Verdidebatt

Dødelig fart

Fortsatt mister vi altfor mange unge liv i trafikken. Er det på tide å heve aldersgrensen for førerkort?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I fjor ble 12 unge mennesker på 18 eller 19 år drept i trafikken. 30 personer mellom 20 og 24 år omkom på norske veier. I tillegg ble 17 mennesker i denne alderen meget alvorlig skadd.

Tallene for i år er også nedslående. Over 20 unge har mistet livet. De fleste er menn, viser statistikken (ssb.no/vtu).

Ulykkene har mange årsaker. Men felles for mange av dem er en altfor stor fart. Unge forteller om nattlige kjøreturer uten sikkerhetsbelte og med enormt tempo. Ofte går det bra. Men ofte kan livet henge i en tynn tråd for både sjåfør, passasjerer og tilfeldige andre trafikanter.

Norge har de siste årene arbeidet målrettet for å få forebygge trafikkulykker. Dette arbeidet har gitt resultater som også synes på statistikken – antall drepte og hardt skadde har gått tydelig ned.

Men fortsatt tar farten altfor mange unge liv. Nå foreslås det flere tiltak for å bekjempe trafikkdøden blant unge: alkolås, automatisk fartssperre på bilene som de unge kjører, forbud mot å kjøre om natten. Noen av tiltakene virker vanskelig å håndheve og enkle å omgå. Men i arbeidet for å hindre unge dødsfall i trafikken trengs nytenkning og seriøs vurdering av alle forslag.

Mange 18-åringer (særlig menn) er fra naturens side ennå ikke ferdig utrustet til å vurdere risiko og egne ferdigheter på en korrekt måte. Vårt Land har på lederplass tidligere tatt til orde for at man derfor bør overveie å heve aldersgrensen for førerkort. Det kan framstå urimelig for alle ansvarsfulle unge som ikke utgjør noen risiko og som regnes som myndige på mange andre områder. Hensynet til dem må i siste instans veies opp mot behovet for å redde liv.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt