Øyvind Woie

76

Hurra for Obama!

Publisert: 9. okt 2009

Den Norske Nobelkomite har bestemt at Nobels fredspris for 2009 går til president Barack Obama. Han får prisen for sin ekstraordinære innsats for å styrke internasjonalt diplomati og mellomfolkelig samarbeid.

I et historisk perspektiv av Obama vært til stede i knapt et nano-sekund. Men denne mannen har og har hatt en sterkere appell til en hel verden enn noen tidligere. Barack Obama bærer i seg et håp om en bedre verden - en fremtid vi kan gjøre noe med.

Til og med min sønn på ti år forstår denne fredsprisutdelingen. Og det er viktig, for han tilhører slekten som skal føre verden videre.

Siden presidentinnsettelsen 20. januar 2009 har han fått et forhold til Obama. Da satt en hel verden med tårer i øynene og fulgte en følelsesladet innsettelse.

Verden trenger mennesker som bærer frem et budskap om at det går av å forandre fremtiden. At vi kan skape fred, at vi kan redde planeten.

Min sønn på ti år trenger idoler som Barack Obama. Visst ligger det hindringer og enorme utfordringer. Det er vi klar over. Men når vi sitter på sengekanten og han ber meg love at verden ikke må gå under på mange millioner år i miljø-katastrofer eller atomkrig så nevner jeg faktisk Barack Obamas enkle budskap og da ser jeg et håp i øynene hans.

Yes we can! 

Kommentar #1

Fredrik W. H. Steensen

101 innlegg  846 kommentarer

Hvorfor ham, spurte mine barn

Publisert rundt 12 år siden

Jeg kan overhode ikke stille meg inn i rekken av gratulanter, ennå, for han har ikke gjort noe. Og mine barn spurte, med rette, hva har han egentlig gjort annet enn en mengde med ord som ikke har skapt fred noe sted. 

De har kontakt med mindreårige asylsøkere fra Afgahnistan og de er ikke fornøyd med Obama. Det kan godt være han i framtiden vil bli verdig en Nobels fredspris, men ikke pr. dags dato. Dette er knefall fra den norske Nobelkomiteens side og den gjør dessverre utdelingen til en vits og det for lang tid framover. Men det betyr kanskje ikke så mye? 

I dag skammer jeg meg over å være norsk på grunnlag av dette valget.

Kommentar #2

Andreas Dingstad

47 innlegg  57 kommentarer

Patetisk

Publisert rundt 12 år siden

Absolutt patetisk fra Nobelkomiteen dette. Obama har knapt vært president i 10 måneder, og har ennå ikke noe konkret å vise til bortsett fra svulstige, men velmenende taler. Hva har han utrettet så langt?

Men så lenge den europeiske liberale venstreside fortsetter å dyrke han som verdens frelser så er vel tildelingen helt naturlig.

En første reaksjon fra Benedict Brogan i The Telegraph:
Nobel prize for President Obama is a shocker. He should turn it down.

Kommentar #3

Fredrik W. H. Steensen

101 innlegg  846 kommentarer

RE: Patetisk

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 11:53 skrev Andreas Dingstad:

Absolutt patetisk fra Nobelkomiteen dette. Obama har knapt vært president i 10 måneder, og har ennå ikke noe konkret å vise til bortsett fra svulstige, men velmenende taler. Hva har han utrettet så langt?Men så lenge den europeiske liberale venstreside fortsetter å dyrke han som verdens frelser så er vel tildelingen helt naturlig. En første reaksjon fra Benedict Brogan i The Telegraph:Nobel prize for President Obama is a shocker. He should turn it down.

Kunne knapt sies bedre. 

Kommentar #4

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Hastverk?

Publisert rundt 12 år siden

En forhastet beslutning, etter min mening.

Obama burde fått mere tid på seg for å bevise at han er prisen verdig.

Kommentar #5

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

Skandale

Publisert rundt 12 år siden

Dette er en skandale. Obama er slettes ingen fredsdue. Han har så langt ikke gjort noe som er oppsiktsvekkende mot fred.Han har faktisk økt innsatsen i Afghanistan, brukt krigsdroner i Pakistan og til nå ikke trukket tilbake soldatene fra Irak. Å ha sterke antipatier mot atomvåpen finnes det vel nesten ingen vestlige politikere som ikke har.

Mye kan sies om Obama, men det som skremmer meg mest med denne mannen er den tilbedelsen han har vært og er gjenstand for. Han har blitt fremstilt mer enn en gang som Messias.

Under valget var folk helt fra seg når han talte. Det var en slik kraft, atmosfære og utstråling at hele verden tilba ham høylydt. Talene hans ble rene vekkelsestaler. Bare i Tyskland møtte over en million mennesker opp for å høre på håpets mann snakke om fred og en ny verdensorden.

Media skrev nesten ikke en eneste kritisk artikkel mot ham. Han ble sponset av Soros og flere andre av verdens rikeste. Obama skulle vinne.

Nå vinner han fredsprisen og folk er nesegruse av beundring. Bort med all dømmekraft og kritisk tanke. Det skremmer meg.

I fjor var det miljøsvindleren-og hykleren Al Gore som vant Nobel prisen, i år er det Obama, mannen med tonn av politisk X-factor, trollsk sjarm og inkarnasjon av 'Law of attraction' som vinner.

Hva blir neste tro??

Kommentar #6

Jan Harsem

89 innlegg  214 kommentarer

Noe sent nachspiel i Oslo

Publisert rundt 12 år siden

All respekt for Obama... men dette virker rimelig sært - et provinsielt norsk ønske om å ikke slippe tak i stemningen fra presidentinnsettelsen i januar - en invitasjon til et noe sent nachspiel i Oslo...

Kommentar #7

John David Didriksen

0 innlegg  71 kommentarer

RE: Skandale

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 12:24 skrev M. Tobiassen:

I fjor var det miljøsvindleren-og hykleren Al Gore som vant Nobel prisen, i år er det Obama, mannen med tonn av politisk X-factor, trollsk sjarm og inkarnasjon av 'Law of attraction' som vinner.

Hva blir neste tro??

For ordens skyld: Al Gore fikk ikke prisen i fjor, det var det Martti Ahtisaari som gjorde. Dette viser vel at ikke alle vinnere blir like lenge husket. Årets vinner vil utvilsomt bli husket lenge, men en vet ennå ikke hvordan. Komiteen har helt klart tatt en sjanse ved å dele ut prisen til en fyr som ennå ikke har gjort så mye annet enn å snakke om hva han gjerne vil gjøre. Om han faktisk gjør det gjenstår å se.

Kommentar #8

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

Neste år

Publisert rundt 12 år siden

Neste år anbefaler vi Miss World å få prisen. Dette er basert på hennes fremragende tanker om en verden uten Krig og sånn. Britiske korrespondenter er enige :-)

Kommentar #9

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

RE: RE: Skandale

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:08 skrev John David Didriksen: 09.10.09 kl. 12:24 skrev M. Tobiassen:

I fjor var det miljøsvindleren-og hykleren Al Gore som vant Nobel prisen, i år er det Obama, mannen med tonn av politisk X-factor, trollsk sjarm og inkarnasjon av 'Law of attraction' som vinner.

Hva blir neste tro??

For ordens skyld: Al Gore fikk ikke prisen i fjor, det var det Martti Ahtisaari som gjorde. Dette viser vel at ikke alle vinnere blir like lenge husket. Årets vinner vil utvilsomt bli husket lenge, men en vet ennå ikke hvordan. Komiteen har helt klart tatt en sjanse ved å dele ut prisen til en fyr som ennå ikke har gjort så mye annet enn å snakke om hva han gjerne vil gjøre. Om han faktisk gjør det gjenstår å se.

Ja ...det har du helt rett i.

Kommentar #10

Espen Halvorsen

42 innlegg  56 kommentarer

Nei og nei

Publisert rundt 12 år siden

Jeg synes også dette er veldig sært. Jeg er en stor fan av Obama, men jeg kan ikke under noen omstendigheter klare å forsvare at han på grunn av sin"x-faktor" får prisen foran mennesker som har viet hele livet sitt til å skape fred og forsoning. Han får prisen for sin vellykkede politiske propaganda. Kjennes litt på smaken av "ass kissing"

Kommentar #11

Øyvind Woie

76 innlegg  64 kommentarer

Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden

Ok jeg skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt å glede seg over Obamas fredspris i dag. Men jeg er faktisk glad fordi han fikk den.

Og det er faktisk kommentatorer som mener dette er bra: Jan Egeland kaller den fantastisk. Kristian Berg Harpviken i Prio sier dette: - Dette er positivt fordi Obama har satt internasjonalt diplomati på agendaen påå en helt ny måte. Han tar opp de viktigste spørsmålene for verdensfreden. 

Jeg velger å fokusere på håpet og mulighetene som denne tildelingen gir. Alt som kan styrke en vei videre tror jeg er bra. Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

En pris forplikter også Obama til å korrigere og utføre de tingene han snakker om. Selv om man kan mislike sider av ham og synes det blir mye dyrking av ham så er det er realitet at vi ikke har sett maken til verdensleder som har satt dagsorden som Obama gjør. At han evt dyrkes viser noe av den enorme appellen Obama har.

Heia Obama- go, go!

Kommentar #12

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Ok jeg skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt å glede seg over Obamas fredspris i dag. Men jeg er faktisk glad fordi han fikk den.

Og det er faktisk kommentatorer som mener dette er bra: Jan Egeland kaller den fantastisk. Kristian Berg Harpviken i Prio sier dette: - Dette er positivt fordi Obama har satt internasjonalt diplomati på agendaen påå en helt ny måte. Han tar opp de viktigste spørsmålene for verdensfreden. 

Jeg velger å fokusere på håpet og mulighetene som denne tildelingen gir. Alt som kan styrke en vei videre tror jeg er bra. Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

En pris forplikter også Obama til å korrigere og utføre de tingene han snakker om. Selv om man kan mislike sider av ham og synes det blir mye dyrking av ham så er det er realitet at vi ikke har sett maken til verdensleder som har satt dagsorden som Obama gjør. At han evt dyrkes viser noe av den enorme appellen Obama har.

Heia Obama- go, go!

Gjør han det?

Han vil ha en ny verdensorden. Globalt styre med FN som verdensregjering. Falsk fred kanskje??!

Obama har sagt nei til atomvåpen, er for fred i midtøsten, er  imot rakettskjold...so what??

Hvem er ikke det?

Likevel er han den presidenten som nå mest sannsynlig øker innsatsen i Afghanistan, bruker krigsdroner i Pakistan, lar Guantanamo stå åpen på ubestemt tid og ikke ser ut til å redusere nevneverdig USA sin tilstedeværelse i Irak.

Og...ja...han er i ferd med å kollapse amerikansk økonomi gjennom sine inflasjonseksploderende krisepakker. Kineserene er lei av å importere amerikansk inflasjon gjennom en dollar som blir mer og mer vediløs, og samtidig forsyne USA med forbruksprodukter. Snart tar det slutt. Dollaren faller gjennom gulvet og ingen i USA vil takke Obama.

Men enn så lenge kan vi i annerledeslandet være avstandsforelsket i verdens største retoriker. Nobelspris i fremragende retorikk kunne ha sannelig fått.

Kommentar #13

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

"Fredsprisen!

Publisert rundt 12 år siden

Jeg ble litt skuffet over at det ble Barack  Obama som fikk fredsprisen. Det var andre som har gjort mye mer for freden enn Obama. Obama har prøvet med trussler mot Israel nettopp for å tekkes Araberne. Men har han greid å skape fred i Mitrøsten? Svaret er nei.

Usa har ofret sodater for hans ideer. Har han lykkes å skape fred i AFgahnistan? Svaret er nei.

Hvorfor skal Barack  Obama ha Nobelsprisen?

Kommentar #14

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Ok jeg skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt å glede seg over Obamas fredspris i dag. Men jeg er faktisk glad fordi han fikk den.

Og det er faktisk kommentatorer som mener dette er bra: Jan Egeland kaller den fantastisk. Kristian Berg Harpviken i Prio sier dette: - Dette er positivt fordi Obama har satt internasjonalt diplomati på agendaen påå en helt ny måte. Han tar opp de viktigste spørsmålene for verdensfreden. 

Jeg velger å fokusere på håpet og mulighetene som denne tildelingen gir. Alt som kan styrke en vei videre tror jeg er bra. Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

En pris forplikter også Obama til å korrigere og utføre de tingene han snakker om. Selv om man kan mislike sider av ham og synes det blir mye dyrking av ham så er det er realitet at vi ikke har sett maken til verdensleder som har satt dagsorden som Obama gjør. At han evt dyrkes viser noe av den enorme appellen Obama har.

Heia Obama- go, go!

Gjør han det?

Han vil ha en ny verdensorden. Globalt styre med FN som verdensregjering. Falsk fred kanskje??!

Obama har sagt nei til atomvåpen, er for fred i midtøsten, er  imot rakettskjold...so what??

Hvem er ikke det?

Likevel er han den presidenten som nå mest sannsynlig øker innsatsen i Afghanistan, bruker krigsdroner i Pakistan, lar Guantanamo stå åpen på ubestemt tid og ikke ser ut til å redusere nevneverdig USA sin tilstedeværelse i Irak.

Og...ja...han er i ferd med å kollapse amerikansk økonomi gjennom sine inflasjonseksploderende krisepakker. Kineserene er lei av å importere amerikansk inflasjon gjennom en dollar som blir mer og mer vediløs, og samtidig forsyne USA med forbruksprodukter. Snart tar det slutt. Dollaren faller gjennom gulvet og ingen i USA vil takke Obama.

Men enn så lenge kan vi i annerledeslandet være avstandsforelsket i verdens største retoriker. Nobelspris i fremragende retorikk kunne ha sannelig fått.

Kommentar #15

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

svar til Øystein woije

Publisert rundt 12 år siden

Gjør han det?

Han vil ha en ny verdensorden. Globalt styre med FN som verdensregjering. Falsk fred kanskje??!

Obama har sagt nei til atomvåpen, er for fred i midtøsten, er  imot rakettskjold...so what??

Hvem er ikke det?

Likevel er han den presidenten som nå mest sannsynlig øker innsatsen i Afghanistan, bruker krigsdroner i Pakistan, lar Guantanamo stå åpen på ubestemt tid og ikke ser ut til å redusere nevneverdig USA sin tilstedeværelse i Irak.

Og...ja...han er i ferd med å kollapse amerikansk økonomi gjennom sine inflasjonseksploderende krisepakker. Kineserene er lei av å importere amerikansk inflasjon gjennom en dollar som blir mer og mer vediløs, og samtidig forsyne USA med forbruksprodukter. Snart tar det slutt. Dollaren faller gjennom gulvet og ingen i USA vil takke Obama.

Men enn så lenge kan vi i annerledeslandet være avstandsforelsket i verdens største retoriker. Nobelspris i fremragende retorikk kunne ha sannelig fått.

Kommentar #16

Knut Nygaard

488 innlegg  6965 kommentarer

Tja...??

Publisert rundt 12 år siden

Fredsprisen ender som oftest opp til noen som verden gjenkjennende kan relatere til en sammenheng mellom handling og ..så..pris.  Vi kan vel enes om at etter kun snart 10 mnd. i presidentembedet så er det ikke fordi han uttrettet så mye i handling ennå, men at han har holdt...særlig en tale i egypt...som ga den muslimske verden forventinger som det gjenstår å se hva den resulterer i.  Det kan godt være at den resulterer i ... krig ...like mye som...fred.

Følgelig er vel nobelkomiteen tanke at prisen skal virke som en pådriver til at Obama gjør ?????? som egentlig kunne ha endt opp med en pris om 4 eller 8 år.  Hva er det nobelkomiteen ønsker å pådrive?  Jo, det er vel at det skjer en noe håndfast fra USA sin side i Midtøsten.  Her snakker USA fortsatt med to tunger og det har gått rykter om at USA ønsker å flytte rakettskjoldet til Israel som erstatning for avskrivningen i Polen.  Uansett det virker som om kjerneområdet som skal måles når det gjelder fred eller ikke er den pågående konflikt mellom Israel og deler av den arabiske/iranske befolkning.  Men...det er imidlertid langt fra sikkert at Obama-effeketen eller en fredspris etter 10 mnd.'s innkjøringstid påvirker Israel til å føye seg...og hva da? 

Obama er ikke Bush.  Han spiller med noen andre kort.  Han vil ikke snakke med D. Lama for ikke å tråkke Kina på tærne.  Han avvikler rakettskjoldet for å komme mer i dialog med Russland, mens Østeuropa føler seg sviketet.  Han gir den arabiske/muslimske verden forventninger som det gjenstår å se resultatet av...og trolig er det og for Obama et stopp-punkt for hvor langt det er tilrådelig for USA å presse Israel.  Summen av dette blir i mitt hode at Obama har valgt å tekkes de store makthaverne på bekostning av de mindre og mer perifere...og gir det noen fredspris da?

Jeg er usikker på hva Obama selv egentlig synes om fredsprisen.  For en president skal jo en pris komme fordi en virkelig har utført noe...og det har ikke han.  Kanskje han synes det blir flaut å motta en pris store deler av verden er undrende til?  Kanskje han velger seg andre gjøremål den 10 desember?  Nei, jeg tror at denne prisen rett og slett blir til hodepine og bry.  Verden vet ennå ikke hva Obama går for den dagen han møter motstand og der hans vyer ikke blir etterfulgt.  Det skal bli spennende å se.

Kommentar #17

Arild Holta

104 innlegg  3883 kommentarer

***

Publisert rundt 12 år siden

Ser det er mange i debatten som sier litt av det jeg ville ha sagt: Patetisk og sånn...

Dette har ingen ting med fred å gjøre. Det er en politisk hyllest til en mann med mye makt.

Obama er mer FOR TVANG enn de aller fleste amerikanske presidenter har vert.

TVANG er å blande seg inn i FREDELIGE menneskers "gjøren og laden". Alt fra tvangsbeskatning av redelige millionærer til å nekte fredelige mennesker å røyke litt hasj i stedet for å ta en pils.

TVANG er å angripe andre mennesker, med f.eks stående politiordrer som lover MOT fredelige mennesker.

Obama er FOR mye TVANG.

Ergo er han MOT FRED enten han mener seg være for fred eller ikke.

TVANG er IKKE fred.

Fred er fravær av tvang.

Obamas retorikk gir maktsosialistene våte drømmer, så da får han liksom-fredsprisen.

Kommentar #18

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Jeg velger å fokusere på håpet og mulighetene som denne tildelingen gir. Alt som kan styrke en vei videre tror jeg er bra. Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

 -------------------

Det er flere som gleder seg med deg Øyvind :)

Når jeg ser hvilken begeistring mange har overfor Obama, - så må man skjønne at han representerer noe mer enn det en nyvalgt amerikansk president har gjort før han. - Folk er jo som "forelsket" i mannen? - Og dette handler ikke om hans "politiske parti", - men om hans egne visjoner. - Visjoner om at det nytter med dialog. At ulike kulturer har sine verdier, - men vi trenger å kommunisere.

Visjoner som treffer oss og som gir oss håp for en fremtid. - Hans visjoner samler oss faktisk - men kanskje viser stemningen her i debatten, at han også får han vanskeligheter med de konservatuve i USA?

Gratulerer Obama :)

mvh  Mette

Kommentar #19

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

Ikke gjort noe?

Publisert rundt 12 år siden

Et tillegg. - Noen sier han ikke har gjort noe?

Hva med å ta initiativ til ytterligere nedrustning?

Hva med samtalene med russerne om rakettskjold?

Han var i Egypt og innledet samtaler med araberverden på en annen måte enn noen har gjort før han vel?

Dette er da vel faktisk mye?

mvh  Mette

Kommentar #20

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

RE: RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 15:11 skrev Mette Müller: 09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Jeg velger å fokusere på håpet og mulighetene som denne tildelingen gir. Alt som kan styrke en vei videre tror jeg er bra. Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

 -------------------

Det er flere som gleder seg med deg Øyvind :)

Når jeg ser hvilken begeistring mange har overfor Obama, - så må man skjønne at han representerer noe mer enn det en nyvalgt amerikansk president har gjort før han. - Folk er jo som "forelsket" i mannen? - Og dette handler ikke om hans "politiske parti", - men om hans egne visjoner. - Visjoner om at det nytter med dialog. At ulike kulturer har sine verdier, - men vi trenger å kommunisere.

Visjoner som treffer oss og som gir oss håp for en fremtid. - Hans visjoner samler oss faktisk - men kanskje viser stemningen her i debatten, at han også får han vanskeligheter med de konservatuve i USA?

Gratulerer Obama :)

mvh  Mette

-------------------------------------------------

Ja det er fare på ferde når folk blir hodestups forelsket i politikere med store ord og glatt retorikk. Det finnes en del av dem i historiens løp. Mennesker som ved sin tunge klarte å trollbinde hele nasjoner til å kjempe for idealisme, enda den var malplasert og endte med forferdelse.

Hva hjelper det med visjoner om de mangler bakkekontakt. Alle kan være visjonære. Hvem tør å være realistiske og jordnære av disse superstjerne politikerene. Hvem tør å gi folk ubehagelige nyheter, ikke bare klø dem i ørene..

Kommentar #21

Andreas Dingstad

47 innlegg  57 kommentarer

RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Og det er faktisk kommentatorer som mener dette er bra: Jan Egeland kaller den fantastisk. Kristian Berg Harpviken i Prio sier dette: - Dette er positivt fordi Obama har satt internasjonalt diplomati på agendaen påå en helt ny måte. Han tar opp de viktigste spørsmålene for verdensfreden.

Da blir det for dumt å sitte med nisselua og akke seg syte over at tildelingen er dum.

Hei Øyvind.

Nisselua er det vel snarere Nobelkomiteens medlemmer som har tredd godt nedover hodet. Den meget tynne begrunnelsen vekker internasjonal oppsikt. Hva tenker Obama selv?

At Jan Egeland og andre nordmenn nå soler seg i glansen er vel neppe heller med på å legitimere tildelingen ytterligere.

The Times:

"The committee said today that he had “captured the world’s attention”. It is certainly true that his energy and aspirations have dazzled many of his supporters. Sadly, it seems they have so bedazzled the Norwegians that they can no longer separate hopes from achievement. The achievements of all previous winners have been diminished."

Kommentar #22

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

Farse

Publisert rundt 12 år siden

Ja fredsprisen til Obama blir bare dummere og dummere. Egentlig bør dette resultere i at hele Nobelkomiteen trer av. Hele verden gjennomskuer idiotien i dette og reagerer.

Nå er det på tide at strutseholdningen her til lands opphører. Hodet opp av jorden folkens.

Jeg syntes Erling Borgen sin kommentar var meget treffende da han spurte seg selv hvorfor prisen skulle gå til Obama. Jo, resonnerte han videre..dette må jo ha noe med Torbjørn jaglands sine personlige ambisjoner. Jagland er nok mest interesert i å håndhilse på Obama, og den eneste måten å få ham til Oslo på er jo Nobel Fredspris. :-)

Kommentar #23

Espen Utaker

298 innlegg  459 kommentarer

Obamas fred

Publisert rundt 12 år siden

Er ikke Obama en av få verdensledere som har makt nok til å gjennomføre nedrustning og stake opp en vei mot et fredeligere verdenssamfunn? Hvem andre har de mulighetene i verden i dag?

Og at han sender soldater til Afghanistan, som også Norge gjør, er ikke det nettopp for å skape stabilitet, ikke bare i Afghanistan, men i hele regionen, og indirekte i Vesten ved å demme opp for Taliban? Jeg bare spør. 

Kommentar #24

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

RE: RE: RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 15:28 skrev M. Tobiassen:

Hva hjelper det med visjoner om de mangler bakkekontakt. Alle kan være visjonære. Hvem tør å være realistiske og jordnære av disse superstjerne politikerene. Hvem tør å gi folk ubehagelige nyheter, ikke bare klø dem i ørene..

 ------------------------------------

Mener du at Obama mangler bakkekontakt?

 Kan alle virkelig være like visjonære? Hvorfor er de ikke det da?

Mener du at Obama ikke tør å være realistisk og jordnær? Kan du begrunne det?

Mener du Obama ikke sier fra om det som er ubehagelig? - Jeg synes nettopp han fokuserer på det?

Ditt innlegg forvirret meg, og sa meg veldig lite konkret.

mvh  Mette

Kommentar #25

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Hvorfor ham, spurte mine barn

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 11:44 skrev Fredrik W.-H. Steensen:

"Jeg kan overhode ikke stille meg inn i rekken av gratulanter, ennå, for han har ikke gjort noe."

Det stemmer vel ikke helt. Han har bestemt å ikke gå videre med rakettskjoldet i Polen og Tsjekkia, og fått russerne til å avlyse sine planer i Kaliningrad. Sett i fredens lys, er kanskje det i seg selv verdt en liten Nobelpris.

Kommentar #26

Hansine olsen

4 innlegg  3 kommentarer

RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Ok jeg skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt å glede seg over Obamas fredspris i dag. Men jeg er faktisk glad fordi han fikk den.

Du er nok en av de få som synes det er fint at Obama fikk prisen, men er du rød og venstrevridd nok, er det forståelig du gleder deg.Obama har kun servert fine taler så langt og ikke oppnådd noe som helst

Kommentar #27

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

RE: RE: Ukorrekt

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 18:05 skrev Hansine olsen: 09.10.09 kl. 14:45 skrev Øyvind Woie:

Ok jeg skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt å glede seg over Obamas fredspris i dag. Men jeg er faktisk glad fordi han fikk den.

Du er nok en av de få som synes det er fint at Obama fikk prisen, men er du rød og venstrevridd nok, er det forståelig du gleder deg.Obama har kun servert fine taler så langt og ikke oppnådd noe som helst

Javel.  Så det er kun røde og venstrevridde som gleder seg?  Interessant opplysning.

Kommentar #28

Karin Riska

10 innlegg  44 kommentarer

Gratulerer Obama!

Publisert rundt 12 år siden

Det var en lettelse å lese kommentaren din Øyvind Woie. Mange takk! Jeg begynte å lure på om jeg var den eneste i Norges land som gledet meg over pristildelingen til Obama. Ja jeg ble overrasket, ja der er såååå mange andre som hadde fortjent fredsprisen, og ja han fikk den kanskje for tidlig. Men hvorfor kan vi ikke glede oss med Obama og gratulere? Selvfølgelig må vi få uttrykke vår uenighet om vi er uenige, og stille spørsmål osv. Men kom an, vi kan vel fortsatt gratulere?! Hvor er rausheten? 

Desmond Tutu sa i en kommentar til tildelingen at Obama har fått ned temperaturen i verden. Det er jeg enig i, tenk hvilken tilstand verden var i da han kom til makten. Han har vært president i bare 9 mnd, og folk snakker med forakt om at han enda ikke har fått til noe. Mye av det han har sagt han skal gjøre, krever lengre prosesser enn 9 mnd. De av dere som trekker frem Afganistan og økningen av soldater der; mener dere virkelig at amerikanerne, vi nordmenn og andre som er involvert i Afganistan bare plutselig skal slippe alt, og forsvinne ut av landet? Snakk om ansvarsløshet! Det vil jo betyr komplett kaos og katastrofe for afganerne. Er det ikke fredsskaping å sørge for stabilitet? Obama har gått løs på flere store saker med stort mot, og gitt håp til så utrolig mange rundt om i verden. At han ikke har skapt fred i Midtøsten, kan vi vel alvorlig talt ikke klandre ham for? Han har prøvd langt mer alvorlig enn sine 2 forgjengere i sitt første år med makten. Det var som kjent ikke mye Bush gjorde i forhold til fredsarbeidet i Midtøsten i sitt første år. Det var først mot slutten av sin andre periode han virkelig våknet opp. Ingen kan tvinge fred på noen, om de involverte parter ikke vil. Han har satt fokus på nedrustning av atomvåpen. Han har roet ned gemyttene i forhold til Russland. Og ikke minst har han som sagt gitt utrolig mange mennesker rundt om i verden HÅP. Håp er som kjent livsnødvendig. Vi trenger noen solide håpsværere med makt. La oss si sammen med tidligere fredsvinner president Peres i Israel: Vi er stolte av deg president Obama! 

Kommentar #29

Hansine olsen

4 innlegg  3 kommentarer

CNN latterliggjør komiteen

Publisert rundt 12 år siden

http://www.abcnyheter.no/node/97294

Kommentar #30

Hansine olsen

4 innlegg  3 kommentarer

CNN latterliggjør komiteen

Publisert rundt 12 år siden

noen ser det anderledes

http://www.abcnyheter.no/node/97294

Kommentar #31

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Hurra!!!

Publisert rundt 12 år siden

En mann med store visjoner og rett innstilling til en fredeligere verden :)

Kommentar #32

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

RE: Obamas fred

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 16:02 skrev Espen Utaker:

Er ikke Obama en av få verdensledere som har makt nok til å gjennomføre nedrustning og stake opp en vei mot et fredeligere verdenssamfunn? Hvem andre har de mulighetene i verden i dag?

Og at han sender soldater til Afghanistan, som også Norge gjør, er ikke det nettopp for å skape stabilitet, ikke bare i Afghanistan, men i hele regionen, og indirekte i Vesten ved å demme opp for Taliban? Jeg bare spør. 

 ----------------------

Utaker nevner her flere gode grunner - for at Obama kan få fredspisen, om en ti års tid. De som sier at Obama ikke fortjener fortjener prisen, kan synes å ha liten historieforståelse, etter min oppfatning.

Problemet er ikke at han ikke har, eller er i ferd med å gjøre seg forjent til prisen, problemet er tidspunktet. Da er jeg enig i de mange som mener at det på sett og vis er en hån mot alle de som utrettelig i årevis har arbeidet under vanskelig kår - flere av dem har vært fengslet, torturert og truet på livet.

Og så er det signalet det gir om Norge som naivt og navlebeskuende. For det var faktisk ikke mangel på kandiadter. Tvert imot, det alldri vært så mange. Obama var ikke av noen nevnt blant de sannsynlige vinnerne. De som var nevnt, var alle verdige kandidater som det står storrespekt av.

Nå får Jagland trykke presidents håns, og i tillegg er han nylig valgt til leder i Europarådet. Et stort år for Jagland. Selvgjort er velgjort.

Aldri har det lekket slik fra komiteen som etter denne tildeleingen. Ja, det sies endog at Jagland var den eneste som i utgangspunktet mente at Obama skulle få prisen. Han insisterte til alle var "enige". For det må komiteen være, i alle fall utad. Flere av komitémedlemmene føler nok behov for å hinte om at de egentlig ikke er enige i tildelingen. Og det var tydlig for alle at prisvinner slett ikke var glad for prisen, han virket egentlig vedlig brydd og utilpass.

Er sikker på at det blir en historisk flott feiring i Oslo i desember. Det sørger Obama for. Jeg gleder meg alle rede til historiens beste prisvinnertale. Men komiteen har greid å latterliggjøre Norge. Det er veldig leit - og litt flaut.

Kommentar #33

Karin Riska

10 innlegg  44 kommentarer

RE: CNN latterliggjør komiteen

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 19:54 skrev Hansine olsen:

noen ser det anderledes

http://www.abcnyheter.no/node/97294

Er det CNN eller en reporter fra CNN som latterliggjør? For meg synes det som det siste. Linken er fra en norsk webside. På CNN's egen side er overskriften: Obama's win unique among presidents: http://www.cnn.com/

Kommentar #34

Tania Randby Garthus

69 innlegg  661 kommentarer

?

Publisert rundt 12 år siden

At en nobelprisvinner nekter å møte Dalai Lama av hensyn til kineserne sier vel mer enn ord...

Kommentar #35

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

Hmmm

Publisert rundt 12 år siden

Hoppsann. Jeg vil ikke si hurra enda, men legger til at jeg har sansen for noe av det Obama sier og står for. Men problemet er at han ikke kan få en slik pris nå, før han har gjennomført de fine tingene han snakker om. Kanskje vil han lykkes med noe av det slik at han kan bli en verdig prismottaker om tre-fire år, hvem vet? Men han burde ikke ha fått den i år. Jeg ser Nobelkomiteens argumentasjon, men sett i lys av at vi lever i en verden med mange andre potensielle mottakere så blir det for lettvektig fra Jagland og co. Kanskje er det heller ingen verdige kandidater - har vi tatt høyde for det scenariet?

Kommentar #36

Per Traasdahl

67 innlegg  1534 kommentarer

Obama

Publisert rundt 12 år siden

Mine første tanker er omtrent slik.  Sitter med en følelse av at denne prisen gis på grunn av noe prisvinneren kan komme til å gjøre, og ikke hva han har gjort.

Eller hva sier dere til at "antikrist får nobels fredspris".....    :-D

Kommentar #37

Fredrik W. H. Steensen

101 innlegg  846 kommentarer

RE: RE: Hvorfor ham, spurte mine barn

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 17:40 skrev Leif Gullberg: 09.10.09 kl. 11:44 skrev Fredrik W.-H. Steensen:

"Jeg kan overhode ikke stille meg inn i rekken av gratulanter, ennå, for han har ikke gjort noe."

Det stemmer vel ikke helt. Han har bestemt å ikke gå videre med rakettskjoldet i Polen og Tsjekkia, og fått russerne til å avlyse sine planer i Kaliningrad. Sett i fredens lys, er kanskje det i seg selv verdt en liten Nobelpris.

Har Obama skrinlagt rakettskjoldet eller har han forandret retningen for det samme ved å gjøre det mobilt? Ut i fra hva jeg har lest i norsk og internasjonal presse så er det vel det siste som er tilfelle. Vi skal ha et nytt og annerledes og mobilt rakettskjold, kanskje ikke så truende for russerne, men likefullt han har ikke forandret mye. 

Gode intensjoner ja, men ikke gjort noe... Om et år vil vi kanskje se resultater av Obama, men pr. i dag så er forskjellen, selv om han bruker andre ord, minimal i forhold til andre amerikanske presidenter. Så selv om situasjonen er forandre i forhold til Tsjekkia og Polen er kursen den samme bare med andre middel. Spørsmålet er om det er en forandring å sole seg i.

Kommentar #38

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Obama

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 22:25 skrev Per Traasdahl: "Eller hva sier dere til at "antikrist får nobels fredspris".....

Jeg skal nesten garantere at innen 24 timer florerer det av slike insinuasjoner på The World Wide Web. Ja, jeg kommeri farten  faktisk på flere skriftsteder som kan være hendige for anledningen. Forresten, så var dr. Henry Kissinger en mangeårig kandidat også.

Kommentar #39

Xy_qrs U_qrwpp

1 innlegg  21 kommentarer

Enig

Publisert rundt 12 år siden

Vi har mye å lære av Obama. Som aktiv mot atomvåpen gir han forhåpninger, men vi må føle opp. Nå gjelder at Norge blant annet virkelig tar et bebudet initiativ for å få endret NATOs atomsrategi.

Kommentar #40

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

RE: Hurra for Obama!

Publisert rundt 12 år siden
09.10.09 kl. 11:34 skrev Øyvind Woie:

Den Norske Nobelkomite har bestemt at Nobels fredspris for 2009 går til president Barack Obama. Han får prisen for sin ekstraordinære innsats for å styrke internasjonalt diplomati og mellomfolkelig samarbeid.

Min sønn på ti år trenger idoler som Barack Obama. Visst ligger det hindringer og enorme utfordringer. Det er vi klar over. Men når vi sitter på sengekanten og han ber meg love at verden ikke må gå under på mange millioner år i miljø-katastrofer eller atomkrig så nevner jeg faktisk Barack Obamas enkle budskap og da ser jeg et håp i øynene hans.

Yes we can! 

 Oi, oi her fikk du motbør.

Min første reaksjon var også :- au, au - hvor mange var det ellers som burde ha fått den.  Men med litt ettertanke, (det er ikke så dumt det heller av og til) ble himmelen blå igjen.                  Nobelkomiteen har sikkert mange hensyn å ta.  Dersom den kun skal gis til mennesker som har stått på i hele eller halve sitt liv for fredens sak som en belønning  er jo dette et klart bomskudd.

Men Nobelprisen har også en pådrivertjeneste i verdensfredens tegn.  En oppmuntring til verdens mektigste mann for gode takter,  fra verdens mektigste pris er et blinkskudd. "Hurra, Yes we can !"

magnus L

Kommentar #41

Martin Tobias

19 innlegg  297 kommentarer

RE: Enig

Publisert rundt 12 år siden
10.10.09 kl. 08:30 skrev Knut Ihlen Tønsberg:

Vi har mye å lære av Obama. Som aktiv mot atomvåpen gir han forhåpninger, men vi må føle opp. Nå gjelder at Norge blant annet virkelig tar et bebudet initiativ for å få endret NATOs atomsrategi.

Hva skal vi lære av Obama?

At atomvåpen ikke er noe bra, hvilken statsleder vil ikke si det?

Kommentar #42

Martin Drange

126 innlegg  1114 kommentarer

Banalt

Publisert rundt 12 år siden

Dette oppler jeg som surrealistisk :P Hurra for å ha gjort hva?

Kommentar #43

Terje Tønnessen

151 innlegg  508 kommentarer

Fortell heller om Jesu Kristi gjenkomst, du...

Publisert rundt 12 år siden

Det gleder meg at så mange av debattantene her på tråden reagerer på utdelingen med kritikk, motstand og mange bånnsolide saklige argumenter. Det får være måte på uklok, sneversynt, ensidig og en ganske så særnorsk form for logikk, refleksjon og fredstenkning i Den norske nobelkomite! Vel er vi verdensmestere i det meste - men der fins en verden utenfor den norske andedammen...

Og kjære Øyvind Woie - istedenfor at sønnen din på 10 skal være livredd for miljøkatastrofer & atomkrig - i mange millioner av år framover - så fortell ham heller om Jesu Kristi gjenkomst i makt & herlighet! Er det virkelig ingen i Vårt Landredaksjonen som tror på Kristi nære gjenkomst og Dommens dag?

Det virker ikke slik når det gjelder politisk tenkning og heller ikke - dessverre - teologi...

Det er langt mer alvorlig enn en feilslått prisutdeling!

Kommentar #44

Øyvind Woie

76 innlegg  64 kommentarer

RE: Fortell heller om Jesu Kristi gjenkomst, du...

Publisert rundt 12 år siden
11.10.09 kl. 14:38 skrev Terje Tønnessen:

Det gleder meg at så mange av debattantene her på tråden reagerer på utdelingen med kritikk, motstand og mange bånnsolide saklige argumenter. Det får være måte på uklok, sneversynt, ensidig og en ganske så særnorsk form for logikk, refleksjon og fredstenkning i Den norske nobelkomite! Vel er vi verdensmestere i det meste - men der fins en verden utenfor den norske andedammen...

Og kjære Øyvind Woie - istedenfor at sønnen din på 10 skal være livredd for miljøkatastrofer & atomkrig - i mange millioner av år framover - så fortell ham heller om Jesu Kristi gjenkomst i makt & herlighet! Er det virkelig ingen i Vårt Landredaksjonen som tror på Kristi nære gjenkomst og Dommens dag?

Det virker ikke slik når det gjelder politisk tenkning og heller ikke - dessverre - teologi...

Det er langt mer alvorlig enn en feilslått prisutdeling!

Terje Tønnesen! Det er jo helt utrolig hva du klarer å lese ut av mitt innlegg om Obama. Jeg forstår ikke hvor du vil med dine spørsmål om Vårt Lands redaksjon? Har du sjekket innsiden av hodene våre?

Du må ikke bekymre deg for sønnen min. Jeg passer på at han får med seg både Jesus gjenkomst og at det skal bli en ny himmel og en ny jord. Så da er det i alle fall en som tror på dette i Vårt Lands redaksjon. Men hvordan vet du at de andre ikke gjør det? 

Kommentar #45

Terje Tønnessen

151 innlegg  508 kommentarer

RE: RE: Fortell heller om Jesu Kristi gjenkomst, du...

Publisert rundt 12 år siden
11.10.09 kl. 19:52 skrev Øyvind Woie: 11.10.09 kl. 14:38 skrev Terje Tønnessen:

Det gleder meg at så mange av debattantene her på tråden reagerer på utdelingen med kritikk, motstand og mange bånnsolide saklige argumenter. Det får være måte på uklok, sneversynt, ensidig og en ganske så særnorsk form for logikk, refleksjon og fredstenkning i Den norske nobelkomite! Vel er vi verdensmestere i det meste - men der fins en verden utenfor den norske andedammen...

Og kjære Øyvind Woie - istedenfor at sønnen din på 10 skal være livredd for miljøkatastrofer & atomkrig - i mange millioner av år framover - så fortell ham heller om Jesu Kristi gjenkomst i makt & herlighet! Er det virkelig ingen i Vårt Landredaksjonen som tror på Kristi nære gjenkomst og Dommens dag?

Det virker ikke slik når det gjelder politisk tenkning og heller ikke - dessverre - teologi...

Det er langt mer alvorlig enn en feilslått prisutdeling!

Terje Tønnesen! Det er jo helt utrolig hva du klarer å lese ut av mitt innlegg om Obama. Jeg forstår ikke hvor du vil med dine spørsmål om Vårt Lands redaksjon? Har du sjekket innsiden av hodene våre?

Du må ikke bekymre deg for sønnen min. Jeg passer på at han får med seg både Jesus gjenkomst og at det skal bli en ny himmel og en ny jord. Så da er det i alle fall en som tror på dette i Vårt Lands redaksjon. Men hvordan vet du at de andre ikke gjør det? 

 Kjære Øyvind Woie

Jeg respekterer fullt ut din rett til å være begeistret for årets Nobelprisutdeling. Du har utvilsomt dine gode og saklige grunner til det. Heftig & begeistret & panegyrisk er ållreit og uproblematisk

 Men du skriver faktisk i din artikkel om... mange millioner år framover...Nå kan det være at du sikter til din sønns ord - og i barnemunn kan jo tall løpe litt løpsk og da er gjerne millioner en veeeeeldig lang tid - men hvis det var voksen tidsregning & tidstenkning, da reagerer jeg fordi:

I norske media regnes så å si ikke Kristi gjenkomst og Dommens dag som en aktuell og relevant problemstilling. Enten er den ufarligjort til at alle (som vil ) blir frelst, helvetet er avskaffet eller bagatellisert eller at selve tenkningen er en legendarisk og mytologisk overtro som forlengst er utgått på dato...

Vårt Land er som en moderne avis som skal følge med tiden, selvsagt påvirket av det aktuelle nasjonale & internasjonale mediebildet. Naturligvis står det i VL om Jesu gjenkomst og Dommens dag i utvalgte artikler/bokanmeldelser etc etc - men det er ofte de rasjonelle, politiske, økonomiske, sosiale, sekulære tanker som dominerer - tanker som kunne stått i en hvilken som helst annen norsk avis

 Vårt Land er ikke så kristelig som den påstår at den er!

Det sitter nok langt inne å erkjenne det for dere som jobber der - men vi som er lesere, ser sammenhenger og gjør oss refleksjoner som ikke alltid bare er til fordel for avisens nåværende profil

En utenrikskommentar, en økonomisk kommentar etc som faktisk, bevisst og reflektert kobler verdensutviklingen til Herren Jesu gjenkomst, hadde vært interessant og perspektivutvidende

En bokanmeldelse, teateranmeldelse etc etc som fokuserer radikalt og foruroligende på kristen etikk og det urovekkende i Jesu budskap i forhold til den kommende dom, hadde være på sin plass

Det blir så mange menneskeskapte forutsigbarheter og menneskemeninger...også i Vårt Land

Og hvem våger nå foran og under det kommende klimamøtet i København i desember og trekke inn apokalyptiske og eskatologiske perspektiver fra Det Nye Testamentet - og ikke bare fokusere på klimatiske og menneskeskapte problemer som nå sirkulerer som globale mantra???

Nåvel...

Du er sikkert ikke enig

Jeg beklager dypt hvis jeg har skåret alle i redaksjonen over en kam og jeg ber om tilgivelse hvis det oppleves sårende, da er jeg lei meg...

Men du forstår kanskje nå mitt poeng?

Terje

Kommentar #46

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Kommer igjen

Publisert rundt 12 år siden
12.10.09 kl. 11:57 skrev Terje Tønnessen:11.10.09 kl. 19:52 skrev Øyvind Woie: 11.10.09 kl. 14:38 skrev Terje Tønnessen:

Det gleder meg at så mange av debattantene her på tråden reagerer på utdelingen med kritikk, motstand og mange bånnsolide saklige argumenter. Det får være måte på uklok, sneversynt, ensidig og en ganske så særnorsk form for logikk, refleksjon og fredstenkning i Den norske nobelkomite! Vel er vi verdensmestere i det meste - men der fins en verden utenfor den norske andedammen...

Og kjære Øyvind Woie - istedenfor at sønnen din på 10 skal være livredd for miljøkatastrofer & atomkrig - i mange millioner av år framover - så fortell ham heller om Jesu Kristi gjenkomst i makt & herlighet! Er det virkelig ingen i Vårt Landredaksjonen som tror på Kristi nære gjenkomst og Dommens dag?

Det virker ikke slik når det gjelder politisk tenkning og heller ikke - dessverre - teologi...

Det er langt mer alvorlig enn en feilslått prisutdeling!

Terje Tønnesen! Det er jo helt utrolig hva du klarer å lese ut av mitt innlegg om Obama. Jeg forstår ikke hvor du vil med dine spørsmål om Vårt Lands redaksjon? Har du sjekket innsiden av hodene våre?

Du må ikke bekymre deg for sønnen min. Jeg passer på at han får med seg både Jesus gjenkomst og at det skal bli en ny himmel og en ny jord. Så da er det i alle fall en som tror på dette i Vårt Lands redaksjon. Men hvordan vet du at de andre ikke gjør det? 

 Kjære Øyvind Woie

Jeg respekterer fullt ut din rett til å være begeistret for årets Nobelprisutdeling. Du har utvilsomt dine gode og saklige grunner til det. Heftig & begeistret & panegyrisk er ållreit og uproblematisk

 Men du skriver faktisk i din artikkel om... mange millioner år framover...Nå kan det være at du sikter til din sønns ord - og i barnemunn kan jo tall løpe litt løpsk og da er gjerne millioner en veeeeeldig lang tid - men hvis det var voksen tidsregning & tidstenkning, da reagerer jeg fordi:

I norske media regnes så å si ikke Kristi gjenkomst og Dommens dag som en aktuell og relevant problemstilling. Enten er den ufarligjort til at alle (som vil ) blir frelst, helvetet er avskaffet eller bagatellisert eller at selve tenkningen er en legendarisk og mytologisk overtro som forlengst er utgått på dato...

Vårt Land er som en moderne avis som skal følge med tiden, selvsagt påvirket av det aktuelle nasjonale & internasjonale mediebildet. Naturligvis står det i VL om Jesu gjenkomst og Dommens dag i utvalgte artikler/bokanmeldelser etc etc - men det er ofte de rasjonelle, politiske, økonomiske, sosiale, sekulære tanker som dominerer - tanker som kunne stått i en hvilken som helst annen norsk avis

 Vårt Land er ikke så kristelig som den påstår at den er!

Det sitter nok langt inne å erkjenne det for dere som jobber der - men vi som er lesere, ser sammenhenger og gjør oss refleksjoner som ikke alltid bare er til fordel for avisens nåværende profil

En utenrikskommentar, en økonomisk kommentar etc som faktisk, bevisst og reflektert kobler verdensutviklingen til Herren Jesu gjenkomst, hadde vært interessant og perspektivutvidende

En bokanmeldelse, teateranmeldelse etc etc som fokuserer radikalt og foruroligende på kristen etikk og det urovekkende i Jesu budskap i forhold til den kommende dom, hadde være på sin plass

Det blir så mange menneskeskapte forutsigbarheter og menneskemeninger...også i Vårt Land

Og hvem våger nå foran og under det kommende klimamøtet i København i desember og trekke inn apokalyptiske og eskatologiske perspektiver fra Det Nye Testamentet - og ikke bare fokusere på klimatiske og menneskeskapte problemer som nå sirkulerer som globale mantra???

Nåvel...

Du er sikkert ikke enig

Jeg beklager dypt hvis jeg har skåret alle i redaksjonen over en kam og jeg ber om tilgivelse hvis det oppleves sårende, da er jeg lei meg...

Men du forstår kanskje nå mitt poeng?

Terje

.::::::::::::::::::::::::::::::::

 Hei Terje !    Unnskyld at jeg blander meg inn.  Men de fleste i den kristne verden vet om Jesu gjenkomst og det som følger med.    Mange ekstreme sekter har gjennom tiden sørget for dette på mer enn en uheldig måte..  Resultatet er at det  ikke er helt uproblematisk å ta dette opp.  Dette må komme i stadige drypp gjennom andakter, forkynnelse e.t.c.   Martin Luther skal visstnok en gang ha sagt at: " Om jeg fikk vite at Jesus kom igjen i morgen ville jeg likevel plantet mitt epletre i hagen i dag.."  Jeg har ikke helt kommet til bunns i hva han mente.   Men det viktigste er nå likevel ikke å forkynne om Jesu gjenkomst.  Ingen skal skremmes inn i himmelen.  Det viktigste er å så evangeliets frø i menneskehjertene, slik at de tar i mot Jesus på de premisser som Bibelen har lagt opp til.  Ikke av trusler, men av nåde og kjærlighet, først da er vi klare for det som skal komme. 

MVH magnus L

Kommentar #47

Ingrid E. Fagervik

16 innlegg  218 kommentarer

Fascinerendes

Publisert rundt 12 år siden

Jeg synes det er fascinerende hvordan et innlegg om Obama nå har endt opp med å handle om Jesu gjenkomst. Skal vi forsøke å finne sporet igjen: dette med fredsprisen og Obama?

Kommentar #48

Terje Tønnessen

151 innlegg  508 kommentarer

RE: Kommer igjen

Publisert rundt 12 år siden
12.10.09 kl. 14:07 skrev Magnus Leirgulen:12.10.09 kl. 11:57 skrev Terje Tønnessen:11.10.09 kl. 19:52 skrev Øyvind Woie: 11.10.09 kl. 14:38 skrev Terje Tønnessen:

Det gleder meg at så mange av debattantene her på tråden reagerer på utdelingen med kritikk, motstand og mange bånnsolide saklige argumenter. Det får være måte på uklok, sneversynt, ensidig og en ganske så særnorsk form for logikk, refleksjon og fredstenkning i Den norske nobelkomite! Vel er vi verdensmestere i det meste - men der fins en verden utenfor den norske andedammen...

Og kjære Øyvind Woie - istedenfor at sønnen din på 10 skal være livredd for miljøkatastrofer & atomkrig - i mange millioner av år framover - så fortell ham heller om Jesu Kristi gjenkomst i makt & herlighet! Er det virkelig ingen i Vårt Landredaksjonen som tror på Kristi nære gjenkomst og Dommens dag?

Det virker ikke slik når det gjelder politisk tenkning og heller ikke - dessverre - teologi...

Det er langt mer alvorlig enn en feilslått prisutdeling!

Terje Tønnesen! Det er jo helt utrolig hva du klarer å lese ut av mitt innlegg om Obama. Jeg forstår ikke hvor du vil med dine spørsmål om Vårt Lands redaksjon? Har du sjekket innsiden av hodene våre?

Du må ikke bekymre deg for sønnen min. Jeg passer på at han får med seg både Jesus gjenkomst og at det skal bli en ny himmel og en ny jord. Så da er det i alle fall en som tror på dette i Vårt Lands redaksjon. Men hvordan vet du at de andre ikke gjør det? 

 Kjære Øyvind Woie

Jeg respekterer fullt ut din rett til å være begeistret for årets Nobelprisutdeling. Du har utvilsomt dine gode og saklige grunner til det. Heftig & begeistret & panegyrisk er ållreit og uproblematisk

 Men du skriver faktisk i din artikkel om... mange millioner år framover...Nå kan det være at du sikter til din sønns ord - og i barnemunn kan jo tall løpe litt løpsk og da er gjerne millioner en veeeeeldig lang tid - men hvis det var voksen tidsregning & tidstenkning, da reagerer jeg fordi:

I norske media regnes så å si ikke Kristi gjenkomst og Dommens dag som en aktuell og relevant problemstilling. Enten er den ufarligjort til at alle (som vil ) blir frelst, helvetet er avskaffet eller bagatellisert eller at selve tenkningen er en legendarisk og mytologisk overtro som forlengst er utgått på dato...

Vårt Land er som en moderne avis som skal følge med tiden, selvsagt påvirket av det aktuelle nasjonale & internasjonale mediebildet. Naturligvis står det i VL om Jesu gjenkomst og Dommens dag i utvalgte artikler/bokanmeldelser etc etc - men det er ofte de rasjonelle, politiske, økonomiske, sosiale, sekulære tanker som dominerer - tanker som kunne stått i en hvilken som helst annen norsk avis

 Vårt Land er ikke så kristelig som den påstår at den er!

Det sitter nok langt inne å erkjenne det for dere som jobber der - men vi som er lesere, ser sammenhenger og gjør oss refleksjoner som ikke alltid bare er til fordel for avisens nåværende profil

En utenrikskommentar, en økonomisk kommentar etc som faktisk, bevisst og reflektert kobler verdensutviklingen til Herren Jesu gjenkomst, hadde vært interessant og perspektivutvidende

En bokanmeldelse, teateranmeldelse etc etc som fokuserer radikalt og foruroligende på kristen etikk og det urovekkende i Jesu budskap i forhold til den kommende dom, hadde være på sin plass

Det blir så mange menneskeskapte forutsigbarheter og menneskemeninger...også i Vårt Land

Og hvem våger nå foran og under det kommende klimamøtet i København i desember og trekke inn apokalyptiske og eskatologiske perspektiver fra Det Nye Testamentet - og ikke bare fokusere på klimatiske og menneskeskapte problemer som nå sirkulerer som globale mantra???

Nåvel...

Du er sikkert ikke enig

Jeg beklager dypt hvis jeg har skåret alle i redaksjonen over en kam og jeg ber om tilgivelse hvis det oppleves sårende, da er jeg lei meg...

Men du forstår kanskje nå mitt poeng?

Terje

.::::::::::::::::::::::::::::::::

 Hei Terje !    Unnskyld at jeg blander meg inn.  Men de fleste i den kristne verden vet om Jesu gjenkomst og det som følger med.    Mange ekstreme sekter har gjennom tiden sørget for dette på mer enn en uheldig måte..  Resultatet er at det  ikke er helt uproblematisk å ta dette opp.  Dette må komme i stadige drypp gjennom andakter, forkynnelse e.t.c.   Martin Luther skal visstnok en gang ha sagt at: " Om jeg fikk vite at Jesus kom igjen i morgen ville jeg likevel plantet mitt epletre i hagen i dag.."  Jeg har ikke helt kommet til bunns i hva han mente.   Men det viktigste er nå likevel ikke å forkynne om Jesu gjenkomst.  Ingen skal skremmes inn i himmelen.  Det viktigste er å så evangeliets frø i menneskehjertene, slik at de tar i mot Jesus på de premisser som Bibelen har lagt opp til.  Ikke av trusler, men av nåde og kjærlighet, først da er vi klare for det som skal komme. 

MVH magnus L

 God ettermiddag Magnus Leirgulen

Du har viktige poeng. Og selvsagt er det fra min side ikke snakk om skremsler og trusler

Men i en åndelig, religiøst og ideologisk uoversiktelig og kompleks verdenssituasjon, mener jeg det er høyst relevant og sette store begivenheter (som en Fredsprisutdeling) inn i et eskatologisk & apokalyptisk perspektiv. Hvis ikke vi kristne gjør det, hvem skal da gjøre det?

Det går an å overse eller underkommunisere viktige åndelige perspektiver på verdenssituasjonen og sove ganske avslappet og tilfreds i en både intellektuell, eksistensiell og teologisk likegyldighet. Uten at man aner det...

Og Martin Luther???

Han har aldri vært min normgiver og autoritet i disse spørsmål! 

Kommentar #49

Terje Tønnessen

151 innlegg  508 kommentarer

Vet du hva jeg synes er fascinerende, Ingrid Erøy Fagervik?

Publisert rundt 12 år siden

Javisst er det fascinerende at en Nobelprisutdelingstråd kobles til Jesu gjenkomst...

Det er nesten ikke til å tro at det går an, folk som meg som gjør slikt, må jo være teite og sekteriske av høyeste grad (nå var min bemerkning ikke eksplisitt koblet til Fredsprisen - men til Øyvind  Woies kommentar om millioner av år framover uten klimatrøbbel og atomkrig...men la gå med det...) 

Men vet du hva jeg synes er enda mer fascinerendes, Ingrid Erøy Fagervik?

At de særnorske, mediestyrte, sekulære, nærsynte, forutsigbare autopilot-perspektivene skal være selve den absolutte og politisk korrekte fasiten...for mediedebatt i Norge og (helst) hele verden 

Men - for all del - kjør debatt om ja eller nei til Obama - på norsk vis!

Kommentar #50

Astrid Sofie Dalhaug

9 innlegg  66 kommentarer

Nobels håpspris

Publisert rundt 12 år siden

Når man vet at fredsprisen har blitt delt ut til personer som Yassir Arafat (ikke akkurat en fredsdue) og Al Gore (apropos mye ord og lite handling) - hvorfor da ikke til Barack Obama? Det er helt sant som det er sagt - han har gitt verden håp!

Nobelkomiteen hefter selvsagt ikke for hva Obama kan finne på å gjøre i fremtiden! 

Og når det gjelder Nobelkomiteens renomme - den er allerede omdiskutert. Tror man virkelig at Norge og fredspriskomiteen har et plettfritt internasjonalt renomme, og at denne prisutdelingen ødelegger dette? Land som ligger langt fra Norge i styresett og kultur har en tilsvarende distanse til fredsprisen og dens betydning. Norge er et land av sekulære sosialdemokrater, og fredsprisen farges av dette. Vi må ikke være så selvhøytidelige at vi tror at vi nå har skjemt oss ut internasjonalt. Dette var et klapp på skuldra til en mann "hele Norge" heiet på da han stilte til valg som president, og det ligger ingen overraskelse i at nordmenn liker Obama.

Tror ikke Obama er flau over å motta prisen. Begrunnelsen for tildelingen er ikke hva han har oppnådd (selv om det faktisk er mye!) men for hans holdninger og hva han har formidlet. Og det er en dytt i ryggen for å fortsette i riktig retning - det forplikter å ha fredsprisen på peishylla (eller hvor man nå oppbevarer en fredspris). Heia Obama!

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere