Øyvind Woie

76

Femiteknologi stigmatiserer

Publisert: 14. apr 2009

Et data-tastatur for blondiner hisser opp feminister og reklameombudsmannen i Sverige.

Keyboards for blondes er knallrosa og uten en tråd. Enter-tasten er byttet med en tast det står ”Yes! I want it!. Shift kalles ”Very smart blonde button”.
Keyboard for blondes” kan bli ditt for bare 49.95 dollar! Talltastaruret har terningsymboler og rettetaster heter selvfølgelig ”Oooops!”

Nylig lanserte HP sin nye jentedata ”HP Mini 1000 Vivienne Tam" – en mørkerød lekkerbisken som markedsføres mot kvinner – lanseringen foregikk på en jentekveld der menn ikke fikk lov å slippe inn.

Dette har fått det mediekritiske nettverket ”Alt är Möjligt” til å se rødt. Nå får de støtte av reklameombudsmannen.
- Teknologi som bare markedsføres mot kvinner er stereotyp. Den spiller på tradisjonelle forestillinger om hva kundene vil ha, sier Simone Lindsten.
”Alt är Möjligt” opprettet i 1992 av en gruppe kvinner som en reaksjon mot den stereotype beskrivelsen av kvinner og menn i massemedia.
Nettverket mener en oppdeling av et mannlig og kvinnelig marked ikke er positivt for likestillingen, men at det sprer fordommer og stigmatiserer kjønnsroller.
- De som bryter grensene blir avvikere. Menn som velger noe rosa tas automatisk for å være homoseksulle og ”köper ned sig” til det kvinnelige som har lavere status, mens kvinner hever sin status ved å velge noe typisk mannligt i svart eller grått, sier Lindsten.

Sveriges reklameombudsmann Elisabeth Trotzig tar del i bekymringen.
- Velger man spesifikt å kalle visse produkter for ”jente-” eller ”gutteprodukter” er man ute i et farlig landskap.
Trotzig mener ”Keyboards for blondes” definivt ligger i risikosonen.
- Datamaskiner annonseres som mannlige og kvinnelige. Den mannlige hadde ekstreme ytelser, mens den kvinnelige var bra til å chatte med! Et typisk eksempel som en ganske vanlig påstand som mange kanskje ikke reflekterer mye over.

Men väljer man specifikt att kalla vissa produkter ”tjej” och ”kill” är man ute på farlig mark. Det handlar ju om en personlig uppfattning om vad som är stötande, men vår utredning ska stå för gemene mans uppfattning, säger Elisabeth Trotzig.
- Ytelsene i en datamaskin er vel like viktige enten kunden er mann eller kvinner? spør Elisabeth Trotzig i artikkelen i PC för alla.

Kommentar #2

Ingrid E. Fagervik

16 innlegg  218 kommentarer

På tur

Publisert over 12 år siden

Nettopp - her lærte jeg noe nytt, gitt. At et tastatur skulle utløse likestillingsdebatt er forsåvidt ventet, men mer på grunn av hva det brukes til enn hvordan det ser ut.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere