Verdidebatt

Korsfestelsen

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hva er myter og hva er virkelighet ved korsfestelsen av Jesus?

Hvis vi ser på romersk lov og praksis ser bildet annerledes ut en det som er beskrevet i

evangeliene. Korsfestelse var en dødsstraff som var reservert politisk oppvigling og

alvorilge forbrytelser. Den dødsdømte ble torturert i forkant for at døden skulle intreffe

raskere. Årsaken var for å gjøre plass til neste runde av korsfestelser ikke tortur for torturens egen skyld, men for å svekke den dømte fysisk.

Var korsfestelsen av Jesus i særstilling? Neppe. Jesus ble arrestert etter tumultene i templet og ble ført til forhør av sanhedrin som var det jødiske råd. Han ble anklaget for kjetteri men greide ikke å få han dømt. Nå må vi huske at dette skjedde i påsken med stor tilstrømning av jøder fra alle kanter til Jerusalem. Romerne var på tå hev pga tilstrømningen og hadde en lav terskel for å aksjonere. Sanhedrins leder yppersteprest Kaifas sto ansvarlig ovenfor romerne for å holde fred under høytiden og det var heller ikke i hans interesse at politisk agitasjon skulle trigge romerne til å begå massakre.

Da Kaifas ikke fikk dømt Jesus som kjetter overlot han Jesus til romerne og anklaget ham for politisk oppvigleri. Religiøse konflikter brydde romerne seg ikke om, men dødsstraff var forbeholdt den romerske statsmakten. Dette er kjent fra evangeliene, men hvordan foregikk rettsaken? Kan vi stole på den versjonen som evangeliene forteller? Etter min mening nei.

For det første, I evangeliet har Pontius Pilatus en sentral rolle. Faktum er at landshøvdinger ikke befattet seg med den type saker da de som regel var summariske. Rettsakene ble utført på et mye lavere nivå. Hadde jødene noen innvirkning på utfallet? Etter min mening nei fordi politisk oppvigleri var noe romerne håndterte selv. Ga romerne amnesti til en person under påskehøytideligheten? (Barrabas) Atter en gang nei, det er ikke dokumentert noe sted i romerske arkiver fra den tiden at de hadde denne praksisen i det okkuperte Israel.Vakte korsfestelsen av Jesus oppmerksomhet bortsett fra hans tilhengere som var få? Enda en gang nei. Hverken i romerske arkiver eller Josephus som skrev det jødiske folks historie etter år 70 nevner denne hendelsen med et ord.

Hadde det eksistert aviser på den tiden hadde det ikke blitt førstesideoppslag, heller nevnt i rubrikken over gårdagens korsfestelser.

Hva vet vi om Pontius Pilatus? Svært lite egentlig. Vi vet at han var landshøvding i Israel og at han var en særdeles brutal person. Til og med romerne reagerte, han ble kalt tilbake til Roma. På godt norsk fikk han sparken. Hva som skjedde videre med han finnes det ingen oplysninger om. For å si noe om omfanget av korsfestelser som straff på den tiden slapp romerne opp for trevirke under korsfestelsene både etter Spartacus opprør og i år 70 da romerne knuste det jødiske opprøret.

Hva står igjen da? Etter min oppfatning og også endel forskere er bibelens fremstilling

myter

Hilsen Tor

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt