Johannes Morken

Redaktør
443

Avhengig av norsk misjon etter 50 år

Den japanske Kinki-kirken ble startet av misjonærer. Fremdeles har de bruk for norsk støtte.

Publisert: 13. okt 2011

Dette skriver Vårt Land i dag. Ifølge en NMS' egne misjonærer, Odd Bjarne Ellefsen, har Kinkikirken i flere år vært «preget av bekymring og uro for fremtiden». Dette året «er de økonomiske og personellmessige utfordringene kanskje større enn noen gang», skriver han på misjonærbloggen sin.

– Om kirken er avhengig av norsk misjon er et definisjonsspørsmål. Men den har ikke nok prester selv, sier Jeffrey Huseby, generalsekretær i Det Norske Misjonsselskap (NMS)

Hva bør NMS gjør etter 50 år i en misjonskirke? Bør en misjonsorganisasjon gjøre radikale annerledes prioriteringer?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

Ja; antagelig?

Publisert over 9 år siden
Johannes Morken. Gå til den siterte teksten.

Hva bør NMS gjør etter 50 år i en misjonskirke? Bør en misjonsorganisasjon gjøre radikale annerledes prioriteringer?

Det må jo være en fallitterklæring at menneskene de søker å hjelpe ikke er blitt selvhjulpne av deres undervisning? Men bare har kommet i et avhengighetsforhold?

Uten at jeg kjenner misjonen for godt opplever jeg at det sies følgende:

At gir du et menneske en fisk blir det mett en dag, men lærer du det å fiske vil det kunne bli mett hver dag.-

Jeg vil si det på en annen måte:

Lærer du et menneske etiske retningslinjer for hvordan det skal holde fred til sine medmennesker og omgivelser uansett klasseskiller , religiøs tilhørighet med mer, og videre  lærer dem gjennom dyp rådslaging å søke  og løse de vanskelighetene som samfunnet deres er oppe i,-  (altså fortsatt på tvers av alle religiøse eller andre klasseskiller de ellers deler seg etter), da har du ikke bare lært et menneske en praktisk mulighet for å livnære seg, men du har lært det hvordan det skal møte alle senere utfordringer i livet, i samarbeid og ikke konflikt  - med de andre.

mvh  mette

Kommentar #2

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Et paradox

Publisert over 9 år siden
Johannes Morken. Gå til den siterte teksten.

Hva bør NMS gjør etter 50 år i en misjonskirke? Bør en misjonsorganisasjon gjøre radikale annerledes prioriteringer?

Det er jo et lite paradoks at Japan hvor man har forsøkt misjonering i en mannsalder uten oppsiktsvekkende  resultater, så har man i Sør-Korea - bare noen kilometer på andre siden av Japan-havet og med et minimum av misjonsvirksomhet etter krigen i 1950 - millioner av kristne og som til overmål sender ut flere kristne misjonærer i verden enn selveste USA.

Kommentar #3

Trond Langen

31 innlegg  203 kommentarer

Interessante reportasjer

Publisert over 9 år siden

I dagens Vårt Land var det mange interessante artikler for en som er interessert i misjon.

Jeg kjenner ikke spesielt til forholdene i Japan.  Men generelt vet jeg at mye har endret seg i tenkningen omkring oppdraget de siste 50 årene.  Nå er det vanlig å ha tanker om utfasing allerede før man starter opp et nytt arbeid.  Enten det er menighetsarbeid eller bistandsprosjekt.  Til det sistnevnte får man i dag ikke støtte til et nytt prosjekt fra Norad uten en klar plan for utfasing/nasjonalisering.

Generelt tror jeg vi skal være forsiktige med å gå inn utenfra og lønne lokale medarbeidere i en menighet.  Man blir da lett avhengig av både det å ha lønnede medarbeidere og av støtten utenfra.   Menigheten bør sette tæring etter næring.  Aktive frivillige medarbeidere i en menighet er slik jeg ser det sunt.

Jeg tror det tenkes mer i disse baner i dag.  Men det er ikke så lett å gå inn og gjøre større endringer i et arbeid som ble startet den gang strategien var en annen.  Det ser ut som utfordringene både er økonomi og mangel på personer med nødvendig kompetanse.  Man bør nok prøve å få dreid arbeidet slik at de lokale i gradvis større og større grad overtar lønnskostnadene for nasjonale medarbeidere.  Og en viktig oppgave for utenlandsk ekspertise er opplæring av lokale ledere.

Uansett, lykke til med arbeidet i Japan !

Kommentar #4

Rudi Wara

92 innlegg  3720 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Johannes Morken. Gå til den siterte teksten.

Hva bør NMS gjør etter 50 år i en misjonskirke? Bør en misjonsorganisasjon gjøre radikale annerledes prioriteringer?

De bør sette Jesus i focus og ikke sine egne ambisjoner i fokus. Begynn å tro på det som står i bibelen. 

Kommentar #5

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

DR Congo

Publisert over 9 år siden

I siste nummer av bladet Troens Bevis fra Kvinesdal rettes det en flengende kritikk av de lokale menigheter i DR Congo (Kongo), ledernes mentalitet, og en ærlig framstilling av en konferanse i Kinshasa som endte med en stor skuffelse for Rune Edvardsen. De kristne menigheter i landet har et større problem enn det Edvardsen omtaler som et korrupt land med splittelse, urett, krig og lidelse. Kirkene i landet er like ille som staten, ifølge Edvardsen.

For de som ikke er abonnenter på bladet (gratis), kan nevnes:

- De fleste av de inviterte pastorene takket nei til en bønnekonferanse for landet i Kinshasa siden de ikke fikk forhåndsgarantier om betaling for sin deltakelse;

- Flere ville ikke være med fordi Edvardsen ikke ville gjøre det også til en politisk kampanje for/imot Joseph Kabila;

- 2000 kongolesere møtte opp første kvelden på en stadium som rommer 80.000.

Man tvinges uvilkårlig til å gjøre seg visse refleksjoner over hva som kan ha sviktet i overgangsprosessen til selvstyrte menigheter i Kongo, et land som i mange årtier har vært et av landene hvor vestlige misjonærer har nedlagt et enormt arbeide.

Kommentar #6

Harald Korneliussen

25 innlegg  672 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

Det er jo et lite paradoks at Japan hvor man har forsøkt misjonering i en mannsalder uten oppsiktsvekkende

Dette er det blitt skrevet mye om.

* Kristne ideer kom først til Korea ikke gjennom utenlandske misjonærer, men gjennom en koreansk diplomat til Kina.

* Koreanernes gamle stammereligion er temmelig monoteistisk.

* De har et skriftspråk som er mye enklere enn det kinesiske og japanske, derfor ble bibelen og kristne skrifter mer tilgjengelig for lavere klasser.

* Blant lærde koreanere, var det mange som hadde sympati med kristendommens egalitære verdier, fordi de selv hadde opplevd å bli diskriminert mot ved offentlige ansettelser på grunnlag av fødsel.

* Koreanere har et fortvilelses- og avmaktsbegrep som er viktig i den kulturelle selvforståelsen. En religion som handler om seier på tross av avmakt og ydmykelse (korsfestelsen) blir kanskje lettere å forstå da.

* Kristendommen spilte en viktig rolle i den ideologiske motstanden under den japanske okkupasjonen, og ble etter frigjøringen ikke lenger sett på som "fremmed" i samme grad.

* De har hatt inspirerende kristne lederskikkelser som fredsprisvinner og ekspresident Kim Dae-jung.

Mens kristendommen i Japan og Kina har vært på "feil" side i en del viktige begivenheter i nasjonens historie, har den tilsynelatende holdt seg på den "riktige" siden i Korea.

Kommentar #7

Anne Lise Søvde

13 innlegg  15 kommentarer

Økonomisk avhengighet i Japan

Publisert over 9 år siden

 

Praktisk talt er neste all kristen vikrsomhet i Norge avhengig av statlige støtteordrninger. (kirkeskatt, støtte per ungdom i foreningen eller medlem i menigheten). Misjonen har allerede feilet dersom vi mener at kirkene vi planter skal klare seg like godt som oss, uten slike statlige ordninger. Hvem kan for eksempel skilte med ordninger lik de vi får gjennom NORAD?

Vi ser heller ikke den store vekten i norsk kristenliv, noe som etter min mening også begrenser hva vi kan forvente i misjonslandene våre.

 

 

Kommentar #8

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

- De fleste av de inviterte pastorene takket nei til en bønnekonferanse for landet i Kinshasa siden de ikke fikk forhåndsgarantier om betaling for sin deltakelse;

- Flere ville ikke være med fordi Edvardsen ikke ville gjøre det også til en politisk kampanje for/imot Joseph Kabila;

- 2000 kongolesere møtte opp første kvelden på en stadium som rommer 80.000.

Man tvinges uvilkårlig til å gjøre seg visse refleksjoner over hva som kan ha sviktet i overgangsprosessen til selvstyrte menigheter i Kongo, et land som i mange årtier har vært et av landene hvor vestlige misjonærer har nedlagt et enormt arbeide.

Unnskyld, men dette lyder jo veldig kjent, som en beskrivelse på situasjonen i Norge ;-)

Både det med betaling og polititkk styrer jo de fleste menighetsledere i Norge også, og dersom noen arrangerer en bønnekonferanse så er det aldri mange som dukker opp....

Hva har sviktet i Norge da mon tro?Får kanskje finne det ut så skjønner vi hva det er med Kongo ....

Kommentar #9

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Tror du tar feil

Publisert over 9 år siden

"Både det med betaling og polititkk styrer jo de fleste menighetsledere i Norge også."

Mai L. Hauger

Dette er ihvertfall for meg en nyhet. De fleste menighetsledere jeg kjenner stiller i en helt annen kategori som ærlige mennesker med omsorg for Guds Rike uten tanke om egen vinning hverken hva angår penger eller makt.

Kommentar #10

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

Dette er ihvertfall for meg en nyhet. De fleste menighetsledere jeg kjenner stiller i en helt annen kategori som ærlige mennesker med omsorg for Guds Rike uten tanke om egen vinning hverken hva angår penger eller makt.

Åja? De skal vel ha sin lønn for å gjøre noe de også, og skal de preke et sted så skal det betales reise på første klasse og behagelig opphold+ lønn.

Kirkene i landet står forresten tomme på grunn av innsparing, jeg ser ingen prester som er intressert i å preke gratis.

Og hva politikk angår så er det jo bare å følge med på visjon Norge, eller gå i en helt vanlig pinsemenighet på møte foran et valg så får man beskjed om hva man skal stemme på for å være en god kristen. Er ikke det å kreve at ens egen politikk skal gjelde?

Kommentar #11

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Få oppdrag....

Publisert over 9 år siden
Mai-Liss Hauger. Gå til den siterte teksten.

Åja? De skal vel ha sin

De menighetsledere og forkynnere som forlanger å reise på første klasse (hvor er forresten det mulig i Skandinavia?) vil nok etterhvert bli overrasket over hvor få forespørsler de får.

Ellers vil jeg si at du umiddelbart bør melde deg ut av din menighet hvis de gir deg beskjed om hvilket parti du bør stemme på. Og hvis argumentet er at du må stemme på et visst parti for å være en god kristen, så bør du ikke nøle med å ringe pastoren omgående. Engasjer deg gjerne i politikken, men ta den aldri med deg inn i Guds hus. Det øyeblikket du trår over dørterskelen til et innviet hus, beveger du deg i en helt annen dimensjon.

Jeg kjenner en metodistprest som fikk forespørsel fra KrF om å få leie kirken han bestyrte til et partimøte.

De fikk selvsagt nei - den gode pastoren visste at kristendom og partipolitikk - selv "kristen" partipolitikk - er like uforenlig som olje og vann.

Kommentar #12

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

De menighetsledere og forkynnere som forlanger å reise på første klasse (hvor er forresten det mulig i Skandinavia?) vil nok etterhvert bli overrasket over hvor få forespørsler de får.

Ellers vil jeg si at du umiddelbart bør melde deg ut av din menighet hvis de gir deg beskjed om hvilket parti du bør stemme på. Og hvis argumentet er at du må stemme på et visst parti for å være en god kristen, så bør du ikke nøle med å ringe pastoren omgående. Engasjer deg gjerne i politikken, men ta den aldri med deg inn i Guds hus. Det øyeblikket du trår over dørterskelen til et innviet hus, beveger du deg i en helt annen dimensjon.

Jeg kjenner en metodistprest som fikk forespørsel fra KrF om å få leie kirken han bestyrte til et partimøte.

De fikk selvsagt nei - den gode pastoren visste at kristendom og partipolitikk - selv

Poenget er vel at mange vil ha seg både betalt og lønna for det de gjør også her i Norge.Og bønnemøtene har alltid vært skral her hjemme på bierget så hvorfor i all verden skal man forvente noe annet i f.eks Kongo?

Der har de nå en god grunn for å ønske" money money" fordi de er lutfattige, verre med velstående land hvor predikanter fortsatt ønsker god fortjeneste av sin virksomhet selv om de gjerne er rik... men mye vil jo alltid ha mer..

He he, du er morsom når du sier jeg burde ringe pastor dersom noen i en menighet gav meg beskjed om hva jeg burde stemme, tror du pastoren hadde brydd seg med meg? Å nei du, da ville jeg antakelig vært bærer "av en annen ånd" , gjerne en meget opprørsk en:))

Til stor glede for menighetene i Norge så kan jeg ellers opplyse deg om at jeg ikke er medlem noe sted akkurat nå:)

Jeg lurer på om avhengigheten til landet som har misjonert et land kanskje har med læren å gjøre, særlig når jeg tenker på pengegriske Nordmenn( de blir vel lik sine mentorer..?), eller så må jo misjonærene ha misforstått kulturen i landet hvor de har bygget en virksomhet og bør kanskje ta en evaluering?

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere