Arnfinn Clementsen

45

Ny kristen TV-kanal

Publisert: 9. nov 2009

Jeg leser i dag at TV2 ikke fornyer kontrakten med Egil Svartdahl og TV-Inter. Enda en ny TV-kanal som blir så kommersiell at det ikke er behov for noe av det viktigste for alle mennesker, tro og livskvalitet. Dette er beklagelig. Overalt møter jeg mennesker, også av de som ikke bekjenner seg til kristen tro, som ser på Egils program med stor interesse. Jesus hører hjemme blant folket, og det gjør også kristen TV.

Vi har flere 24 timers kristne TV-kanaler som når vårt land.  Det ligger et stort engasjement bak disse kanalene. Jeg sier ikke at alt er dårlig, men helhetsinntrykket disse kanalene er at dette er indremedisin for kristne, og ofte en spesiell type karismatiske kristne. Mange av programmene viser tydelig  gapet mellom de kristne og den verden vi skal vinne, og de bekrefter den innadvendthet, isolasjon og selvopptatthet  som mye av den kristne verden befinner seg i.  For min del har jeg mistet mye av interessen for og troen på de kristne TV-kanalene, og noen ganger er min eneste ”bønn” at mine ikke-kristne venner ikke skal slå på TVn eller zappe seg innom disse kanalene og få bekreftet sine fordommer og motforestillinger mot kristen tro.

Både fraværet av god kristen Tv på kanaler som Tv2 og all den kristne ukulturen som foregår på de kristne kanalene, overbeviser meg mer enn noen gang om at vi trenger en ny type kristen TV- kanal i Norge.  Jeg tenker på en bred allmenn TV- kanal som har som hovedmål å presentere evangeliet – de gode nyhetene om Jesus - på en relevant og spennende måte, og en kanal som har stor bredde av programmer innen nyhets- og aktualitetssektoren, politikk og samfunn, kultur og kirke, barn, ungdom og familie, og film og underholdning.  Alle programmer må selvsagt ikke være "kristne", men alle programmer må ha sunne og gode verdier i bunnen og ha en positiv grunnholdning til verden og menneskene rundt oss. Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Hvis dette skal lykkes, må kristne stå bredt sammen på tvers av kirkesamfunn. Her må tunge aktører inn, alt fra forretningsfolk til evangeliske trossamfunn og mediabevisste og dyktige kristne ledere i et unikt og historisk samarbeid om det som er aller viktigst. Norge behøver å høre de gode nyhetene om Jesus, og Norge behøver en bred allmenn TV-kanal som ikke tjener kommersielle interesser, men menneskers beste! Dette burde være mulig hvis vi ta konsekvensene av at vi er ikke kirker eller kristne for oss selv, men for andre – og for alle!

Kommentar #1

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 15:24 skrev Arnfinn T. Clementsen:

Jeg leser i dag at TV2 ikke fornyer kontrakten med Egil Svartdahl og TV-Inter. Enda en ny TV-kanal som blir så kommersiell at det ikke er behov for noe av det viktigste for alle mennesker, tro og livskvalitet. Dette er beklagelig. Overalt møter jeg mennesker, også av de som ikke bekjenner seg til kristen tro, som ser på Egils program med stor interesse. Jesus hører hjemme blant folket, og det gjør også kristen TV. Vi har flere 24 timers kristne TV-kanaler som når vårt land.  Det ligger et stort engasjement bak disse kanalene. Jeg sier ikke at alt er dårlig, men helhetsinntrykket disse kanalene er at dette er indremedisin for kristne, og ofte en spesiell type karismatiske kristne. Mange av programmene viser tydelig  gapet mellom de kristne og den verden vi skal vinne, og de bekrefter den innadvendthet, isolasjon og selvopptatthet  som mye av den kristne verden befinner seg i.  For min del har jeg mistet mye av interessen for og troen på de kristne TV-kanalene, og noen ganger er min eneste ”bønn” at mine ikke-kristne venner ikke skal slå på TVn eller zappe seg innom disse kanalene og få bekreftet sine fordommer og motforestillinger mot kristen tro.

Både fraværet av god kristen Tv på kanaler som Tv2 og all den kristne ukulturen som foregår på de kristne kanalene, overbeviser meg mer enn noen gang om at vi trenger en ny type kristen TV- kanal i Norge.  Jeg tenker på en bred allmenn TV- kanal som har som hovedmål å presentere evangeliet – de gode nyhetene om Jesus - på en relevant og spennende måte, og en kanal som har stor bredde av programmer innen nyhets- og aktualitetssektoren, politikk og samfunn, kultur og kirke, barn, ungdom og familie, og film og underholdning.  Alle programmer må selvsagt ikke være "kristne", men alle programmer må ha sunne og gode verdier i bunnen og ha en positiv grunnholdning til verden og menneskene rundt oss. Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Hvis dette skal lykkes, må kristne stå bredt sammen på tvers av kirkesamfunn. Her må tunge aktører inn, alt fra forretningsfolk til evangeliske trossamfunn og mediabevisste og dyktige kristne ledere i et unikt og historisk samarbeid om det som er aller viktigst. Norge behøver å høre de gode nyhetene om Jesus, og Norge behøver en bred allmenn TV-kanal som ikke tjener kommersielle interesser, men menneskers beste! Dette burde være mulig hvis vi ta konsekvensene av at vi er ikke kirker eller kristne for oss selv, men for andre – og for alle!

 Tanken er god.Men jeg redd for at det vil gå ut over budskapet når de mektige tar hånd om tjenesten.  De kristne TV programmene  er ikke  alltid så flinke til å formidle Jesu budskap.  Men viljen er der. Det viktigste er at budskapet om at livet har 2 utganger , fortapelse eller evig liv kommer tydelig frem i forkynnelsen.

Kommentar #2

Odvar Omland

369 innlegg  550 kommentarer

Interessante tanker

Publisert over 11 år siden

Meget interessante tanker. Men hvem matter å føre disse tankene  videre til handling?

Kommentar #3

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Ny "kristen" kanal

Publisert over 11 år siden

Jeg husker godt vi hadde en kristen radio kanal i Arendal på 1980 tallet.  Da spilte vi bare kristen musikk og hadde kristne nyheter, andakter og lesing fra bibelen.  Radio Lys i Sør, som den kanalen het, ble veldig godt mottatt.  Men da kanalen begynte å sende verdselig musikk og tørrprat om alt mellom himmel og jord, da begynte kanalen å skrante.  Etter nesten 20 år drift måtte den slutte, fordi den hadde et bein i himmelen og ett på jorden, for å si det slik.

Hva jeg vil med denne kommentaren?  Jo, bare for å fortelle at slike kanaler som du ønsker, aldri kommer til å lykkes, verken økonomisk eller på programsiden.  Grunnen er at Jesus sier at vi ikke kan tjene to Herrer samtidig.  Men, men gå i gang du, men jeg mener at du vil slippe mange unødvendig bekymringer og lite åndelig frukt, dersom du tror at Herren vil velsigne dette.

www.evangeliekirken-arendal.no

Kommentar #4

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 15:24 skrev Arnfinn T. Clementsen:

 Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Hvis dette skal lykkes, må kristne stå bredt sammen på tvers av kirkesamfunn. Her må tunge aktører inn, alt fra forretningsfolk til evangeliske trossamfunn og mediabevisste og dyktige kristne ledere i et unikt og historisk samarbeid om det som er aller viktigst. Norge behøver å høre de gode nyhetene om Jesus, og Norge behøver en bred allmenn TV-kanal som ikke tjener kommersielle interesser, men menneskers beste! Dette burde være mulig hvis vi ta konsekvensene av at vi er ikke kirker eller kristne for oss selv, men for andre – og for alle!

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dette er en veldig bra tanke.  Jeg er sikker på at det finnes mange flere enn meg som har drømt om dette lenge.

Dersom det lar seg gjøre for alle interesenter å samles om en "vanntett"  intensjonsavtale, og samtidig få det økonomiske aspektet på plass, tror jeg det ville vert en gave til det norske folk, og sikkert også til hele Scandivia.   La oss be om en slik utvikling.  BRA knappen er aktivert 

MVH magnus L

Kommentar #5

Lars Høksnes

3 innlegg  70 kommentarer

RE: RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden

Det ser ut til at gode gamle pastor Hanvold tok for mye Møllers tran før han leste Clemetsens blogg.

Følgende er å lese på hjemmesiden til TV Visjon Norge:

Pastor Clementsen ber om at naboer og ikke-kristne ikke skal se på Visjon NorgeSkrevet av Jan Hanvold    mandag 09. november 2009 12:59

Jan Hanvold, leder av Visjon Norge, har følgende kommentar til pastor Arnfinn Clementsen i Karisma, som ber til  Gud om at  folk ikke skal se på TV Visjon Norge. Dette gjelder særlig naboer og ikke-kristne venner, slik at de da får bekreftet sine fordommer og motforestillinger imot kristen tro.

Arnfinn synes det er bedre å evangelisere relevant over et glass rødvin, enn at folk skal bli frelst. For han betyr det ikke noe at vi i Visjon Norge har bedt med over 3800 mennesker til frelse. Det er ikke relevant nok forkynnelse for han. Men vi tror ikke at Gud hører hans fromme bønner, men tvert imot at naboene og vennene hans ser på Visjon Norge og blir frelst.

Vi ønsker Arnfinn lykke til og Guds velsignelse med oppstart av en ny kristen tv-kanal. Fordi han vet hvordan en slik kanal skal drives, det har jo ingen hos Visjon Norge eller andre kristne tv-kanaler forstått. Må Gud velsigne deg. 

Mvh Jan Hanvold

Ellers så må jeg si at også jeg undres litt med hva hensikten til Pastor Clemetsen er.

Personlig vil jeg ha fred i verden, men jeg har jo helst noe litt mer håndfast når det gjelder hvordan vi skal komme dit før jeg går ut i media med det.

Dette koker nok mer ned til penger, og ressurser enn vilje. (dessuten er strengt talt Clemetsens eget TV-program langt under snittet.)

Men kanskje det interessante her er hvor stor skade Thurman Scrivner egentlig gjorde for Visjon Norge ute blant pastorer, og forkynnere?

For de som ikke er like nerdete når det gjelder kuriositeter som meg kan dere få med dere hva greia med Scrivner var her:

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread21934/

Saken er vel også skrevet inngående om i Dagen, Norge IDAG og Korsets Seier.

Kommentar #6

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: RE: RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 17:26 skrev Lars Høksnes:

Det ser ut til at gode gamle pastor Hanvold tok for mye Møllers tran før han leste Clemetsens blogg.

Følgende er å lese på hjemmesiden til TV Visjon Norge:

Pastor Clementsen ber om at naboer og ikke-kristne ikke skal se på Visjon NorgeSkrevet av Jan Hanvold    mandag 09. november 2009 12:59

Jan Hanvold, leder av Visjon Norge, har følgende kommentar til pastor Arnfinn Clementsen i Karisma, som ber til  Gud om at  folk ikke skal se på TV Visjon Norge. Dette gjelder særlig naboer og ikke-kristne venner, slik at de da får bekreftet sine fordommer og motforestillinger imot kristen tro.

Arnfinn synes det er bedre å evangelisere relevant over et glass rødvin, enn at folk skal bli frelst. For han betyr det ikke noe at vi i Visjon Norge har bedt med over 3800 mennesker til frelse. Det er ikke relevant nok forkynnelse for han. Men vi tror ikke at Gud hører hans fromme bønner, men tvert imot at naboene og vennene hans ser på Visjon Norge og blir frelst.

Vi ønsker Arnfinn lykke til og Guds velsignelse med oppstart av en ny kristen tv-kanal. Fordi han vet hvordan en slik kanal skal drives, det har jo ingen hos Visjon Norge eller andre kristne tv-kanaler forstått. Må Gud velsigne deg.  Mvh Jan Hanvold

 :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Nå ble jeg virkelig overbevist om at vi trenger en seriøs kristen kanal i Norge, som i tillegg har seriøse kristne ledere.    Det kan godt være at Hanevold har en god vilje og en god intensjon med sin kanal, men han gjør lite for å vise det.  Dette går over alle støvleskaft, og Clementsen har rett.  Dette surmølet fra en "kristen" pastor vil heller ikke jeg vise mine naboer og venner.

MVH magnus L

Kommentar #7

Terje Johs. Johansen

26 innlegg  1906 kommentarer

Re: ny tv-kanal

Publisert over 11 år siden

clemetsen skriver:  Både fraværet av god kristen Tv på kanaler som Tv2 og all den kristne ukulturen som foregår på de kristne kanalene, overbeviser meg mer enn noen gang om at vi trenger en ny type kristen TV- kanal i Norge.  Jeg tenker på en bred allmenn TV- kanal som har som hovedmål å presentere evangeliet – de gode nyhetene om Jesus - på en relevant og spennende måte, og en kanal som har stor bredde av programmer innen nyhets- og aktualitetssektoren, politikk og samfunn, kultur og kirke, barn, ungdom og familie, og film og underholdning.  Alle programmer må selvsagt ikke være "kristne", men alle programmer må ha sunne og gode verdier i bunnen og ha en positiv grunnholdning til verden og menneskene rundt oss. Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Er ikke dette å ri på to hester på en gang? Har vi ikke nok av politiske debatter i de verdslige kanaler? Og hva med film og underholdning? Nei, dette er ikke den rette veien å gå. Det å si at programmene ikke først og fremst behøver å være kristen, er fra første dag dødfødt

Kommentar #8

Ruben Solvang

8 innlegg  214 kommentarer

kristenTV = pengemas

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 16:31 skrev Anders Helge Myhren:

Etter nesten 20 år drift måtte den slutte, fordi den hadde et bein i himmelen og ett på jorden, for å si det slik.

Min observasjon er at Visjon Norge står godt plantet med en fot i verden, så mye som de maser om penger. Det skjer også at de fordømmer på direkten om folk ikke vil gi / gir lite. Dette er forkastelig og ikke i tråd med Jesu lære. At de i tillegg har en så lav kvalitetskontroll på predikanter de tar inn og gir mye sendetid taler heller ikke til deres fordel.

Det hjelper lite å sende 24 timers TV om mye av innholdet holder lav kvalitet. Hanevold skryter av at 3800 har blitt frelst. Jeg lurer veldig på hvor mange av disse som har fått oppfølging og har en tro den dag i dag. Så må vi ikke glemme alle de ti tusener av mennesker som får Jesus enda lengre opp i halsen de gangene de zapper innom kanalen.

Beklager at jeg er så rett frem med mine tanker om om dette, men jeg blir veldig oppgitt og trist når jeg treffer mennesker som latterliggjør og forkaster Jesus pga Hanevolds lite bibelske presentasjon av evangeliet.

For balansens skyld, så skal det sies at ikke alt som sendes er like dårlig. Det sendes programmer som for en del har en verdi, men når dette blir unntaket så er det på tide å revurdere både det ene og det andre.

Kommentar #9

Per Traasdahl

67 innlegg  1534 kommentarer

Trøsten

Publisert over 11 år siden

Trøsten ja,....Er at vi kan vel bare regne med at dette dør ut av seg selv hvis det ikke har livets rett....

Fritt etter bibelen

Kommentar #10

christian berg

24 innlegg  1115 kommentarer

ja til ny kristen kanal

Publisert over 11 år siden

Jeg har ikke støttet Visjon med en krone, pga Hanvold. En ny norsk Kristen kanal uten Hanvold,ville jeg gledelig støttet, som fast støttepartner.

Kommentar #11

Anders Larsen

0 innlegg  75 kommentarer

RE: ja til ny kristen kanal

Publisert over 11 år siden

 Har nokon tankar om den skandinaviske Lifestyle TV? Ser det går ein del norskproduserte program der også?

Kommentar #12

Daniel Bentsen

4 innlegg  30 kommentarer

Konge!

Publisert over 11 år siden

Tror virkelig vi trenger en ny kristen tv-kanal! En kanal av høy kvalitet med en klar forankring i den kristne tro. Tror ikke man treffer veldig mange ikke-kristne med helvetes-prekner og ekstremt karismatiske møter. man trenger program som møter mennesker der de er, og desverre så er ikke alltid det i kirken! Vi trenger å vise Jesu kjærlighet gjennom TV-en! Programmer alla Søndagsåpent er virkelig gull! hvorfor ikke lage en kristen kanal som ikke skremmer folk bort fra Jesus, men trekker de til seg! Jeg er klar over at jeg har lite konkrete forslag, men jeg har virkelig lyst til å se en kristen tv-kanal som har like høye seertall som tv2 og nrk. hvorfor skal ikke det være mulig?

Kommentar #13

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Neppe noen ny kristen TV kanal

Publisert over 11 år siden

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det blir noen ny kristen TV-kanal i Norge. Å lage GOD TV er enormt ressurskrevende, og implisitt derfor pengekrevende. Finn Henrik Friis-Larsen forsøkte dette for få år siden med Verdikanalen, men opplevde fort at kassen ble tom, og dermed ingenting å betale Telenor med for satellittransponderen. Et forfeilet forsøk på å reise aksjekapital gjorde at det hele endte som det måtte: Dundrende konkurs.

I september 2009 fikk den andre kristne TV-kanalen som sender på Thor-satelliten (der hvor de fleste skandinaviske programmer sendes) beskjed om at de ville bli stengt fra satellitten grunnet manglende betaling. Initiativtaker, Erik Erikson på Island, har benyttet de siste måneder til å be - ja bønnfalle - seerne om penger. Sent og tidlig. Målet er ca. kr. 400,000 i måneden. Noen programmer på kanalen er severdige, men det sendes også programmer som aldri skulle vært sendt. Uten at noen pengesterke støttespillere forbarmer seg, kan umulig denne kanalen fortsette lenge.

VisjonNorge investerte flere millioner i Sverige for å komme inn på det svenske TV-nettet, til tross for at Sverige har sin egen kristne kanal, Kanal10. Det er bare å følge med på stedsnavnene som leses opp når noen har ringt inn og donert penger for å forstå at svenskene er ikke blant de ivrigste innringerne. Deretter ble det investert i 'VisjonHeaven' som sender på en amerikansk satellitt. Amerikanerne har hatt flere kristne TV-kanaler på satellitt siden 70-tallet, og det var ikke vanskelig å forutsi at VisjonHeaven måtte gå av luften ganske fort, noe som også skjedde. De sender idag kun på WebTV.

En egen kanal på satellitten Thor er Lifestyle TV. Det er en ren adventistkanal. De er gode på helsespørsmål, men har en svært høy "endetidsfaktor", dvs. svært mye dreier seg om fortolkninger av Daniels bok og Åpenbaringsboken. Det er noen skandinaviske programmer, men mange er også amerikanske. SDA - Seventh Day Adventists - er en sterk organisasjon, og får neppe pengeproblemer med det første.

Men selv sterke organisasjoner kan bli utsatt for en finanskrise når de skal drive TV. Amerikas største kristne samfunn, Sydstatsbaptistene, drev kanalen "American Christian Television System" (ACTS) og unngikk med et nødskrik konkurs bare grunnet sitt gode navn og rykte. De hadde ikke vært på luften et år før de oppdaget hva de fleste kristne TV-operatører forlengst hadde lært - det renner ut penger like brutalt som vannet i utløpet til et badekar. ACTS gjorde samme feilen om Verdikanalen gjorde i Norge - de bestemte seg for å ikke tigge penger i sine programmer. I USA er det beregnet at man må ha 15 millioner aktive seere - ikke potensielle seere - for å drive en kristen TV-kanal. Så får man diskutere om det kreves like mange i høykostlandet Norge og som har nøyaktig de samme sendetimer til disposisjon som amerikanerne. Det skal gode programmer til å konkurrere med X-faktor og "Skal vi danse".

Jan Hanvold har lært at skal man betale regninger, må man inspirerer seerne til å "så". Hver eneste dag. Men til syvende og sist er det innholdet i programmene som avgjør om seerne forblir trofaste.

Men trenger vi egentlig en kristen TV kanal? Vi klarer aldri konkurrere med pengesterke sekulære media allikevel. Hvorfor ikke bruke radio? Et apparat man kan bruke i bilen, på badet, når man går tur, er på reise... Se bare på hva pinsevennenes IBRA gjør - det er nesten ikke til å tro hvor mange mennesker som nås etter at de overtok de sterke senderne i Kazakstan...

Trenger vi som kristne litt nytenkning for å gå tilbake til dampradioen?

Kommentar #14

Ola Normann

50 innlegg  353 kommentarer

bra debatt

Publisert over 11 år siden

Det hadde vært fint med en sånn TV-kanal ja. Men er det mulig? er det lønnsomt? Er det ikke bedre og kjempe for å få inn kristne pogrammer på NRK og TV2 (kanskje også TV Norge).

Når det gjelder Visjon Norge og Jan Hanevold så kan de ha det så godt!

Jan Hanevold utalte på valgkvelden: Det er klart at SV står for satans venner!

Hårreisende og si no sånt!

For noen år siden så utalte han at H. Cliton kom til å bli USA sin neste president og ikke Obama. Hvis dette ikke skjedde "da er jeg en falsk profet" sa Jan Hanevold på direkten på Visjon Norge.

Kommentar #15

Daniel Bentsen

4 innlegg  30 kommentarer

RE: Neppe noen ny kristen TV kanal

Publisert over 11 år siden

 Kjære vene Leif! Det går vel an å ha en noe mer positiv holdning enn det du fører her! Jeg vet at man ofte må tenke realistisk, men det kan da ikke hindre ideer fra å komme fram! Hvordan kan du vite at det kommer til å gå med denne nye eventuelle tv kanalen som alle de andre. Kanskje det faktisk går an å lære av sine feil! Hvorfor må man ta livet av alle gode ideer før de allerede er startet bare fordi man fokuserer på problemene, og ikke mulighetene? Om det er Guds vilje vil denne kanalen se dagens lys!

Ha en strålende dag!:)

10.11.09 kl. 21:41 skrev Leif Gullberg:

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det blir noen ny kristen TV-kanal i Norge. Å lage GOD TV er enormt ressurskrevende, og implisitt derfor pengekrevende. Finn Henrik Friis-Larsen forsøkte dette for få år siden med Verdikanalen, men opplevde fort at kassen ble tom, og dermed ingenting å betale Telenor med for satellittransponderen. Et forfeilet forsøk på å reise aksjekapital gjorde at det hele endte som det måtte: Dundrende konkurs.

I september 2009 fikk den andre kristne TV-kanalen som sender på Thor-satelliten (der hvor de fleste skandinaviske programmer sendes) beskjed om at de ville bli stengt fra satellitten grunnet manglende betaling. Initiativtaker, Erik Erikson på Island, har benyttet de siste måneder til å be - ja bønnfalle - seerne om penger. Sent og tidlig. Målet er ca. kr. 400,000 i måneden. Noen programmer på kanalen er severdige, men det sendes også programmer som aldri skulle vært sendt. Uten at noen pengesterke støttespillere forbarmer seg, kan umulig denne kanalen fortsette lenge.

VisjonNorge investerte flere millioner i Sverige for å komme inn på det svenske TV-nettet, til tross for at Sverige har sin egen kristne kanal, Kanal10. Det er bare å følge med på stedsnavnene som leses opp når noen har ringt inn og donert penger for å forstå at svenskene er ikke blant de ivrigste innringerne. Deretter ble det investert i 'VisjonHeaven' som sender på en amerikansk satellitt. Amerikanerne har hatt flere kristne TV-kanaler på satellitt siden 70-tallet, og det var ikke vanskelig å forutsi at VisjonHeaven måtte gå av luften ganske fort, noe som også skjedde. De sender idag kun på WebTV.

En egen kanal på satellitten Thor er Lifestyle TV. Det er en ren adventistkanal. De er gode på helsespørsmål, men har en svært høy "endetidsfaktor", dvs. svært mye dreier seg om fortolkninger av Daniels bok og Åpenbaringsboken. Det er noen skandinaviske programmer, men mange er også amerikanske. SDA - Seventh Day Adventists - er en sterk organisasjon, og får neppe pengeproblemer med det første.

Men selv sterke organisasjoner kan bli utsatt for en finanskrise når de skal drive TV. Amerikas største kristne samfunn, Sydstatsbaptistene, drev kanalen "American Christian Television System" (ACTS) og unngikk med et nødskrik konkurs bare grunnet sitt gode navn og rykte. De hadde ikke vært på luften et år før de oppdaget hva de fleste kristne TV-operatører forlengst hadde lært - det renner ut penger like brutalt som vannet i utløpet til et badekar. ACTS gjorde samme feilen om Verdikanalen gjorde i Norge - de bestemte seg for å ikke tigge penger i sine programmer. I USA er det beregnet at man må ha 15 millioner aktive seere - ikke potensielle seere - for å drive en kristen TV-kanal. Så får man diskutere om det kreves like mange i høykostlandet Norge og som har nøyaktig de samme sendetimer til disposisjon som amerikanerne. Det skal gode programmer til å konkurrere med X-faktor og "Skal vi danse".

Jan Hanvold har lært at skal man betale regninger, må man inspirerer seerne til å "så". Hver eneste dag. Men til syvende og sist er det innholdet i programmene som avgjør om seerne forblir trofaste.

Men trenger vi egentlig en kristen TV kanal? Vi klarer aldri konkurrere med pengesterke sekulære media allikevel. Hvorfor ikke bruke radio? Et apparat man kan bruke i bilen, på badet, når man går tur, er på reise... Se bare på hva pinsevennenes IBRA gjør - det er nesten ikke til å tro hvor mange mennesker som nås etter at de overtok de sterke senderne i Kazakstan...

Trenger vi som kristne litt nytenkning for å gå tilbake til dampradioen?

Kommentar #16

Gunnar Skeid

84 innlegg  121 kommentarer

Spennende

Publisert over 11 år siden

Synes dette er flotte tanker fra Arnfinn. Jeg kjenner de igjen fra annet steds, så Gud befester nok gode tanker i flere mennesker.

Det er utvilsomt en utfordring å konkurrere mot de enkle og tabloide løsningene dagens TV spiller på med innslag av sex, vold, forherligelse av egne lyster, sensasjonisme osv. Å finne en motvekt, som ikke er "kjedelig" kan være et spennende prosjekt.

Den økonomiske driften er jo også en god kneik. Vi har jo ikke like mye kultur i Norge for de kommersielle predikantene, som pumper infoprodukter på f.eks. GOD TV. Men det finnes sikkert løsninger hvis man tenker kreativt. Kanskje man kan hente ut nye pengestrømmer i konvergens mellom TV og nettet?

Nettavisen har f.eks. hjerneklubben tilgjengelig på sidene sine. Et lignende konsept kunne vært å ha et ukentlig TV-program, som har en motpart på nettet og ender ut i en klubb med abonnement.

Ellers vil markedsgrunnlaget for en slik TV-kanal garantert bli større når de strømningene som foregår nå får festet seg, med at kristne skal leve og tjene ute i samfunnet. Og selvsagt når vekkelsen kommer.

Kommentar #17

David Åleskjær

23 innlegg  28 kommentarer

Noen tanker...

Publisert over 11 år siden

Hei Arnfinn!

Du er ikke alene om å gremmes over det som kalles "kristen-tv" i dag. Derfor vil Egils programmer være et savn for mange, siden det igrunnen har vært det eneste oppegående alternativet på skjermen på livssynsfronten.  

Men min umiddelbare tanke er at selv om det er bra å tenke stort, så tror jeg kanskje en egen KANAL bør ligge et stykke fram i tid, så lenge det nesten ikke finnes gode religiøse enkeltprogram eller filmer. En egen KANAL bør være et overskuddsprosjekt (og da tenker jeg ikke først og fremst  økonomisk, men kreativt). Men kristenheten ligger langt bakut når det gjelder gode produksjoner, her har TV Inter nærmest være enerådende. 

Det har blitt pøst uendelig mye penger inn i ymse forsøk på å drive kristen-tv, og dessverre er det ofte pensjonisters og syke menneskers lommebok disse midlene har kommet fra. Jeg er vel ikke alene om å tenke: "Tenk hva disse pengene KUNNE ha vært brukt til!"

Men hva med å glemme ideen om en egen kanal i første omgang, men heller satse frisk på noen skikkelig gode spillefilmer?

Eller noen virkelig kvalitetsprogrammer som kan utgis på DVD eller publiseres på nett, slik f.eks. Sørlandskirken nylig gjorde?

Det finnes en rekke ildsjeler med store talenter rundt om i menighetene, og det er vel liten tvil om at de kunne utrettet ganske mye mer med 1 million kroner enn en kristen tv-kanal kan gjøre.

Tenk deg for eksempel hvor mange virkelig gode spillerfilmer eller dokumentarer norske kristne kunne produsert for pengene som brukes hver måned på kristen-tv!!  

Det var mine five cents worth of thought i denne sammenheng...:)

Kommentar #18

Ruben Solvang

8 innlegg  214 kommentarer

Pengebruk vs resultater

Publisert over 11 år siden

Interessante tanker David. Blir litt som å følge det bibelske prinsippet som sier at "er man tro i lite, så skal man bli satt over mye" (fritt etter hukommelsen).

Noe av det som oftest dukker opp i tankene mine når jeg ser på f.eks Visjon Norge, er at her brukes det penger. MYE penger. I mitt hodet så er det ingen tvil om at disse midlene som "såes" inn kunne fått mye større resultater om de ble brukt på andre ting. F.eks som å hjelper mennesker konkret, presenterte evangeliet på en praktisk måte og la ordet om denne veldig virkelige kjærligheten spre seg fra munn til munn.

Om en god venn kommer å forteller deg om noe som har gjort inntrykk, så lytter man. Vi glemmer så ofte at vi er relasjonelle skapninger. Vårt mål er ikke å få mange til å ringe inn og be en bønn! Våre oppgave er å gi våre liv til hverandre og de som lider og sliter, slik Jesus gav sitt liv for oss. Dette gjøres vanskelig gjennom TV-skjermen.

Jeg tror TV som medium kan fungere bra til å vekke ettertanke hos folk. Det tror jeg har vært Svartdahls sterke side. Får man vekket til live viktige spørsmål om tro hos mannen i gata, så er det gull verdt. Men å tro at TV i seg selv skal være svaret på vekkelse, vitner om liten innsikt både i Bibelen og det rent menneskelige.

Vi kristne har fått et viktig kall; å forsone mennesker med Gud. Det viktigste redskapet vi har fått til å utføre denne oppgaven ble praktisert av vår læremester – en ubetinget og oppofrende, omsorgsfull og ikke minst ærlig kjærlighet.

Kommentar #19

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Ikke kristen Tv kanal - men gode program som gjør folk nyskjerrige

Publisert over 11 år siden

Jeg tror ikke på kristen TV, Jeg tror at kristne er kalt til å leve midt i verden. Derfor trenger vi folk som Egil og Monica Øien(er det hun heter?) som kan lage programmer om tro som gir folk lyst til reflektere over hvilke holdninger de har til livet og døden og det som kommer etterpå. 

Forøvrig er jeg enig med Clemetsen. Jeg anbefaler aldri mine kolleger å se på TV visjon Norge. 

Jeg ville få alt for store problemer med å forklare at kristen tro og evangeliet ikke er slik etterpå! 

Kommentar #20

Knut Nygaard

488 innlegg  6965 kommentarer

Heller en bit på 5.01 på "Skavlan"....

Publisert over 11 år siden

I de dager menigheten Levende ord både hadde folk, penger og utstyr ble det laget en del programmer ...også egenproduserte...som så ut til å fungere i lokalsamfunnet.  I disse sendingene var det ikke snev av pengemas.  Det var menigheten som samlet sto bak sendingene.

Folk flest vil få en avsmak fra all kanalbruk som innebærer en invitasjon til å bli kjent med evangliet...og  menigheter...for så å bli overdynget med at det koster å være i nærheten av det kristne budskapet.

Hvis det så er "de kristne" som skal være de som utgjør seermassen, så er det vel slik at det er mange seertilbud som i det lange løp er hakket mer tiltrekkende.  Og...nå ligger jo alle verdens tv-kanaler gratis til bruk på nettet.  For de som ikke er kjent med det. så er det bare å klikke seg inn på f.eks. "Livestation"...hvis en så klikker på "search" og skriver "Jesus"  eller "Christian" så kommer det opp titalls alternativer...oppimot hundre.  Det blir jo ikke allurat nær-tv, men der tror jeg den tidligere Levende Ord vil fungere best.

Personlig ville jeg vært fornøyd med f.eks. å få 5.01 på Skavlan med en som frembringer et budskap som skaper en god følelse og en lengsel..i folk flest

http://www.youtube.com/watch?v=Zf7t3P9ISrE&feature=fvsr

Skal vi nå de ufrelste så tror jeg på kvalitet og ekthet.

Kommentar #21

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 15:24 skrev Arnfinn T. Clementsen:

Jeg leser i dag at TV2 ikke fornyer kontrakten med Egil Svartdahl og TV-Inter. Enda en ny TV-kanal som blir så kommersiell at det ikke er behov for noe av det viktigste for alle mennesker, tro og livskvalitet. Dette er beklagelig. Overalt møter jeg mennesker, også av de som ikke bekjenner seg til kristen tro, som ser på Egils program med stor interesse. Jesus hører hjemme blant folket, og det gjør også kristen TV. Vi har flere 24 timers kristne TV-kanaler som når vårt land.  Det ligger et stort engasjement bak disse kanalene. Jeg sier ikke at alt er dårlig, men helhetsinntrykket disse kanalene er at dette er indremedisin for kristne, og ofte en spesiell type karismatiske kristne. Mange av programmene viser tydelig  gapet mellom de kristne og den verden vi skal vinne, og de bekrefter den innadvendthet, isolasjon og selvopptatthet  som mye av den kristne verden befinner seg i.  For min del har jeg mistet mye av interessen for og troen på de kristne TV-kanalene, og noen ganger er min eneste ”bønn” at mine ikke-kristne venner ikke skal slå på TVn eller zappe seg innom disse kanalene og få bekreftet sine fordommer og motforestillinger mot kristen tro.

Jeg håper at du ikke har mistet troen på Jesus Kristus.

TV Visjon Norge sender 24 timer i døgnet. Den norske kirke i eksil er av programlevrandører.

Vi for søker å være en motpol mot den forkynnelse som foregår i DNK. En forkynnelse som grenser til vranglære. Vi har presteskap som går i mot Bibelen. De påstår at Gud ikke mener det slik som det står. Hvem er de prøver å lure? Er det forkynnelse som klør i øret folk vil ha. Gjør de det er ikke veien lang til å bli frafallen og tro at enhver blir salig i sin tro. Slik tale er noe denne verdens fyrste liker.

Både fraværet av god kristen Tv på kanaler som Tv2 og all den kristne ukulturen som foregår på de kristne kanalene, overbeviser meg mer enn noen gang om at vi trenger en ny type kristen TV- kanal i Norge.  Jeg tenker på en bred allmenn TV- kanal som har som hovedmål å presentere evangeliet – de gode nyhetene om Jesus - på en relevant og spennende måte, og en kanal som har stor bredde av programmer innen nyhets- og aktualitetssektoren, politikk og samfunn, kultur og kirke, barn, ungdom og familie, og film og underholdning.  Alle programmer må selvsagt ikke være "kristne", men alle programmer må ha sunne og gode verdier i bunnen og ha en positiv grunnholdning til verden og menneskene rundt oss. Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Hvis dette skal lykkes, må kristne stå bredt sammen på tvers av kirkesamfunn. Her må tunge aktører inn, alt fra forretningsfolk til evangeliske trossamfunn og mediabevisste og dyktige kristne ledere i et unikt og historisk samarbeid om det som er aller viktigst. Norge behøver å høre de gode nyhetene om Jesus, og Norge behøver en bred allmenn TV-kanal som ikke tjener kommersielle interesser, men menneskers beste! Dette burde være mulig hvis vi ta konsekvensene av at vi er ikke kirker eller kristne for oss selv, men for andre – og for alle!

Kommentar #22

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

RE: Ny kristen TV-kanal

Publisert over 11 år siden
09.11.09 kl. 15:24 skrev Arnfinn T. Clementsen:

Jeg leser i dag at TV2 ikke fornyer kontrakten med Egil Svartdahl og TV-Inter. Enda en ny TV-kanal som blir så kommersiell at det ikke er behov for noe av det viktigste for alle mennesker, tro og livskvalitet. Dette er beklagelig. Overalt møter jeg mennesker, også av de som ikke bekjenner seg til kristen tro, som ser på Egils program med stor interesse. Jesus hører hjemme blant folket, og det gjør også kristen TV. Vi har flere 24 timers kristne TV-kanaler som når vårt land.  Det ligger et stort engasjement bak disse kanalene. Jeg sier ikke at alt er dårlig, men helhetsinntrykket disse kanalene er at dette er indremedisin for kristne, og ofte en spesiell type karismatiske kristne. Mange av programmene viser tydelig  gapet mellom de kristne og den verden vi skal vinne, og de bekrefter den innadvendthet, isolasjon og selvopptatthet  som mye av den kristne verden befinner seg i.  For min del har jeg mistet mye av interessen for og troen på de kristne TV-kanalene, og noen ganger er min eneste ”bønn” at mine ikke-kristne venner ikke skal slå på TVn eller zappe seg innom disse kanalene og få bekreftet sine fordommer og motforestillinger mot kristen tro.

Jeg håper at du ikke har mistet troen på Jesus Kristus.

TV Visjon Norge sender 24 timer i døgnet. Den norske kirke i eksil er av programlevrandører.

Vi for søker å være en motpol mot den forkynnelse som foregår i DNK. En forkynnelse som grenser til vranglære. Vi har presteskap som går i mot Bibelen. De påstår at Gud ikke mener det slik som det står. Hvem er de prøver å lure? Er det forkynnelse som klør i øret folk vil ha. Gjør de det er ikke veien lang til å bli frafallen og tro at enhver blir salig i sin tro. Slik tale er noe denne verdens fyrste liker.

Både fraværet av god kristen Tv på kanaler som Tv2 og all den kristne ukulturen som foregår på de kristne kanalene, overbeviser meg mer enn noen gang om at vi trenger en ny type kristen TV- kanal i Norge.  Jeg tenker på en bred allmenn TV- kanal som har som hovedmål å presentere evangeliet – de gode nyhetene om Jesus - på en relevant og spennende måte, og en kanal som har stor bredde av programmer innen nyhets- og aktualitetssektoren, politikk og samfunn, kultur og kirke, barn, ungdom og familie, og film og underholdning.  Alle programmer må selvsagt ikke være "kristne", men alle programmer må ha sunne og gode verdier i bunnen og ha en positiv grunnholdning til verden og menneskene rundt oss. Det betyr at høy kvalitet både i innhold og presentasjon er en selvfølge.

Hvis dette skal lykkes, må kristne stå bredt sammen på tvers av kirkesamfunn. Her må tunge aktører inn, alt fra forretningsfolk til evangeliske trossamfunn og mediabevisste og dyktige kristne ledere i et unikt og historisk samarbeid om det som er aller viktigst. Norge behøver å høre de gode nyhetene om Jesus, og Norge behøver en bred allmenn TV-kanal som ikke tjener kommersielle interesser, men menneskers beste! Dette burde være mulig hvis vi ta konsekvensene av at vi er ikke kirker eller kristne for oss selv, men for andre – og for alle!

Kommentar #23

Ivar Tørring

0 innlegg  2 kommentarer

Bono og "Kristentv"

Publisert over 11 år siden

Jeg sier som Bono i U2: My God isn`t short of cash Mr! Kristen – TV er dessverre ofte preget av pengemas rettet mot gamle og syke. Svartdals programmer har vært et hederlig unntak i så måte.

Ivar Tørring

Kommentar #24

Jan Christensen

20 innlegg  114 kommentarer

ja takk begge deler

Publisert over 11 år siden

Når Gud skapte jorda skapte Han mangfold og variasjon.

Ingen av fargene i regnbuen er like, ingen fingeravtrykk er like.

Når vi mennesker lager noe, blir det ofte masseproduksjon.

Jeg er enig med Arnfinn at det blir trist at Svartdal forsvinner fra tv skjermen.

Vet om mange som ikke går i kirker, menigheter og bedehus som ser på Svartdal.

Enig med Arnfinn at jeg heller ikke hadde likt at mine ufrelste venner skulle se alt som vises på Visjon Norge.

Men vi allikevel si ja takk begge deler, er overbevist at vi trenger både Svartdal og Hanvold.

Gud skaper variasjon, er forskjellige tjenester, ingen er like.

Vi må og takke Gud for alle som er blitt kristne av å se Visjon Norge.

Gud velsigne alle som forkynner evangeliet, vi som kristne trenger å løfte hverandre opp.

Hvist ser vi ulikt på ting, men det viktigste er jo at mennesker blir frelst.

Broderlig hilsen

Jan Christensen

http://ordet.info/

Kommentar #25

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Noe slikt?

Publisert over 11 år siden

http://en.wikipedia.org/wiki/Hallmark_Channel

Kommentar #26

Eirik Lund

2 innlegg  63 kommentarer

Hadde vært flott!

Publisert over 11 år siden

Som mange andre synes jeg tanken din er spennende. Men med et slikt prosjekt følger det også en hel del utfordringer.

Personlig ville jeg sett mer på mulighetene rundt web-tv enn satelitt og kabel. Ved å distribuere sendingene via nett vil du omgå de største utfordringene både når det gjelder kostnad, innhold og inntekter.

På kostnadssiden vil særlig distribusjonskostnadene være en brøkdel. Selve produksjonsutstyret vil nok være omtrent det samme (muligens litt lavere) om du skal ha en skikkelig kvalitet på sendingene. Dette kan i midlertidig fordeles på flere aktører, alt etter hvor mye en slik kanal skal produsere selv.
Videre ville ressursbehov i alt fra personell til lokaliteter være mye mindre ved en slik løsning.

En annen stor fordel er innholdet. Du har jo klare meninger om hvordan innhold og form bør være. Tydeligvis er ikke alle seerne til TV Visjon enig i dette.. Personlig må jeg innrømme at jeg ikke har blitt særlig lenge på den kanalen om gangen, for meg har det like mye å gjøre med form som med innhold. Derfor kan jeg ikke uttale meg om riktig/eller galt budskap – men man skal være svært interessert for å følge de programmene over lenger tid, tror jeg. Det er også den største utfordringen jeg ser: at vi er overbevist om at kvalitet teller mindre enn innhold. Jeg tror ikke at man kan servere hva som helst bare tanken bak er god..
Men som kristenlivet ellers har man forskjellige uttrykksmåter, selv om budskapet er det samme og en i web-tv løsning kan folk enkelt selv velge den formen og tema som passer der og da. Dette ville naturligvis forutsette at man kunne samle et bredt spekter av samarbeidspartnere som kunne levert innhold av god kvalitet.

Jeg er ganske sikker på at det vil være enklere å trekke seere til web-tv enn til satelitt/kabel, særlig om du skal ut over de som er spesielt interesserte.

Nett løsningen ville også gitt mange flere inntektsmuligheter enn på tv.

Som sagt synes jeg tankene dine er spennende og med en god porsjon optimisme, pågangsmot og bønn bør det absolutt være gjennomførbart uansett om det er på TV eller nett.

Kommentar #27

Per Søetorp

101 innlegg  2029 kommentarer

Visjon og virkelighet

Publisert over 11 år siden

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

I mine øyne kan TV-mediet aldri bli noe annet, eller gjøre noe mer enn å reflektere den virkelighet som allerede eksisterer. Alt annet blir en illusjonert fremstilling, uansett hvor gode intensjoner man måtte ha om å "imponere" mennesker til tro..

Jeg tror at dersom vi primært ønsker å vise folk hvor ”spiselige”, fromme og troverdige vi kristne er, og hvor uanstøtelig og snilt det kristne evangeliet er, får vi ganske raskt problemer i rekkene. Virkeligheten er nemlig ikke slik – eller i hvert fall ikke bare slik.  Det mistenker jeg faktisk også de fleste opplyste ikke-troende i vårt land å ha gjennomskuet for lengst.  Det er også en grov undervurdering av menneskers dømmekraft å tro noe annet.

Mitt inntrykk er at det er noe av dette som gjør at TVVN faktisk samler seere, til tross for alskens kvalitetsmessige og teologiske uhumskheter man måtte reagere på:  Her er det rene ord for penga!  What you see is what you get.  Her er det grasrota og ”golvet” i norsk frikirkekultur som hever røsten, mens alle pripne sjefssynsere sitter hoderystende på sidelinja med teologisk forstørrelsesglass og gremmes på vegne av alle hedninger som måtte ha zappet seg til denne uverdige forsamling.

For å være helt ærlig, støtes vi nok her vel så mye av vår egen kristelige forfengelighet som av alle andres udugelighet. Jo da, kristne reality-show kan være en brutal og selsom affære. Men kanskje er det slik det i virkeligheten er, så langt som vi er kommet? Kanskje er vi ikke bedre – men Ham vi tror på er i hvert fall bra nok!

Jeg hører mange i stedet ønsker seg nærmest en fullkommen kristenkanal med overregisserte programmer med håndplukkede ”profesjonelle” aktører, der man siler ut myggen men sluker kamelene.  Utfordringene her er imidlertid ikke bare av økonomisk art.  Det er like mye illusjonen om det kristne Fata Morgana – å fremstille en slags ønskevirkelighet som ikke folk gjenkjenner i det virkelige liv.  Kartet stemmer helt enkelt ikke med terrenget.

Vi kan like det eller ei, men i virkelighetens verden møter vi kristne som snøvler og feiler, som sliter, som sier og gjør mye rart, som er amatørmessige, som ikke ser ut som selvsikre modeller, osv. Vanlige mennesker som er syndere frelst av nåde, men som bruker det lille de har med frimodighet.  Her er det heldigvis plass til både folk og røvere i Kardemommeby, både Svartdahl, Hanvold, Søetorp og Clementsen.  Utrolig nok: Han har visst allerede kalkulert med oss alle sammen!

Jeg tenker:  Hadde det ikke vært for at Gud også vedkjenner seg alt dette mangfoldet uten å gremmes over oss, hadde han garantert for lengst byttet ut sitt ikke-representative bakkemannskap med profesjonelle engler fra den tredje himmel!

Se forøvrig her: http://persoetorp.blogspot.com/2009/04/da-buksa-sprakk.html

Kommentar #28

Turid Holta

0 innlegg  1341 kommentarer

Ny tv kanal

Publisert over 11 år siden

Det er sikkert bra med ny kristen tv kanal, for dem som ser på tv. Så hvorfor ikke bare positivt det. Ha en fin dag.

Kommentar #29

Eirik Lund

2 innlegg  63 kommentarer

RE: Visjon og virkelighet

Publisert over 11 år siden
12.11.09 kl. 10:30 skrev Per Søetorp:

Vi kan like det eller ei, men i virkelighetens verden møter vi kristne som snøvler og feiler, som sliter, som sier og gjør mye rart, som er amatørmessige, som ikke ser ut som selvsikre modeller, osv. Vanlige mennesker som er syndere frelst av nåde, men som bruker det lille de har med frimodighet.  Her er det heldigvis plass til både folk og røvere i Kardemommeby, både Svartdahl, Hanvold, Søetorp og Clementsen.  Utrolig nok: Han har visst allerede kalkulert med oss alle sammen!

Vi er tydeligvis uenige om et par ting, så uenige at det er litt vansklig å svare på innlegget ditt, men jeg vil prøve (så får jeg heller feile ;-) )

Det er ingen tvil om at Han har kalkulert med oss alle, men av og til kan vi kanskje sette oss ned å tenke litt over hva Han har tenkt.. Jeg synger for eksempel aldri, ei heller i fellessang i kirken eller på møte, hvorfor? Fordi jeg tenker som så: Hadde herren ment at jeg skulle prise ham med sang så hadde han gitt meg en stemme å gjøre nettopp det med.. Og jeg vet at hadde jeg latt min sang runge i salen så ville det renne tårer på mangt et kinn - men ikke fordi jeg var så herlig frimodig...

For meg handler "regi" av programmene og "opplæring" av programledere rett og slett om respekt. Respekt for budskapet og de som mottar budskapet. Jeg synes ikke det er for mye forlangt av en programleder å ha tenkt litt igjennom hva han skal si. Jeg ser ikke det flotte i at en person stiller opp på en talerstol eller en TV sending fullstendig uten gjennomtanke eller forberedelse, fordi budskapet er flott - når budskapet desverre har lett for å forsvinne i slike tilfeller.

Kommentar #30

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Glad for...

Publisert over 11 år siden

Vi som lever i Norge og ikke opplever den vekkelsen som er ute i verden, kan være glade for at det finns muligheter for å nå andre mennesker med evangeliet, og i tillegg oppleve at folk blir frelst.  Det gjør kanalen til Jan Hanvold. 

Evangeliekirken Arendal har støttet den kanalen, spesiellt i oppstartingen,  og det er vi veldig glade for.  Tenk dersom den ikke hadde eksistert mere, det hadde vært ille.  Jeg har hele tiden vært glad  for en kanal som ikke lefler med verden, men som konsentrerer seg om å evangelisere.

Gir du dine penger til slikt arbeid blir både du og menigheten din velsignet!  Så får andre drømme om en ny kanal, en kanal som blir lik den som gikk konkurs.  De trodde blant annet at det ikke skulle være nødvendig å spørre etter penger.  Det endte som vi alle vet ille.

En honnør til Leif Gullbergs innlegg, hvor han skrev blant annet:

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det blir noen ny kristen TV-kanal i Norge. Å lage GOD TV er enormt ressurskrevende, og implisitt derfor pengekrevende. Finn Henrik Friis-Larsen forsøkte dette for få år siden med Verdikanalen, men opplevde fort at kassen ble tom, og dermed ingenting å betale Telenor med for satellittransponderen. Et forfeilet forsøk på å reise aksjekapital gjorde at det hele endte som det måtte: Dundrende konkurs.  Sitat slutt.

Kommentar #31

Solveig Johanne Grønstøl

75 innlegg  350 kommentarer

RE: RE: Visjon og virkelighet

Publisert over 11 år siden
12.11.09 kl. 13:14 skrev Eirik Lund:.

For meg handler "regi" av programmene og "opplæring" av programledere rett og slett om respekt. Respekt for budskapet og de som mottar budskapet. Jeg synes ikke det er for mye forlangt av en programleder å ha tenkt litt igjennom hva han skal si. Jeg ser ikke det flotte i at en person stiller opp på en talerstol eller en TV sending fullstendig uten gjennomtanke eller forberedelse, fordi budskapet er flott - når budskapet desverre har lett for å forsvinne i slike tilfeller.

ENIG!!!!!! Det beste budskapet i verden fortjener at vi bryr oss om korleis det blir framstilt. Det hadde ikkje gjort noko om ein del av programledarane på Visjon Norge var ein tanke meir forberedt før dei gjekk på lufta. Då hadde sikkert kvaliteten heva seg iallefall nokre hakk.

Kommentar #32

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Visjon og virkelighet

Publisert over 11 år siden
12.11.09 kl. 10:30 skrev Per Søetorp:"Hadde det ikke vært for at Gud også vedkjenner seg alt dette mangfoldet uten å gremmes over oss, hadde han garantert for lengst byttet ut sitt ikke-representative bakkemannskap med profesjonelle engler fra den tredje himmel!"

--

Svært enig med mange av dine synspunkter Per, men jeg er rimelig sikker på at Gud gremmes - om ikke over oss, så over vår til tider tankeløse opptreden på kristen-TV. Jeg tipper Anrfinn Clementsen har følt det på samme måte da han skrev innlegget. Vi trenger ikke gå til Visjon Norge. Jeg husker hvordan Paul Crouch, stifter av TBN i USA nærmest dirret i sin iver etter å slutte seg til den israelske armeen under invasjonen i Libanon i 1982. Invasjonen der Ariel Sharon sendte falangistsoldater inn i flyktningeleirene og massakrerte 700 forsvarsløse, uskyldige mennesker.

Litt bruk av de små grå før man går på luften kan umulig skade formidlingen av verdens viktigste budskap.

Kommentar #33

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

RE: Trøsten

Publisert over 11 år siden
10.11.09 kl. 00:19 skrev Per Traasdahl:

Trøsten ja,....Er at vi kan vel bare regne med at dette dør ut av seg selv hvis det ikke har livets rett....

Fritt etter bibelen

Det var rådsherre Nikodemus som sa det. hVIS DET IKKE FRA GUD VIL LÆREN OM JESUS DØ AV SEG SELV.

Dette har ikke skjedd. Evangeliet om Jesus Kristus er like kraftig som det var for 2000 år siden. 

Kommentar #34

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: Glad for...

Publisert over 11 år siden
13.11.09 kl. 09:09 skrev Anders Helge Myhren:

Vi som lever i Norge og ikke opplever den vekkelsen som er ute i verden, kan være glade for at det finns muligheter for å nå andre mennesker med evangeliet, og i tillegg oppleve at folk blir frelst.  Det gjør kanalen til Jan Hanvold. 

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dette er jo en påstand.   Jeg ser jo også under  pengeinnsamlings programmene på Visjon Norge at det blir skrevet på en tavle hvor mange som gir penger, hvor mange som blir støttemedlemmer, og - -  hvor mange som blir frelst --  det er jo litt underlig under en pengeinnsamling, men hva vet jeg.  Hanevold & Co kommer med en påstand, som du henger deg på, ettersom jeg forstår. Er det mulig å dokumentere disse tallene Ca. 3800 totalt, etter som jeg forstår, eller i hvert fall bekrefte noen av dem.  Har du Olav Grimdalen møtt noen av dem ? Om du kan gi en positiv tilbakemelding på dette skulle vi virkelig glede oss i sammen. Men inntil videre må nok sannheten om dette bero i hvilemodus er jeg redd.

MVH magnus L

MVH magnus L

Kommentar #35

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: RE: Glad for...

Publisert over 11 år siden
16.11.09 kl. 00:35 skrev Magnus Leirgulen:13.11.09 kl. 09:09 skrev Anders Helge Myhren:

Vi som lever i Norge og ikke opplever den vekkelsen som er ute i verden, kan være glade for at det finns muligheter for å nå andre mennesker med evangeliet, og i tillegg oppleve at folk blir frelst.  Det gjør kanalen til Jan Hanvold. 

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dette er jo en påstand.   Jeg ser jo også under  pengeinnsamlings programmene på Visjon Norge at det blir skrevet på en tavle hvor mange som gir penger, hvor mange som blir støttemedlemmer, og - -  hvor mange som blir frelst --  det er jo litt underlig under en pengeinnsamling, men hva vet jeg.  Hanevold & Co kommer med en påstand, som du henger deg på, ettersom jeg forstår. Er det mulig å dokumentere disse tallene Ca. 3800 totalt, etter som jeg forstår, eller i hvert fall bekrefte noen av dem.  Har du Olav Grimdalen møtt noen av dem ? Om du kan gi en positiv tilbakemelding på dette skulle vi virkelig glede oss i sammen. Men inntil videre må nok sannheten om dette bero i hvilemodus er jeg redd.

MVH magnus L

OBS.  Jeg stilte spørsmål til feil person - - -  Det skal være Anders Helge Myhren, og ikke Olav Grimdalen - beklager.

Kommentar #36

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Forandringer...

Publisert over 11 år siden

Den første satellittbaserte kristne TV-kanal på Thor-satellitten (Telenor/CanalDigital) var Gospel Channel fra Island, som startet opp i 2002 og har holdt det gående hele tiden. Alle ting tyder nå på at de ser realitetene i øynene og har bestemt seg for å gå over til Web-basert TV. De bruker nå store deler av dagen til å promotere denne løsningen, som gir en rekke programmer - alle amerikanske foreløpig - for ca. kr. 85 pr. måned.

Gospel Channel sender idag på to transpondere - en som er rettet primært mot England, og en mot Skandinavia. Inntektene pr. måned som de publiserer på TV viser at inntektene ikke muliggjør videre sendinger, uten at dette sies.

Du kan forøvrig se websiden på www.anytime.is .

Kommentar #37

Reidun Ullnæss

0 innlegg  1 kommentarer

Den perfekte kristne tv kanal

Publisert over 11 år siden

Hei!

Har lest gjennom disse innleggene om ny kristen tv kanal, og synes det er trist lesning.

Vi som har vært med som kristne noen år vet jo hvor perfekt de kristne er. Nå skal det altså satses på en ny kristen tv kanal der bare de perfekte kan få komme til. Da tror jeg nok en må vente lenge.

Jeg ser daglig på Visjon Norge. Ikke alt er like bra, men mye bra er det. Jan Hanvold blir stadig kritisert, ja han sier mye, men mye av det han sier er befriende godt. Han sier mye av det som vi andre tenker. Han er ikke perfekt, men ei ærlig sjel som vil stå på for Jesus.

Det er mange mennesker rundt om i vårt land som aldri får hørt evangeliet. Takket være kristen tv så får de det. Enig i at Svardal sine program på tv2 er fine. Burde hatt mange flere av de.

Se bare på alle de bønnebegjærene som kommer inn. Det er mye nød blant folk. Jeg er overbevist om at er det noe som trengs støtte i dag så er det en kristen tv kanal. Det har vært brukt nok penger opp gjennom tidene til fine lokaler og fine stoler. Mye har vært av de såkalte minstepensjonistenes penger. Det koster i dag og drive kristen tv kanal.

Det har vært mye kritikk av en bestemt forkynner i Visjon norge. Enkelte ting har jeg også reagert på, men mye bra trosforkynnelse.

I dag hører vi mye om at Gud er god og full av nåde. Ja det er han, men det er også et dersom.

I dag kan en dessverre ikke se forskjell på kristne og ikke kristne. Alt er tillat. Skal en ha det litt fint må en jo ha med seg vinflaska. Kristne drikker, går på pub og lever som verden.

En forkynner på Visjon Norge sa det veldig fint. Det er ikke synd og drikke, feste osv. Det er bare et symptom. Det er sant. Jesus sa den største synda var at de ikke trodde på han.

Det står også at de som er av Ånden attrår det som hører Ånden til, og de som attrår det som hører kjødet til attrår det som er av kjødet.

Det er nemlig slik at den som er fylt av Den Hellige Ånd har ikke lyst til dette lenger fordi det bare er tomhet.

Så har vi jo lov til alt men ikke alt gagner. Så har vi jo ansvar for de som er svake i blant oss. Så det har litt og si hva vi gjør, ellers vandre vi ikke lenger i kjærlighet.

Så har det seg slik at vi kristne i dag tåler ikke lengre at det er noen som forkynner om synd. For Gud er jo bare nådig og full av kjærlighet.

Jan Hanvold er et klart eksempel på at han har gjort en del feil, men han står i hvertfall ikke og forsvarer det.

Det har jo vært en del kristne tv programmer opp gjennom tidene fra menighetesforsamlinger der en har fått beskjed om og ta seg godt ut, smile, sitte tettere sammen osv. For nå sakulle vi jo på tv. Huff og huff.

Jeg ser mye på Visjon Norge. Liker best direkte sendingene med Jan Hanvold. Det er mye god trosforkynnelse. Så er det ønskesangen med ho Lise. Bare de programmene er det verdt og få ut. Husk ei sjel er mer verdt enn hele verden.

Så de som trekker fram minstepensjonistenes penger. Ja det er oftest de som gir mest. Men de gir av et ærlig hjerte og gjør det for Jesus. Så er det beretninga om enkens skjerv. Hun ga alt det hun eide. Så de pengene er ikke så mye verdt for Jesus. Det er hjertet som teller. Men vi lever i denne verden og det koster penger og drive tv.

Så har det jo vær mange som har prøvd med tv og radio opp gjennom tidene, vi vet jo hvordan det har gått. Så de som er ren får kaste den første sten. Jeg er i hvert fall glad for hver dag tv Visjon Norge er på lufta.

Kommentar #38

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Den perfekte kristne tv kanal

Publisert over 11 år siden
29.11.09 kl. 15:56 skrev Reidun Ullnæss:"Husk ei sjel er mer verdt enn hele verden."

---

Det stemmer nok, men heller ikke det står i Bibelen... :)

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere