Terje Askan

53

Utestengt i Afrika

Verre enn den strengeste pressejustis; mediene er totalt utestengt fra ørkenområdene nord i Mali, der gjenerobringen fra opprørerne nå er på gang.

Publisert: 29. jan 2013

- Konsekvensen er blitt at all informasjon ut til omverden fra kampene er begrenset til fortellinger, rykter - og kanskje noen glimt fra sosiale media etter hvert. Kanskje er det til å leve med for en skandinav.

Verre er det nok for folket sør i Mali som har sine regjeringssoldater i ildlinjen, og for Algerie, naboen i nord med sin historiske tiknytning. Frankrike har satt inn en styrke på størrelse med en forsterket brigade i kampene.

Tuaregene, stammefolket som valgte feil side i opprøret mot Gaddafi og i april 2012 erklærte ørkenområdet som sitt, er gått inn i et motsetningsfylt skjebnefellesskap med ekstreme islamistgrupperinger, de samme som overtok det meste der nord i løpet av 2012.

Mediene er savnet, vi ser det tydeligst i en situasjon som denne.

Vi får heller finne oss i enkelte skjevheter som overdimensjoneres, vinkles  og distribueres som sannhet. Vi har i et visst monn måttet venne oss til det.

Verst av alt er at mulighetene for at overgrep, endog folkemord kan bli skjult, systematisk fortegnet eller underrapportert. Hva skal man da ta til seg av rykter?

Blir ansvaret autentisk plassert og blir  historiens dom den riktige? Folkemordet i Rwanda våren 1994 blir i ettertid betraktet som selve kroneksemplet på mytebasert, episodisk mediedekning av afrikanske forhold. (S. Njalsson, Aftenposten 27.10.2007)

Mediene informerer også om lidelsene, og kan skape en viktig forutsetninger for oppstart av tidlig nødhjelp. En annen dimensjon er behovet for sikkerhet og rett situasjonsforståelse ved tilretteleggelsen av et eventuelt fremtidig hjelpearbeide i Mali.

Vi får sette vår lit til at fremtiden ikke blir som Garrison Keillor, noe ironisk bemerket: "Hva den nye medietidsalderen også innebærer, er at det på sikt ikke vil finnes aviser som sender reportere til å dekke den neste krigen, men det vil være seks millioner tenåringsjenter som blogger om sine planer for helgen."
(2007, Salon.com).

Terje G. Askan

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere