Hvordan klimasaken er utarbeidet og markedsført fremgår med all ønskelig tydelighet i tilsammen ca. 10.000 e-mails i den såkalte "Climategate"-saken pluss en granskningsrapport som ikke er særlig omtalt i norske media. Forståelig nok.
Donald Trumps administrasjon vil , sannsynligvis etter råd fra fysikeren William Happer, begynne å kvalitetssikre klimavitenskapen for USA`s vedkommende, slik at man ikke kommer i skade for at USA bruker enorme ressurser på noe som er blåst ut av alle proposjoner. Kanskje ikke så dumt?
Kirkens rolle her , som en stor organisasjon med mange medlemmer , nasjonalt og i lokalsamfunnet , later til å være manøvrert langt inn i Agenda 21/2030 - hvor man følger FN`s oppfordring om å bruke lokale organisasjoner for å få til en illusjon om at det er en folkebevegelse som applauderer FN`s modell av total globalisering. (kapitel27 , Agenda 21.)
At dette er politisk virksomhet dokumenteres ved at DNK deltok som organisasjon i "Klimavalg 2013" hvor man drev veiledning i hvilke partier folk skulle stemme på, de skulle ikke stemme på Arbeiderpartiet , Høyre og Frp - nærmere beskrevet her .
Hvorvidt dette var klokt omhandles i denne evalueringsrapporten fra Burson Marsteller.
Se side 3 hvordan bistandsmidler som skulle gå til å hjelpe fattige folk i stedet utbetales så ikke fullt så fattige folk skal drive valgkamp i Norge - under foregivende at de driver folkeopplysning.
Anbefalt lesning , det er gjort et hederlig forsøk på å vise hvor lite representativt dette utspillet er i forhold til medlemmene i DNK - hvor også de politiske aktivistene innen kirken er nevnt.
Vi ser på "Grønn Kirke" som plutselig ser ut til å bli veldig virksom. En bekjent i et menighetsråd sa at dette i grunnen bare dreide seg om å plukke søppel langs bekken, unngå engangsservise , kjøre flere i en bil og kjøpe autoriserte Fairtrade produkter ( Kaffe til kirkemøtet?).
Det høres beroligende ut? Går vi innholdet med "Grønn Kirke" nærmere i sømmene finner vi en del mer omfattende ting på sakslisten:
" Vi vil utfordre fellesrådet til grønn drift på alle områder, og våre representanter i fellesrådet/menighetens administrasjon skal arbeide for dette. Miljøfyrtårnsertifisering av fellesrådet/menighetens administrasjon skal vurderes."
"Vi vil inkludere miljø, forbruk og rettferdsperspektiv i bønner, liturgi, sang- og salmevalg."
" Vi vil utfordre til engasjement i klima og rettferdsspørsmål gjennom prekener og annen forkynnelse."
" Vi vil integrere miljø-, forbruks- og rettferdsperspektiver i undervisning, trosopplæring og barne- og ungdomsarbeid."
"Vi vil involvere menigheten i Kirkens Nødhjelps, Changemakers eller andre organisasjoners underskriftskampanjer, og annet påvirkningsarbeid."
" Vi vil formidle stoff om miljø, klima, forbruk og rettferd i menighetens informasjonskanal."
"Vi vil utfordre butikkene i vårt nærmiljø på utvalg og profilering av Fairtrade-merkede, økologiske og svanemerkede varer."
" Vi vil søke samarbeid om miljø og rettferd med kommunen og andre lag og organisasjoner i vårt nærmiljø."
"Vi vil utfordre lokale bedrifter, kommunale etater, eller andre til å bli Miljøfyrtårn."
Og så kommer påvirkning fra "grasrota" om politikk , hvor man kan lete etter den oljen som finansierer både "Grønn Kirke" og ikke så rent lite annet.:
Vi vil utfordre våre kommune-, fylkes- og stortingspolitikere til handling i konkrete miljø- og rettferdsspørsmål.
Høres fint ut med politikk innpakket i ord - man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Dokumentasjon grønn kirke.
Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum sier det klart og i pakt med agenda 2030: " Vi skal se fremover, vi skal bygge den kirken vi vil ha i 2030."
Hun sier videre: "Kirken er forpliktet til å la sin stemme høres i "klimakampen"". Og det ser sannelig ut til at den politiske "klimakampen" er mer sentral i DNK enn forkynnelsen.
Men er ikke dette å misbruke medlemmenes og menighetenes medlemskap til saker som ikke sorterer under den kirken vi ble medlem av før de politiske aktivistene startet sin opptreden?
Er dette et forsøk på å gi en tvilsom klimapolitikk et anstrøk av kirkelig autoritet - uten å spørre medlemmene?
Ingen jeg kjenner har gitt hverken biskopene eller menighetsrådene noe mandat til å formidle politikk eller være politisk veileder på våre vegne. Det kan vi klare selv.