Verdidebatt

Signal i strid med opplæringsloven

Skaper en polarisert kultur

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Som lærer ved NLA Høgskolen ser jeg med en viss bekymring på de holdningene som kommer til uttrykk i deler av Oslo-skolen. Det er ikke den saklige og uttalte uenigheten med NLA jeg reagerer på. Tvert om setter jeg pris på at skoleledere tar del i den demokratiske og offentlige debatten omkring verdispørsmål i samfunnet. Som lærerutdanner er jeg opptatt av at både lærere og rektorer ikke skal ha munnkurv i den offentlige debatten, men være aktive og engasjerte samfunnsborgere i det demokratiske fellesskapet. Det jeg derimot reagerer på, er de konsekvenser som noen Oslo-skoler trekker på grunnlag av uenigheten.

Dette medfører en betydelig belasting for studenter under utdanning, og bidrar ikke til å skape det livssynsåpne og inkluderende samfunnet vi gjennom demokratiske prosesser har nedfelt i opplæringslov og læreplaner. Grunnen til at jeg reagerer, er at de signaler som her kommer fra noen Oslo-skoler er i direkte strid med opplæringsloven og skolens læreplaner. Læreplanene er også å forstå som juridiske dokumenter for skolens virksomhet.

Mangfoldskompetanse

I Vårt Land 23. januar uttaler rektor ved Ellingsrudåsen Skole, Thomas Hansen, at skolen «arbeider hver dag med mangfold og likeverd.» Det er gledelig å høre for en som arbeider med lærerutdanning. I min undervisning ved NLA Høgskolen arbeider jeg også daglig med å lære mine studenter at likebehandling, mangfoldskompetanse og respekt for forskjellighet, er ett av de viktigste sidene ved dannelsesoppdraget til den offentlige skolen. Jeg tror våre studenter blir godt skodd for å håndtere og ivareta livssynsmessig og verdimessig mangfold, likeverd og respekt i deres omgang med elever, foresatte og kollegaer.

Ifølge opplæringslovens §1 heter det blant annet at skolens virksomhet skal «gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding.» Det å ha et religiøst eller livssynsforankret verdisyn, enten det er liberalt eller konservativt i synet på seksualetikken, er ikke i saklig strid med verdien mangfold og likeverd. Tvert om, det illustrerer mangfoldet. Likeverdet og respekten «for den einskilde si overtyding» kommer først til uttrykk der man i den offentlige skolen kan leve sammen med dette mangfoldet.

Samarbeid og respekt

Dersom det ikke er rom for samarbeid med NLA Høgskolen som utdanningsinstitusjon, på grunnlag av at institusjonen har et livssynsforankret syn på seksualetikken, da representerer den avvisningen et brudd på verdien om å «vise respekt for den einskilde si overtyding.»

Problemet, slik jeg ser det, er derfor ikke uenigheten i samlivsetikken, men det ideologiske eierskapet noen tar over de skolene de representerer. Det strider med det samfunnsoppdrag jeg mener ligger til grunn for den offentlige skolen. En av de viktigste oppgavene til skolens rektorer er å ivareta et mangfoldig, inkluderende og respektfullt skolemiljø.

Fellesskolen, den offentlige grunnskolen og videregående opplæring skal etter mine begreper være den fremste og viktigste arena for å lære elevene og kommende generasjoner et tolerant uenighetsfellesskap. Usaklig diskriminering og utestengelse på grunn av religiøse eller livssynsbaserte verdier er ikke forbilledlig i så måte.

Menneskerettighetsforsker og førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, Hadi Strømmen Lile, påpeker i Vårt Land 20. januar at «det å nekte å ta imot praksisstudenter eller å ansette lærere som er utdannet ved NLA på grunnlag av høgskolens verdidokument er en form for diskriminering basert på livssyn/religion, som er ulovlig.»

Nettopp fordi det i vårt demokratiske fellesskap har vokst frem verdier knyttet til religionsfrihet og mangfold, er de holdningene som vises overfor NLA svært problematiske. De representerer en form for diskriminerende ensretting som skaper en polarisert kultur. Mangfold i skolen skal være et vern om ulikhet.

Verdier i læreplanen

Som lærer med religionsdidaktikk som spesialfelt, erfarer jeg at de holdningene som NLA blir møtt med i noen Oslo-skoler, kommer i strid med det som ligger som bærende verdier i læreplanen i religions og livssynfaget (KRLE). Læreplanen foreskriver å ta vare på hver enkelt elev i forhold til det religiøse og livssynsmessige ståsted den enkelte eleven representerer, og skape et respektfullt klassemiljø omkring elevene. Dette kommer blant annet til uttrykk i ett av de nye kjerneelementene i læreplanen. I skolen skal vi lære elevene «å ta den andres perspektiv», og å «kunne forholde seg til spørsmål det er dyp uenighet om.» Det er den skolen vi i NLA Høgskolen utdanner våre studenter til å være en del av. Men det er ikke den skolen vi her erfarer å møte noen steder i Oslo.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt