Verdidebatt

NEI til barnemonopol!

Skoledagene blir lengre og lengre, og det langsiktige målet er å innføre heldagsskole (hvor SFO skal være en obligatorisk del). Slagordene politikerne bruker for innføring av dette er kvalitet og sosial utjevning.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Skoledagene blir lengre og lengre, og det langsiktige målet er å innføre heldagsskole (hvor SFO skal være en obligatorisk del). Slagordene politikerne bruker for innføring av dette er kvalitet og sosial utjevning. Men har det seg faktisk slik at heldagsskole medfører i bedre kvalitet og bidrar til klasse utjevning, eller er dette et tiltak fra venstresiden for å få monopol på barna?

Ap ønsker en skole fra klokken 08:30-14:30 med integrering av skole og SFO, akkurat som SV. Sosialistisk Venstreparti vil bruke8-9 milliarder på å gjøre SFO til en del av skoledagen, flere timer på ukeplanen til barneskoleelevene, mer fysisk aktivitet og gi barna leksehjelp.Høyre vil ha heldagsskole fra 09:00-15:00, og vil i likhet med FrP ha en selvstendig SFO ordning.

Dersom vi ser på Finland, som er blitt det store forbilde innen skole etter deres gode resultater på PISA-testen, oppdager vi at mer undervisning og tidligere skolestart ikke gir best resultater. I Finland har de færre undervisningstimer, senere skolestart (7år) og bruker mindre av BNPet på skole enn hva Norge gjør, og oppnår altså likevel betydelig bedre resultater enn Norge. Hvorfor skal det da satses på lengre skoledag fremfor en bedre?

Undersøkelser fra andre nordiske land, viser at lengre skoledager ikke tjener barna. Danmark kan melde om en konfliktfull heldagsskole med barn som gråter og som ikke vil gå på skolen. I den danske heldagsskolen, som foreløpig er en prøveordning, er det mange elever som nå synes skolen er et trist sted å være, de vil heller tilbringe mer tid sammen med mamma og pappa. En slik skolehverdag ønsker ikke jeg mine landsmenn.

Det virker som at det viktigste for venstresiden er å utjevne forskjeller, ikke få en bedre skole. ”Dette er et sosialt spørsmål. Vi har ikke klart å utjevne forskjellene slik

målet har vært med skolen

,” uttalte kunnskapsministerBård Vegar Solhjell (SV) i et intervju. I SV er det lang tradisjon i å mene at forskjeller må bekjempes, selv om dette fører til at kvaliteten i snitt synker. Resepten i dag er å begynne så tidlig som mulig med opplæring i barnehage/barneskole for å utjevne forskjellige forutsetninger basert på foreldrenes utdannelse så fort som mulig. Flere fra venstresiden, inkludert Stoltenberg, har til og med uttalt et ønske om obligatorisk barnehage fra fylte ett år. Stoltenberg har ikke ytret dette direkte, men hvordan ellers kan en tolke utspillet hans om kontantstøtten; ”Vi kan ikke premiere de som velger feil.”

”Foreldrenes påvirkning på kvaliteten i barns skoleopplæring har også en annen dimensjon enn ulikhet. Elever med foreldre som viser interesse for sine barns skolelæring, oppnår bedre læringsresultater. Å gjøre skoledagen lengre vil kunne styrke skolens styring med elevene og redusere foreldrenes styring, på en måte som kan svekke den positive foreldre/hjem innflytelse på barns læring,” skriver Christian W. Beck,  1. amanuensis i pedagogikk, UiO.

Jeg mener heldagsskole og obligatorisk barnehage er et overgrep mot familielivet, og forkaster derfor forslaget. At Høyre og FRP, som setter personlig frihet så høyt, også støtter opp om en heldagsskole, finner jeg svært nedslående. Før skoledagen forlenges, må den forbedres. Kvalitet fremfor kvantitet!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt