Verdidebatt

Brudd er en dårlig løsning

Mekane Yesus-kirken i Etiopia har brutt med den svenske kirken fordi den godkjenner samkjønnet ekteskap. Hvis den norske kirke og andre kirkesamfunn åpner for å tillate homovielser, blir det brudd med dem også.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I dag har den norske kirkes samlivutvalg lagt fram sin innstilling, der et flertall åpner for vielse av homofile par. Nå vil debatten gå ganske hardt en stund framover.

Og inn i den debatten bringer rektor på Fjellhaug internasjonale skole, Hans Aage Gravaas, nå inn nye momenter om at et ja til homovielser vil gjøre den norske kirke til en minoritet i det verdensvide lutherske kirkelandskap. Han viser til at den etiopiske Mekane Yesus-kirken har brutt med den svenske kirken på grunn av dens aksept av samkjønnet ekteskap. Og riset bak speilet er at det samme kan skje med den norske kirke hvis den åpner for å tillate homovielser.

Jeg synes det er trist at rektor ved en skole som utdanner misjonærer og andre som skal tjene Guds rike her i Norge, i sitt innlegg i Verdidebatt.no slik jeg leser det, applauderer at Mekane Yesus-kirken bryter med kirkesamfunn som godkjenner samkjønnet ekteskap.

Slik jeg leser premissene for bruddet, betyr det blant annet at man ikke kan preke i hverandres kirker, og at man ikke kan ha nattverdsfellesskap.

Jeg trodde det var viktig å¨lære kommende misjonærer verdien av det kristne fellesskap, selv om man kan være uenig i visse spørsmål.

Dette fellesskapet har vært så viktig at man til nå har kunnet leve med ulike kirkelige løsninger  når det gjelder spørsmål i gråsonen etikk, teologi, samfunn.

Lutherske kirker i Afrika har eksempelvis akseptert at menn som hadde flere koner da de ble kristne, fortsatt kunne drive med flerkoneri. Det var ikke fordi det ville bli for stusslig for mannen med bare en kone, men fordi kone nummer to og tre ville bli skjøvet ut i elendighet og eventuell prostitusjon, hvis kirken satte krav om bare en kone.

Uvant tanke for en nordmann, akkurat som omsorg for den homofiles rett til et forpliktende parforhold, et parforhold som en prest kan velsigne,  kan være en uvant tanke mange steder i verden.

Uenighet  og ulike ordninger må man kunne leve med.

Hva så med argumentet om at homofilt samliv er imot Guds klare ord?

Jo, det er bare at ulempen, men også fordelen ved å ha blitt gammel, er at man har hørt sterke argumenter om Guds klare ord før, argumenter som har kommet og gått.

I sin tid var argumentet at Guds klare ord sa nei til kvinnelige prester. Nå er kvinner i full fart inn i den norske kirke som prester, biskoper, ja, til og med den fremste av biskopene er en kvinne.

Så var argumentet at Guds klare ord ikke tillot gjengifte etter en skilsmisse. Nå sier de aller fleste prester ja til å vie fraskilte.

Så var argumentet at Guds klare ord sa at homofili var imot skaperordningen. Nå åpner et klart flertall i kirkens samlivsutvalg for for homovielser.

Jeg er lei meg for at Mekane Yesus-kirken har brutt med den svenske kirken, og kan komme til å bryte med den norske. Med en tante som mange år var misjonær i Etiopia har jeg med glede fulgt den fantastiske utviklingen som nå har gjort Mekane Yesus-kirken til et av det lutherske verdenssamfunns største kirker.

Men deres trussel om å bryte med kirker som godkjenner samkjønnet ekteskap, må ikke få prege den norske debatten og den norske kirkes beslutning.

Å bryte et viktig fellesskap er feil måte å løse  uenighet på.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt