Øyvind Woie

76

Har du kontroll?

Publisert: 8. sep 2009

Nå trenger barna foreldre og besteforeldre som vil gå tur i «medieskogen». Altfor mange barn går alene der.

Først en liten test: Kan du svare på disse tre spørsmålene, har du god innsikt i norske barns medie-hverdag: 1. Hvem er Demi Lovato? 2. Hva er Hero Rising? 3. Hva er det mest populære spillet på 123spill.no?

Moren min hadde god oversikt over min mediebarndom. Det var helt vanlig å spørre en voksen om hun kunne slå på TV-appa-ratet. Og når de sparsommelige minuttene med «Stian med sekken», «Professor Baltazar» eller «Lekestue» var over, trykket hun på av-knappen. De grågrumsete TV-bildene fremsto like bra som dagens HD-kvalitet.

På telekommunikasjonsfronten var telefonene også grå og hadde- dreieskive. Jeg kan ikke huske at jeg ringte selv en eneste gang, før jeg var 13 år. Ideen om at vi kunne- ta opp røret og sjekke om en kompis var hjemme, eksisterte- ikke. Tekstmeldinger fikk man en eller kanskje to ganger i livet i form av festtelegram ved livets store -anledninger.

Mine foresatte hadde minst innsikt i litteraturvalget. Det gikk på tegneserier. Den viktigste grunnen for å lese Sølvpilen var muligheten for å kunne studere den vakre- indianer-prinsessen Månestråle. Hun beveget seg dristig gjennom tegneserierutene med fjær på hodet og utringet kjole. Ellers var det «Tempo» og fordommer mot tysk militærstrategi i «På Vingene».

Gigantisk. Dagens foreldre har enorme utfordringer i forhold. Det er vanskelig å holde oversikt-en. Medietilbudet til barn er gigantisk. Det er tilgjengelig på alle skjermstørrelser og apparaturer.

Men vi overlater i stor grad til barna å velge når, hva og hvor lenge- man skal se. Spesielt i helgen.- De får selv finne veien gjennom webens intrikate internettspindelvev.

Den digitale bagasjen til dagens foreldre er blitt til på veien fra snurrende nummerskiver til ekstremt avanserte mobiltelefoner. Vi har vokst fra floppydisker med plass til enkle tekstdokumenter til minnepinner som kan romme hele- livet vårt gjengitt i levende bilder og surroundlyd.

Digitaliseringen har ført til at de fleste norske barn kan se minst fem TV-kanaler som sender barne-TV opp til 24 timer i døgnet.

Det stilles store krav til for-eldre som vil skaffe seg innsikt i barnas- mediebruk. Jeg føler meg som en novise i møte med den opp-voksende digitale slekt. Men skal jeg være en god oppdrager har jeg ikke noe valg: foreldre, og besteforeldre, har plikt og ansvar for å tilegne seg kunnskap om barns mediebruk. Det tar tid, men er nøkkelen inn til en verdidialog om de unge racernes valg.

Mobbing. 100.000 norske barn bruker internett for å mobbe andre. Like mange har mottatt meld-inger som har plaget eller skremt dem. De færreste forteller det til foreldrene.

Det viser tall fra «Trygg Bruk» undersøkelsen 2008 fra Medietilsynet. Nå vil det samme til-synet og tre andre aktører digitalmobbingen til livs. Sammen med Røde- Kors, Barnevakten og Telenor reiser Medietilsynet på «Bruk Hue»-turne til 50 ungdomsskoler. 7.500 elever og 3.500 foreldre skal ta et krafttak mot den nye mobbingen.

Barna tar i bruk alle teknolo-giens kanaler til å utføre onde gjerninger; SMS, MMS, chatting og sosiale nettsamfunn som Facebook. Det arrangeres skjønnhetskonkurranser der man stemmer på hvem som er styggest og penest- i venneflokken. Det publiseres sjika-nerende omtaler om utseende eller seksuell legning, rykter og trusler. 27 prosent av de som bruker internett har opplevd å få uønskede seksuelle kommentarer. Det er 185.000 barn. Halvparten av alle 17-18 åringer har mottatt slike meldinger.

Nettjungel. En kampanje i ungdomsskolen er bra. Men dette må inn allerede i barnehage-alder. De minste mobilbrukerne er i førskole-alder og barna lokkes på internett før de har begynt å snakke   det sørger i hovedsak TV-kanal-ene for. Til og med NRK penser barna til nettet straks barnetimen toner ut.

Det er en klar økning i digital mobbing fra 2006 til 2008. Det virker altså ikke som om barna blir noe flinkere til å håndtere de nye mediene. Her trengs det foreldre og besteforeldre som priori-terer tid til turer i medieskogen også. For mange barn går alene der, og da er det veldig lett å gå seg bort.

Svar: 1: Skuespiller i Disney serien Camp-Rock. 2: Et dataspill på internett. 3: Bubble Shooter.

 
 

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere