Verdidebatt

Når statistikk blir dramatikk

Det har tatt seg opp igjen. Etter en noe mer avdempet tittelbruk hittil i 2012, bærer det løs på nytt. ABC Startsiden vrenger energisk på realitetene og tømmer et heller infamt resultat ut på skjermene til det norske folk.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Plasseringen er der oppmerksomheten fanges først, i miniatyroppslag med ledsagende bilder oppe i front. Folk har grunn til å reagere. Noe må man tåle, dette er gått for langt. Vi tar med to eksempler som demonstrerer aktiviteten.

Sist søndag 24.06.2012 skvatt kristenfolket og annet folk med trosbekjennelser til foran skjermene. Overskriften mandag 25.06.2012 var direkte og blottet for alt forbehold og lød: Troende er kriminelle.

Med andre ord, er du troende så er du kriminell. Tittelen diskvalifiserer seg selv uten videre etter som sekundene går. Det som må til for å finne ut av selve saken, er en gjennomlesning av hele artikkelen. Da avsløres de pinlige mangler: Et anstendig faktagrunnlag er fraværende. All redaksjonell selvkritikk er parkert for anledningen.

Mediet har gitt seg selv all definisjonsmakt. Troende – det er blitt til nesten hvem som helst. Et snittall utvides deretter uten videre til en hel populasjon av troende.

Et nytt eksempel dukket dessverre opp allerede dagen etter. I går tirsdag, var det den coladrikkende del av befolkningen som møtte tittelen øverst: Coca Cola gir kreft. Ikke fullt så enkelt å avvise dette uten videre.

At det omtalte tilsettingsmiddelet var helt ufarlig i de mengder som var påvist, fikk den spesielt interesserte vite som var med frem til slutten av artikkelen.

Spørsmålet som skulle ha vært besvart etter slike bredsporede, verbale overgrep er: Hvem kan ta på seg oppgaven å reagere på vegne av alle påstandene går ut over. Hvem tåler å profilere seg som representant for de mange, vel vitende at den fjerde statsmakt sitter klar på andre siden av bordet.

Svaret er i det store og hele – ingen. Passiviteten er blitt til norm. Apatien og forvirringen er blitt de begredelige vinnere i dette ustanselige og nedverdigende spillet, sammen med klikkregnskapet hos eksempelvis ABC Startsiden.

Enden på visa er til å gråte over. Rettssikkerhet eksisterer knapt som vern mot denne type omfattende og skremmende karakteristikker, selv om de skader kjente merkevarer eller et alment omdømme.

- Så verken private, pressen selv, forbrukerorganisasjoner, det offentlige eller andre løfter pennen. Bare sporadisk kommer den seriøse kritikken frem, normalt etter en godkjennelsesprosess i redaksjonene. Virkningen blir tilsvarende sporadisk, uten observerbar varig verdi.

Så det ser ut til at vi skal måtte leve med slike gjentatte overgrep i overskuelig framtid.

Folk og media har sett det som sin oppgave å sette et vedvarende lys på det brede repertoir av kommersielle manøvre som så mange av riksmediene har fått for vane å benytte. Medietriksene skaper som oftest spontan leserinteresse på bekostning av sannhetsverdi, kunnskap og oversikt. Det er snakk om kulturelt skapte tapsmønstre, umulig å kvantifisere.  Samfunnskostnadene kan bli høye.

Et så gjennomvevd mønster av uetterrettelighet bør vi klare å utfordre?

Svaret må bli en helt frittstående organisasjon også for mediekonsumentene. De er mange nok. En organisasjon der flertallet i et kvalifisert styre er uten noen som helst avhengighet eller binding opp mot mediene. Mediene bør være representert.

Utfordringen blir ikke minst å finne et godt konsept for en tydelig talerstol ute blant operative medier. Lykkes man med det, kan det være innledningen til en konstruktiv utvikling, og et nyttig referansepunkt er skapt.

Vi er overbevist om at mediene og journalistene ut fra dagens situasjon trenger denne type tilbakemeldinger, omdømmet har lenge vært til dels problematisk også i Norge.

Yrket er samfunnsmessig viktig og krevende og møter kryssende interesser overalt. Da blir det maktpåliggende å skape de rammer som best tjener de utøvende og alle oss andre.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt