Verdidebatt

Hva sier de religiøse tekstene om homofili?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Man kan undre seg over hvor vår fordømmelse mot homofili stammer fra. I programmet Gudene Vet om homofili vi lagde for TV2 på vårparten (2009) innhente vi endel informasjon om temaet homofili fra gamle hellige skrifter, etter samtaler med flere religionsvitere og eksperter fikk vi vite følgende om homofili i de ulike religionene.

Homofili blant jøder:

I 3 mosebok i gamle testamentet sammenlignes homofili med å ligge med dyr. Jødedommen har fra gammelt av forbud mot homofili, og i Israel er man nok mer forsiktig som homofil enn i Norge, men det har vært arrangert "gay parades", og til siste Grand Prix sendte man en transvestitt, så det kan ikke sammenlignes med muslimske land. Som i alle disse livssynsspørsmålene finnes det alle slags oppfatninger og levevis blant jøder i og utenfor Israel, og i enkelte typer menigheter lesbiske og homofile rabbinere.

Kristendommen:

Synet på homofili kan spores tilbake til ca 3 skriftsteder: i 3. mosebok, hvor homofili sammenlignes med å ligge med dyr, i 1. korinterbrev kapt 5 eller 6 og i 1. romerbrev kapt 5 eller 26. Det siste skriftstedet beskriver homofili som noe andre religioner driver med - det var jo en del akseptert homofili i antikken, bl.a. hos grekerne, og det har alltid vært et poeng for religioner som krever eksklusivitet, å omtale andre religioner negativt.

Miljøer som har vært ekstra negative til homofili i Norge er i Misjonssambandet, en av misjonsbevegelsene som sprang ut av pietismen.

Islam:

Homofili ikke er entydig behandlet i Koranen. Her kan man trekke en parallell til Bibelen - teologer og andre strides om hva de skriftstedene som omhandler eller kanskje omhandler homofili egentlig sier. Det er ingen klare utsagn i Koranen som fordømmer homofili og kun 3-4 vers som kan tolkes i den retningen.

Det er også interessant at man tradisjonelt i islamske kulturer - som i en del andre samfunn med sterk kjønnssegregering - har hatt stor toleranse for homofili i praksis, så lenge man er diskret. Den franske forfatteren André Gide og var tidlig på 1900-tallet i arabiske land og hadde sex med unge gutter - som han så skrev om. I dag er det en utbredt sex-turisme - både heterofil og homofil - i de samme landene, bla. Tunisia og Marokko. Dette er imot Koranen og alle vet det, men det foregår allikevel og helt usynlig er det ikke.

Dødsstraff for homofili finnes bl.a. i Iran, Saudi-Arabia, Sudan og noe i Pakistan. Allikevel er det få som får dødsstraff - av prostituerte eller vanlige homofile. Man skal være ekstra uheldig. Ofte blir man angitt av en nabo man har kranglet med eller en slektning som man er uenig med om noe helt annet - det er altså mer en måte å bli kvitt noen man ikke liker enn at folk flest er så rasende på de homofile at de ønsker dem døde. Det er mye dobbeltmoral i tradisjonelle samfunn - man kan faktisk si at man ikke ønsker å bruke sharia-lovene fullt ut uten drapstrusler: En leder for et muslimsk parti i Marokko har sagt til Le Monde at han ikke ønsker å straffe homofile.

I Afghanistan, særlig Pashtun-provinsen, er det ikke uvanlig med en praksis vi også kjenner fra det antikke Hellas, at menn er læremestere og mentorer for unge gutter, som de i tillegg har sex med. Dette blir ikke kalt homofili, men noe annet, og da er det akseptert.

Homofili er et tema som hinduer og buddhister ikke oppfatter som noe stort spørsmål generelt.

Buddhismen:

Buddhistene tematiserer ikke homofili - men fordømmer det heller ikke. Det er lite fordømmelse generelt i buddhismen. I praksis praktiseres homofili i en del buddhistiskeklostre, på samme måten som det er blir praktisert i kristne, katolske klostre. Men man snakker ikke om det. Kanskje kan homofil praksis mellom menn være mer sosialt akseptert uten penetrering, enkelte vil kun oppfatte penetrering som faktisk sex. Det er allikevel ingen "synd", men buddhismen har ikke det samme forholdet til synd uansett.

Kina: Fra 2008 kan ikke lenger de kinesiske, provinsielle domstolene idømme dødsstraff, kun høyesterett. Det er i følge kinaekspert Chen Li et stort fremskritt for menneskerettighetene i landet.

Hinduismen:

Homofili er ikke behandlet i hindulitteraturen. Det er ikke uvanlig å se menn som viser stor fysisk intimitet mot hverandre i India, men det er mer som et utslag av at kjønnene lever relativt separat i dagliglivet, at de fleste har venner mest av eget kjønn, enn at det er utslag av undertrykt homofili. Homofili er på den annen side ikke er noe særlig fordømt - men trolig ikke fordi det er direkte akseptert, heller fordi det ikke er tematisert. Det kan jo endre seg når bredere lag av hindusistiske samfunn blir mer påvirket av Vesten; først da får man se hvordan de egentlig reagerer.

Kilder:

Hanna Havnevik, Hutten, Kari Vogt, Sigurd Hjelde, Bente Groth, Nina Kraft, Wikipedia

Denne bloggen er ment som informasjon til kunnskapshungrige lesere

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt