Verdidebatt

Sko som forandrer verden!

Representerer konseptet til TOMS Shoes fremtidens forretningsmodell? Er de et eksempel på, og en rollemodell for, en ny generasjon virksomheter som forener børs og katedral, eller med andre ord er både gjennomført verdidrevne og driver lønnsomt?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

TOMS ble startet av amerikaneren Blake Mycoskie mens han var på en tur til Argentina i 2006. Han så at mange av barna i landsbyene han besøkte ikke hadde sko. Sko bidrar til å forbygge mot sykdommer da det å gå barbent gjør at man blir eksponert for bakterier i jordsmonnet. Dessuten er det slik i flere land at man ikke får skoleuniform dersom man ikke har sko. Ved å donere et par sko bidrar TOMS også til å gi barn mulighet til skolegang og dermed en utdannelse. Donasjonen har derfor ringvirkninger som kan være med å forandre fremtiden for de lokalsamfunnene de støtter.

Senere har de utvidet sortimentet og selger nå også solbriller, hvor det for hvert par som blir solgt går en sum til en person som trenger en øyeoperasjon. I tillegg kan det også nevnes at boka til Mycoskie, Start Something That Matters, er bygget på samme lest. For hvert eksemplar som selges av boka, donerer han skolebøker til barn som trenger det. Selskapet har også bidratt til å starte en bevegelse som kalles One for One Movement hvor aktører som Warby Parker, Roma Boots og WeWood bruker den samme modellen på produkter som briller, støvler og klokker. Her er det med andre ord flere selskaper som bidrar til å gjøre verden til et bedre sted.

TOMS viser at det mulig å forene børs og katedral; å ha en sunn, bærekraftig og lønnsom drift, samtidig som man har et genuint samfunnsengasjement basert på et ønske om å bidra til en bedre verden.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt