Verdidebatt

Myten om religion og vold

Det er vanlig å høre at religion har en større tilbøyelighet enn andre faktorer til å føre til vold, maktmisbruk og krig. Går vi påstanden nærmere etter i sømmene ser vi at den er vanskelig å forsvare.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Den som argumenterer for dette er teologiprofessoren William T. Cavanaugh ved DePaul-universitetet i Chicago i en bred og veldokumentert gjennomgang av ulike perspektiver på forholdet mellom religion og vold.

Eller, sagt på en annen måte, en ganske så grundig kritikk der han mener å kunne vise at mange posisjoner på feltet er lite koherente. Selv om man av og til griper seg i å tenke at vinklingen er påvirket av hans egen posisjon som kritiker av USA's krigføring i Irak og Afghanistan. 

Noen vil nok avfeie ham på grunn av dette eller misbruke ham til å støtte offermentalitet, for ikke å si unnskyldning og relativisering av totalitære nasjoner eller tenkesett.

I The Myth of Religious Violence: Secular Ideology and the Roots of Modern Conflict (Oxford University Press, 2010) argumenterer Cavanaugh for tre forhold (se også en lengre artikkel her og en omtale her).

1) Ingen definisjon av religion er like gangbar for alle historiske perioder eller alle kulturer. Eller som det heter på fagspråket: "There is no transhistorical and transcultural essence of religion".

Det er i følge Cavanaugh vanskelig å skille "religion" fra "ideologi" fra "deepest concern", slik at noen former for dette tilhører det som egentlig er religion mens andre ikke gjør det.

Han viser hvor vanskelig det er å definere religion på en måte som ikke enten blir for vag (hva er egentlig felles for kristendom og buddhisme?) eller ikke er mulig å avgrense fra nasjonalisme og kommunisme eller postmodernisme og scientisme. Alt dette har hva man i noen forstand kan kalle for tilbedere, profeter, dogmer og hellige tekster.

Et viktig poeng hos Cavanaugh er at eksempler som konfusianisme og buddhisme bryter med rimelig standard definisjoner av religion, og at enhver standard definisjon samtidig dels er arbitrær og dels enten må avgrenses til kristendom/islam/jødedom (og da ikke "religion" som sådan) eller må omfatte svært mye og svært meget, fra liberalisme og nasjonalisme til supportergjenger og japanske teseremonier, noe som det da også er skrevet religionsvitensakapelige studier av.

 Han problematiserer også hvor lett det er å skille mellom det sekulære og det religiøse (et skille som i stor grad kan knyttes til kristen tenkning, som i toregimentslæren) - hva hos aztekere eller sumerere eller shintoister er egentlig religiøst og hva er egentlig sekulært? Og selv det mange vil kalle "sekulære" ting som demokrati, likestilling og ytringsfrihet kan oppfattes som uttrykk for underliggende ubeviste og absolutte ideologier der tilhengerne kan reagerere ganske så "religiøst"når de utfordres.

Det er kort sagt mindre interessant å se på hva man tror enn hvordan, de sosiologiske, psykologiske og politiske prosessene ulike former for ytterste motivasjonsperspektiver handler om.

For Cavanaugh er dermed ikke saken om et tenkesett lar seg bevise eller ei (noe ingen klarer), hans poeng er rett og slett at hva som bestemmer hva vi regner som "religiøst" eller som "sekulært" handler om sedvane,  interessekamp og maktstrukturer. 

Nettopp fordi noe av hans argumentasjon har en nymarxistisk klang, er det interessant å se hvor nøye han er med å presisere at ideologer som kommunisme kan forstås som "religion" (hva nå dette er).

"First, I will show that the division of ideologies and institutions into the categories "religious" and "secular" is an arbitrary and incoherent division. When we examine academic arguments that religion causes violence, we find that what does or does not count as religion is based on subjective and indefensible assumptions. As a result certain kinds of violence are condemned, and others are ignored."

I følge Cavanaugh er dette svært tydelig om man leser litteraturen på feltet, enten vi snakker om poppisforfattere som Sam Harris (som slaktes helt) eller tungvektere som Mark Juergensmeyer (som avvises høflig).

"This becomes most apparent when the authors in question attempt to explain why religion is so prone to violence. Although theories vary, we can sort them into three categories: religion is absolutist, religion is divisive, and religion is irrational. Many authors appeal to more than one of these arguments. In the face of evidence that so-called secular ideologies and institutions can be just as absolutist, divisive, or irrational, these authors tend to erect an arbitrary barrier between "secular" and "religious" ideologies and institutions, and ignore the former."

2) Et religionsbegrep på tvers av tid og rom (eller altså historie og kultur) som uansett ikke-rasjonelt og tilbøyelig til vold er en av de grunnleggende mytene i det vestlige samfunn.

Dermed er det ikke underlig hvor ofte fredsslutningen i Westfalen i 1648 trekkes fram som avslutningen på disse blodige religionskrigene og der løsningen var nasjonal suverenitet også når det gjelder valg av religion.

Dette er i følge Cavanaugh en tilslørende feilslutning.

"The point is not that these wars were really about politics and not really about religion. Nor is the point that the state caused the wars and the church was innocent. The point is that the transfer of power from the church to the state was not the solution to the violence of the sixteenth and seventeenth centuries, but was a cause of the wars. The church was deeply implicated in the violence, for it became increasingly identified with and absorbed into the statebuilding project. My conclusion in this chapter is that there is ample historical evidence to cast doubt on the the idea that the rise of the modern state saved Europe from the violence of religion. The rise of the modern state did not usher in a more peaceful Europe, but the rise of the state did accompany a shift in what people were willing to kill and die for."

3) Denne myten kan bli og blir brukt til å legitimere nykolonialistisk vold mot ikke-vestlige "andre", særlig i den muslimske verden.

"Second, I ask, "If the idea that there is something called 'religion' that is more violent than so-called 'secular' phenomena is so incoherent, why is the idea so pervasive?" The answer, I think, is that we in the West find it comforting and ideologically useful. The myth of religious violence helps create a blind spot about the violence of the putatively secular nation-state. We like to believe that the liberal state arose to make peace between warring religious factions. Today, the Western liberal state is charged with the burden of creating peace in the face of the cruel religious fanaticism of the Muslim world. The myth of religious violence promotes a dichotomy between us in the secular West who are rational and peacemaking, and them, the hordes of violent religious fanatics in the Muslim world. Their violence is religious, and therefore irrational and divisive. Our violence, on the other hand, is rational, peacemaking, and necessary. Regrettably, we find ourselves forced to bomb them into the higher rationality."

Det er liten tvil om at det finnes noe vi kan kalle "religiøst begrunnet vold", men det er større tvil om hva dette faktisk er.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt