Verdidebatt

Ekskluderende reklame fra arbeidsgiverorganisasjonen Virke

Arbeidsgiverorganisasjonen Virke undervuderer bruken av ordet "forbanna" i Tv- reklamen som er en del av kampanjen for et mer positivt(!) arbeidsmiljø.Kampanjens hovedformål er selvsagt å rekruttere flere bedrifter til organisasjonen Virke.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Reklamen ruller i disse dager tungt i flere kanaler.Nå ville vel sikkert noen innvende at man ikke skulle hisse seg opp over en skarve reklamefilm, som endatil har som formål å fronte et mer positivt arbeidsmiljø

Men, uansett formål eller motiv ; for mange er ordet "forb....."  uløselig knyttet til forsøpling av språket, også for min del. En del oppfatter dette også som banning,og dermed som lite inkluderende.

Virkes poeng er å understreke  følgene av negativ kommunikasjon. Allikevel føler jeg meg støtt av reklamen når denne "forbannelsen" hagler over skjermen nærmere ti ganger i løpet av svært kort tid.

Tradisjonelt sett har forbannelsens natur vært å skade eller krenke ett eller flere mennesker. Helliger hensikten de språklige virkemidlene etter Virkes oppfatning ? Ja, sørgelig nok!

Overreaksjon, Tja? Språklig misforståelse eller har jeg bare ikke forstått poenget ? Vel, jeg er allikevel sikker på at jeg ikke ville ønsket å melde min bedrift inn i Virke når man tar i bruk slike virkemidler,selv om poenget aldri så mye er å understreke følgene av dårlig og negativ kommunikasjon.

Forestillingen om at språket vårt ikke er rikt nok til å illustrere negativ kommunikasjon på andre måter,uten å ta i bruk denne type uttrykk, er en feilslutning etter mitt skjønn.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt