Marianne Tønnessen

16

Dødelig fart

Fortsatt mister vi altfor mange unge liv i trafikken. Er det på tide å heve aldersgrensen for førerkort?

Publisert: 18. okt 2011

I fjor ble 12 unge mennesker på 18 eller 19 år drept i trafikken. 30 personer mellom 20 og 24 år omkom på norske veier. I tillegg ble 17 mennesker i denne alderen meget alvorlig skadd.

Tallene for i år er også nedslående. Over 20 unge har mistet livet. De fleste er menn, viser statistikken (ssb.no/vtu).


Ulykkene har mange årsaker. Men felles for mange av dem er en altfor stor fart. Unge forteller om nattlige kjøreturer uten sikkerhetsbelte og med enormt tempo. Ofte går det bra. Men ofte kan livet henge i en tynn tråd for både sjåfør, passasjerer og tilfeldige andre trafikanter.


Norge har de siste årene arbeidet målrettet for å få forebygge trafikkulykker. Dette arbeidet har gitt resultater som også synes på statistikken – antall drepte og hardt skadde har gått tydelig ned.


Men fortsatt tar farten altfor mange unge liv. Nå foreslås det flere tiltak for å bekjempe trafikkdøden blant unge: alkolås, automatisk fartssperre på bilene som de unge kjører, forbud mot å kjøre om natten. Noen av tiltakene virker vanskelig å håndheve og enkle å omgå. Men i arbeidet for å hindre unge dødsfall i trafikken trengs nytenkning og seriøs vurdering av alle forslag.


Mange 18-åringer (særlig menn) er fra naturens side ennå ikke ferdig utrustet til å vurdere risiko og egne ferdigheter på en korrekt måte. Vårt Land har på lederplass tidligere tatt til orde for at man derfor bør overveie å heve aldersgrensen for førerkort. Det kan framstå urimelig for alle ansvarsfulle unge som ikke utgjør noen risiko og som regnes som myndige på mange andre områder. Hensynet til dem må i siste instans veies opp mot behovet for å redde liv.

Kommentar #1

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Marianne Tønnessen. Gå til den siterte teksten.


Mange 18-åringer (særlig menn) er fra naturens side ennå ikke ferdig utrustet til å vurdere risiko og egne ferdigheter på en korrekt måte. Vårt Land har på lederplass tidligere tatt til orde for at man derfor bør overveie å heve aldersgrensen for førerkort. Det kan framstå urimelig for alle ansvarsfulle unge som ikke utgjør noen risiko og som regnes som myndige på mange andre områder. Hensynet til dem må i siste instans veies opp mot behovet for å redde liv.

Det er fryktelig trist at så mange unge mennesker mister livet i trafiken. Det hadde ikke vært meg i mot at aldergrensen for førerkort ble hevet. !8 åringer kan være nokså viltre og mange later til å tro at når man er ung så er man udødelig.I bunn og grunn så trenger ikke en 18 åring sertifikatet som regel har de fleste enda mye kontakt med mor og far som kanskje også kjører. Og når man er 18 har man neppe så mange barn som skal kjøres hit og dit og ikke har man et matvarelass man skal handle. man kan ganske enkelt klare seg med buss og sitte på med andre voksen og sykle ikke minst. Pendeltog har man også.

Jeg er bare positiv til at man kan godt være noen få år mere før man får ta lappen. For at de trenger den nei ikke enda. Det måtte jo være om de var kommet i en jobb som krevde at de hadde sertifikatet. Men det er jo helelr sjelden blant 18 åringer. kanskje en 20 åring.

Kommentar #2

Turid Talita Manjana Holta

0 innlegg  2678 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden

Men der finnes selfølgelig rolige og ansvarsfulle 18 åringer og. uansett trist med alle trafikkofre enten de er påkjørt eller kolisjon etc. Vær og føre i Norge er jo også noe som er veldig viktig å sko seg etter

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere