Verdidebatt

Hva er Guds ord og Sannhetens bok?

Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd. Åp 19,10. Dvs den ånd som opplyste profetene. Jesus selv sier at han er kommet for å vitne om sannheten. - Og Ånden selv er vitne, fordi Ånden er sannheten. 1.Joh

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Nok en gang skal man tukle med skriftene som inneholder store skjulte hemmeligheter, skjult for tidens herskere og den tidlige kirken. Takk Gud for at enda 1930 utgaven finnes! Bibelen advarer på flere steder mot å endre tekstene. Hvorfor ikke beholde bibelen og heller lage en oppdatert versjon for dem som likevel ikke forstår?

Hvorfor hopper kirken glatt over dette faktum; I skapelsesberetningen 1 Mosebok 1: 26 og 27 står følgende;

Gud sa; La OSS fare ned å skape mennesket i VÅRT bilde, i VÅR lignelse, til mann og kvinne.

Her har kirken oversett en meget viktig hjørnestein.. for hvem er oss?

Det skapte er ikke morløst. (Galaterbrevet 4:26 Om det gamle og det nye mennesket, HUN, det himmelske Jerusalem, Visdommen som føder det FRIE mennesket og ikke det Jordiske Jerusalem som føder det falne mennesket)

Filip skriver; Når det gjelder visdommen som kalles "den barnløse," er hun englenes mor. (Jesaja 66:7)

 7 Før hun var i barnsnød, har hun født; før veene kom over henne, har hun født et guttebarn til verden. /  8 Hvem har hørt slikt? Hvem har sett sådanne ting? Kommer et land til verden på en dag, eller fødes et folk på en gang? For Sion har vært i barnsnød og med det samme født sine sønner.  9 Skulde jeg åpne modermunnen og ikke la føde? sier Herren.

Jeg leste at Universet ikke kunne ha oppstått dersom skaperkraften ikke hadde en likeverdig feminin størrelse, og akkurat som at menneskebarnet også trenger en mor og en far for å bli til.

Jorden er egget og ikke moderen. Har vi en himmelsk far, så har vi også en himmelsk mor. Det er logisk!

Se bare I ørnetåken hvor vi finner disse søylene som jeg synes minner om eggstokker. ("UniversetsOvarier") Det føder bokstavlig talt levende galakser og solsystemer og vitenskapen kaller dem også for EGG; Evaportrating Gaseous Globules

Inne i disse EGG-ene dannes stjerner i en slags embryotilstand, og de vokser helt til EGG-ene løsrives fra søylene og tilførselen av gass opphører. – Når gasskulene til slutt fordamper helt, kommer stjernene til syne. Søylene er dermed et ekte klekkested for stjerner som fødes i kosmiske egg.

Ganske likt måten et menneske blir til?

Hun var til før skapelsen

Fra evighet er jeg blitt til, fra først av, før jorden var. Da avgrunnene ennu ikke var til, blev jeg født, da der ennu ikke fantes kilder fylt med vann. Ordsp 8,23-24

Ordsp 8,30 da var jeg verksmester* hos ham, og jeg var hans lyst dag efter dag, jeg lekte alltid for hans åsyn; *Finner Byggherre, Verksmester, Byggmester, Kunstner hos herren, alt ettersom hvilken bibel som brukes.

Hvem bygger menneskebarna, er det ikke moren? - Hva med kosmos.. og det nye mennesket? (Galaterbrevet 4)

Job 38,8 Og hvem lukket for havet med dører, da det brøt frem og gikk ut av mors liv,
Job 38,29 Av hvis liv er vel isen gått frem, og himmelens rim – hvem fødte det?

Ordsp 8,35 For den som finner mig, finner livet og får nåde hos Herren.

Hun kalles visdommen, Sofia

Ordsp 9,1 Visdommen har bygget sitt hus, hun har hugget til sine syv søyler.

Katolismen beretter om Jesus som det inkarnerte ord, og Sofia som den inkarnerte visdom. Menneskesønnen og Menneskedatteren. Ordet og Visdommen som loven og læren.

Dette er interessant for i bibelen står følgende;

Ordsp 1,8 Hør, min sønn, på din fars tilrettevisning og forlat ikke din mors lære!

Loven og læren. Guds bud er loven og vår mors lære er visdommen.

Budet er en lykt og læren et lys (Ordspråkene 6.20)

Så til det beryktede Gudsordet. Skapelsesordet som ble menneske Joh 1.1

HVA ER GUDS ORD?

Mange regner bibelen som det så mye omtalte Guds ord. Dette er etter min mening feil. Bibelen er profetordet. Profetene og Jesus vitner om Guds sanne ord som også kalles skapelsens ord og er Guds rette navn. Dette ord som utbredte himmelen og jorden, hvorav mennesket oppstod som en spire av moder jords natur. For å forstå skapelsen må vi se på skapelsesberetningen og evolusjonsprosessen under ett. Alt liv er på en måte våre slektninger, og kanskje kan man si at mennesket er det ytterste skudd på livets tre.

Er det tilfeldig at Sjimpansen har 98 % av våre gener? - For å skape en frukt, et eple, må det en lang prosess til…

Skapt i Guds bilde

I skapelsesberetningen 1 Mosebok 1: 26 og 27 står følgende

Gud sa; La OSS fare ned å skape mennesket i VÅRT bilde, i VÅR lignelse, til mann og kvinne.

Det skapte er ikke morløst. (Galaterbrevet 4:26) Filip skriver; Når det gjelder visdommen som kalles "den barnløse," er hun englenes mor.

Jesaja 66:7 Før hun var i barnsnød, har hun født; før veene kom over henne, har hun født et guttebarn til verden. /  8 Hvem har hørt slikt? Hvem har sett sådanne ting? Kommer et land til verden på en dag, eller fødes et folk på en gang? For Sion har vært i barnsnød og med det samme født sine sønner.  9 Skulde jeg åpne modermunnen og ikke la føde? sier Herren.

Begrepet Gud er som kjent ikke et navn. Det er et ord som beskriver den mannlige siden av ånden som i Gud/Gudinne. Gudinnen er Guds komplementære halvdel akkurat som i Mann/Kvinne

Livets ord - Ordet blir menneske (Joh 1 brev1:1)

I "begynnelsen" var ordet. Ordet var hos Gud, og ordet var Gud

..Og ordet ble kjød og bodde i oss, og vi så hans herlighet, full av nåde og sannhet. (Joh 1:1)

Vær oppmerksom på at 1930 og 2005 utgaven er forskjellige her. I 1930 utgaven står at riket og Ordet er I oss. I 2005 utgaven er dette endret til "blant oss". Det er faktisk stor forskjell selv om at det ikke er helt feil.

Ordet plantet i våre hjerter

Jesus sa at sannheten er skrevet i våre hjerter; For dere er født på ny, ikke av forgjengelig sæd, men av uforgjengelig, ved Guds levende ord som er og blir (1. Peter 1.23)

Eller som Jacob sier; Legg da av alt urent og all ondskap, og ta ydmykt imot det ordet som er plantet i dere, og som har makt til å frelse sjelene deres (Jakob 1:21)

Jo mer Kristus/sannheten får makten, jo mer tar han bort synden fra menneskets indre verden, og det er jo her våre handlinger skapes. Når vi endrer innstilling endres også våre handlinger. Det samme skjer i samfunn, nasjoner og verden. Når tilstrekkelig mange mennesker har funnet den nye vei, vil de andre følge etter.

Jesu vitnesbyrd

Den opprinnlige kristne lære var allegorisk og det er viktig at vi leser Bibelen slik. Den evige sannhet kan ikke formidles til mennesker på samme måte som verdslige sannheter. De måtte fortelles allegorisk, eller skues av vårt gjenfødte jeg. Jesus talte i lignelser, men selv disiplene måtte få det forklart når de var alene.

Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd. Åp 19,10. Dvs den ånd som opplyste profetene. Jesus selv sier at han er kommet for å vitne om sannheten, og det er jo Ånden, Gud, Guds ord og veien til Gud han vitner om. Kor 1,6 likesom Kristi vidnesbyrd er blitt rotfestet i eder.

Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter. 2. Peter 1:19 (Lysets og sannhetens tilbakekomst?)


Jesus kalles den Nye Adam, men var han da også den første? Han kalles jo den første og den siste. ÅP 1:17

Åp 19,13 Han er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord.

Den nye Adam/Kristus

Carl Mikkelsen skriver; Den enbårne (ordet/logos) er menneskets begynnelse, den guddommelige kjerne hvor menneskets "Jeg" samles og formes. Det er i sjele og sansemennesket Adam at "ordet", åndsmenneskets spire er gjemt. Ettersom Adam ved Guds nåde bortrenses, kommer Logos tilsyne som Kristus.

Han skriver videre; Nåden og sannheten kom ved med Jesus Kristus, og ikke fordi vi hører om det, men det må erkjennes ved å skues, det må oppleves. Det skjer kun når Logos/Ordet blir til Kristus i oss. (Lyset/Opplyse). Intet menneske kjenner seg forenet med faderen uten at ordet er forløst i oss.

Ettersom den gamle Adam (mennesket) ved Guds nåde bortrenses, kommer Logos/ordet frem som Kristus i mennesket. (morgenstjernen som stiger opp i våre hjerter 2. Peter 1.19)

Intet menneske kan kjenne seg forent med Gud uten at dette ordet er forløst i oss.

Nåden og sannheten er ikke kommet fordi man hører om den og tror den, men dette må erkjennes. De erkjennes ved å skues og oppleves i alle sanser. I Guds lys.

Dette skjer kun når Guds ord er forløst i oss. - Når ordet er blitt Kristus, det levende lys!

Ifølge kabbalaen som skal stamme fra noe av det opprinnlige Gudsbudskapet og menneskets arv står det følgende;

Den levende Guds ånd. - Velsignet og priset være hans navn som lever i evighet! Og at alt som er skapt, og alle ord utgår fra dette navn. - Den hellige ånd er levende ord og tale.

«Det er visdom å enes om at alt er ett, når man har lyttet, ikke til meg, men til logos.» (Guds ord) Heraklit

Sissel Lange Nielsen skriver i boken "Under fiskenes tegn" at det finnes to måter å oppnå Guds ord. Gjennom innvielse og ved DHÅ.

For det var ordet som var i begynnelsen og som Gud siden skjenket oss gjennom Kristus, ved Herrens bønn. Ordet taler i deg. Ordet, det som aldri ligger der ferdig skrevet, men som fødes dypt inni deg, som er Gud og som er deg selv. (Veldig vakkert Sissel:)

For dere er født på ny, ikke av forgjengelig sæd, men av uforgjengelig, ved Guds levende ord som er og blir (1. Peter 1.23)

Bente Müller skriver; "Ordet er Tankens barn. Ordet er altså Guds barn
Guds barn er Kristus. Kristus er altså Guds ord.
Kristus er Guds materialiserte ord (Joh 1:1)
Kristi oppgave var å få oss til å forstå at Guds ord; Guds rette navn var drept og røvet, og derfor måtte gjenfødes.

Den korsfestede Kristus symboliserer det livløse ord, den kraftløse tanke
Kristi gjenfødsel er også Guds gjenfødsel, den frie tankes, og det frie menneskets gjenfødsel."

Jeg har også lånt litt fra Arne næss – Filosofiens historie for å beskrive uttrykket Logos. Han bruker den store filosofen Heraklit som kilde;

Ordet logos kan i ulike sammenhenger stå for mange forskjellige begreper. En rekke betydninger av logos har å gjøre med ord, setning, språk, ordspråk, tale. En annen rekke betydninger går på tankeinnholdet i ord, betegnelse, tale, lære, doktrine, eller rett og slett på tenking, mening, slutning, relasjon. Enn videre kan logos stå for egenskaper eller tilstander som fornuft (latin ratio), rasjonalitet. Ordet som uttrykker fravær av logos (Logikk), nemlig alogos (Antilogikk), brukes om. irrasjonale tall, ufattelige eller ufornuftige tilstander, ting eller hendelser.

"De første kristnes tenkning var sterkt påvirket av forskjellige former for logos-filosofi. Enkelte forekomster av logos i johannesevangeliet er særlig kjente:

«I begynnelsen var Ordet (logos), og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Det var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved det, og uten det er ikke en eneste ting blitt til av det som er. I det var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset skinner i mørket; men mørket har ikke fått bukt med det.» «Ja, Ordet (logos) ble kjød og tok bolig i oss; og vi fikk skue hans herlighet: en herlighet som Guds énbårne har den fra Faderen, full av nåde og sannhet.»

"Selv om Heraklit la vekt på beskrivelsen av alt som bevegelig, foranderlig, påvirket av motstridende tendenser, konkluderer hans lære i en hyllest til likevekten (harmonia), til lovens (nómos) og målets (métron) herredømme. Tilværelsen er forståelig i siste instans fordi den er underkastet en konstant eller, bedre, tidløs, forståelig og rettferdig verdensordning. Vi kan lære å finne den, og vi bør handle i overensstemmelse med den.

Heraklit er den første som bruker logos for å betegne noe i retning av fornuftig verdensordning. Heraklit lærer at tilværelsen følger en fornuftig verdensordning. Beslektede tanker om en fornuftig verdensorden finner vi igjen hos senere greske filosofer.

Det er et ord som stadig går igjen i uttrykk for slike tanker, nemlig «Logos». Man taler derfor gjerne om logos-filosofien og om logos-ideen. I de fire fragmentene som siteres nedenfor, forekommer uttrykket på en måte som gjør det berettiget å betrakte Heraklit som logos filosofiens store foregangsmann. Det første fragmentet er kanskje identisk med første eller annen setning i Heraklits ubevarte skrift.

«Logos er slik den her er forklart. Men menneskene forstår den aldri, verken før de hører den eller etter at de har hørt den. For til tross for at alt skjer i overensstemmelse med denne logos, så oppfører de seg som om de aldri hadde truffet den …» «… til tross for at logos er felles, lever de mange som om hver hadde en fornuft helt for seg selv.» Arne Næss

Jesus taler i lignelser; Brødet fra "himmelen"

Jesus sa Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp (Guds ord) og drikker hans blod (DHÅ), har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg (sannheten) skal reise ham opp på den siste dag. For min kropp (Guds ord - Joh 1:1) er sann mat, og mitt blod (DHÅ) er sann drikk. Den som spiser min kropp (Ordet ble kjød Joh.1) og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg, og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg (Sannheten). Dette er det brød (Ord) som er kommet ned fra himmelen Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke. De ordene jeg har talt til dere, er ånd (DHÅ) og liv (Guds ord, sannheten). (Johannes 6)

Deigen er læren

Vi ser i Matteus at Jesus bruker brødet og deigen som symbol på ordet og sannheten.

Hvordan kan dere tro at det var brød jeg snakket om? Ta dere i vare for fariseernes og saddukeernes surdeig.» Da forsto de at det ikke var surdeig i brød de skulle ta seg i vare for, men fariseernes (De skriftlærde) og saddukeernes lære. (Matt 16:11)

Jesus kom for å vitne om sannheten. Sannheten som er Guds ord frelser. Jesu Lære..

Arne Garborg skriver; I stedet for å lytte til hva Jesus egentlig sa, så har verden nå snart i 2000 år kranglet med seg selv om hvem Jesus var. Og i stedet for Jesu lære har vi fått læren om Jesus.

Jesus sa: For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.» - Johannes 18:37 (Gjenkjenne det sanne)

Jesus mottok den hellige ånd da han ble døpt i Jordan. Da begynte hans virke. Jesus viser vei fra det falne mennesket til det nye. Han kalte seg verdens lys. Å ta bort det himmelske og gi det et jordisk bilde som jomfru Maria tar bort en viktig hjørnestein. Kvinnen bærer også i seg naturens sykluser… Det feminine prinsipp handler om så uendelig mye mer enn likestilling. Det er selve inngangsporten, men som Jesus sier; De skriftlærde har tatt kunnskapens nøkkel…

Ved å feilaktig kalle åndens bilde for Gud og Faderen blir helhetsbilde spaltet og feil. Dette fratar oss kunnskapen om det moderlige og det feminine, men også det intuitive.

Det hebraiske - såvel som det arameiske - ordet for Ånd er hunkjønn. Det er først på latin Ånd blir et hankjønnsord.  Også sjelen er et hunkjønnsord - det kvinnelige Anima.

Arne Garborg skriver; I stedet for å lytte til hva Jesus egentlig sa, så har verden nå snart i 2000 år kranglet med seg selv om hvem Jesus var. Og i stedet for Jesu lære har vi fått læren om Jesus.

(2.Peter 3:5) De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord.

SANNHETENS BOK

Sannhetens bok, eller livets bok som også mange mener er bibelen er også feil, selv om at det er mye sannhet igjen. Jeg må ta dette på egen post, men hvor i bibelen står hvert enkelt menneskets gjerninger og tanker?

Åp 10:9  Og jeg gikk bort til engelen og sa til ham at han skulde gi mig den lille bok. Og han sier til mig: Ta og et den! og den skal svi i din buk, men i din munn skal den være søt som honning.

Åp 10:10  Og jeg tok den lille bok av engelens hånd og åt den; og i min munn var den søt som honning; og da jeg hadde ett den, svidde det i min buk. (Det uforløste ord)

Åp 20:12  Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og bøker blev åpnet; og en annen bok blev åpnet, som er livsens bok; og de døde blev dømt efter det som var skrevet i bøkene, efter sine gjerninger.

Åp 22:10  Og han sier til mig: Du skal ikke sette segl for de profetiske ord i denne bok; for tiden er nær.

Åp 22:18  Jeg vidner for enhver som hører de profetiske ord i denne bok: Dersom nogen legger noget til dette, da skal Gud legge på ham de plager som er skrevet i denne bok;

Åp 22:19  og dersom nogen tar noget bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livsens tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt