Johannes Morken

Redaktør
443

Ber kristne gå i moskéen

Den norske kirkes «utenriksminister» Berit Hagen Agøy mener norske kristne må vise solidaritet med muslimer.

Publisert: 5. okt 2011

Vårt Lands nettutave melder at generalsekretær Berit Hagen Agøy i Mellomkirkelig Råd la tirsdag ut et notat på Den norske kirkes hjemmesider hvor hun oppsummerer noen konkrete lærdommer og utfordringer etter terroren.

– Vi er bekymret for omfanget av hatefulle ytringer mot muslimer og religiøse minoriteter i Norge, og vi vet at mange norske muslimer er blitt reddere etter 22. juli, selv om de også har erfart å bli inkludert i det store, nasjonale fellesskapet, skriver hun.

Til redde muslimer uttrykker generalsekretæren solidaritet og felleskap. Til «kristne og andre som frykter muslimer eller islam vil vi si: Bli kjent med en muslim. Da vil du oppdage et medmenneske med et mangfold av egenskaper – akkurat slik som alle andre nordmenn», skriver hun.

Hagen Agøy ber kristne besøke moskeer og andre gudshus for å uttrykke solidaritet med muslimer og andre religiøse minoriteter i Norge.

 Bør muslimer også oppsøke kirker for å bygge ned terskler?

– Absolutt. Det var mange muslimer som var i Oslo domkirke etter 22. juli. Muslimene har også hatt te-invitasjon-aksjonen, som er et konstruktivt innspill for å invitere.

Debattleder spør: Har du som ikke er muslim, besøkt en moské? Hva kan et slikt besøk gi? Bør kristne aktivt oppsøke moskeeer?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Riktig motiv

Publisert over 9 år siden

Hvis formålet er å bli bedre kjent med muslimer og å bygge ned kunstige murer mellom muslimer og kristne, bør et moskebesøk være uproblematisk, ja endog å anbefale.

Men dersom formålet er å gå som deltager i en gudstjeneste blir det straks like problematisk som om å invitere en imam til å forkynne i en kristen samling. Her har Bibelen ganske greie kjøreregler.

Det største problemet er allikevel at det innen den kristne familie er to motstridende syn på hvem muslimenes Allah er. Og her er det ingen synlige tegn til noen snarlig konsensus. For de som tror at Allah ikke er identisk med jødenes Gud og de kristnes Gud, er blir et moskebesøk naturlig nok problematisk.

I 1999 gjorde Aril Edvardsen fra Kvinesdal og Åge Åleskjær fra Oslo Kristne Senter et  forsøk på dialog da de besøkte en moske på Holmlia utenfor Oslo. Resultatet var en massiv kritikk med svært mange sterke karakteristikker av deres "svik", også av toneangivende kristne ledere, herunder daværende redaktør i avisen Dagen, Odd Sverre Hove.

Kommentar #2

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert over 9 år siden

Selv vil jeg gjerne besøke en moskee og vise respekt for at dette er et Gudshus for muslimene.

Sataniskevers har jeg alltid sett som et oppgjør mellom forfatteren og hans personlige tro. 

Fant denne artikkelen fra Dagen som tar et oppgjør med at Muslimer tilber månen:

http://www.idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=1024

Min intesjon med et besøk til en moskee er at det er gjensidig respekt for religionsfrihet. At det minste jeg må gjøre av tilpassning er å ta på et hodeplagg. Blir det mer tror nok jeg at det blir for mye. Har opplevd å se turister bli kastet ut av katolskekirker i Italia, og noe slik synes jeg er nedvergende og lite tolerant! 

Ved å åpne opp moskeen viser muslimene at de er stolt av sitt Gudshus, og at de vil la andre få dele deres gleder uten å kreve noe tilbake. Så jeg vil ikke betale for besøket annet enn å gi til kollekt for en god sak : ) (men det er lov å håpe at de ikke vil kreve betaling : )

Kommentar #3

Kjersti Aspheim

66 innlegg  895 kommentarer

Håper kristenheten er kommet lengre nå

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

1999 gjorde Aril Edvardsen fra Kvinesdal og Åge Åleskjær fra Oslo Kristne Senter et

Selv har jeg lyst til å besøke en moske, og har hatt planer om det når de har hatt åpent hus, men det har aldri passet helt. Spesielt den på furuset er jeg nyskjerrig på, kanskje spesielt pga den har vært så mye omdiskutert.
Kommentar #4

Kjersti Aspheim

66 innlegg  895 kommentarer

Håper verden har tatt ett steg videre.

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

I 1999 gjorde Aril Edvardsen fra Kvinesdal og Åge Åleskjær fra Oslo Kristne Senter et

Selv har jeg planer om å besøke en moske, selv om jeg ikke har bestemt noe tid for det. Har jo vært åpent hus noen ganger, men det har liksom ikke passet helt.

Har opplevd å blitt kastet ut av Pederskirken pga overdel uten armer (fikk låne en skjorte av noen), og overlevde da det, så overlever å måtte ta ett eller annet på hode om det viser seg å være nødvendig.

Som gjest skal man respektere andres regler, jeg reagerer selv på enkelte turisters oppførsel i kirker...

Kommentar #5

Rudi Wara

92 innlegg  3720 kommentarer

Det er ikke den samme Guden

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

For de som tror at Allah ikke er identisk med jødenes Gud og de kristnes Gud, er blir et moskebesøk naturlig nok problematisk.

For dette er ikke snakk om tro, dette er et faktum - det er vesentlig forksjell melom allah og den Kristne Gud. Bibelen er soleklar på dettte. Jesus sier har du ikke Meg har du heller ikke Faderen. Hver den som fornekter Jesus som Guds sønn er antikristens ånd. Så hvorfor sier Jesus dette. Fordi dette er kjernen - fundamnetet og sikkerhetsnøkkelen til de som tror på Jesus. se link Løgnen om den samme Guden.

Det er to ting en ikke skal sammenkoble - dene ene er respekten for menneske of repsekten for religion. Og her er det en miks ut å går. Ved å gå inn og legge med åndskrefter når en selv ikke er sterk i ånden  - kan føre til fall.

Kommentar #6

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

Helt enig!

Publisert over 9 år siden
Rudi Wara. Gå til den siterte teksten.

Det er to ting en ikke skal sammenkoble - dene ene er respekten for menneske of repsekten for religion. Og her er det en miks ut å går. Ved å gå inn og legge med åndskrefter når en selv ikke er sterk i ånden

Det er to vesentlige forskjell. Å være snill er viktig, men vi tror like mye som dem at det er viktig å adlyde vår Gud. Bibelens Gud er ikke den samme som Allah, så det føles ikke helt riktig ut det nei.

Kommentar #7

Kjell G. Kristensen

142 innlegg  13843 kommentarer

Dialog bør skje begge veier

Publisert over 9 år siden
Johannes Morken. Gå til den siterte teksten.

Bør muslimer også oppsøke kirker for å bygge ned terskler?

Skal det bli noen dialog er det vel like viktig at muslimer også oppsøker kirker? En enveisdialog har jeg liten tro på vil fungere.

Kommentar #8

Kjersti Aspheim

66 innlegg  895 kommentarer

Følelser

Publisert over 9 år siden
Ann Christin Eriksen. Gå til den siterte teksten.

så det føles ikke helt riktig ut det nei.

Hva som føles riktig må hver enkelt kjenne etter og de fleste lever godt med sin tro, ikke sant? Det er mange spørsmål vi ikke får svar på i livet, og etter døden mister svarene sin verdi.

Personlig tror jeg det er samme Guden. Jeg tror heller ikke Gud med stor G er synonymt med GTG. GTG er en mer lokal gud og er såpass ambivalent og humørsykt beskrevet til tider at det vil være uheldig om alt er måtte tolkes bokstavlig.

Jeg er klar over at jeg for lengst er plasert som en ikke - kristen klar for flammene av enkelte på forumet her. (En plass jeg forøvrig deler med mange flotte mennesker;) ) så ett besøk i en moske eller to vil ikke gjøre noe forskjell.

Redsel for det ukjente har til alle tider preget menneske, både på godt og vondt. Jeg tror det er viktig for dem som føler at å besøke en moske er feil, faktisk lar være det besøket. Man skal respektere sin egen magefølelse, den signaliserer hva som er bra for den enkelte. Det som er rett for meg, trenger ikke være rett for deg. Om man drar strikket for langt, ender man ofte opp med en motreaksjon der strikket trekker seg tilbake den andre veien, med de følgene det drar med seg.

Kommentar #9

Njål Kristiansen

160 innlegg  20651 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Skal det bli noen dialog er det vel like viktig at muslimer også oppsøker kirker? En enveisdialog har jeg liten tro på vil fungere.

Man pleier ikke å bli populær av å skryte av sine kunnskaper til alle tider, men jeg finner det på sin plass og påpeke at en en veisdialog ikke finnes. Da kalles det monolog.

Alternativt er det en dialog hvis to eller flere prater.

Forøvrig har jeg ikke tenkt meg i moskeen. Slik jeg opplever det har de nok med hverandre om ikke jeg som vantro hund skal begynne å traske omkring der også. Vi kan heller møtes rett over gaten til en forfriskning.

Kommentar #10

Heidi Terese Vangen

66 innlegg  1462 kommentarer

Publisert over 9 år siden

Jeg besøker gjerne en moske om jeg får mulighet til det. Og i tilknytning til debatten om hvorvidt vi kristne tilber den samme gud som muslimer, synes jeg det er viktig å skille mellom Gud og våre bilder av ham. (For ingen av oss har noen gang tilgang på noe utenfor oss selv direkte, enten det er snakk om Gud eller et annet menneske). Altså, vi kan henvende oss til den samme guden selv om vi har litt forskjellige forestillinger om dennes egenskaper, vilje eller plan. Vi kan mene at kristne har den gudsforestillingen som best er i takt med Guds sanne natur, uten derved å måtte mene at muslimer ikke har noe med Gud å gjøre overhodet.

Kommentar #11

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Ja, kvifor ikkje?

Publisert over 9 år siden

Eg har vore innafor dørene til berre to stykker:

Klippemoskeen og ein eg ikkje lenger kar var.

Er ein rimeleg påkledd, kvinnene dekker håret og tek av seg skorna før ein entrar moskeen, går det greitt.

Til dømes Klippemoskeen er då rikt utsmykka, men på ein heilt anna måte enn ei kyrkje. Eg vil tru at synagogen og moskeen har ein del felles ettersom mosaikken er nonfigurativ?

Det som gjorde susen var at eg hadde ein muslimsk guide.

Kommentar #12

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

Kun En Gud.

Publisert over 9 år siden
Kjersti Aspheim. Gå til den siterte teksten.

Hva som føles riktig må hver enkelt kjenne etter og de fleste lever godt med sin tro, ikke sant? Det er mange spørsmål vi ikke får svar på i livet, og etter døden mister svarene sin verdi.

Ja, hver og en får gjøre det de vil! Vi har fri vilje, men jeg tror ikke at det er samme Gud. Den som fornekter Jesus som sønnen fornekter også Faderen. Men det tror jeg ut i fra bibelen. Tror du noe annet så må du få lov til det, men jeg oppsøker ikke det jeg ikke tror på. Jeg holder fred med muslimer ellers, selv om jeg ikke tror det samme som dem.

Kommentar #13

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

Vi skal føye oss.

Publisert over 9 år siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

Skal det bli noen dialog er det vel like viktig at muslimer også oppsøker kirker? En enveisdialog har jeg liten tro på vil fungere.

Ja, de bør jo også komme i våres kirker, ikke bare i forbindelse med 22 juli, men ellers også.

Kommentar #14

Amina Delacruz

0 innlegg  381 kommentarer

Moskèe

Publisert over 9 år siden

Jeg kunne gjerne tenkt meg en tur i en moskèe  , ikke for å tilbe det de tilber ,-men det er vel ikke intentsjonen til de som inviterer eller vil jeg tro 

 

Men syntes det er lærikt  og gir økt kunnskap og respekt for annledes troende 

Hittill har jeg bare fått vært i noen frimenigheter og en jødisk synagoge

Kommentar #15

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Det er da ikke noe farlig

Publisert over 9 år siden

Det er da ikke noe farlig og det er jo bare hyggelig og koselig er jo ofte vi som ikke-troende får høre når det kommer til vårt eget eller våre barns nærvær i kirken. Det kan virke som om noen kristne her mener at dette ikke helt gjelder eget besøk i en moske. Er det bare kirkene det ikke er så farlig å besøke og i så fall hvorfor?

Kommentar #16

Kjell G. Kristensen

142 innlegg  13843 kommentarer

En innringer?

Publisert over 9 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.

Man pleier ikke å bli populær av å skryte av sine kunnskaper til alle tider, men jeg finner det på sin plass og påpeke at en en veisdialog ikke finnes. Da kalles det monolog.

Populær eller ikke, det er av sine feil man lærer hetes det, så jeg slo opp og fant ut at en enveisdialog faktisk finnes, og kan faktisk også sammenlignes med slik jeg mente det; hvis jeg går inn i en moské og bare lytter på hva muslimene har og si meg, blir det på en måte en enveisdialog. Nå er det ikke for å være vrang, men...

En telefonkonferanse er en telefonsamtale hvor den som ringer ønsker å ha tre eller flere deltakere i samtalen. En slik konferanse kan holdes enten som en enveisdialog, hvor innringeren er det eneste som snakker mens de andre lytter, eller så kan det være satt opp slik at alle kan delta i samtalen. - http://no.wikipedia.org/wiki/Telefonkonferanse

La oss si at innringeren er moskéen da?

Ellers er jeg enig med deg at det går an og treffes ute til en prat.

Kommentar #19

Thor Dag Halvorsen

9 innlegg  313 kommentarer

Moskébesøk er legitimering av religiøst hat

Publisert over 9 år siden

Begrepet "utenriksminister" er ikke så ueffent med tanke på at det bekrefter kirkens posisjon som  politisk aktør. Når man i dag hører prester uttale seg i mediene, er det sjelden i forbindelse med evangeliske anliggender. Temaene er i stedet jevnt over politiske, og det er bortimot umulig å skje skjelne deres uttrykksform fra en vanlig profesjonell politikers.

Jesu ord om at din tale skal være ja ja og nei nei, er byttet om med: "jeg tenker kanskje at ..."

Videre er kirkens talsmenn i dag opptatt av å fremstå som tolerante og har lagt sin elsk på ord som "human" og ikke minst "raus".

For mange av oss fremstår dette som skinnhellig og en hersketeknikk der man indirekte forteller at andre, som ikke er enige med prestenes og biskopenes standpunkter, er det motsatte, nemlig intolerante og uten den nødvendige nestekjærlighet.

Med denne tilranelsen av hedersbetegnelser i sitt verbale arsenal, øser våre religiøse besserwissere på med søtladen sentimentalitet , som regel i form av snørr og tårer over hvor forferdelig enkelte utvalgte minoriteter blir behandlet. Det er så deilig å ha noen å synes synd på og vise sitt store hjerte for. Og den som ikke vil gråte med gråtekonene, er selvfølgelig ufølsomme og fordomsfulle og det som verre er. Slik bygger man opp under sin egen religiøse fortreffelighet, og får applaus fra folkehavet. At minoritetene innen deres egne rekker blir frosset ut og demonisert, bryr de seg ikke om. Utvalget av minoriteter man skal synes synd på, er bestemt av mengden applaus man kan oppnå på den politisk korrekte arena.

En av minoritetene i Norge kirken er særlig medfølende med, er muslimene. Her finner kirken det formålstjenlig å omtale dem som gruppe, noe ingen andre får gjøre - for det er rasisme og gruppetenkning, må vite. Men hva betyr prinsipper når det tjener det "godes" sak?

Muslimer er en forfulgt gruppe, har kirken bestemt. Dette sier de om mennesker som nyter godt av en frihet de aldri - ALDRI - vil kunne oppleve i noe muslimsk land. Mennesker som er blitt tatt imot av det norske samfunnet med åpne armer og gitt anledning til å bli fulle medlemmer i et fritt og demokratisk samfunn, med sosiale ordninger på topp i verdenssammenheng. Hva består forfølgelsen i?

Hva om kirken hadde brydd seg litt om sine trosbrødre og søstre i muslimske land, som virkelig lider. Strekker ikke kirkens samvittighet seg så langt?

Men tilbake til våre "stakkars" muslimer. Som Kirken omtaler som "dem". Vi og dem.

Vi oppfordres til å gå i moskeer, antakeligvis for å få avsannet mytene og fordommene. Hvilke da? Vil koranen og hadithene og islamsglødende  hat overfor alle vantro plutselig bli noe annet om vi besøker en moské? Vil islams voldsforherligelse og menneskefiendtlige holdninger endres om vi møter dem i en moské?

Derimot mener jeg at vi ved å besøke en moské legitimerer islam som en likeverdig religion med kristendommen. Det er den i mine øyne ikke.

Det virker som om dette er målet med kirkens i mine øyne krypende holdning overfor denne fremmedfiendtlige religionen. Ser man på hva som foregår i den såkalte interreligiøse "dialogen", er det tydelig at religionene sidestilles, slik at ingen skal føle seg tråkket på tærne. For det er dødssynd nummer én. Så får man heller glemme sannheten ...  Og så synes man det er storartet når imamer går med på at man ikke skal myrdes dersom man forlater islam.  For et ynkverdig skuespill.

Og igjen terper kirken på at dersom man bare blir kjent med en muslim, så vil en få avkreftet sine fordommer (hvilke, sies det fremdeles ingenting om). Men man skal visstnok bli mindre redd, ettersom man da vil se at muslimer er mennesker som oss. Men hvem har hevdet at de ikke er det? Og med det samme: gjelder den samme resepten for nazister også? Møter man en hyggelig nazist (for de finnes!) - er da nazismen en helt ok ideologi? Kan man i det hele tatt utlede noe som helst om en ideologi/religion fordi man har møtt et hyggelig menneske som støtter/tilhører den?

Samfunnets feminisering, vekten på følelser, den postmoderne moralismen og venstresidens religionsrelativisme, samt den beklemmende mangelen på konsekvens - vi kan gjerne kalle det hykleri - gjenspeiles og er dessverre blitt dagens orden  i kirken - både i Norge og andre land. Det er trist. Det er tragisk. Og i mine øyne svært lite forenlig med sann kristendom.

Kommentar #20

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

Endelig:)

Publisert over 9 år siden

En som tør å si hvordan det EGENTLIG ligger ann. Puh... Blir rene heksejakten hvis man sier som det er i det landet her, men flott noen står på sitt;)

Kommentar #21

Rudi Wara

92 innlegg  3720 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Johannes Morken. Gå til den siterte teksten.

Debattleder spør: Har du som ikke er muslim, besøkt en moské? Hva kan et slikt besøk gi? Bør kristne aktivt oppsøke moskeeer?

William Booth - Grunnleggeren av Frelsesarmeen sa det:
"Som svar på spørsmålet ditt, anser jeg at de farene vi står ovenfor og som vil konfronterer det kommende århundret - vil bli religion uten Den Hellige Ånd, kristendom uten Kristus, tilgivelse uten omvendelse, frelse uten gjenfødelse, politikk uten Gud og himmel uten helvete." 

Kommentar #22

Kjersti Aspheim

66 innlegg  895 kommentarer

Jeg ser tydeligvis ikke den verden du ser

Publisert over 9 år siden
Thor Dag Halvorsen. Gå til den siterte teksten.

Vil koranen og hadithene og islamsglødende

Eller kanskje si det enda klarere: "Jeg ser en annen verden enn deg." Om en kristen skulle bli bedømt etter hver minste grusomhet beskrevet i Bibelen og alle som er drept i Jesus/Guds navn ville man måtte si at kristendommen er en grusom religion og ta avstand fra den momentant.

Jeg har vært inne på tanken opp til flere ganger, men kristendommen er så mye mer og man kan velge å ta avstand fra grusomheter uten å gi slipp på det gode i religionen.

På samme måte er det med islam. Noen muslimer gir uttrykk for hat overfor alle vantro, men de fleste gjør det ikke. Jeg tror ikke ett besøk i en moske vil gi deg noe på grunn av at du alt har bestemt deg for at islam/muslimer er fiender.

Jeg er enig med deg at å besøke en moske legitimerer islam som en likeverdig religion med kristendommen. Det er den i mine øyne. Det er mange måter å tilbe Gud på, å det er ikke opp til oss å dømme.

Du kan kalle meg skinnhellig eller hva du vil, men jeg vil påstå at å møte andre med litt ydmykhet har vi faktisk gode forbilder for å gjøre. Om ikke annet så er det bedre for oss selv å møte andre med den tanken at de er mennesker på samme vis som oss selv, som prøver å ta gode valg ut fra sine forutsetninger.

Jesus lærte aldri bort at vi skulle møte hat med hat. Med Guds kjærlighet går vi trygt, uansett hva vi skulle møte. Kulden i vårt eget hjerte er en større fiende enn om vi møter hat hos andre.

 

Kommentar #23

Kjell G. Kristensen

142 innlegg  13843 kommentarer

Gå heller i kirker

Publisert over 9 år siden

Jeg er helt enig i hva du skriver, og det er jo en kjent sak at vesten ikke får lov til å bygge kirker i islamske land, mens vi i vesten har en mer ytringsfri holdning og lar muslimene få bygge sine moskéer her i vesten. Det betyr jo ikke at vi skal forlate våre kirker og begynne å gå i moskéer, og bibelen har vel noen klare utsagn om hvem som fører hans folk vill - når disse får noe som de kan tygge med sine tenner sier de: Fred! Men til dem som ikke gir dem noe roper de ut en Hellig krig! (Mika 3.5)

Det står jo at våpnene skal smies om til hakker, (Jes.2.4) men dette er vel bare en forbigående periode, for det står også det motsatte at hakkene skal smis om til våpen for det vil bli ropt ut til hellig krig. (Joel 3.14-15) Hvem er det som roper ut til hellig krig?

Gal.4.25:For Hagar er berget Sinai i Arabia, og svarer til det Jerusalem som nu er; for det er i trældom med sine barn.26 Men det Jerusalem som er der oppe, er fritt, og det er vår mor;27 for det er skrevet: Vær glad, du ufruktbare, du som ikke føder! bryt ut og rop, du som ikke har veer! for den enslige kvinnes barn er mange flere enn hennes som har mannen.28 Men vi, brødre, er løftets barn, likesom Isak.29 Men likesom dengang han som var født efter kjødet, forfulgte ham som var født efter Ånden, således og nu.30 Men hvad sier Skriften? Driv ut trælkvinnen og hennes sønn! for trælkvinnens sønn skal ingenlunde arve med den frie kvinnes sønn.31 Derfor, brødre, er vi ikke trælkvinnens barn, men den frie kvinnes.

Moskèene er også nevnt i skriften som en vanæret offerhaug eller vederstyggelighet, idet en moské er beskrevet som en hvelving eller kuppel i Bibelen. (Esek.16.20-25)

Kommentar #24

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Kristne ikke bundet eller begrenset av bygninger

Publisert over 9 år siden

"Kristne bør holde sig borte fra moskéer, for vi skal ikke have samkvem med mørkets magter! Når det ikke er af Gud, hvem er det mon da af? Rent menneskeligt set må jeg også sætte spørgsmåltegn ved - uansett om man er kristen eller ej - at man overhovedet kan forsvare over for sig selv og omverdenen at sætte sin fod i en moské?"

Lenette Jørgensen

Som nytestamentlige kristne har vi trådt inn i Guds Rike via Den Nye (og bedre) Pakt, hvor Gud er allestedsnærværende for den enkelte, uavhengig av tid og sted, ei heller begrenset til eller avskåret fra spesielle bygninger. Slik er foreldet tankegods - ja over 2000 år gammelt tankegods.

Slike forestillinger skulle f.eks. forhindret Paulus i å vandre i templene dedikert til fremmede guder og blant avgudsbildene i Aten.

Kommentar #25

Knut Nygaard

488 innlegg  6965 kommentarer

Hvorfor oppsøke en annen - demonisk - åndsmakt?

Publisert over 9 år siden

Legger inn to snutter som omhandler dette touchy tema i full yttringsfrihet - gir ordet til pastor Rod Parsley - og - dette hadde vel vært noe for Grung å utforske studiemessig nærmere?...

http://www.youtube.com/watch?v=5KlYJOoLr_0

og - fortsettelsen..

http://www.youtube.com/watch?v=KJmgHZKeHjI

fra DVD'n "The Deception of Allah".

Kommentar #26

Øystein Hansen

1 innlegg  569 kommentarer

Den komplette forvirring

Publisert over 9 år siden

Når Berit Hagen Agøy nærmest oppfordrer kristne til å gå i moské viser det mer enn noe annet hvor langt avkristningen har kommet.

Bare å stille spørsmålet ville for bare en generasjon siden skapt bestyrtelse - og så i Vårt Land!

Vårt vestlige samfunn lider i dag av en ytterst seiglivet kollektiv psykose, - en tvangstanke om at alt må være likt, vi må ikke diskriminere eller krenke (mennesker), men vise toleranse, - mange mener også overfor det intolerante. Med norsk godhet kanskje også de blir tolerante, tror vi i vår naivitet. Det var vel Høybråten som en gang sa at når alt blir like gyldig, blir det også (lett) likegyldig.

Og det er nettopp det som blir konsekvensen: Det spiller ingen egentlig rolle hvor vi går eller hvem vi tror på. For de er alle like riktige, eller endog kanskje de samme. Denne selvutslettelsesiveren er ganske uforståelig, men synes likevel å ha tatt et lammende grep på det som er igjen av vår kultur. Dette at vi liksom ikke kan "dømme" som mange sier. Nei, ikke dømme i den forstand som Gud vil gjøre, men bedømme skulle vi kunne klare. Og det burde vi også, for ellers er det vanskelig å se forskjell på noe som helst. Også på det gode og det onde.

Det har dessverre i en tid vært vanskelig å få svar fra våre biskoper på spørsmålet om hvorvidt Gud, altså den jødisk-kristne Gud, er den samme som muslimenes Allah. Jeg har lenge mistenkt dem for å mene at Gud og Allah egentlig er den samme, Jeg er redd dette synet nå er i ferd med å bli offisielt og anerkjent.

Vi hørte allerede i fjor, i forbindelse med juleevangeliet, en (venstrevridd) prest i NRK fortelle oss at Jesus var palestiner, og at det var Israels, altså jødenes, skyld, at de kristne måtte rømme Jesu fødeby Betlehem. Det utmerkede nettstedet Document.no. og dets redaktør Hans Rustad skriver i innlegget Synkretisme av 03.10 at Trond Bakkevig i NRK hadde sagt at Abraham var muslim. Anledningen var et teaterstykke som visstnok nå går, og som heter Abrahams barn.

Økumenismen er i ferd med å bli et tilbakelagt stadium, nå er det synkretismen som er i skuddet. Noen kaller det den abrahamske religion, som skal være et sammensurium der man plukker biter fra alle sammen, og legger sammen - alt i dialogens og toleransens navn. Da skal det bli fred, er gjennomgangsmelodien.

Man kan ikke tjene to herrer, står det klart og tydelig i Bibelen, - altså klart nok for dem som vil se. Vi kan jo ta en titt på fruktene. Hvilken økonomisk velstand og personlig frihet har ikke vi i den vestlige verden hatt, sammenlignet med den ytterste misere som vi ser i andre deler av verden. Jeg skal ikke mene at dette er noe svart-hvitt bilde, men den overordnede tendensen ser de fleste. Det å komme hit er som å komme til paradis, sier flere som kommer fra andre deler av verden.

Kristne forfølges, tortureres og drepes for sin tros skyld i hundretusener over store deler av den ikke-vestlige verden - kun for sin tros skyld, og for at de ikke vil fornekte sin tro på den kristne Gud. Mange går i døden. Hvis Gud og Allah var den samme, eller kanskje også lik med andre guder folk måtte ha, hvorfor kunne de ikke da likegodt si Allah Ahkbar?

Å nei, de som har den riktige tro kan nok og vil nok ikke det! Selvfølgelig ikke!

Det er jo nettopp denne likegyldigheten som også gjør at vi ikke bryr oss lenger. I motsetning til bare for noen tiår siden, da slike enkeltskjebner både ble tatt opp i Stortinget og kunne være årsak til internasjonale sanksjoner og kriser. Den gang da USA og den vestlige verden fremdeles var villig til å forsvare sine interesser.

Jeg ser noen her på tråden i kjent stil presterer å få det til at vi som mener at Gud og Allah ikke er den samme, konstruerer "fiendebilder" og sprer hat. Typiske floskler etter 22.7. Hvem i all verden er det som har snakket om hat mot muslimer? Det er således nærliggende å påpeke at det ikke er andre enn dem selv som skaper disse såkalte fiendebildene.

Da er det desto mer forfriskende og forhåpningsfullt å se at de finnes også de som tør å stå for en mening, og en tro. Å stå for at noe er mer riktig og gyldig enn alt annet.

 

Kommentar #27

Rudi Wara

92 innlegg  3720 kommentarer

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

Som nytestamentlige kristne har vi trådt inn i Guds Rike via Den Nye (og bedre) Pakt, hvor Gud er allestedsnærværende for den enkelte, uavhengig av tid og sted, ei heller begrenset til eller avskåret fra spesielle bygninger. Slik er foreldet tankegods - ja over 2000 år gammelt tankegods.

Slike forestillinger skulle f.eks. forhindret Paulus i å vandre i templene dedikert til fremmede guder og blant avgudsbildene i Aten.

Ja men de nytestamentlige Kristen er ikke åndelig moden i dag. Det er en vesentlig forskjell. Du kan knapt se forskjell på en Kristen og en ikke Kristen.

Når Paulus gikk inn på moskeer og andre plasser så var det for å forkynne det rene evangeliet om Jesus Kristus, han gjorde det fordi han ville at folk skulle blir frelst - født på ny - ta imot den nye ånden i seg.

Det kan du bare gjøre vist du tror med ditt hjerte (er fullt overbevist) på Jesus Kristus som Guds sønn og du må bekjenne det med din munn.

Hvist Biskopene og Prestene virkelig tror på Bibelen - da hadde de skjønt hva den muslimske troen er og hvor den kommer fra.

Jeg kan ikke erindre eller høre at Biskopene preker Guds ord når de kommer til moskeene. De har ikke ryggrad til det - de er feige.

Hvist Biskopene virkelig tror på Jesus Kristus - hvorfor proklamerer de ikke, de gode nyhetene om hvorfor Jesus kom til verden. Hvorfor får ikke Biskopene og Prestene folk frelst eller født på ny.

Det er fordi de tror egentlig ikke - for hadde de det da hadde de proklamert de gode nyhetene - fordi hver person som dør og ikke har tatt imot Jesus i sitt hjerte er fortapt.

Biskopene og prestene er ikke bærer av salvelsen - så de ord som kommer fra deres munn har ingen kraft.

Så når de da oppfordrer folk å gå I moskeene for å bli kjent med de som representerer et anna kongedømme, enn det som er Jesus Kongedømme – da vitner det om manglende tro på Jesus. Hadde de sagt, gå i moskeene og forkynn evangeliet til muslimene da hadde jeg skjønt det.

Kommentar #28

Kjell G. Kristensen

142 innlegg  13843 kommentarer

Fortsatt i denne verden

Publisert over 9 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.

Som nytestamentlige kristne har vi trådt inn i Guds Rike via Den Nye (og bedre) Pakt, hvor Gud er allestedsnærværende for den enkelte, uavhengig av tid og sted, ei heller begrenset til eller avskåret fra spesielle bygninger

Der er jeg helt uenig med deg, selv om du kanskje går til alters og får en vinskvett og et stk.alterbrød, er ikke dette Jesu legeme, men en kan jo late til å tro det. Jesus sa det slik i

Joh.6.53: Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere.54 Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.

Du har med andre ord ikke fått hverken det evige liv eller den nye pakt som er én og samme betyning, enkelt og greit fordi Gud ikke kan fordra kjøtt (Rom.8.8) - vi må ha kommet lengre en bare å være et jordisk menneske for å kunne skue inn i Guds rike. Jesus var ikke av denne verden, men der er vi fortsatt.

Kommentar #29

Per Winsnes

12 innlegg  388 kommentarer

En merkelig oppfordring

Publisert over 9 år siden

Det burde være en selvfølge at norske kristne viser solidaritet med dem som lider, uansett deres etniske og/eller religiøse tilhørighet. Som det står i Tanakh, skriftene som Jesus underviste i: “Du skal elske din neste som deg selv.”(3. Mos 19:18).

Men når det gjelder Kirkens oppfordring til kristne om å besøke en moské, (eller hvilket som helst annet sted som ansees for å være hellig for andre enn en selv), da tror jeg at man først bør tenke over om stedet, og det som foregår der, er forenelig med det man selv tror på, enten man er animist, buddhist, hinduist, eller hva det nå måtte være.

Når det gjelder et besøk i en moské, da tror jeg at man også bør være oppmerksom på at den muslimske trosbekjennelsen, shahadah, kan oversettes til norsk på flere måter, men at budskapet er fortsatt det samme: “Det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud.”

Legg merke til setningsbygningen i den muslimske trosbekjennelse. Den har form som en befaling, en befaling som “alle,” enten de er muslimer eller ei, skal og må akseptere: “Det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud.” Fra et muslimsk ståsted er befalingen udiskutabel: “Det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud.” Dette burde ledelsen i Den norske kirke vite.

Til sammenligning lyder den kristne trosbekjennelsen slik:

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige,
himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre,
som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,
født av jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfestet, død og begravet,
fór ned til dødsriket,
stod opp fra de døde tredje dag,
fór opp til himmelen, sitter ved Guds,
den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.
Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig,
allmenn kirke,
de helliges samfunn,
syndenes forlatelse,
legemets oppstandelse
og det evige liv.
Amen.

Legg merke til at den kristne trosbekjennelse ikke er en befaling, men en personlig erkjennelse: Det er “jeg” som tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. Det er “jeg” som tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd…

En slik erkjennelse er ikke et resultat av en ordre, men et resultat av en overbevisning – for ellers lyver man, ikke bare over for seg selv, men over for Gud og mennesker. Derfor synes jeg det er merkelig at ledelsen i Den norske kirke har kommet med enoppfordring som i praksis innebærer en stilltiende aksept av forkynnelser og ritualer som kan være i strid med det som Kirken selv sier at den står for.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere