Verdidebatt

Styrtrike cruiceredere og rederier bidrar i svært liten grad til beredskap og redningstjenester

Havariet på Hustadvika lørdag der cruiseskipet Viking Sky og frakteskipet Havland Captain var svært nær katastrofe og tap av liv, må bidra mye mer til beredskap og redningstjeneste som betaling for at de kan seile rundt på kysten og i fjordene våre og bli styrtrike uten selv å gi noe tilbake til samfunnet. Dette er i stor kontrast til den innsats redningsmannskaper og frivillige utførte for å redde alle involverte i de to havariene.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Cruiserederiene og rederne som knapt bidrar til det Norske samfunnet, bidrar også i svært liten grad til beredskap og redningstjeneste til et land og kyst som gir de store inntekter. Dette sender alvorlige signaler til alle de fantastiske frivillige og til redningstjenesten som satte eget liv og helse inn for å redde mennesker på havaristen. I tillegg medfører cruicetrafikken betydelig forurensing og utgifter til landstrøm og kaianlegg der de ferdes.

Sist lørdag fikk verden se hvilke verdier og folk landet vårt er tuftet på. Det skjedde da MS Viking Sky fikk alvorlig motorhavari og nesten havnet i fjæresteinene på Hustadvika i sterk storm. Et enormt apparat av redningsmannskaper og frivillige satte alt inn på å berge passasjerer og besetning. Og på verst tenkelig tidspunkt fikk også lasteskipet Havland Captain også behov for redningshjelp med motorhavari samme sted og da de skulle hjelpe den andre havaristen.

Alle de amerikanske og britiske passasjerene som ble evakuert med redningshelikopter, har uttrykt sin takknemlighet til til alle som bidrog med redningshjelp, mottak og helsehjelp på land, overnatting, mat og klær. En britisk passasjer skrev en rørende artikkel i BT 28 mars og takket alle. De fikk se folk med et verdisyn vi ønsker så mange fler av. Vi andre bør takke vi også for disse flotte menneskene viste oss at det finnes svært mange hjertevarme mennesker i landet og på kysten som trør til når det virkelig gjelder.

Samtidig med en slik oppvisning i verdier ser vi at cruiseselskapene og rederne holder sine milliardformuer og inntekter langt unna det Norske samfunnet og skjuler sine formuer og inntekter i skatteparadiser. Dette forteller om en kynisme som gir alvorlige signaler tilbake til alle som bidrog. Eierne med alle pengene slipper billig unna. Så ordet -paradis får en negativ og falsk betydning. Istedet var verdiene alle som bistod og hjalp med i redningsaksjonen, mer i riktig retning.

Jeg har selv vært med å forlise i sterk storm en vinter i 1990 og kjenner følelsen av frykt og håpløshet i møte med naturkrefter så sterke at vi har lite å stille opp med. Og lettelsen når alt gikk bra med samtlige om bord. Det gikk mange bønner til himmelen den dagen og takknemlighet i etterkant.

Vi ser nå en økende cruisetrafikk langs kysten og nytt er det at sesongen er utvidet på årstider der sterke stormer er vanlig langs vår farefulle og utsatte kyst. De fleste steder i nord er det ikke samme ressurser og muligheter for hjelp om havari skjer tilsvarende det vi så på Hustadvika. Derfor må Stortinget kreve mer i avgift fra rederiene til å opprettholde beredskap og ressurser til frivillige organisasjoner som Røde kors, Redningsselskapet med flere. Forsvaret må også styrkes med flere helikoptere, piloter og bakkemanskaper sammen med økt støtte til kystvakten. Dette må de styrtrike rederne og rederiene bidra betydelig mer til.

I følge media betaler redern til Viking cruiseskipene knapt  60.000 kr i skatt til Norge. Det er knapt nok til betasuppe til alle involverte. Vi kommer nok ikke til å se at eierne betaler mer til beredskap og samfunnet uten at de pålegges dette av stat og regjering. Så oppfordringen er å pålegge rederiene avgifter som tilsvarer kostnadene med beredskap og redningstjeneste.

Til slutt vil jeg sende en takk til alle dere som viste hjertevarme og godhet. Verdier med Håp og Kjærlighet!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt