Verdidebatt

Vennesamvær

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Facebook nærmer seg en halv milliard brukere. En million melder seg inn hver dag. Det skaper makt.

Jeg har 256 venner på Facebook og 109 disipler på Twitter. Som folk flest har jeg ikke fått særlig dreis på twitterlivet mitt, på tross av at jeg tilhører ei kjernegruppe blant brukerne; journalist.
Kjendisene jeg følger på Twitter vil ikke prate med meg. Jeg har prøvd, men de snakker bare med hverandre om vin de har smakt, reiser de er på og kule ting de har oppdaget på internett.
På Facebook tangerer jeg gjennomsnittet. Facebookfolk har i snitt 130 venner. De bruker 55 minutter på Facebook hver dag, klikker på «jeg liker knappen» ni ganger og sender åtte venneforespørsler i måneden. I tillegg er de medlem i tolv støttegrupper eller andre sider.
Tall fra The Nielsen Company viser at Facebook vokser mest i månedlig bruk av alle nettsider i USA. Google, Yahoo, Microsoft og de andre store synker   Facebook økte med 10 prosent i januar.
Personlig er jeg medlem i 66 grupper, alt fra «Kan denne skitne kaffekoppen få flere fans enn Jan Thomas» (304 medlemmer) til «Organdonasjon redder liv» 167 720 medlemmer.
Aldri har det vært lagt ut flere bilder på Facebook enn nå. Tre milliarder i måneden   182 av dem er mine.

Sorger og gleder.
Den siste måneden har jeg fortalt vennene mine at jeg har falt på ski, hva jeg synes om Melodi Grand Prix, at pendlertoget mitt har vært forsinket og at jeg har vært i England. 60 millioner gjør det samme hver eneste dag. Akkurat nå forteller jeg at jeg skriver denne artikkelen.
Fortellergleden er i vekst. I juli delte Facebookvenner en milliard sorger og gleder, i begynnelsen av februar økte tallet til fem milliarder oppdateringer i uken.
Norge er på topp når det gjelder Facebook-deltakelse med 2,2 millioner brukere. Statsministeren deltar i det sosial mediet, kongehuset er der, kjendiser, husmødre, besteforeldre og fjortiser, rasister og alkiser i skjønn forening. Facebook er det nye torget der alle kan ytre seg. Men det er i ferd med å bli en krevende øvelse.
– I starten var det bare jevnaldrende studenter som var på Facebook sammen. Men nå er plutselig mamma, pappa, tante Brun, drikkekompisene, skolevennene og sjefen på jobben med. Aldri før har man simultant måttet opptre i så mange sosiale kontekster på en gang, sier SINTEF-forsker Petter Bae Brandtzæg til Aftenposten.
Det gjelder med andre ord å holde tastaturet rett i munnen når man deler livet sitt og synspunkter på Facebook.

Engasjement.
Da TV2 forsøkte å fjerne TV-pastor Egil Svartdahl viste Facebook-demokratiet makt. 11.000 medlemmer var nok til å overbevise TV2 om at pastoren måtte på plass igjen.
Kringkastingsrådet lot seg påvirke av en Facebookaksjon for å få tilbake barne-TV serien «Drømmehagen». 25.000 medlemmer på Facebook ble omtalt som en folkeaksjon.
– Sosiale medier har tatt et nytt steg som kanal for påvirkning. Det er nok første gang vi ser at en Facebook-gruppe blir tatt inn som en begrunnelse så tydelig som her, i et såpass politisk forum som dette, sa førsteamanuensis Øystein Sæbø ved universitetet i Agder i en kommentar til nrk.no.

Kikker vi nærmere på hvem som deltar i slike grupper er motivene svært sprikende. De færreste er aktive, mange var faktisk negative til barne-TV programmet.
Foreløpig kan det se ut som om det er marginale grupper som får gjennomslag. Gruppen «Nei til NRK lisens» har 104 901 medlemmer og har ennå ikke fått gjennomslag.

Kraft.
Sosiale medier har hatt en sterkere vekst enn noen har kunnet forestille seg. I dag er de tilgjengelig på alle skjermformater. Facebookdeltakere på mobiltelefon er de mest aktive. Nettverkene brukes til alt fra kynisk markedsføring til å pleie vennskap og familieliv.
Folk som er flinke til å bruke- de sosiale mediene har en enorm gjennomslagskraft. Da Stormberg-gründer Steinar Olsen ble nektet et glass vann hos SAS «twitret» han hendelsen til sine «følgere». SAS ledelsen la seg langflat og beklaget. Jeg tror ikke effekten hadde vært like stor om jeg hadde twitret om det samme.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt