Verdidebatt

To timer Oslo-Bergen

Det vil bli dyrt. Men lyntog i Norge kan forvandle landet.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I dag har Jernbaneverket lagt fram beregninger for hvor lang tid framtidens lyntog vil kunne bruke mellom de største byene i Norge. På de raskeste traseene vil man kunne komme fra Bergen til Oslo på under to timer, fra Trondheim til Oslo på to timer og tre minutter, og fra Stavanger til Oslo på under to og en halv time.

Det er ingen tvil om at en slik mulighet vil få mange til å velge tog framfor fly. Nordmenn er blant Europas ivrigste til å ta flyet: Blant de ti mest trafikkerte flyrutene i Europa finner vi tre norske: Bergen-Gardermoen, Trondheim-Gardermoen og Stavanger-Gardermoen. Fra vestlandsbyene Bergen og Stavanger går det over 50 flyavganger hver dag til Oslo, én vei. Trafikkgrunnlaget er altså stort, noe som gjør at lyntogene kan gå ofte – minst en gang i timen, ifølge Jernbaneverkets rapport. Og togene har den fordelen at man slipper reisen ut til flyplassen, innsjekking og venting – det er bare å sette seg ned i ett bysentrum og bli kjørt rett til et annet. Triveligere for mange, bedre for klimaet.

Rapporten viser at lyntogene også kan stoppe en del steder underveis uten at reisetiden blir avskrekkende lang. Toget til Bergen kan for eksempel stoppe på Oslo, Hønefoss, Geilo, Myrdal, Voss og Bergen og fremdeles være framme før to og en halv time er gått. Dermed blir det lettere å bo i distriktene og jobbe i en storby. Dette kan få store konsekvenser for både boligmarked og arbeidsmarked her i landet – det blir mulig å rekruttere flinke folk fra større områder, og presset på boligprisene i byene kan bli mindre.

Det finnes mange ulike forslag til traseer. Bergensbanen kan gå via Hallingdal, Numedal eller Haukeli, man kan velge å legge lyntogtraseen til Stavanger via Haukeli eller om Kristiansand, og lyntoget til Trondheim kan gå via Gudbrandsdalen eller Østerdalen. Med andre ord er det duket for en skikkelig distriktspolitisk dragkamp om hvem som skal få knyttes tettere til storbyene. Dette handler både om trasévalg og hvilke stoppesteder som velges. Og dersom det blir altfor mange stopp underveis, vil turen ta lenger tid – og man risikerer å miste passasjerene som skal fra storby til storby.

I tillegg til den lokalpolitiske kampen er dette også et vanskelig spørsmål om penger. For det vil bli dyrt. Jernbaneverket har ennå ikke gått ut med kostnadsanslag, men vi snakker antakelig om flere hundre milliarder kroner. Dette er en enorm investering som vil gi nytte i mange, mange år framover. Kanskje er den for stor til å finansieres på vanlig statsbudsjett-vis. Men det er grunn til å minne om at byggingen av Bergensbanen for over hundre år siden kostet ett statsbudsjett på den tiden. I vår tid kan lyntogene forvandle hvordan folk reiser, lever, bor og jobber her i landet. Skal vi gjøre det, må vi også våge å tenke stort og nytt.

Les mer hos Jernbaneverket: http://www.jernbaneverket.no/no/Prosjekter/Hoyhastighetsutredningen/Nyhetsarkiv/Reisetider-stoppmonster-og-stoppesteder/

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt