Verdidebatt

Bilder fra den grønne tankesmia

MDG vil ikke lengre satse på elbiler i byer, men vil heller ha dem ute på landet.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

MDG vil ikke lengre satse på elbiler i byer, men vil heller ha dem ute på landet. Dette er så på jorde at det nesten ikke har noen hensikt i å kommentere engang! Man blir nemlig ikke kvitt forurensingen i byene med elbiler likevel. Så hva gjør man når man innser at det man så fint trodde på ikke slår til?

Disse tunge tekniske vidunderbilene forurenser nok mye mer enn en skulle ha trodd på forhånd – svevestøvet ligger som en tung brem rundt hodene til miljøpartiet de grønne... så da er det snart bare el - sparkesykler, elsykler og vanlige svettesykler igjen å satse på i trafikken, det har gammel beplantning fått merke på utbygging av sykkelveier som nesten ingen vil ha innenfor Oslos bygrense.

MDG brenner ennå for elbiler, men nå er det landsbygdene som bør bruke dem, der hvor det nesten ikke er strømkapasitet nok fra før, vil nok både strømpriser og vindkraftverk få seg et skikkelig løft for oppgradering?

Jeg kjenner flere som ikke har nok ladekapasitet hjemme, fordi strømnettet ikke har grove nok kabler. Så der hvor man trenger rekkevidde for kjøretøy mest, der vil MDG plassere elbiler med den dårligste rekkevidden, og hvor strømnettet er så dårlig utbygd at hurtiglading ikke kan foregå hjemme, da må en eventuelt lade bilene med mye lavere ampere, og med lang ladetid.  Spørsmålet da er jo om arbeidsfolk som skal ta seg til og fra jobb får innebygd denne utvidede ladetiden i jobbsammenhengen?

MDG må nok gå en ny runde med seg selv og kanskje først sørge for at lading av elbiler på landet bør legges i selve veibanen, slik svenskene nå prøver dette ut. Da vil ikke strømmen som elbilene bruker belaste de tusener av hjem som sårt trenger strømnettet til klesvask, matlaging, varmtvann og varmepumper - siden oljefyring og vedfyring nå nesten er blitt til en forbannelse. - Man ser ikke lengre at det er oljen som har ført oss dit vi er i dag, slik at en kan hovere med at Norge nå er det land i verden med høyeste andel i støvproduserende elbiler!

Stort sett behøver man da ikke disse tunge batteriene hvis man kjører på elektrisitet fra veinettet, men heller et mye mindre et ville da klart seg. Det hadde latt seg gjøre i byer også, og svevestøvet ville så å si forsvinne av seg selv...?

Men svevestøvet er man jo ikke kvitt i den forstand ved bare å flyttete på det fra by til land? Byene blir kanskje kvitt det når den dagen kommer at elbilene har fått vinger...men det vil sikkert møtt på noen hindringer med alle dronene som svever over hodene og ville blitt en ny utfordring?

Utviklingen går nå så fort frem i alle retninger, at det skal noe til bare det å få tenkt seg godt nok om på alt som kan gå galt når man først har tenkt på å utfordre det klimatiske. Hva da med hele den turismen som ikke kunne tenke seg noen annen ferie enn å kunne reise utenlands med fly? Det finnes vel ikke noe så forurensende som å reise med fly? Men de er jo ikke med i miljøregnskapet engang - man bruker heller ordet kvoter - vel, en sjekk må jo engang innløses den også for å få kontroll i et regnskap? Utslipp reduseres nemlig ikke gjennom kvoter, men tillater at de går som før uten inngripen fra miljøpartier  eller andre...

Svevestøvet fra elbiler på landet blander seg vel med bøndenes støvskyer når det pløyes og harves på åkrene tenker man vel - eller så gjør man ikke? Uansett - her løses jo problemet tilsynelatende for MDG med svevestøvet som elbilene pløyer opp fra landeveien. Men det kommer nok opp målestasjoner der også etter hvert som vil måle hva som er veistøv fra asfalt, og hva som er vanlig jordstøv fra åkeren. Satelittene er nå så smarte at de måler nok dette også... om de er pløyd eller bare gråe av veistøv fra asfalt?

Det er jo ikke sikkert at det er så sunt for dyrene å få i seg for store mengder asfaltstøv – selv om det påståes at den også har blitt grønnere, så beror det kun på senket temperatur av den under selve asfalteringen.... så det vil nok gå ut over fóret til husdyra og maten vi skal leve av til slutt, og da kan man like gjerne ha bilene i byene hvor de først var ment for å få ned forurensingen?

Og dessuten, hva vil så Veidekke si til at deres planer for en halvering av CO2 utslipp for asfaltering innen 2030 kanskje vil gå i vasken når de ser å måtte asfaltere tykkere lag pga av dypere hjulspor etter at alle disse batteritunge kjøretøyene som skal kastet ut av byene og ut på landeveiene?

Det vil jo absolutt øke mengden i asfalteringsarbeid, og slik sett vil det motvirke Peabs arbeid og forskning på miljøvennlig asfalt. Det nytter lite å arbeide for få å ned CO2 utslippet for asfaltering når mengden asfaltering stadig stiger og spiser opp miljøgevinsten, da er man til slutt like langt? Så grønn asfalt eller grønne partier finnes nok egentlig ikke, tanken er god, men forsettene er dårlig gjennomtenkt?

Smarte løsninger?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt