Verdidebatt

Muslimsk kreasjonisme eller evolusjon?

Kan muslimer tro på evolusjonen? Er "islamsk kreasjonisme" en farbar vei? Faller deler av Koranen bort om en beviser evolusjonsteorien? Kan man som muslim i det hele tatt studere evolusjon, eller må muslimer holde seg unna det?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Finn Eriksen stilte i en annen tråd noen viktige spørsmål om hvor jeg står i forhold til synet på evolusjonsteorien. Kom til å tenke på saken igjen etter at jeg leste denne saken i Vårt Land i dag om legen som ble diskriminert grunnet sitt syn på nettopp evolusjonslæren.

Nå er det mange likhetstrekk mellom kristne og muslimske meninger om dette, ofte fordi (som Eriksen også pekte ut) mange av historiene enten er de samme eller ligner på hverandre. Men Eriksen gjør også noen slutninger som er feil og problematiske om hva en erkjennelse av evolusjonslæren vil kunne bety. Tilbake til det litt senere.

La oss ta noen enkle ting først. Koranen inneholder ikke like detaljert beskrivelse av tilblivelsen som vi finner i Bibelen, men det som er der er omtrent av samme type. Jorden sies å være skapt på seks dager. (En «feil» mange som vil finne slike ofte kommer til er jo at Koranen et sted snakker om 6 dager, og et annet sted (tilsynelatende) om 8. Problemet her er dog at man finner noe som ikke er der. Men leser et skille mellom stadier som ikke finnes, og begge de to skildringene ender opp med 6 dager) Det arabiske ordet for dag er da «yaum», et ord som egentlig betyr tidsperiode, men som da som regel benyttes om dager.

Tidsperiodene vi snakker om her i Koranen opplyses å være helt andre enn de vi forholder oss til i våre daglige liv som «dager». Slik at den tanke som man finner i enkelte kristne miljøer om «ung jord», altså at jorden ble skapt for 6000 år siden finnes ikke blant muslimer.

Amerikanske kreasjonister har dog vært en stor inspirasjon for muslimske motparter, ledet av av tyrkiske Harun Yahya, (kjent pga «Atlas of Creation» som fikk dekning også i norsk presse) tanken har appell blant mange muslimer på «lek-plan». Blant muslimske vitenskapsfolk finner en egentlig mange ulike varianter, som man finner også blant «kristne», men det er absolutt en god del som også forsvarer evolusjonsteorien. Forskjellen mellom disse og «ateistiske evolusjonister» er tanken om en styrende kraft bak evolusjonsprosessen.

Jeg må ærlig innrømme at siden mitt virke og interesse har ligget mer i de humanistiske fagene er dette landskapet noe jeg ikke har brukt mye tid og krefter på å orientere meg i. Jeg har fått anbefalt denne som et viktig verk for å sette seg inn i problematikken, men det er ikke noe jeg har lest enn så lenge. Mulig jeg skal prioritere det i nærmeste fremtid, i såfall kommer en anmeldelse snart. Men jeg konstanterer at «kreasjonisme» er noe mange muslimer følger, men det er de som ikke støtter en slik tankegang.

For meg stemmer ikke tanken om at å tro på evolusjon vil få en til å falle fra religionen eller at «deler» av religionen må sees på som feil. Det man fra Erikssens side gjør som jeg mener blir feil er at man tar en gitt lesning /tolkning av Koranen og setter den som eneste akseptable. Når den da strider mot noe så må den delen av Koranen nødvendigvis avvises.

Problemet her er da at man avviser en lang tradisjon blant muslimer med en rekke ulike tolkninger av de samme versene. At en gitt tolkning da avvises betyr altså ikke noe annet enn akkurat det.

I så måte kan det kanskje være interessant å også lese dette intervjuet av meg og to andre muslimer i Minerva på dette med synet på Koranen.
 
For å svare kort på de innledende spørsmålene. Ja muslimer kan tro på evolusjonen, kreasjonisme i muslimsk eller ikke muslimsk form har endel svakheter innebygget, og ikke bare kan men muslimer bør studere evolusjon, og ikke tro at deres tro er så svak at den ikke tåler dette. (Flott artikkel om akkurat dette her.)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt