Espen Utaker

298

For kaldt til å være sant?

Publisert: 10. feb 2010

Sør-Norge har nettopp lagt bak seg den kaldeste januar på 23 år. Det er lett å tro at den globale oppvarmingen har stoppet opp når gradestokken kryper under ti minusgrader. Flere klimaforskere spår at vi kan få flere hvite og kalde vintre i årene som kommer.

Rekordvarmt. Men en skal ikke reise langt for å føle den sterke fønvinden på nordlige breddegrader. Snittemperaturene i januar var høyere på Svalbard enn i Oslo. Årets første måned i Longyearbyen var preget av regn og varmegrader. Til Nord-Norge kom vinteren først i helgen. Deler av Grønland har aldri opplevd en varmere januar med temperaturen varmere enn i Norge, og i OL-byen Vancouver er det veldig lite som tyder på at vi får se OL-åpningen i samme vinterskrud som på Lillehammer i 1994.

På den andre siden av Atlanterhavet sliter de med El Niño-fenomenet, blant annet i OL-byen Vancouver, hvor temperaturen fram mot OL-åpningen ventes å være mellom fem og 15 grader. Tidenes varmeste januar i Vancouver gjør at arrangørene flyr inn høyballer med helikopter til OL-anleggene, som skal fungere som hopp med noe snø oppå.

Til tross for hva klimaskeptik-erne hevder har vi nettopp vært gjennom det varmeste ti-året som noen gang er registrert, ifølge NASA. 2009 var det nest varmeste året siden målingene startet i 1880. Og det ser ut til at samme tendens fortsetter: Temperaturen i atmosfæren den siste måneden er den varmeste som noen gang er målt i januar. 2010 er spådd som det varmeste året i moderne tid, de varme strømmene som El Niño-effekten medfører, kommer på toppen av klimaendringene.

Tabbene. Samtidig som den globale temperaturen stiger, har FNs klimapanel skaffet seg et stort omdømmeproblem i forbindelse med de siste måneders tabber. Det begynte med «Climategate» saken før jul, hvor e-postersom angivelig skulle inneholde manipulering av data, kom på avveie fra klimaforskningsinstituttet ved East Anglia University i England. Klimaforsker og direktør Phil Jones tilbakeviser imidlertid at noen har jukset med dataene. Likevel er dette en gavepakke til de stadig flere klimaskeptikerne.

Den neste ripen i lakken kom da klimapanelet ikke rettet opp feil om issmeltingen i Himalaya. Sunday Times skrev søndag 17. januar at klimapanelet ikke har vitenskapelig dekning for påstanden om at isen i Himalaya kommer til å smelte vekk innen 2035. Det er umulig å tallfeste et årstall for når isen forsvinner, både fordi den flere steder er flere hundre meter tykk, og fordi ingen kan forutsi den nøyaktige temperaturstigningen. Det burde IPCC tatt høyde for.

Det betyr imidlertid ikke at isen ikke smelter i Himalaya, og det raskere enn noen gang, skal vi tro ny internasjonal forskning.

Jensens frontalangrep.Frp-leder Siv Jensen gikk til frontalangrep på FNs klimapanel på årsmøtet i Akershus Frp nylig, og sier ifølge Aftenposten at det «Ikke mer er snakk om global oppvarming.» Slike uttalelser mot en hel vitenskapsverden, vitner om manglende gangsyn og innblikk i klimaproblematikken.

FNs klimarapport publiseres hvert sjette år. Hver FN-rapport inneholder 3000 sider med data og konklusjoner. Før den kommer så langt har rundt 5000 artikler vært vurdert i flere av arbeidsgruppene (fire arbeidsgrupper), en vurdering som genererer opptil 30.000 kommentarer og responser til hver gruppe. At det forekommer feil der som i andre forskningsrapporter hvor mange hundre forskere leverer sine bidrag, er nesten ikke til å unngå. Det vil helt sikkert komme flere feil og mangler fra FNs klimarapport i fremtiden   ikke minst fordi klima er ekstremt vanskelig å forske på, fordi så mange variabler spiller inn.

Til tross for at FNs klimapanel har fått seg et skudd for baugen, fortsetter temperaturen å stige. Derfor er det bedre å være føre var enn å slå seg inn på Siv Jensens retorikk, lukke øyene for realitetene og håpe at den globale oppvarmingen skal gå over av seg selv.


Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Fredrik W. H. Steensen

101 innlegg  846 kommentarer

Kan jeg få komme med et forslag?

Publisert rundt 11 år siden

Ta kontakt med generalvikar og pater Arne Marco Kirksebom, han holdt et nydelig foredrag om emnet på Lillehammer nå på fredag, den 12. februar. Han har jobbet grundig foredrag og har satt seg inn i problematikken. Han er virkelig en ressurs om emnet.

Kommentar #2

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Kaldt og varmt

Publisert rundt 11 år siden

Det virkelig store spørsmålet som det bør gis svar på er om dette er naturlige svingninger over lengre perioder enn moderne målesystemer kan gi svar på.  Er de menneskeskapte helt, eller delvis, og hvor mye. Hittil har det ligget for mye penger og prestisje i dette å inneha de rette meningene,

magnus L

Kommentar #3

Are Alund

1 innlegg  124 kommentarer

..

Publisert rundt 11 år siden

Men om det nå er menneskeskapt eller ikke, har vi råd til å ta sjansen på at de ikke er det, og ture på som før?

Hva er galt med føre-var-prinsippet?

Kommentar #4

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: ..

Publisert rundt 11 år siden
10.02.10 kl. 12:54 skrev Are Alund:

Men om det nå er menneskeskapt eller ikke, har vi råd til å ta sjansen på at de ikke er det, og ture på som før?

Hva er galt med føre-var-prinsippet?

 ::::::

Jo, jeg kjenner nok til det prinsippet, og det er edelt nok, er enig i det.  Men når de lærde strides, også innen "klimapanelet" blir det for lite kraft og engasjement i tiltakene. Jvnf. København forhandlingen nylig.

magnus L

Kommentar #5

Audun Hjertager

149 innlegg  1187 kommentarer

RE: RE: ..

Publisert rundt 11 år siden

Jeg forstår at man kan få inntrykk av at de lærde strides, men jeg mener inntrykket er helt feil.

- I spørsmålet om menneskeskapt global oppvarming (MGO) kan man forsøke på nøytralt grunnlag vurdere hvem som er "lærde". Deretter kan man bestemme seg for hvor store konstellasjonene skal være for å kunne kalle det strid nok til å betvile MGO, om det er flertall nok til å slå fast fenomenet MGO, og om flertallet er nok til at man bør iverksette tiltak/føre-var prinsippet. Deretter kan man prøve å innhente tall og komme til en konklusjon. 

Jeg tror mange "skeptikere" som hadde tatt seg bryet med å gjøre dette ville, ville blitt veldig overrasket!

10.02.10 kl. 13:10 skrev Magnus Leirgulen:10.02.10 kl. 12:54 skrev Are Alund:

Men om det nå er menneskeskapt eller ikke, har vi råd til å ta sjansen på at de ikke er det, og ture på som før?

Hva er galt med føre-var-prinsippet?

 ::::::

Jo, jeg kjenner nok til det prinsippet, og det er edelt nok, er enig i det.  Men når de lærde strides, også innen "klimapanelet" blir det for lite kraft og engasjement i tiltakene. Jvnf. København forhandlingen nylig.

magnus L

Kommentar #6

Espen Utaker

298 innlegg  459 kommentarer

RE: RE: ..

Publisert rundt 11 år siden
10.02.10 kl. 13:10 skrev Magnus Leirgulen:10.02.10 kl. 12:54 skrev Are Alund:

Men om det nå er menneskeskapt eller ikke, har vi råd til å ta sjansen på at de ikke er det, og ture på som før?

Hva er galt med føre-var-prinsippet?

Jo, jeg kjenner nok til det prinsippet, og det er edelt nok, er enig i det.  Men når de lærde strides, også innen "klimapanelet" blir det for lite kraft og engasjement i tiltakene. Jvnf. København forhandlingen nylig.

magnus L

Erik Solheim sa det vel forholdsvis treffende til Aftenposten da han kommenterte at Siv Jensen mente at klimaendringene var over, på grunn av tross alt ganske små feil i IPCC som uansett ikke forandrer rapportens hovedkonklusjon: 

«Siv Jensen minner meg om den personen som sitter i familierådet og protesterer når man diskuterer om man skal tegne brannforsikring. Hun argumenterer mot forsikring fordi risikoen for brann har gått ned med 1 prosent, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV) til Aftenposten.no søndag formiddag.»

Kommentar #7

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: RE: RE: ..

Publisert rundt 11 år siden
10.02.10 kl. 14:22 skrev Espen Utaker:10.02.10 kl. 13:10 skrev Magnus Leirgulen:10.02.10 kl. 12:54 skrev Are Alund:

Men om det nå er menneskeskapt eller ikke, har vi råd til å ta sjansen på at de ikke er det, og ture på som før?

Hva er galt med føre-var-prinsippet?

Jo, jeg kjenner nok til det prinsippet, og det er edelt nok, er enig i det.  Men når de lærde strides, også innen "klimapanelet" blir det for lite kraft og engasjement i tiltakene. Jvnf. København forhandlingen nylig.

magnus L

Erik Solheim sa det vel forholdsvis treffende til Aftenposten da han kommenterte at Siv Jensen mente at klimaendringene var over, på grunn av tross alt ganske små feil i IPCC som uansett ikke forandrer rapportens hovedkonklusjon: 

«Siv Jensen minner meg om den personen som sitter i familierådet og protesterer når man diskuterer om man skal tegne brannforsikring. Hun argumenterer mot forsikring fordi risikoen for brann har gått ned med 1 prosent, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV) til Aftenposten.no søndag formiddag.»

 ::::::::::

Ja, og så var det han som hadde betalt brannforsikringspremien i alle år så lenge han var huseier: "Bortkastede penger sa han, det ble jo aldri bruk for forsikringen."   Nei, det er klart at vi kan og bør gjøre det lille vi kan, og det er ikke stort. Det er de store og tunge aktørene i verdenspolitikken som må inn og bestemme seg.  Og det er vel ikke så utenkelig at den store tregheten deres skyldes nettopp uenigheten hos de lærde.  Jeg mener nok at Siv Jensen har et større ansvar for sine uttalelser som politiker enn menigmann. Men hun vet at mange velgere stiller spørsmålstegn ved nettopp dette, Derfor er det vel mer velgerjakt enn klimasannheter hun er ute etter.

magnus L 

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere