Verdidebatt

Sats på Bergensbanen

Det er bedre å ruste opp Bergensbanen enn å bygge høyhastighetstog på denne strekningen.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Transportsektoren er den største kilden til klimagassutslipp i Norge. Det er et politisk mål at mer av både person- og godstransporten skal over på bane. Strekningen Bergen – Oslo er en av Europas mest trafikkerte med fly. Dette skyldes blant annet at reisetiden med buss og tog er svært lang.

Oslo KrFs årsmøte oppfordret nylig Stortinget til å vedta den såkalte Bergensbanepakken, som er et samlet sett av tiltak som vil bidra til at reisetiden med tog mellom Oslo og Bergen blir redusert til om lag fire timer. Bergensbanepakken bør realiseres innen 2020, da målene i Stortingets klimaforlik skal være nådd. Dette må prioriteres foran høyhastighetstog på denne strekningen.

Det ingen motsetning mellom utvikling av Bergensbanen og en fremtidig høyhastighetsløsning mellom enkelte byer i Sør-Norge, i det sentrale Østlandsområdet og mellom Oslo og Göteborg. Den offentlige høyhastighetsutredningen viser at store deler av landet kan få nytte av tognett dimensjonert for høy hastighet.Mye taler likevel for at en oppgradering av den eksisterende Bergensbanen er et mer samfunnsøkonomisk prosjekt, med langt mindre naturinngrep og miljøkostnader, enn høyhastighetstog mellom Oslo og Bergen. Bergensbanepakken er dessuten et prosjekt som kan igangsettes fra i morgen om det finnes politisk vilje.

Ringeriksbanen er kostnadsmessig det største prosjektet i Bergensbanepakken, og vil alene redusere reisetiden mellom Bergen og Oslo med omlag en time. Stortinget har skjøvet dette prosjektet foran seg siden tidlig på 90-tallet. Det kan være all grunn til å minne om at Stortinget allerede 18. juni 1992 vedtok at Ringeriksbanen skulle bygges.

Andre viktige tiltak i Bergensbanepakken er blant annet gjennomgående oppdatering og forbedring, samt økt prioritering av godstransporten. Samlet er disse tiltakene beregnet til ca 20 milliarder kroner, hvorav Ringeriksbanen utgjør ca halvparten av kostnadene.

Bergensbanepakken vil være et godt klimatiltak og bidra til bedre kommunikasjonsløsninger for befolkning og næringsliv langs hele Bergensbanen.

Erik Lunde

Leder i Oslo KrF

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt