Terje Askan

53

Heia Hilde!

Aftenpostens sjefsredaktør og strateg, Hilde Haugsgjerd, i spissen for et knallsterkt team av redaktører, har tatt et oppsiktsvekkende initiativ.

Publisert: 14. mai 2013

I en artikkel i husorganet 14.05.2013 forteller hun om en plan så besjelet av samfunnsånd at man kunne forsverge at noe sånt noen gang så dagens lys i en fri europeisk riksavis.

Aksjonen er døpt «Unge til valgurnene» og formulerer derved i korthet både ambisjonen og tiltakets kjerne. Det dreier seg selvsagt om de unges deltagelse i det norske stortingsvalget mandag 9. september. Om folk under 30 år som opplever at politikerne ikke snakker om det som virkelig opptar dem.

Aftenposten har prestert det kunsstykke å få med seg » – store mediahus fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør -», og det skal satses på – «plattformer der de unge er, særlig sosiale medier.»

Alt dette er overraskende, for å si det omsvøpsløst. Hvor er det blitt av kommersialismen? – Eller skues det virkelig så langt at faktorer som omdømme, tillit, inspirasjon og samfunnsbygging er er gitt plass i prosessen fram til fullbyrdelsen av dette enestående medieprosjektet.

Riktignok har vi ennå ikke sett konklusjonen etter mediestøtteutvalgets arbeide, men det kjennes ikke rett å tildele et prosjekt med disse kvalitetene et taktisk økonomisk motiv.

Trekker vi linjen over til den såkalte samfunnskontrakten, er det utvilsomt snakk om et blinkskudd. En serie fremstående tenkere  i europeisk tradisjon med John Locke i spissen kan siteres i tilknytning til et initiativ som dette.

Aftenposten har lagt lista høyt denne gangen og andre har sluttet seg til. Om det er snakk om et engangsløft, kan historien ende opp som lett pinlig. Om den skulle representere opptakten til en annerledes bredde i medias virke, er det ikke utenkelig at sporskiftet får betydning for samfunnsklimaet i årene som kommer.

Terje G. Askan

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere