Verdidebatt

Hvorfor orgel-splid 2

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hvorfor orgel-splid 2

Dette innlegg er ikke ment som reklame for digital-orgel, men fakta-opplysning for tvilende. Det trengs!

Mht. de digitale kirkeorgler, så er faktum at - spesielt hos italienske Viscount -er det slik at intonasjon i det enkelte kirkerom - både hvert enkelt register, og hver eneste "fløyte / pipe" i hvert register kan intoneres. Gjennom den prisbelønte Physis Modeling-teknologien kan Viscount intonere og skape den vakre orgelklang, med luft-ansats, forsinkelse av ansats, lyden fra vindladen, historiske stil-perioder osv. Jeg sier ofte: Gud sa at vi skulle legge jorden under oss, og utvikle den. Men - Han sa IKKE at orgelet skulle stoppe i sin utvikling på 1700-tallet! Bare se på oppfinnelsen av hjulet – er det fremdeles et tre-hjul med jern-bånd rundt…?

Pipeorgelet har brukt mer enn 1700 år på å komme dit det er i dag. Og i mange varianter, med mekanisk spillebord & mek. eller elektrisk registratur, med elektrisk spillebord, disp. utvidet med digitale stemmer, med enkle fasader, og med fasader som rene kunstverk. Men LYDEN kommer fra luften som er satt i bevegelse inne i pipene (rørene). Utfra materiale og utforming framstår de forskjellige klangfarger/registre. Og lengden - høy til lav – og diameter - bestemmer mørk til lys tone. Og alle stemmene – foruten Principal – er imiterte orkester-stemmer. Likevel ikke ekte trompeter, skalmeier, celloer, oboer osv., men stemmer som skal «låte» slik!

I vår tid er det færre orgel-byggere som bygger klassiske orgler. Og med høyere lønn og materialkostnad, pluss tiden som går med, blir et pipeorgel en multi-million-affære, alt etter størrelsen. Orgel-stemmere er også sjeldne.

Når man så for rundt hundre år siden eksperimenterte med å lage lyd ved hjelp av elektrisitet, så var vel det like bra i tiden, som den gang på 300-tallet da munker laget det første orgel ved hjelp av tre-fløyter og peispuster. De hadde jo ikke annet! Men så - i nyere tid - har man altså klart å skape lyd ved hjelp av elektrisitet, elektronikk - og til sist digital-teknikk. Og mht. den digitale orgel-bygging, har kirken og kirkemusikkens tjeneste vært det overordnede målet. Man klarte å skape en klang så lik pipeorgelets klang, at folk flest - og musikerne - ville trives med det. Det er lyden og klangen du hører, harmoniene, tutti eller pianissimo – fra rør eller høyttaler!

Og utviklingen lar seg ikke stoppe. Et godt digitalt kirkeorgel er ikke mindre "kirkelig" eller "kristelig" enn et orgel som ble født på 300-tallet. Det er de som tror det. Nei, det er bare EN ANNEN MÅTE å skape orgel-lyd på! Robuste, økonomiske, vedlikeholdsfrie, med muligheter som pipeorgelet hverken hadde - eller har, holder på stemmingen - ja, dette er ikke bare salgsargumenter, men fakta. Og digital-teknikken vil etter hvert bli enda mer perfekt - om mulig! Kan vi høre Guds ord via digitalt anlegg i kirken, bør vi også kunne høre musikk til Guds ære fra et digitalt orgel - like gjerne som fra et pipeorgel. Nå er tiden da de to orgel-typene bør sidestilles med lik rett til å være kirkens hoved-instrument! Derfor bør pkt. 1 i forskrifter for det liturgiske inventar i kirken lyde:

1. Orgelet er kirkens primære instrument, og skal finnes i alle kirker jfr. Kirkelovens regelverk for liturgisk utstyr og inventar, som forutsetter kvalitets pipeorgel eller kvalitets digitalorgel som normalordning.

Det er unektelig slik, at det finnes svært mange utslitte pipeorgler i bl.a. bygdekirker og kapell. Det har jeg både sett og opplevd selv. Og gamle, dårlige elektroniske fra 60- og 70-tallet. Mht. pipeorgler, er det like stor variasjon i kvalitet, som for de digitale. Men - noen er virkelig gode - i begge kategorier! Og derfor synes jeg den § 1 ovenfor bør få min foreslåtte ordlyd. I rettferdighetens navn, og til utviklingens beste.

Men som ved de fleste viktige investeringer - man må se seg om, vurdere, prøvespille, høre på andres erfaringer, og så velge. Som eksempel viser jeg til Sverige, som er blant alle de land i verden som har trykket Viscount til sitt bryst. Over 600 kirker og kapell har fått prima orgler - 2-, 3-, og 4-manuals installert og intonert av Jerker Antoni Konsult AB, Stockholm, som er Nordens representant for Viscount i Mondaino, Italia. Ingen klager, bare lovord! (Ex-domkantor i Bergen, Magnar Mangersnes kjøpte seg et heftig 3-manuals da han besøkte Jerker for noen år siden. Han kjente igjen tangenttrykket (120g) tilsv. i Bergen Domkirke, og alle de registre han trengte for å kunne spille sin fargerike orgel-litteratur). Altså må jo kvalitet og orgel-klang være til stede!

Jeg er IKKE med på "sosiale medier", men kjenner godt til de digitale Viscount, Johannus, Allen, Content, Baldwin, Copeman Hart m.fl. Utenlandske professorer i kirkemusikk taler varmest for Viscount, og de vet!

I utlandet, som England, Sverige, Frankrike, Tyskland, USA, m.fl. er organister gode venner - uansett hva orgel de spiller i sin kirke! Det er sannelig på tide at norske organister brenner sine kjepphester, fire litt på gamle prinsipper, og følger med i utviklingen! Og nysgjerrighet her gir kunnskap! Frykt ikke! Det går så bra!

Terje Haugom, pensj. orgel-entusiast, Bergen.

Krohnåsv. 62, 5239 Rådal.   988 47 162

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt