Hans Olav Syversen

14

Islam og annerledes troende

Trosfrihet må løftes opp på agendaen i norsk utenrikspolitikk, for eksempel ved å etablere en ambassadør for trosfrihet slik USA har gjort.

Publisert: 5. jul 2012

4 av 5 land som undertrykker kristne er muslimske. Hvorfor er det slik? Forrige søndag ble nærmere 50 mennesker drept i selvmordsangrep mot tre kirker i Nord-Nigeria, og den islamistiske terrorgruppen Boko Haram sier det ikke blir fred før kristne konverterer til islam.

Det er ikke første gang kristne trues og drepes. Første juledag ble nesten 40 kristne nigerianere drept av bilbomber på vei ut fra julegudstjenesten. 21 egyptere mistet livet på samme måte under fjorårets julefeiring. Et par måneder tidligere ble 53 kristne drept i Bagdad da selvmordsbombere sprengte seg under gudstjenesten. Disse terrorhandlingene gjennomføres av islamister.

Men det foregår også en mer skjult undertrykkelse i mange muslimske land, der de ansvarlige ikke bare er ytterliggående islamister, men også storsamfunnet og vanlige folk.

Arabisk vinter. På listen over 50 land som undertrykker kristne laget av trosfrihetsorganisasjonen Åpne Dører, er 38 land muslimske. Verstingen på klar «førsteplass» er kommunistiske Nord-Korea. Vi finner også Kina (21) og hinduistiske India (32) på listen, men muslimske land dominerer. Ni av ti-på-topp-landene er muslimske. I Afghanistan (2), Saudi-Arabia (3), Somalia (4), Iran (5) og Maldivene (6) har kristne knapt frihet til å tro i det hele tatt. Tyrkia (31) er bare delvis et forbilde for andre muslimske land, og kommer dårligere ut enn Syria.

Midtøsten har snart ingen kristne igjen. Det som en gang var en region preget av etnisk og religiøst mangfold, har siden oppløsningen av Det osmanske riket og etableringen av moderne stater nærmest blitt renset for ikke-muslimer. Den arabiske våren gir få tegn til håp. De gamle regimene har falt, men islamistene har fått større spillerom. I Egypt har undertrykkingen av kristne økt, og rundt 100.000 kristne egyptere skal ha flyktet fra landet etter den arabiske våren. I Syria frykter de kristne at frigjøring fra Assad-regimet vil føre til en gjentakelse av hendelsene i Irak, der den kristne minoriteten er blitt kraftig redusert etter flere år med forfølgelser. 

Undertrykking. Undertrykkingen i muslimske land er vidtrekkende. Den gjelder ikke bare kristne, jøder og bahaier. Også muslimske minoriteter er rammet: shiaer i sunnidominerte land, sunnier i shiadominerte land og ahmadiyyaer i både sunni- og shialand. Muslimer frykter for å si noe som enkelte kan oppfatte som en fornærmelse mot islam - selv her i Vesten er mange blitt redde for å si eller gjøre noe som kan fornærme islam, slik den koptiske biskop Thomas påpekte i et seminar i regi av Stefanusalliansen for noen år siden.

Ingen religioner har en plettfri historie når det gjelder trosfrihet. Det kristne Europa har for eksempel gjennomgått århundrer med forfølgelser av annerledestenkende. Samtidig har islam noen særskilte utfordringer som fortsatt gjør seg gjeldende. En av dem handler om individuell samvittighetsfrihet. 

Døden. Islamsk lov har ofte sagt at konvertering fra islam til en annen religion skal straffes med døden. Straff for konvertering er ikke et påbud i Koranen, men mange muslimske lærde legger vekt på profetens ord i hadith-litteraturen i dette spørsmålet. Selv moderate Malaysia bruker sharia-domstoler som stanser muslimer i å konvertere. Er du muslim og konverterer til en annen religion i Tyrkia, risikerer du å miste både kontakten med familien og muligheten for jobb i statsforvaltningen. 

Synet på ikke-muslimer er en annen utfordring. Sharia-lovgivningen behandler ikke-muslimer som annenrangs borgere, såkalt «dhimmi» («en som har blitt fratatt ansvar»). Man må unnlate å vise sin tro i offentligheten, avstå fra misjonering og, inntil for om lag 100 år siden, betale en ekstra skatt. En presedens for disse reglene var Muhammeds avtale med de beseirede jødene i Khaybar, som fikk lov til å bli i området mot å oppgi halvparten av det de produserte årlig. Dhimmi-tradisjonen fremsto i middelalderen ofte som tolerant i lys av andre regimers behandling av annerledes troende, men i dag er den et betydelig hinder for trosfriheten. Sterkest rammet er minoriteter i land med sharia-lover, men selv i Tyrkia gjør denne oss-dem-mentaliteten seg gjeldende. Religiøse minoriteter opplever diskriminering, og rettsprosesser mot hatkriminalitet går langsomt.

Tradisjon for dominans. En tredje utfordring er den dominerende stilling og tette bånd til staten som islam hadde i sine første, formgivende århundrer. Etter Muhammeds død spredte det islamske styret seg og klassiske læresetninger, lover og institusjoner ble utviklet, ofte med statlig godkjenning. Dette står i kontrast til jødedom og kristendom. Viktige tekster i jødedommen, Misjná og Talmud, ble skrevet under utenlandsk styre, og de kristne var en undertrykt minoritet i de første århundrene da evangeliene ble skrevet. Muligheten for å leve som minoritet var tatt for gitt. Islams tidligste og mest prestisjefulle lovkilder, derimot, legger til grunn at muslimer skal praktisere sin tro med selvbevisstheten til en dominant religiøs kultur. 

Frihetskamp. Det trengs et oppgjør med synet på konvertering, ikke-muslimer og staten i mange muslimske land. Den arabiske verden trenger en revolusjon som går dypere enn fjerningen av de gamle regimene. Muslimske land trenger erklæringer som den utformet av Islamsk Råd og Mellomkirkelig Råd, som slutter opp om trosfriheten. 

Vi vinner ikke kampen for trosfrihet om vi vender blikket vekk fra undertrykkelsen i den muslimske verden. Trosfrihet må løftes opp på agendaen i norsk utenrikspolitikk, for eksempel ved å etablere en ambassadør for trosfrihet slik USA har gjort. Dessuten må det utvises større varsomhet med å returnere konvertitter til totalitære land som Iran. Menneskerettighetsutvalgets markering av trosfriheten i forslaget til ny paragraf 99 i Grunnloven er også viktig. I biskop Thomas sin ånd må vi avvise hat og frykt og stå sammen i kampen for trosfrihet.

FØRST PUBLISERT SOM KRONIKK I VÅRT LAND 25.06.2012

Kommentar #1

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

Støttes!

Publisert over 9 år siden

Flott innlegg Syversen. Jeg kan skrive under - og oppfordrer herved andre deltakere på verdidebatt til å gjøre det samme!

*signert*

Kommentar #2

Per Winsnes

12 innlegg  388 kommentarer

Flott !

Publisert over 9 år siden
Hans Olav Syversen. Gå til den siterte teksten.

Trosfrihet må løftes opp på agendaen i norsk utenrikspolitikk, for eksempel ved å etablere en ambassadør for trosfrihet slik USA har gjort.

Og hva sier utenriksministeren til ideen om en slik ambassadørstilling? Er også han enig?

Kommentar #3

Mohamed Abdishazan

32 innlegg  618 kommentarer

Mot på Løvebakken!

Publisert over 9 år siden

Jeg vil takke stortingsrepresentant Syversen for å ta dette opp og sette det på dagsorden. Dette er et bevis på at det finnes frittalende og modige mennesker på Løvebakken.

Fremragende skrevet! Flott forslag også (det med en egen trosfrihet ambassadør som USA har).

Kommentar #4

Sten André Fagermo

59 innlegg  1334 kommentarer

Ett lite halmstrå

Publisert over 9 år siden

er jo hvis flere muslimer fikk opp øynene for qurananismen (hvis det er det det heter på norsk)....

Kort fortalt går det ut på å droppe alle hadithene, selv om man kan se på dem som autentiske....Tolu-e-Islam i Pakistan er en organisasjon som forfekter dette, men når både sunnier og shiaer legger så stor vekt på hadithene i islam, så blir det jo litt vanskelig...

Stort paradoks at trosfriheten skulle gå feile veien ETTER det osmanske rikets fall...for å ikke glemme Tyrkias store leder Mustafa Kemal Ataturk som akkurat ikke hadde en eksemplarisk muslimsk levestil, når man tenker på hans raki-forbruk...

 

Kommentar #5

Torill Born

296 innlegg  1335 kommentarer

Venstre-siden må se mer på nettet

Publisert over 9 år siden

Det er nok av videoer som viser hatet mot Israel og Vesten. Dette virker det som sosialist-mediene ikke er interesserte i å vise den almenne norske befolkning. Men bevisene og faktaene er mange. Jeg tenker på mine kristne brødre og søstre i de muslimske land og vi kristne må be og velsignde dem i Jesu navn.

 

Hvis ABBreivik har sett noen av disse hat-videoene så kan iallefall NOE forklares for hvorfor han har handlet som han gjorde. Når et menneske fra før av med et splittet sinn, ser noe slikt vi kan se på mange muslimske videoer og youtuber oa  - da forundres man iallefall ikke over hans forferdelige handlinger. Selvfølgelig kan det ikke unnskyldes - men man må i rettferdighetens navn søke om forklaringer. Av ingenting kommer ingenting. Sosialistene med AP&CO har IKKE tatt muslim-trusselen fra disse videoene alvorlig og stått opp imot dem. Bare DET sier sitt om AP&CO og deres venstre-side-tilhengere. Det er skammelig å ikke opplyse folk fullt og helt om hva som skjer andre steder i verden - iallefall når vi VET hva som foregår og hatet som prediges.

Jeg har ikke på mange år verken TRODD eller STOLT på AP&CO og deres likesinnede og vi som ønsker borgerlig regjering må både be og håpe om skifte. Det er på HØY tid.

 

Kommentar #6

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Torill Born. Gå til den siterte teksten.

Hvis ABBreivik har sett noen av disse hat-videoene så kan iallefall NOE forklares for hvorfor han har handlet som han gjorde. Når et menneske fra før av med et splittet sinn, ser noe slikt vi kan se på mange muslimske videoer og youtuber oa

Jeg synes at du gjør forfulgte kristne og kristenheten forøvrig en skikkelig bjørnetjeneste ved å koble dette opp mot ABB og hans handlinger. At du ikke forundres over ABBs handlinger basert på en del uspesifiserte youtube-videoer er egentlig litt skremmende. Jeg håper at du forstår at det ikke var omsorg for forfulgte kristne som drev ABB, mannen kan jo knapt nok telles med som en kristen overhodet. (For ordens skyld; bare Gud kan med full sikkerhet vite hvem som tror og ikke - men ABB hadde ingen åpen tilknytning til kristne miljøer og er antakelig ikke mer "kristen" enn de fleste nordmenn). Ellers synes jeg at kommentaren din gir til kjenne en generaliserende tone overfor muslimer. Jeg tror ikke at det tjener saken (altså at samfunnet trenger mer debatt om problemer og farer knytta til enkelte islamske grupper og ideologier).

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere