Verdidebatt

Drømmehagen - et reklamevindu på NRK

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hinkelpinkel og Hoppsi Diesi lærer ikke barna noe annet enn at de kan kjøpes for penger.

Frps kulturpolitiske talsmann Ib Thomsen tar med seg Hoppsi Deisi til Stortingets spørretime. Han mener det er en sak for landets folkevalgte at NRK har kastet Hinkelpinkel og resten av "Drømmehagen" ut av skjermen.

Thomsens kronargument er å sikre at små barn blir gitt et tv-tilbud som imøtekommer deres pedagogiske behov.
Det er vel ingen forskere som vil reise seg opp og si at «pedagogisk»-barne-TV er viktig for barns læring. Forskning viser at det er det motsatte som skjer.

Den viktigste effekten «Drømmehagen» har er hos leketøysprodusenten Hasbro. De har solgt i bøtter og spann av dukkeversjonene fra TV-serien.
– Dette er leker som barna kjenner igjen etter å ha sett dem på TV, og som de blir raskt glad i. TV-serien engasjerer og kaprer oppmerksomheten til barna, sier produktsjef Bern Risøy fra Hasbro som konstaterer at salgsforventningene er innfridd.

Hvem sa at det ikke er reklame på reklamefrie NRK? I hvor stor grad hadde Hasbros salgsbudsjetter blitt innfridd hvis ikke «Drømmehagen» ble vist på norske TV-skjermer? Hvor mange meter «Jul i Svingen» og «Blåfjell» sengetøy ville blitt solgt uten  TV- kalender 24 dager i desember?

NRK har lært å spinne produkter av innholdet sitt fra Disney Channel. Alt som går hos den internasjonale «reklamefrie» mediegiganten finnes i butikkhyllene. 

«Drømmehagens» viktigste og trolig eneste effekt på norske barnefamilier er at den har vært med å øke det kommersielle presset på barna og barnefamiliene.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt