Martin Drange

126

Man har ytringsfrihet – men…

Publisert: 5. des 2009

De som har lest bloggen min en stund vet at jeg liker å få islamistmafiaen frem i lyset, om enn hvor mye jeg får “islamofob”-merkelappen på meg (forøvrig et absurd begrep). Så her kommer enda ett faktainnlegg om dem, jeg lar dem ikke slippe unna søkelyset.

Min hovedkilde i er den svært informative boken “Islamister og Naivister”, gitt ut av Karen Jespersen, tidligere sosialminister og innenriksminister i Danmark, og Ralf Pittelkow som er politisk kommentator i blant annet dansk TV2.

Islam over ytringsfrihet

Den islamske samarbeidsorganisasjon OIC, der 56 muslimske stater er medlemmer, stilte i februar 2006 krav om en lov mot “islamofobi” som de ønsket skulle bli vedtatt i EU-parlamentet. De ba også om innføring av felles etiske regler for de europeiske mediene, og andre lignende lovgivninger,  slik at det ikke ville kunne bli en ny Muhammed-karikatursak.

Den berømte islamistiske tv-predikanten Amr Khaled fra Egypt sa også på det danske utenriksdepartementets “dialogkonferanse” samme året at “Danske skolebarn må lære om Islam på en slik måte at vi unngår at denne saken gjentar seg. Det er ikke bare et ønske. Det er et krav vi stiller (…) Og vi vil ha tv-sendinger som informerer om oss og vår kultur på en positiv måte”.

I den universelle islamske menneskerettighetserklæringen heter det i Artikkel 12a at shariaen bestemmer ytringsfrihetens omfang. I Kairo-erklæringen fra 1990 om islam og menneskerettigheter i Artikkel 22a, står det at man har ytringsfrihet – men bare i en form som ikke står i motsetning til shariaens prinsipper. Det står altså fortsatt i disse muslimske erklæringene at Islam står over ytringsfriheten.

Noe å tenke på, for verdibevisste lesere?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Nei

Publisert rundt 11 år siden

"Noe å tenke på, for verdibevisste lesere?"

Tror jeg ikke. Men lykke til med prosjektet. Takker forøvrig for at du gjorde meg oppmeksom på at det finnes en islamistmafia. Har den sitt utspring i Italia den også?

Kommentar #2

Martin Drange

126 innlegg  1114 kommentarer

..

Publisert rundt 11 år siden

Åh herlighet, Lars. Nei ok drit i menneskerettighetene du. Det må du selvsagt få lov til. Dessuten: Hvis du kobler begrepet "mafia" til kun Italia, har du litt begrensede kunnskaper. 

Kommentar #3

heidi knutsen

5 innlegg  45 kommentarer

Martin

Publisert rundt 11 år siden

Hei Martin!

Alle som har lest Koranen, vet hvor muslimene er på ytringsfrihetsskalaen! Også alle de som følger med i aviser og på TV.

Men jo mer muslimer ytrer seg i media, desto bedre for verden å se hva slags religion vi har å gjøre med, tenker jeg.

Dødsdommer i hytt og pine, øker ikke medlemstallet til Islam, fra vestens side.

Kommentar #4

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: Martin

Publisert rundt 11 år siden
05.12.09 kl. 18:39 skrev heidi knutsen:

Dødsdommer i hytt og pine, øker ikke medlemstallet til Islam, fra vestens side.

Hei(di). Her er jeg redd for at du tar feil. Det burde naturligvis være som du skriver, men man har sett det motsatte i løpet av de seneste år. Etter at den ekstreme politiske (og militante) islamismen kom fram i lyset for de fleste vestlige mennesker i 2001 har et stort antall vestlige mennesker gått over til islam(!). Islam har også vokst enormt i verdenssammenheng i løpet av kun få årtier, og er i dag på kanskje 25 % av verdens 6,3 milliarder. Det sekulariserte (og sekularistiske) Vesten krymper betraktelig på de samme statistikkene (selv om kristendommen går fram)...

Kommentar #5

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Noe og tenke på

Publisert rundt 11 år siden

Jeg mener at det skal være 'man har ytringsfrihet punktum', så ja alle krav om å være unntatt fra ytringsfrihet og som har en sjans for å få gehør er bekymringsfullt. Her synes jeg de land som har en vel utviklet ytringsfrihet skal sementere denne grundig, og så får man håpe at land med mindre grad av ytringsfrihet etterhvert ser fordelene med en slik ordning.

Kommentar #6

Grete Ullestad

52 innlegg  443 kommentarer

Islam og kristendommen

Publisert rundt 11 år siden

Alle sanne demokrater og humanister bør ta avstand fra islamismens fatwa-praksis i form av overgrep mot menneskerettighetene.

En kristen argumentasjon mot dette må først av alt ta oppgjør med sin egen eskatologiske trussel mot de «vantro» som ikke godtar Jesus som «Gud» eller «Guds fysiske sønn», men direkte fordømmer islam på dette grunnlag (jf. «Augustana» art. 17).

Mvh. G. Ullestad

Kommentar #7

Martin Drange

126 innlegg  1114 kommentarer

RE: Islam og kristendommen

Publisert rundt 11 år siden
05.12.09 kl. 23:48 skrev Grete Ullestad:

Alle sanne demokrater og humanister bør ta avstand fra islamismens fatwa-praksis i form av overgrep mot menneskerettighetene.

En kristen argumentasjon mot dette må først av alt ta oppgjør med sin egen eskatologiske trussel mot de «vantro» som ikke godtar Jesus som «Gud» eller «Guds fysiske sønn», men direkte fordømmer islam på dette grunnlag (jf. «Augustana» art. 17).

Mvh. G. Ullestad

Du klarer å blande inn Jesus i alt :P Fascinerende. Uansett, jeg synes du skal få med deg dette Jesus-sitatet her: 

"Joh 12,44 til 50: "Den som tror på meg, tror ikke bare på meg, men på han som sendte meg. Jeg er kommet som et lys til verden, for at hver den som tror på meg, ikke skal bli i mørket. Hvis noen hører mine ord og ikke tror, dømmer ikke jeg ham. For jeg kom ikke for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som forkaster meg og ikke tar i mot mine ord, har det som dømmer ham. Ordet som jeg har talt, det skal dømme ham på den siste dag. For jeg har ikke talt av meg selv . Men faderen som har sendt meg, ga meg bud om hva jeg skulle si og hva jeg skulle tale. Jeg vet at Hans bud er evig liv. Det som jeg da taler, taler jeg slik som Faderen har sagt Meg"."

Uansett, Grete, politikk har ingenting som helst med det du skriver om. :P Holde deg til emnet neste gang?

Kommentar #8

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

RE: RE: Martin

Publisert rundt 11 år siden
05.12.09 kl. 21:29 skrev Magnus Husøy:05.12.09 kl. 18:39 skrev heidi knutsen:

Dødsdommer i hytt og pine, øker ikke medlemstallet til Islam, fra vestens side.

Hei(di). Her er jeg redd for at du tar feil. Det burde naturligvis være som du skriver, men man har sett det motsatte i løpet av de seneste år. Etter at den ekstreme politiske (og militante) islamismen kom fram i lyset for de fleste vestlige mennesker i 2001 har et stort antall vestlige mennesker gått over til islam(!). Islam har også vokst enormt i verdenssammenheng i løpet av kun få årtier, og er i dag på kanskje 25 % av verdens 6,3 milliarder. Det sekulariserte (og sekularistiske) Vesten krymper betraktelig på de samme statistikkene (selv om kristendommen går fram)...

 Hei Magnus! Jeg så et intervju med en Libysk imam for en stund siden,han var bekymret fordi ca 3 millioner afrikanere forlater islam hvert år. Noe å ta med seg det også :-)

mvh Tor

Kommentar #9

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: RE: RE: Martin

Publisert rundt 11 år siden
07.12.09 kl. 10:33 skrev Tor Fagerhaug:

 Hei Magnus! Jeg så et intervju med en Libysk imam for en stund siden,han var bekymret fordi ca 3 millioner afrikanere forlater islam hvert år. Noe å ta med seg det også :-)

mvh Tor

Hei Tor. Ja, det kan jo godt være sånn, jeg kan vanskelig så det fast. Noe jeg imidlertid har opplevd som litt "slitsomt" er at det ofte (innenfor kristne kretser) kommer de mest "fantastiske" historier fra misjonsmarken. Det er ikke måte på hvor mange millioner som plutselig har blitt kristne. Jeg skulle jo gjerne ønske at det var slik, men jeg har etterhvert tillært meg en viss nøkternhet, egentlig i de fleste ting som angår kristen tro og liv (etc).

Men jeg kjenner absolutt til påstander som går i retning av det du rapporterer her... Samtidig er det en utbredt oppfatning blant kristne misjonsanalytikere at "Sahel"-beltet i stor grad har blitt mer islamisert gjennom de siste 50 år. Kanskje er det i ferd med å snu nå, ettersom de militante islamistene i Sudan, Nigeria etc. har blitt mer avkledd, men jeg kjenner til at kristne i Ghana, Nigeria, Etiopia etc. rapporterer om mange voldelige angrep og invasjoner fra militante muslimske grupper (armert med våpen fra arabiske oljeland). Jeg kjenner også en somalisk muslim som åpent bekrefter dette "de vestlige landene bygger skoler og sykehus, de muslimske landene bygger moskeer og gir oss våpen" (han er en seriøs muslim, men veldig moderat politisk sett). Mvh Magnus 

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere