Verdidebatt

Hvordan ødelegge Vesten og innføre sosialisme.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I dagene etter den Bolsjevikiske revolusjon i Russland var det oppfattelsen at revolusjonen ville feie inn over Europa, og til sist ende i USA. Det gjorde den heldigvis ikke. Mot slutten av 1922 begyndte Den kommunistiske internasjonale, Komintern, og analysere hvorfor revolusjonen ikke spredte seg. På Lenins initiativ ble det arrangert et møte på Marx-Engels Instituttet i Moskva.

Formålet med møtet var å avklare begrepet, og konkretisere, en marxistisk kulturrevolusjon. Blandt de tilstedeværende var Georg Lukacs (en ungarsk aristokrat, sønn av en bankmann, som var I dagene etter den Bolsjevikiske revolusjon i Russland var det oppfattelsen at revolusjonen ville feie inn over Europa, og til sist ende i USA. Det gjorde den heldigvis ikke. Mot slutten av 1922 begyndte Den kommunistiske internasjonale, Komintern, og analysere hvorfor revolusjonen ikke spredte seg. På Lenins initiativ bled det arrangert et møte på Marx-Engels Instituttet i Moskva.

Blandt de tilstedeværende var Georg Lukacs (en ungarsk aristokrat, sønn av en bankmann, som var blitt kommunist under 1. verdenskrig. Han utviklet ideen om «revolusjon og eros» -kjønnsdrift brukt som instrument for destruksjon) og Willi Munzenberg. Munzenbergs foreslåtte løsning var å organisere intelektuelle og bruke dem til å bekjempe den vestlige sivilisasjon. Først etter at de har ødelagt alle sine verdier og gjort livet umulig, kan vi pålegge dem proletariatets diktatur. Det var, sa Ralph de Toledano (1916-2007), konservative forfatter og medstifter av National Review, et møte kanskje mer skadelig for den vestlige sivilisasjon enn den bolsjevikiske revolusjon i seg selv.

Lenin døde i 1924, på dette tidspunktet bgynner Stalin å se på Munzenber, Lukacs og liknende tenkere som revisjonister. (I juni 1940 flyktet Munzenberg til Frankrike, hvor en NKVD tropp på Stalins ordre fant ham, og hang ham fra et tre.) Sommeren 1924 flyttet Lukacs til Tyskland, etter å blitt angrepet for sine skrifter av den 5. Komintern kongress. I Tyskland ble han formann for det første møtet i en gruppe av kommunistisk orienterrte sosiologer, et samlingsted som skulle føre til grunnleggelsen av Frankfurterskolen.

Denne «skolen», designet for å sette kjøtt på deres revolusjonære program, ble startet på universitetet i Frankfurt, Intitut für Sozialforschung. I 1923 ble instituttet offisielt etabler, finansiert av Felix Weil (1898-1975). Weil ble født i Argentina, og i en alder av 9 sendt på skole i Tyskland. Han deltok på universitetene i Tübingen og Frankfurt, hvor han avsluttet med doktorgrad i statsvitenskap. Mens han var på disse universitetene ble han intresert i sosialisme og marxisme. I følge historiker Martin Jay var emnet for han avhandling «de praktiske problemer med gjennomføringen av sosialisme»

Carl Grünberg, Instituttets direktør fra 1923-1929, var en svoren marxist, selv om instituttet ikke hadde noen offisiell tilhøring. I 1930 overtok Max Horkheimer kontrollen, og han mente at marx`s teori burde være grunnlaget for instituttets forskning. Da Hitler kom til makten var Institiuttet stengt, og dets medlemmer flyktet via forskjellige ruter til USA og utvandret til de store amerikanske universiteter, som Columbia, Princeton, Brandeis og Berkeley i California.

Blandt skolens medlemmer på 60-tallet var New Left guruen Herbert Marcuse, Max Horkheimer. Theodor Adorno, den populære forfatter Erich Fromm, Leo Lownthal og Jurgen Habermas, kanskje skolens mest innflytelsesrike representanter.

Dypest sett mente Frankfurterskolen at så lenge individet hadde tro på – eller enda et håp om en tro på – at individer kan løse de problemer samfunnet står ovenfor, så lenge vil samfunnet aldri nå det kritiske stadiet av håpløshet og fremmedgjørelse som er nødvendig for å gjennomføre den sosialistiske revolusjon. Deres oppgave var derfor så hurtig som mulig å underminere den jødisk-kristne kulturarv. For å gjennomføre dette skulle man utbrede den mest negative destruktive kritikk på alle mulige områder av livet, med formål å destabilisere samfundet og nedbryte hva de så på som den undertrykkende orden. Denne politikk som de håpte ville spre seg som et virus «ville gi de vestlige marxister nye midler» som et av deres medelemmer uttrykte. For å fremme denne stille kulturelle revolusjon anbefaler denne skolen bland annet:

  1. Opprettelse av rasisme lovovertredelser.
  2. Vedvarende forandringer for å skape forvirring.
  3. Undervisning i sex og homoseksualitet til barn
  4. Underminering av skolens og lærerenes autoritet.
  5. Kjempe for innvandring for å nedbryte den kulturelle identitet.
  6. Fremme overdreven rusbruk.
  7. Tømme av kirkene.
  8. Upålitelig rettsystem med bias mot ofrene for kriminalitet.
  9. Avhengighet av staten eller offentlige ytelser.
  10. Kontroll og undertrykkelse av meninger via media.
  11. Tilskynde oppløsning av familien.

En av hoved tankene i Frankfurterskolen var å bruke Freuds idè om panseksualisme – dvs, søken etter nytelse uavhengig av kjønn og identitet, nedbryte forskjellen mellom kjønnene, og nedbryte de tradisjonelle relasjonene mellom kvinner og menn. For å fremme sine mål ville de:

  • angripe fedrenes myndighet, samt benekte spesifikke far mor roller, og nedbryte familiens rettigheter som primær pedagoger for deres barn.
  • Avskaffe forskjellen i utdannelsen for gutter og jenter.
  • Avskaffe alle former for mannlig dominans – kvinner i forsvaret
  • erklære kvinner for å være en undertrykt klasse og menn som undertrykkere.

Munzberg oppsumerte Frankfurterskolen langtidsmål slik: «Vi vil gjøre Vesten så korrupt at det stinker» De så det som et langsiktig prosjekt, holdt deres mål klart, og fokus på familie, utdannelse, kjønn og kultur.

Det er intet mindre enn imponerende å se i hvor stor grad marxistene har lykkes å endre samfunnet. Imponerende å se hvor mange de har fått med seg til å jobbe for middlene – delmålene – på veien mot ødeleggelse, mot det kritiske stadiet av håpløshet og fremmedgjørelse, uten at de nyttige idioter ser det overordnede mål. Imponerende hvordan deres uttalte mål om å overta institusjonene og hjelpe hverandre frem i posisjoner har ført frem.

Til sist et nikk i retning  Hans L, Danmark.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt