Verdidebatt

Led dem ikke inn i fristelse

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Barn i USA bruker hvert eneste våkne minutt utenom skoletid på mobil og elektroniske medier. Norske foreldre leder barna sine rett i den samme fella.

Høsten 1997 registrerte norsk presse den første store mobilinvasjonen av norsk barndom. Ledsaget av personsøkeren og Tamagotchi (elektroniske datadyr som døde hvis de ikke fikk aktivitet og kos) skyllet mobiltelefonen inn i norske klasserom. Elektronikkbransjen rykket ut og advarte.

I 1999 kom ny advarsler. Forsker Inger-Lise Lien sa at travle foreldre som kjøper mobiltelefon til barna, mister oversikt over hvor de er. I tillegg ble det påpekt at mobilbruk kunne føre til økt kriminalitet, en voldsom økning av kjøpepresset og fare for et økende klasseskille.

Advarsler. Det samme året ble det meldt at mobiltelefon var blitt nesten like vanlig som skoleransel for ungdom. Tallene viste at 25 prosent av unge mellom 13 og 20 år hadde mobiltelefon. Trendanalytiker Paal Ingvar Fure spådde av halvparten av unge under 20 år hadde egen mobil i 2001. Flere skoler innførte mobilforbud.

Det er rullet ut en lang rekke varskurop om faren ved å eksponere barn for mobilstråling. Sommeren 2008 advarte internasjonale forskere om at mobil utgjør en helserisiko, og at barn under tolv år ikke bør bruke dem.

Det har vært skrevet utallige leserinnlegg, diskutert og debattert på skoler, i medier, på arbeidsplass og i hjem om det kan være riktig å gi barn mobiltelefon.

I 2005 gjorde den amerikanske Kaiser Family-stiftelsen en undersøkelse der de sjekket unges mediebruk, aldersgruppa 8 18 år. Den viste at unge amerikanere brukte seks timer og 21 minutter foran data-, TV- og mobilskjerm. Forskerne var overrasket og sikre på at bruken hadde nådd en topp. Nye tall fra Kaiser Family viser at bruken har økt med ytterligere en time på fem år.

På toppen av det hele er de unge så effektive at de klarer å gjøre flere ting samtidig, såkalt multitasking. Det gjør at de klarer å stappe ti timer og 45 minutter medieinnhold inn på de sju timene og 38 minuttene.

Undersøkelsen vis at det er mobiltelefoner og Apples iPod med internettilgang som er lokomotiver i den økende mediebruken. På fem år har antallet telefoner økte fra 39 til 66 prosent, iPod og MP3spillere fra 18 til 76 prosent. I løpet av perioden har både mobile og mp3 spillere utviklet seg til å bli fullverdige multimedieplattformer der barna kan surfe på nett, se TV og film, delta i sosiale medier, sende ulike meldinger, høre på musikk og ringe. Amerikanske barn bruker mobilen mye mer til å se TV, film og høre musikk enn til å ringe og tekste med.

Medieinnhold. Ifølge Medietilsynet har nå 86 prosent av alle norske barn i alderen 8 18 år mobiltelefon. Flere får mobil helt nede i barnehagealderen. Om de ikke allerede har utviklet amerikanske medievaner, vil jeg påstå at det ikke er lenge før de gjør det.

Årsaken er blant annet at det er de amerikanske mobilene som er mest ettertraktede. Det Apple bestemmer seg for å putte inn i sine iPhone-mobiler, påvirker norske barns medievalg.

En moderne mobil er ofte kraftigere enn pappas PC. Den gir tilgang til all den elendigheten som finnes på nettet av voldelige spill, betalingstjenester, reklame og pornografi. Når dette skjer via trådløse nettverk, trenger ikke de unge brukerne ha penger på kortet, de kan laste det ned gratis.

Er norske foreldre og foresatte rett og slett dumme? Har de ikke skjønt et døyt av alle advarslene som har gått i oppfyllelse?

Medietilsynet oppfordrer foreldrene til å ta kontroll og sette seg inn i hvilke tjenester barna bruker, men en av fire vet ikke hvordan de gjør det, viser en undersøkelse fra Chess. Organisasjonen Barnevakten mener foreldre har rett til å sjekke barnets mobil, men oppfordrer til å gjøre det sammen med barnet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt