Verdidebatt

Das beste oder nicht`s ? Pøh !

Var det noe Gottlieb Daimler`s etterfølgere glemte, sånn i farta ? Og, hvorfor er Mercedes blitt et helt gjennomsnittlig bilmerke, på lik linje med biler som Huyndai og Fiat, når kvaliteten på sikkerheten måles ? Eller er det noe som minner om reklamen for Jarlsbergost; ”samma det vel ” !

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Kontorene er forlatte, korridorene øde, og portene er stengt hos verdens eldste bilprodusent. Dette står å lese i en helsides annonse publisert i Dagens Næringsliv lørdag 22. Desember 2012. Spørsmålet er bare om det blir så mye bedre når aktiviteten starter opp igjen på nyåret.

Jeg husker en gammel lærerinne som i det daglige kjørte en Volvo 142 som arbeidsbil, men som i modne år kjøpte seg en Mercedes E- klasse. Dette var mot siste halvdel av sytti tallet. Kanskje det var en gammel drøm som skulle oppfylles, ikke vet jeg. En viss aura var det i alle fall, over både dama og bilen. Denne ble brukt til finkjøring, og vakte enn viss oppsikt i bygda hvor jeg vokste opp. Bilen var endatil kjøpt kontant, og jeg husker vi følte, riktignok uvisst av hvilken grunn, en viss stolthet over å kjenne henne.

I  2009  startet Mercedes "relanseringen" av Gottlieb Daimler`s gamle slagord "det beste eller ingenting", gjennom en bredt anlagt kampanje i mange medier. - Det er ikke ideen, men den gode utførelsen som er viktig, skal Gottlieb Daimler ha sagt. Tanken var altså å synliggjøre de verdier Daimlers produksjon engang angivelig var tuftet på.

De fleste bilprodusenter med respekt for seg selv har sitt eget slagord. Og, uten å gå for lange omveier om hvorfor selskapene gjøre dette, så kan alle bestrebelsene  kort oppsummeres i ønsket om økt merkevarebevissthet, og gjennom det, større salg, og forhåpentligvis bedret lønnsomhet. Legitimt nok vil mange mene.

Det selskapet som uten tvil har bidratt til størst forventninger i så måte, og som kanskje derfor også har skapt størst fallhøyde for seg selv, er Mercedes Benz. Med sitt slag ord " Das beste oder nicht`s" - "det beste eller ingenting", så skaper man umiddelbart, og uten forbehold, store forventninger til bilenes kvalitet. Omdømme ekspertene nikker gjerne bifallende når man klarer å skape denne type umiddelbar respons og assosiasjon. I så måte vil mange mene at Mercedes har lykkes. Så langt.

Jeg kjøpte min første bil med stjerne i 2007. En bil med så mange feil, og påfølgende behov for reparasjoner, at selv en lykkelig lottovinner ville kvie seg for å bære kostnadene. Og,da har naturligvis spørsmålet tvunget seg på; var dette bilen Daimler`s etterfølgere glemte ?

Blant observante og oppegående lesere ville vel noen hevde at det finnes  objektive kriterier som kan dempe inntrykket, i det minste noe, av stort sett middels og dårlig Mercedes kvalitet? EuroNCAP`s regelmessige kontroller av nye bilers kollisjonssikkerhet er imidlertid lite lystelig lesning for dresskledde herrer i Stuttgart, og bidrar bare til å forsterke inntrykket.

For Mercedes nye A-klasse er resultatene nedslående. Ikke er beskyttelsen best for voksne, og heller ikke best for barn.

Biler fra produsenter som normalt ikke ansees fine nok for plass i "premiumsegmentet", som f.eks Skoda Rapid, Opel Mokka, Fiat 500 L, har alle høyere dokumentert beskyttelse for voksne enn Mercedes . Alt ifølge EuroNCAP`s undersøkelse.

Skoda, og bitte lille Fiat 500 !, bedre enn Mercedes ? Hører vi markedsavdelingen i Mercedes febrilsk lete etter markedsundersøkelser som viser at Mercedeskunder er fornøyde.

I så fall bør man ikke lete hos den tyske kontrollorganisasjonen TÜV (Technischer Übervachungsverein) som hvert år lager en statistikk på grunnlag av kjøretøykontrollene de har gjennomført. Årets statistikk omfatter kontroll av over åtte millioner kjøretøy, deriblant mer en 220 bilmodeller, og viser at det er store kvalitetsforskjeller ute og går.

Ingen Mercedes modeller på topp er fasiten.

Da er det er vel i overkant optimistisk å tro at gleden er påtrengende i markedsavdelingen  hos Mercedes! Trolig var gleden heller ikke stor når man nedslått måtte konstatere at det også fantes andre bilmerker som er enda bedre egnet til å ta vare på våre barn.

Hyundai Santa Fe, Ford Kuga, Opel Mokka, Seat Leon og flere, har alle bedre og  høyere grad av beskyttelse for barn, enn Mercedes A- klasse. Bare den mest optimistiske Mercedes elsker kan vel tro at disse resultatene skyldes en datafeil hos EuroNCAP?

Hva med fotgjengerbeskyttelsen? Umiddelbart skulle man tro at det var lett match for en Mercedes i stjerneklassen, å oppnå høyere score enn en skarve Skoda Rapid, eller en Ford Kuga ?

Nein!

Nicth best der heller !

Både Skoda`s og Fords`s ingeniører har grunn til å glede seg, for å si det sånn.

Britiske Warranty  Directlafrem tall i 2011 som fastslo at blant de 10 bilene med flest feil var det fire Mercedes modeller.Det  amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) utfører i likhet med EuroNCAP kollisjonstester på nye bilmodeller. Deres nye testmetode gav oppsiktsvekkende dårlige resultater for blant annet Mercedes, som måtte nøye seg merkelappen «dårlig» etter at totalt 13 biler var testet.

Den nye IIHS-testen går ut på at bilen treffer en gjenstand, lik en brosøyle eller en husvegg, kun med den venstre frontlykten. Det betyr at kollisjonsenergien fordeles på et høyst begrenset område av fronten.

De ferske testresultatene faller særlig Mercedes-Benz tungt for brystet: - Testen tilsvarer ikke virkelige ulykkesforløp. Et sammenstøt i lyktebredde er ikke statistisk gyldig etter våre data, uttalte selskapets talsmann til nettstedet Wirtschaftwoche.

Hæ ! Statistisk gyldig ? Han må være en av de få som ikke hørt om kollisjoner med stolper og hushjørner !

Det er Mercedes   selv som har løftet frem slagordet, og som må bære konsekvensene av kundenes umiddelbare assosiasjon til dette. Hvorfor en del kunder, med slagordet i friskt minne , etter utløp av ordinær garanti, fortsatt mener at Mercedes i noen tilfeller bør ta ansvar, kan man jo saktens spørre seg om. Eller være ansatt i Mercedes for svare nei på.

Blant omdømme ekspertene i markedsavdelingen hos Mercedes, er det trolig lite begeistring å spore når det dukker opp slike saker. Sammen med rustproblemer, biler som velter, og kun middelmådige og dårlige resultater i sikkerhetstester som EuroNCAP og  Det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)

Den samme markedsavdelingen må gjerne bruke tid på å forklare at slagordet først og fremst er ment å skulle synliggjøre en ambisjon om å være best, ikke at man alltid er det.

Neivel!

Det hjelper bare så lite når forventningene om uovertruffen kvalitet allerede er skapt, og strømmen av fakturaer ikke er til å bære.

Om jeg ønsker Mercedes lykke til i fremtiden ? Ja, bevares, det kan de jo saktens trenge.

Og girkassa ? Jo takk, den fungerer utmerket. Så langt !

Men;  "Das beste oder nichts"   

 Pøh !

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt