Levi Fragell

102

Folkevekkelsen må videreføres!

Konklusjonen fra foredraget ”Høyblokken, Utøya og Holmlia” i Oslo Rotarykklubb

Publisert: 31. jul 2011

Det kan være krevende for en moralist, oppdratt i en kristen-puritansk arbeiderkultur – som meg selv – å leve i omgivelser hvor nye innvandrere skal tilpasse seg mine idealer om trappevask og at sigarettsneiper ikke skal slenges på fortauet, men jeg innser at det fins viktigere etiske idealer her i verden. Og jeg kan si etter 25 år på Holmlia, at jeg finner disse idealer praktisert i like høy grad her ute som jeg gjorde i mitt tidligere liv på Majorstua. (Og etter disse årene med kulturelt samliv, se jeg for øvrig heller ikke flere sneiper i gatene på Holmlia senter enn i Bogstadveien.)  

Like ved nærbutikken i Dyretråkket borettslag, en kilometer syd for Holmlia stasjon, står det en liten bronsestatue av Benjamin Hermansen. Han var mørkhudet og ble drept som 16-åring, samme alder som mange av ofrene på Utøya. Han ble stukket ned av hvite rasister i januar 2001, for 10 år siden. Det skjedde utenfor mitt rekkehus. Jeg hørte oppstyret og gikk ut for å undersøke. Der lå Benjamin på asfalten, døende. Vår reaksjon var den gang som i disse dager. Den samme ild ble tent i det norske folks hjerter – og  i fakkeltoget med titusener deltakere i Oslo sentrum. Den gang som nå. Vi ville ikke ha et slikt Norge. Folk kom kjørende til Holmlia fra Frogner og Holmenkollen så vel som fra Tøyen og Grorud. For en del av dem som parkerte sine biler i Dyretråkket borettslag var nok omgivelsene en eksotisk engangsopplevelse, men de la ned sine blomster, tørket tårer, holdt  hverandres hender.

 

Både i 2001 og 2011 var det altså etnisk norske som begikk ugjerningene som skaket hele vårt samfunn. Skaket og vekket til samlet aksjon. Vi opplevde moralske folkevekkelser. Problemet med vekkelser er at det sterke følelsesmessige engasjement som skapes, ofte ikke følges opp med retningsgivende veiledning, praktiske tiltak, ivaretakelse av de vaktes nytente motivasjon. Statsminister Jens Stoltenberg hadde et viktig poeng når han i sin tale til 150.000 ved Rådhuset, henvendte seg spesielt til de unge og ba dem videreføre sitt engasjement ved å melde seg inn i de polititiske ungdomsorganisasjonene. Det er nok liten tvil om hvilke av disse som vil nyte mest godt av Stoltenbergs oppfordring, men jeg tror han har rett, og at hans råd bør vise vei til alle demokratiske organisasjoner, også de ikke-politiske. Vårt samfunn bør nå prioritere og oppmuntre positive alternativer til holdningsløs tidtrøyte, rastløse gatemiljøer og ruskultur – og skape felles arenaer for ungdom av ulik hudfarge og opphav, blåse nytt liv i vår organisasjonskultur -  den religiøse så vel som den humanistiske, avholdsbevegelsen, speiderpatruljene, Røde Kors, fredsorganisasjonene, idretts- og friluftsaktiviteter.

 

 

 

 

Kommentar #1

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Vårt samfunn bør nå prioritere og oppmuntre positive alternativer til holdningsløs tidtrøyte, rastløse gatemiljøer og ruskultur – og skape felles arenaer for ungdom av ulik hudfarge og opphav, blåse nytt liv i vår organisasjonskultur -

Ja, Levi i denne stund er ingen av oss annet enn mennesker, jeg har to hender og jeg vil delta i nærmiljøet, der trengs jeg, der en ensom trenger en klem, der en fortvilet trenger et ord, der vi kan være den vi ønsker.

http://www.youtube.com/watch?v=X5FcIP6jJFs&feature=related

Kommentar #2

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Mulig den bør bedre frem i lyset

Publisert rundt 10 år siden

For jeg tror den er der hele tiden Levi F. vi bare overser den litt i mediene og lar den virke i hverdagen som et lite smil til et medmenneske eller en hjelpende hånd til en som trenger det. Så strides vi i mediene og lar striden få spalteplassen der sammen med sporten.

Det er utrolig mye mer godhet i verden enn det er ondskap. Av en eller annen grunn tar vi godheten for gitt, langt på vei overser vi den og lar oss forferde av ondskapen suger den til oss og plutselig en dag tror vi at det er mer av den enn av godheten.

Men det er en illusjon, for vi går ikke ut å gjør ondt de fleste av oss går ut og gjør godt men tenker ikke over det.

Hvordan vi skal få godheten i oss mennesker ut i lyset har jeg ikke noe godt svar på. Men jeg er åpen for forslag.

Kommentar #3

Levi Fragell

102 innlegg  1166 kommentarer

Derfor er jeg humanist!

Publisert rundt 10 år siden

Jeg er enig med deg, Lars Randby. Jeg tror "det gode" vil vinne. Derfor kaller jeg mitt livssyn for humanisme, troen på mennesket såvel som på menneskeverd. Men underveis, Lars, så må vi kjempe, dag for dag, fordi til tross for våre gode potensialer, vil mennesker både lide og gå til grunne underveis. Derfor er vi også "kjempende humanister", som Jean Paul Sartre og Nordahl Grieg. Det står ikke nødvendigvis om de store bragder i vårt daglige liv, som Lene Bernsen anskueliggjør i sin kommentar: To hender og en klem, der det trengs.

Kommentar #4

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Humanist?

Publisert rundt 10 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Derfor er vi også "kjempende humanister", som Jean Paul Sartre

Det er virkelig flotte forbilder Fragell holder seg med. Sartre var vel en ivrig forsvarer av marxistisk vold, og vennskapet med Camus fikk seg en knekk etter publiseringen av "Opprøreren", hvor Camus tar et oppgjør med revolusjonære ideologiers iboende voldelighet. En slik form for "humanisme" vil nå jeg betakke meg for:

This was the finest literary battle of them all, Albert Camus vs Jean Paul-Sartre, The Absurdist vs The Existentialist. At the beginning of the 1950's Jean-Paul Sartre had announced himself as a Marxist. He publicly supported the Soviet Union and believed political violence to be necessary and just. Albert Camus, through his work The Rebel, 'L'Homme revolte', clearly stated his case against political violence and absolute ideals, like Marxism. Two explorers of freedom so ideologically opposed.

Kommentar #5

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Heldig vis gjør det ikke det

Publisert rundt 10 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Det står ikke nødvendigvis

For de færreste av oss er edslet for de store bragder. Men sammen utøver vi bragder av dimensjoner sammenlignet med hva selv de største av enkeltmennesker kan utøve.

Hadde vi tenkt litt mer over den godhet vi utøver i hverdagen og ikke bare tatt den for det normale å gjøre ville vi blitt mer bevisste på at vi faktiske gjør mer godt enn ondt. Jeg tror vi trenger det.

Debattsider som Verdidebatt har sin porsjon med godhet men det som vektlegges er tross alt strid men forunderlig nok mener mange at det er en strid i det godes tjeneste. Finnes det noen strid som er i det godes tjeneste for er ikke egentlig strid motstykke til godhet og fred?

Ville det være en ide å parkere de stridene og deres meningsutveksling på sidelinjen. For slik jeg opplever det er det langt flere som gjør det onde med å postulere lytt til meg for det jeg har er viktig og riktig enn det er tilsvarende talspersoner for det gode. De gode drukner litt, ders budskap er mer lavmelt og ikke like selvforherligende og det tar muligens litt lenger tid før det synker inn. Fordelen med det som tar lenger tid å fordøye er at det ofte varer lenger og ikke like fort blir glemt.

Utfordingen med sider som dette er at tilbringer man mye tid her inne kan man få en tanke i hodet og at dette er virkeligheten noe det heldigvis ikke er.

Kommentar #6

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Det er ditt valg og din mening

Publisert rundt 10 år siden
Torleiv Haus. Gå til den siterte teksten.

En slik form for "humanisme" vil nå jeg betakke meg for:

Så har vi andre våre valg og våre meninger Torleiv H. Fortsett bare med din misjon for det er din rett men vær oppmerksom på at det nok er en del som rett og slett ikke tar den til seg og hopper glatt over den.

Kommentar #7

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Torleiv H. Fortsett bare med din misjon for det er din rett men vær oppmerksom på at det nok er en del som rett og slett ikke tar den til seg og hopper glatt over den.

Ikke bare ikke tar jeg den ikke til meg, men jeg har forakt for en slik ensidig og provokativ syn på verden, i essens uærlig.

Kommentar #8

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Litt usiker på

Publisert rundt 10 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Ikke bare ikke tar jeg den ikke til meg, men jeg har forakt for en slik ensidig og provokativ syn på verden, i essens uærlig.

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det du her skriver men det er sikkert godt ment :-)

Kommentar #9

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden

Kort og godt, jeg har forakt for Haus sitt syn på verden og hvordan han formiddler det. Jeg har forakt for hvordan han skaper fiendebilder, selv nå som vi har ett konkret tilfelle som ikke passer inn i hans verdenssyn så fortsetter han å legge ansvaret hos alle andre.

Kommentar #10

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

Vårt samfunn bør nå prioritere og oppmuntre positive alternativer til holdningsløs tidtrøyte, rastløse gatemiljøer og ruskultur – og skape felles arenaer for ungdom av ulik hudfarge og opphav, blåse nytt liv i vår organisasjonskultur -

Jeg var på Sverigetur her om dagen og på fergeleiet stod det en stor flokk med flotte speidere i samme aldersgrupper som de flotte unge på Utøya. Jeg kjente tårene automatisk presse hardt på da jeg så dem - og min umiddelbare tanke var: la oss gjøre alt som står i vår menneskelige makt for å ta godt vare på slike gode og sunne miljøer - der unge ivaretas og lærer om positive verdier! Jeg iakttok disse flotte menneskene som jeg skjønte var ledere for den store gruppen som skulle avsted (helt tydelig på speiderleir). Den flotte måten de var på overfor de unge, spøkte og lo, møtte dem med en medmenneskelg respekt.

Jeg ønsker å gi min honnør til alle voksne som på en slik måte frivillig jobber for å fremme sunne verdier og for å gjøre vår fremtid så fredelig som overhodet mulig. Jeg har også møtt på slike i de dager da mine egne var engasjert i fotball og Danacup. Selv har jeg forsøkt å bidra så godt jeg har kunnet.  Disse frivillige får nok på langt nær nok ros og omtale i hverdagen. For det arbeidet mange av disse gjør, er vel noe av det som absolutt burde kunne kvalifisere til fredspris.

Kommentar #11

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Kort og godt, jeg har forakt for Haus sitt syn på verden og hvordan han formiddler det.

Jeg bare smaker på ordet "forakt", Morten C. Det er jo saktens lov å gi uttrykk for at man kan føle dette for en annens meninger, dog ikke person. Men jeg kan samtidig ikke unngå å tenke: har man et tilstrekkelig grunnlag til å føle noe så sterkt som forakt - dømt ut fra bruddstykker presentert på et nettforum? Har man god nok oversikt over hele bildet, til å kunne føle noe så sterkt som forakt?

Kommentar #12

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Kort og godt, jeg har forakt for Haus sitt syn på verden og hvordan han formiddler det. Jeg har forakt for hvordan han skaper fiendebilder, selv nå som vi har ett konkret tilfelle som ikke passer inn i hans verdenssyn så fortsetter han å legge ansvaret hos alle andre.

Hvem skaper fiendebilder, Christiansen eller Haus? Jeg har aldri, og kommer heller aldri til å utrykke forakt for Ckristiansens meninger selv om han nærmest demoniserer mine synspunkter. Det må han gjerne gjøre, jeg kommer ikke til å svare på samme måte.

Jeg påpeker bare at Fraggells humanistiske forbilde forsvarte og rettferdiggjorde bruk av vold. Jeg tar avstand fra bruk av vold som politisk virkemiddel, og blir alstå fordømt for det. Forstå det den som kan.

Kommentar #13

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Torleiv Haus. Gå til den siterte teksten.

Hvem skaper fiendebilder, Christiansen eller Haus? Jeg har aldri, og kommer heller aldri til å utrykke forakt for Ckristiansens meninger selv om han nærmest demoniserer mine synspunkter. Det må han gjerne gjøre, jeg kommer ikke til å svare på samme måte.

Jeg behandler deg som ett individ Haus, jeg tillegger deg ikke egenskaper i form av hverken demografiske variabler, tro eller politisk holdning. Jeg ser at du konsekvent er uærlig og jeg anser det for å være en dårlig egenskap.

Kommentar #14

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Sissel Johansen. Gå til den siterte teksten.

Har man god nok oversikt over hele bildet, til å kunne føle noe så sterkt som forakt?

Dette handler om en konsekvent måte å skrive på over svært lang tid. Som sagt, ett brudd i mønstret, som varte i en ukes tid.

Kommentar #15

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

I det minste fikk det meg til å tenke

Publisert rundt 10 år siden
Torleiv Haus. Gå til den siterte teksten.

Jeg påpeker bare at Fraggells humanistiske forbilde forsvarte og rettferdiggjorde bruk av vold. Jeg tar avstand fra bruk av vold som politisk virkemiddel, og blir alstå fordømt for det. Forstå det den som kan.

Kan jeg finne gode egenskaper hos Hitler, Mao, Stalin og så videre.  Eller hva med dårlige egenskaper hos mor Theresa, Gandhi, Mandela og så videre. For det kunne jo være kjekt å trekke frem i en eller annen anledning om man skulle gå tom for andre argumenter.

De fleste selv de beste og de dårligste har nok litt av hvert i seg, det er vel det som gjør oss til mennesker.

Men selvfølgelig, det var jo en utmerket måte å rive ned Levi F. sin humanisme. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg kjøper argumente ditt, men meg om det.

Kommentar #16

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Men selvfølgelig, det var jo en utmerket måte å rive ned Levi F. sin humanisme. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg kjøper argumente ditt, men meg om det.

Sartres forsvar og rettferdiggjøring av politisk vold var ikke bare en glipp fra hans side, men et grunnleggende trekk ved hans tenkning, etter hva jeg kan bedømme.  Jeg tror ikke Fragell vil betrakte Stalin og kompani som humanistiske forbilder. Men derfor forundrer det meg at han nettopp nevner Sartre som et forbilde. Hans forsvar av politisk vold gjør at jeg avviser alt denne mannen stod for, særlig etter at han holdt fast ved sitt forsvar av vold etter Camus' bok om "Opprøreren", en bok som forøvrig bør leses av alle som har interesse av forholdet mellom ideologi og terror.  Men det ser ut til at folk på venstresiden slipper billigere unna enn folk på høyresiden.

Jeg synes Fragell bør kommentere dette, og la oss få vite om han virkelig mener Sartre var en humanist.

Kommentar #17

Hallvard Jørgensen

78 innlegg  1479 kommentarer

Takk til Levi

Publisert rundt 10 år siden

Eg er også samd i at det kan vere spennande med eit ordskifte om Sartre, humanisme etc. 

Men her vil eg uansett gje ros for hovudinnlegget. Det er godt at vi som kristne og ikkje-kristne kan stå saman om at ungdom bør delta i sunt organisasjonsliv, dele fellesskap, bruke evner på noko sunt og godt, hjelpe andre menneske etc. Så dette innlegget tykkjer eg var flott. 

Kommentar #18

Lars Gule

97 innlegg  3888 kommentarer

Er Haus kristen?

Publisert rundt 10 år siden
Torleiv Haus. Gå til den siterte teksten.

Jeg synes Fragell bør kommentere dette, og la oss få vite om han virkelig mener Sartre var en humanist.

Er Haus kristen? Hele tiden? 100 % Alltid?

Vel, det er neppe slik at noen av oss er noe annet enn mennesker hele tiden, 100 %. I det meste vi ellers "er" eller gjerne vil være, blir det gjerne stykkevis og delt, gode tilløp og forsøk. Men det er vanskelig - også for humanister - å være det så godt som man kanskje ville.

Og ellers synes jeg Haus med sitt gude(for)bilde bør gå stille i dørene når det gjelder andres mangel på å leve opp til godhet og humane idealer. En person som stiller opp for sin guds avgjørelse om å drukne hele menneskeheten, har kanskje ikke særlig med forbileder å flagge for andre.

Dessuten blir en diskusjon om hvem som holder seg med de beste forbildene, fort en avsporing i den tråd om hvordan vi kan bevare et aktuelt moralsk engasjement mot vold og terror.

Lars Gule

Kommentar #19

Levi Fragell

102 innlegg  1166 kommentarer

Sartres humanisme

Publisert rundt 10 år siden

Jean Paul Sarte var aldri medlem av vårt internasjonale humanistforbund, men mange organiserte humanister har funnet inspirasjon i Sartres eksistensialisme, ikke bare i hans litterære verk, men også i hans sentrale essay Eksistensialisme er humanisme (Cappelen 1993). Hans kamp mot nazismen og hans radikale holdninger til  mange samfunnsspørsmål, har også vært viktige i denne sammenhang. Ellers er det nok mange livssynshumanister som sympatiserer med deler av marxistisk filosofi, på samme vis som vi har liberalister og hele registeret av velgere. Etter min mening går livssynet dypere enn til politiske sympatier, selv om det åpenbart er grenser (Les Bernt Hagtvet). Sartre var for øvrig aldri medlem av kommunistpartiet, og han kritiserte også marxismen på flere punkter. For min del tar jeg avstand fra alt i Sartres engasjement som knytter an til totalitære ideer, og føler meg mer hjemme hos Albert Camus. Men jeg er ening med Sarte i at humanismen må ha et formål, knyttet til menneskets eksistens her og nå. Ellers var det ikke min mening å spore denne tråden inn på den filosofiske snella. Det kunne være interesant ved et annet høve. Viktig nok, Torleiv Haus. 

Kommentar #20

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Torleiv Haus. Gå til den siterte teksten.

Jeg synes Fragell bør kommentere dette, og la oss få vite om han virkelig mener Sartre var en humanist.

Hei Haus,

jeg er oppdratt etter Sartre, selv om mine foreldre aldri var med i HEF. De erklærte seg ateister og var for et anerki. Det ble en veldig fri og flytende tilværelse. Ofte så var jeg missunelig på de andrer barna som hadde Jesus. Foreldrene mine har utviklet sine religiøse ståsteder, heldigvis, ellers hadde de vært evige egoister! Men besteforeldrene mine var konstante. Vi var ikke kristne, jesus han burde egentlig ha blitt stengt inne på gale hus. Så julaften var alltid litt kaotisk, en blanding av klaging over å måtte dette.

Selv bestemte jeg meg for å ikke si noe til omgivelsene, jeg har bare lyttet når folk har snakket om sin tro. Jeg har aldri snakket om min, jeg har bare vist medmennseklighet. Jeg respekterer deres tro på Jesus.

Siden Levi, Gule og jeg er alle medlemmer i samme forbund får du tre ulike svar. Det samme for jeg av de som tror på Jesus, ingen ser han likt. Kan man se en person som likt?

Det som for meg forener oss Haus er at vi alle søker, vi vil forstå andre, for meg er det mer viktig å være i kontakt med omgivelsene, enn å bruke krefter på berømmelse. Min tro er at alt kommer av seg selv. Folk velger å være med trygge mennesker.

Håper du vil se at ulikheter er viktig, søker du svar om hva en gruppe er for du like mange svar som det finnes individer.

Velger du selv å ha et positivt syn til din neste, så går du lettere på din vei.

Ønsker deg en fin dag ; )

Kommentar #21

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Godhet og kjærlighet, en dimensjon.

Publisert rundt 10 år siden

2212

Mulig den bør bedre frem i lyset

Randby sin versjon

1. Det er utrolig mye mer godhet i verden enn det er ondskap. Av en eller annen grunn tar vi godheten for gitt, langt på vei overser vi den og lar oss forferde av ondskapen suger den til oss og plutselig en dag tror vi at det er mer av den enn av godheten.

2. Men det er en illusjon, for vi går ikke ut å gjør ondt de fleste av oss går ut og gjør godt men tenker ikke over det.

3. Hvordan vi skal få godheten i oss mennesker ut i lyset har jeg ikke noe godt svar på. Men jeg er åpen for forslag.

::::::::::::::::::::::::::::

Min omskrivning:

 

1.   Det er utrolig mye mer ondskap i verden enn vi er i stand til å fatte.  Av en eller annen grunn stikker vi hodet i sanden og tror at på bunnen er vi gode.  Langt på vei godtar vi ondskapen inntil den nærmer seg vår stuedør, eller kommer inn i stuen. Først da lar vi oss forferde, slik vi bør forferdes av ondskapen. 

2.    For vi går ikke ut og gjør det gode noen av oss -- uten at vi, bevisst eller ubevisst kan høste  gevinst av det.  Noen kan være villig til å dø for en god sak, våre barns, venner og for vårt land o.s.v.  Men ingen vil dø for å redde en voldsmann og forbryter som t.d. ABB.  Der går grensen for oss mennesker.   Betingelsesløs kjærlighet og godhet er desverre ikke menneskets varemerke.   

Men Jesus sier:  

Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende!
Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.   (Bibelen)

3.    Hvordan vi skal få den rene godheten inn i oss mennesker slik at vi kan vandre i lyset har jeg et godt forslag til:   Kristus, frelseren !

Vi kan jo begynne med å låne øre til bergprekenen:

Matt 5:1-11
 1 Da han så folket, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og hans disipler kom til ham.
 2 Han tok til orde, lærte dem og sa:
 3 Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres.
 4 Salige er de som sørger, for de skal trøstes.
 5 Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.
 6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.
 7 Salige er de barmhjertige, for de skal finne barmhjertighet.
 8 Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud.
 9 Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn.
 10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himlenes rike er deres.
 11 Ja, salige er dere når de spotter og forfølger dere, og lyver allslags ondt på dere for min skyld.

Etterskrift:  Vi definerer og oppfatter godhet og kjærlighet som emosjonelle ytringer.  Ikke noe galt i det selvsagt. Men i virkeligheten er de en del av en større dimensjon. En dimensjon som vi ikke er i stand til å fatte høyden , dybden og bredden av.  Men det er nå godt at vi følsesmessig kan registrere den av og til.

Kommentar #22

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.

For min del tar jeg avstand fra alt

Takk for kommentar som jeg opplever som mer konstruktiv enn Gules. Mitt kjennskap til Sartre og Camus står dessverre noe tilbake, men jeg er enig med deg i at Camus er å foretrekke. Særlig boken "Opprøreren" mener jeg er en bok som i høyeste grad er aktuell etter de to terroraskjonene 22/7.

Men det forblir ubegripelig for meg hvordan en tenker som har rettferdiggjort og forsvart politisk terror kan være gangbar som humanistisk forbilde. Jeg har vanskelig for å tro at den samme velvilje ville blitt en tenker til del på høyresiden som hadde forsvart og rettferdiggjort politisk vold.

Kommentar #23

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Jeg ser at du konsekvent er uærlig og jeg anser det for å være en dårlig egenskap.

Kan jeg be deg presisere hvordan jeg konsekvent er uærlig. På hvilken måte er jeg uærlig?

Kommentar #24

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Greit nok

Publisert rundt 10 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.

Vi definerer og oppfatter godhet og kjærlighet som emosjonelle ytringer.

Denne kan jeg være med deg på. Du vil putte Gud inn som din dimensjon, jeg holder det åpent hva en slik dimensjon er. Godt at vi kan enes om noe :-)

Kommentar #25

Lene Bernsen

5 innlegg  1193 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden

Haus

Men det forblir ubegripelig for meg hvordan en tenker som har rettferdiggjort og forsvart politisk terror kan være gangbar som humanistisk forbilde.

DNK og all annen religiøse står ikke ansvarlig for enkelt menneskers handlinger. Det som skrives av noen som vil henge seg til en gruppe mennesker må du, overse som gruppe, si jeg forstår du mener, har du fått beskjed om å fronte dette av gruppen eller er du kallet?

Vi er nå med på å evaluere OKS sitt partiprogram mens de er og slapper av i familie besøk, alt kan skje her inne, jeg kan ikke si alt til andre pga det er mye surrealistisk.

Her er en annen kurriositet du kan kose deg med:

http://www.dagbladet.no/kultur/2001/03/14/247194.html

At Marquis de Sade er en humanist for noen, betyr at jeg ikke trenger å vite så mye mer om personens forhold til kropp og porno. Best å snakke om vær og vind da : ) Noen trenger å være slik, det handler om trygghet, det å ta på seg en merke genser, kors, hijab osv, samme sak for meg!

Kommentar #26

Torleiv Haus

76 innlegg  3323 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Lars Gule. Gå til den siterte teksten.

Dessuten blir en diskusjon om hvem som holder seg med de beste forbildene, fort en avsporing i den tråd om hvordan vi kan bevare et aktuelt moralsk engasjement mot vold og terror.

Akkurat på dette punktet er jeg enig med Gule, og avstår fra å kommentere noe mer.

Kommentar #27

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Svar skyldig, Randby ?

Publisert rundt 10 år siden

 

Greit nokPublisert 2 timer siden Kommentar #24 Magnus Leirgulen – gå til den siterte teksten.

Vi definerer og oppfatter godhet og kjærlighet som emosjonelle ytringer.

Denne kan jeg være med deg på. Du vil putte Gud inn som din dimensjon, jeg holder det åpent hva en slik dimensjon er. Godt at vi kan enes om noe :-)

::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Jeg takker for din store tiltro til meg, at jeg skulle være i stand til å putte Gud inn, eller ut, etter eget forgodt befinnende.  Heldigvis har hverken jeg eller noen andre mulighet til det.

Det blir som å putte Solen inn i solsystemet.  Den er jo der fra før.   Slik er det også med vår Gud. Noen vil forsøke å "putte" ham vekk fra seg, enda han bare vil gi varme og lys.

Humanetikere og ateister forsøker å putte Gud ut av systemet sitt.  Gjemmer seg i "jordhuler" for å unngå lyset.   Jordhulene kan være påstanden om menneskets godhet på bunnen.  Denne godheten trenger bare å bli dyrket frem, så skal det bli fred og kjærlighet i verden.  Får de bare aktivisert menneskets godhet blir det paradis på jord.

Jeg ser for meg et stort mørkt fjellvann.  Tett i tett rundt bredden sitter disse idealistene og fisker, og fisker.  Det de ikke vet, eller vil vite, er at det ikke finnes en eneste fisk der, og aldri har gjort det.  Så, derfor må fisken bringes til dette vannet for at det kan bli napp. Husk, jeg vet dette fordi  jeg var yrkesfisker fra gammelt av. 

For ikke å avspore debatten er jeg enig i trådstarters ønske om å bevare folkevekkelsen som nå brer om seg, samtidig som følelsene ikke må avspore den etter hvert.  Det er nemlig det som skjer som oftest også i religiøse vekkelser, med de avsporinger som det medfører desverre. 

Men det blir litt søtt og blodfattig når Gudsdimensjonen skal "puttes"  vekk.    Det blir som å gå på   storhandel med kredittkort uten en øre i banken.

Men takk fordi du skrev Gud med stor G. Det er jo sjeldsynt fra den kanten (:-)             

 

 

Kommentar #28

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Gjerne om det kan glede deg

Publisert rundt 10 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.

Jeg takker for din store tiltro til meg, at jeg skulle være i stand til å putte Gud inn, eller ut, etter eget forgodt befinnende.

Så kan jeg godt være svar skyldig. Ja jeg har begynt å skrive Gud med stor bokstav, det er ikke noen erkjennesle av at jeg tor eller mener Gud eksiterer men rett og slett av godhet ovenfor de som tror på Gud så de ikke skal få høyt blodtrykk på grunn av manglende høffelighet fra min side. Det koster egentlig veldig lite det å være høffelig og ta hensyn til andre :-)

Det var klønete av meg å skrive slik at du kunne oppfatte det som om du kunne putte Gud inn eller ut av setningen.

Det var fra min side mer ment som at hvis vi har setningen XXXX skapte en fantastisk solnedgang, så kunne du si Gud skapte en fantastisk solnedgang og jeg kunne si naturen skapte en fantastisk solnedgang. Vi kunne derav enes om nesten hele setningen og sammen glede oss over solnedgangen.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere