Olav Elgvin

25

Kvinnene i moskeen

Publisert: 13. des 2009

"Det finns så mange kvinner, og så alt for liten tid", synger Jan Eggum i en ironisk sang.

Av en eller annen grunn tenkte jeg på den sangen i går. Igjen var jeg på et arrangement i moskeen jeg henger i, forbindelse med bokprosjektet jeg holder på med. Og som vanlig: En klar majoritet av de som kom dit var kvinner. Med hijab, uten hijab, eldre, yngre. Noen menn også. Men ikke mange. Og en av de yngre jentene sa det til meg, ironisk:

- Så islam undertrykker kvinner, liksom? Bare se her! Vi er jo nesten bare kvinner som henger her! Skulle vi liksom støtte så mye opp en religion som undertrykker oss?

Dette fenomenet - at de religiøse aktivitetene tiltrekker kvinner mer enn menn - er noe jeg kjenner igjen fra min egen kristne oppvekst. Kirker, bedehus, menigheter - de fylles opp av kvinnene.

Og denne jenta fortsatte.

- Problemet er ikke islam i seg selv, men kulturen i en del muslimske miljøer. Det er ikke tvil om at den kan være kvinneundertrykkende.

Om jeg skal gjøre en personlig tolkning blir det slik: Mange muslimske jenter i Norge lever i miljøer som i større eller mindre grad hindrer dem i å utfolde seg i like stor grad som menn. Dette er en generalisering, selvfølgelig, og slikt sett noe man skal passe seg for. Men det er nok noe i det. Og faktisk: I denne kulturen blir moskeen et frirom, der jenter får lov til å engasjere seg og være med. Der kan de få innflytelse og makt. Og slik fungerer den kanskje som en arena for kvinnefrigjøring? Kanskje. Hva tror dere?

(diskutér også gjerne på bloggen min: muslimprosjektet.wordpress.com)

Kommentar #1

Odd Anders With

54 innlegg  314 kommentarer

Rasjonaliteten og kontaktens tyngdekraft

Publisert nesten 12 år siden

Hei Olav!

Spennende stoff du arbeider med. Jobber en del med dialogarbeid i Trondheim gjennom EVID (styreleder Dag Aakre), En verden i dialog, hvor den muslimsle grasrotkontakten - og internasjonale kontakten i stor grad baserer seg på vennskap med tyrkiske muslimer. Vi jobber bl.a. med internasjonale kjøreregler for hvordan vi skal håndtere, respektere og gi tilgang til hellige steder (samarbeid med Oslosenteret), og har bl.a. gjennom to internasjonale konferanser i Trondheim fått en meget god start på vår store ambisjon om å få FN til å oppta slike kjøreregler.

Men grasrotarbeidet i Norge og Tyrkia engasjerer oss like mye. Til uken er forresten synagogen her vertskap for en vennesamling, hvor både kristne og muslimer kommer på besøk (deler religiøse høytider med hverandre)! Veldig oppmuntrende. Det handler ikke om en dialog hvor man skal få hverandre trosmessig på sin side, men bygging av vennskap og forståelse og respekt for hverandres åndelige behov.

Når vi bygger vennskap og har kontakt, gir vi også muligheten for ærlig lytting og økt kunnskap, noe som også gir muligheten for å drøfte spørsmål som ligger i grenselandet mellom tro og kultur. Et område hvor man historisk - i religiøse miljø generelt - lett kan hoppe unna konfrontasjonen med rasjonaliteten og skjule seg bak religiøse/teologiske, tilsynelatende mer komfortable argumenter. Dette kan f.eks. berøre likestillings og mennekerettsspørsmål. Men globaliseringen, teknologiens demokratisering av medier/internett, større åpenhet/tilgang på kunnskap og den menneskelige kontakts tyngdekraft gjør sin jobb over tid, noe som gjør meg optimistisk. I hvert fall dersom vi i mindre grad hoverer og ikke glemmer våre egne svakheter, historiske som nåværende. En hovedutfordring i den almenne dialogen må jo nettopp være å sette lys på sondringen mellom tro og kultur, praktiseringen av likeverdstanken, fredsambisjoner og menneskeverd/menneskeretter.

Tyrkias utvikling mht dødsstraff er jo interessant i så måte. Dette skjedde som følge av EU`s kontakt og idealer/etiske ambisjoner,- ikke som følge av avvisning.

Kanskje vi har en del utfordringer, bl.a. mht forvirringen mellom begreper som toleranse, nøytralitet og verdibevissthet,- i enkeltsaker som f.eks. den egosentriske materialisme/forbrukerkultur, seksualiseringen av barn og samfunnet generelt, holdninger til rus, mangel på respekt for eldre og foreldre, holdninger til rus - og holdninger til egen religion/tro osv

Når vi har noe å klage på overfor andre religioner, som regel også representert i Norge, er isolasjon og polarisering det motsatte av hjelp på de områder vi ønsker ting skulle vært annerledes. Ja, dersom vi ikke gjemmer oss bort og isolerer oss i vår selvtilfredshet - eller frykt.., men tar kontakt, bygger vennskap og ikke lar ekstreme regimer og grupper tegne det sanne generelle bilde av annerledes troende, ja da kan store ting skje på flere plan.

Kommentar #2

Olav Elgvin

25 innlegg  174 kommentarer

RE: Rasjonaliteten og kontaktens tyngdekraft

Publisert nesten 12 år siden

Takk for spennende svar, Odd Anders!

Jeg er litt trøtt så det blir en kort kommentar. Vil bare si at jeg tror du er inne på noe vesentlig: Når man møter andre i dialog bør man definitivt stå for de verdiene man selv står for. Men da blir det ekstra viktig å innrømme sine feil også - jeg vil si hvordan vi i vesten for eksempel ikke alltid har levd opp til de såkalte vestlige verdiene, noe spesielt verdens muslimer er akutt klar over.

Lykke til videre med dialog-arbeidet deres!

Kommentar #3

Kristian Kahrs

109 innlegg  2165 kommentarer

RE: Rasjonaliteten og kontaktens tyngdekraft

Publisert nesten 12 år siden

Odd Anders

Det er flott du har etablert en dialog med tyrkiske muslimer, men det er også viktig at vi vet hva som foregår i Tyrkia. For et par uker siden var jeg sammen med en av lederne for den tyrkiske studentlagsbevegelsen, og han kunne fortelle meg at tyrkiske kristne har levd i frykt siden 2006 da tre kristne ble drept. Islamister har infiltrert tyrkisk etterretning, noe som er mye skrevet om som deep state. Det betyr at islamister lager en stat i staten, og de har stor makt. Flere kristne er på dødslister hvor de risikerer å bli drept av agenter fra disse parallelle strukturene.

I følge Compass Direct, er over halvparten av tyrkerne negative til ikke-muslimske religiøse møter, og dette er et viktig  moment å ha med seg, selv om det finnes mange tyrkiske muslimer som setter større pris på universelle verdier som tros- og ytringsfrihet. Les mer på sidene til Compass Direct.

13.12.09 kl. 13:07 skrev Odd Anders With:
Kommentar #4

Odd Anders With

54 innlegg  314 kommentarer

Nettopp derfor

Publisert nesten 12 år siden

Viktig innspill Kristian K, og dette kjenner jeg til. Vi var på dialogreise gjennom Tyrkia, da det omtalte drap av de tre kristne fant sted, bare noen mil unna. Nettopp derfor er det inspirerende å oppdage at det er så sterke positive krefter som jobber for religionsfrihet og mangfold, og ikke minst respekt og tilgjengelighet til hellige steder,- og at nettopp disse menneskene gleder seg over å jobbe på tvers av geografiske, kulturelle og religiøse grenser. Dette er folk, bl.a. i dialogbevegelsen/"Gulen-bevegelsen" som også praktiserer mangfold når de driver skoler og sykehus, en bevegelse som eier noen av de største aviser og tv-kanaler - og praktiserer mangfold og pressefrihet der.

Et forbedret Tyrkia er også en forbedret bro over til land med langt større problemer på disse områder. Noe er i emning.

Kommentar #5

Odd Anders With

54 innlegg  314 kommentarer

Forstått

Publisert nesten 12 år siden

Det er lett å forstå, Olav, at du har forstått.

Kommentar #6

Svein Ole Hansen

101 innlegg  1578 kommentarer

Gledelig

Publisert nesten 12 år siden

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.verse {mso-style-name:verse; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Det har vært svært gledelig å lese dine kommentarer, Odd Anders, men også åpningsinnlegget under denne tråden. Jeg mener at siden Gud er overordnet alle profetene og alt liv på jorden og i himmelen, så gjelder det for oss og styres av en gjennom profetenes overordnet kjærlighet og ikke vike for fanatiske grusomheter utført i en religions navn. For senker vi oss ned og lar grusomme handlinger påvirke oss kan vi miste tilsvarende den overordnede og inkluderende kjærlighet som er påtrengende nødvendig for menneskehetens enhet. For øverst står enhet under Gud og profetene. Nederst tilhører det som truer denne enheten.

Med vennlig hilsen Svein-Ole

Kommentar #7

Odd Anders With

54 innlegg  314 kommentarer

Gledelig

Publisert nesten 12 år siden

Veldig hyggelig å høre SOH!

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere