Terje Askan

53

Tabloidelskeren

Nilas Johnsen er journalist, ansatt i VG, for tiden bosatt i London. Han savner den engelske råtabloiden News of The World forteller han i dagens VG.

Publisert: 7. mar 2012

Den engelske avisen ble lagt ned av mediemogul Rupert Murdoch 7.juli 2011. “The worlds greatest newspaper 1843 – 1911″  var sluttattesten avisen gav seg selv i front på sitt siste eksemplar utlagt i kioskene.

Nedleggelsen fant sted etter avsløringen av avisens bruk av skjult telefonavlytting som journalistisk metode. Ikke bare kjente personer, fra fotballspillere til kongelige fikk avlyttet telefonsvarerne sine i all hemmelighet, også ofre etter terroren i London-subwayen i 2005 og familien til spesielle mordofre fikk eksponert sitt privatliv i denne søndagsavisen. Denne siste skandalen skapte avisen selv. Grensen var passert, publikum reagerte med avsky.

Sporene skremte ikke søsteravisen the Sun som lenge benyttet seg av bestikkelser til politifolk. Slike som var villige til å avsløre et og annet fra sitt yrkesliv, det som hadde et  passende  tabloid potensiale. The Sun er for tiden under etterforskning av politiet.

Tabloidavisene har kanskje ikke så mange tilhengere, men antallet lesere er desto større. Nilas Johnsen treffer antagelig spikeren når han skriver: The Sun gjør mye fælt, men kjedelige er de ikke.”

Så tabloidepisodene fortsetter å strømme på. Om det dreier seg om et autentisk innhold eller overdrivelser, fortegnet fokus eller all slags aparte påfunn, synes ikke å være avgjørende. Det viktigste er at det engasjerer umiddelbart, underholder. Og dette kjøper vi.

Kanskje trenger vi et pusterom, hverdag som helg. Noe uhøytidelig, hvor det ikke stilles anmasende krav til å forstå noe som helst. Nyere forskning tyder også på at det oppstår en slags opplevelsesmessig tilvenning. Sensasjoner kan virke omtrent tilsvarende sukkersmak. Den kan, som mange vet etter medieomtale, gi sukkeravhengighet i forskjellig grad.

Det er bare det at vi trenger ikke-underholdningen kanskje mer enn noen gang. Mange synes til og med den er attraktiv. Gir større varig verdi. Bygger potensiale, styrker selvinnsikten. Styrker attpåtil demokratiet.

For ikke å forglemme langtidseffektene: Overser vi slike konstruktive aspekter, kan vi risikere å bli gamle mens vi ser tilbake på alt vi ikke fikk til, ikke visste om, aldri forstod. Kanskje skal selv meningen med livet bli vanskeligere å lese.

Så la oss heller se om det lar seg gjøre å formidle et ikke-tabloid livsinnhold enda bedre.

Konkrete eksempler: Større journalistisk oppfinnsomhet i og utenfor media,  pedagogisk teft, inspirasjon til sport og fysiske bevegelser, skape underholdningselementer som løser opp i krevende prosesser. Finne vinkler og et språk som kommer nærmere. Strukturere innhold slik at mottakeren straks ser mer og ikke mindre. Vektlegge familiesysler, fritidssysler og organisasjonsliv. Tydeliggjøre skillet mellom henvendelser til fagfora og til folk flest.

Utfordringene står i kø. Løsningene trenger vi mer enn noen gang, ikke minst fordi vi år for år beveger oss i videre i retning av en tilværelse preget av nye og opplevelsesmessige enda mer fascinerende medietilbud.

fokogmedia

Kommentar #1

Hege Anita Aarvold

172 innlegg  126 kommentarer

Kort og godt

Publisert nesten 10 år siden

Helt enig .

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere