: skapt av den høyeste intelligens – Gud JHVH.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt