Verdidebatt

Islam – tro, ideologi eller tilhørighet?

Det er uheldig med for snevre definisjoner når man diskuterer islam, muslimer og ulike politiske synspunkt.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Innen de islamske samfunn er det krefter som ønsker å stille klokken mange århundrer tilbake. Noen av disse ortodokse kreftene ønsker endog å gå tilbake til 600-tallet, til slik Muhammeds nærmeste levde. Navnet som brukes på dem er salafister.

Blant en del av disse grupperingene finnes en del som mener seg berettiget til å definere hvem som er muslimer og hvem som er frafalne kjettere, takfirer. Al Qaidas ideolog, Al-Zawahiri, er blant dem som mener å ha denne retten og hans taler mot sjiamuslimer, er like så harde som de han har holdt mot amerikanere.

Denne tendensen til at grupper innen islam definerer hvem som ikke er muslimer er et gammelt problem og vil nok være noe som islam vil slite med også i den nærmeste fremtiden.

Interessant nok finnes det på sett og hvis en form for motstykke til dette i mange islamkritiske miljøer. Det er en gjenganger i islam-diskusjonene på nett at muslimer, som gruppe, skal identifiseres med og knyttes til ulike holdninger, handlinger eller synspunkt.

Der salafister og andre definerer muslimer ut av islam, defineres tilfeldige muslimer inn i eksempelvis salafismen av mange islamkritikere. I stedet for å se på muslimer som en gruppe ulike mennesker, som deler en felles identitet, men som i nokså varierende grad ønsker å implementere ulike regler og påbud, så blir de på mange måter ofte gjort til agenter for et politisk prosjekt, per definisjon.

Ser man derimot nærmere på holdninger aggregert, så vil man finne at det at det er betydelige forskjeller mellom land og over tid. Dette gjelder både i forhold til hva man ønsker av islamsk lov og hva man synes er tillatt og riktig i ulike situasjoner, herunder sett i forhold i konflikter med andre land. Det er mønstre og en del av dem må tas meget alvorlig, men bildet er ikke statisk.

Riktignok kan det gjerne være vanskelig å prate seg bort fra reelle uenigheter og motsetninger, men snakker man nærmere med muslimer på tomannshånd, så er det i hver fall min erfaring, at det gjerne er langt flere nyanser og refleksjoner bak de ulike synspunktene, enn hva mange har lett for å tro.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt