Verdidebatt

Allmennlærerens død

Med den nye grunnskolelærerutdanningen som ble innført høsten 2010 har Norge satt i gang aktiv dødshjelp til allmennlæreren. Det blir mer og mer fagspesialisering, samtidig som pedagogikken styrkes.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Allmennlæreren, et særnorskt fenomen, har gått ut på at læreren underviser på trinnene 1 til 10 i grunnskolen, sågar også i skolefag som vedkommende ikke har formell kompetanse i. Endelig tok vi det store skrittet med å bli kvitt allmennlæreren, og satse på faglæreren (eller grunnskolelæreren, som det nå skal hete). Dette skjedde for nøyaktig ett år siden. Selv om de første grunnskolelærerstudentene vil uteksamineres om tre år, selv om skolereformer tar tid å implementere, og selv om ordet allmennlærer mest sannsynlig kommer til å bli brukt en stund til, er det ingen tvil om at dette skiftet vil ha svært positive innvirkninger på både lærerutdanning og læreryrket.

Først og fremst vil det være et krav til læreren at vedkommende har formell kompetanse i faget sitt. Skulle ikke det bare mangle? Det er også et krav til spesialisering: Enten 1. til 7. trinn eller 5. til 10. trinn. Det er vel og bra, fordi de laveste trinnene har behov for en annen type tilnærming til undervisning og læring enn de høyere trinnene i grunnskolen.

På allmennlærerutdanningen har det tradisjonelt vært slik at noen fag er obligatoriske og andre valgfrie. I den nye grunnskolelærerutdanningen er det ingen obligatoriske skolefag for 5. til 10. trinn. Du velger fritt ut fra interesse (og tilgjengelighet på den institusjonen du skal studere). Jeg tenker at det bare skulle mangle at man får den valgfriheten når man skal fordype seg i skolefag som skal undervises i på de høyere trinnene i grunnskolen. Å tvinge lærerstudenten til å studere f.eks. matematikk når han/hun ikke skal bli matematikklærer, virker naturlig nok urimelig. For de lavere trinnene 1. til 7., er det noen obligatoriske skolefag, men færre enn før. Derfor tenker jeg at vi får mer engasjerte og motiverte studenter fremover, da de har større valgfrihet til å velge fag de er genuint interessert i. Jo mer interesse og motivasjon, jo dyktigere lærere.

På sikt tenker jeg at allmennlærerens død (og begravelse om noen år) kan ha positiv effekt på yrkesstoltheten og yrkesstatusen. Det er ikke vanskelig å forstå at fagspesialiserte lærere vil ha mer stolthet og trygghet i jobben sin (ingenting er verre enn faglig utrygghet for en lærer). Er vi heldige, vil denne stoltheten og tryggheten gi yrket økt status. Det vil rett og slett bli mer attraktivt å bli og å være lærer.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt