Audun Hjertager

149

Hva er urettferdig med bompenger?

De som ikke har råd til bil bør slippe å betale for ny og bedre vei, og de som ikke bruker veien, bør betale lite for vedlikehold av den. Bompenger sørger for at de som bruker veien mest, som bidrar mest til behov for ny vei, og som forurenser mest, er de som betaler mest.

Publisert: 31. mai 2019

Over natten har Bergens største parti blitt et ensaksparti mot bompenger. Protestene mot økte bompenger er høylytte og sinte. Få politikere våger å argumentere for bomfinansiering av nye veier og kollektivtransport for tiden, og de som gjør det må tåle voldsomme kommentarfelt. Flere har opplevd hærverk og noen har blitt truet på livet. Det er galskap. Det er jo det? Likevel får politikere over hele landet kalde føtter. Populistene viser seg og bøyer av. Det blir ikke bom likevel.

Hvordan er det mulig?! Hva er årsaken til at friske mennesker engasjerer seg så sterkt i denne saken? Hva er det som gjør at bompengespørsmålet for noen totalt overskygger alle andre lokale, nasjonale og globale menneskelige og materielle verdispørsmål? Er det noe rasjonelt med bompengemotstanden?


Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, kommer jeg frem til at det er mest rettferdig at vi som kjører mest bil og skaper behov for nye veier, betaler mest for nye veier. Bompengemotstanderne vil ha skattefinansierte veier. Men det er jo fryktelig urettferdig at de som velger å ta buss skal betale for økt veibehov. At de som ikke har råd til bil, skal bidra slik at bilfolk får ny motorvei, grenser til ondskap; men det er jo litt sånn i dag. Hvordan kan noen mene at de som bor i byene og utsettes for svevestøv, og som sykler eller går, skal betale? Jo mer jeg kjører, jo mer klima og svevestøvproblematikk skaper jeg, og dess mer bør jeg selvfølgelig betale! – Hvis det svir litt, minsker lysten til å ødelegge for andre. Man leter også mer villig etter bedre og rimeligere alternativer, og inntektene kan brukes til å skape de gode alternativene – billlig og god kollektiv transport f.eks. Bompengefinansiering er ikke bare rettferdigm neb også smart.


Argumentet om at økte bompenger gjør det urimelig dyrt for noen, biter ikke på meg. Hvis noe nødvendig blir problematisk for lavtlønte, bør vi øke inntektene gjennom lavere skatt, og ikke kutte bompenger til glede for de kjøreglade.  Nei, denne saken gjelder gjennomsnittsnordmannen som ikke vil betale mer for sine gamle vaner, og som er vant til å stå i kø. Det lukter mer egoisme enn "frihet" og "rettferdighet". 

Det er pinlig å være nordmann for tiden, og kjempeflaut å være bergenser. Men hvis voksne, grønne politikere våger å være tydelige, må jeg tro at bompengemotstanderne våkner opp. I god tid før valget bør denne dumme bompengevåren være glemt.

1 liker  

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere