Verdidebatt

Vårt felleskirkelige arvegods

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg gleder meg over å bli korrigert fra to kanter. Fra Roger Jensen fordi jeg skrev at jeg ble vaksinert mot Luther i studietiden (VL 12.09), og fra Bernt T. Oftestad fordi jeg angivelig mener at ikke-lutheranere ikke bør ha en mening om hva lutheranere mener (VL 11.09).

Mitt anliggende var og er: «Kirke- og teologihistorien er en fortelling om samspillet mellom veksling og kontinuitet. Hverken den lutherske eller den katolske kirke er den samme i dag som på femtenhundretallet. Og: kirke- og teologihistorien eies ikke av et kirkesamfunn med enerett på å tolke den.»

I motsetning til hva Oftestad synes å tro, har hans innlegg ikke «falt meg tungt for brystet» - jeg holder pusten og brystet godt i hold. Og i motsetning til hva Jensen mener, «koketterer» jeg ikke med at jeg ble vaksinert mot Luther. Jeg mener det jeg skriver.

Til Oftestad: Mitt innlegg handlet om at han forsøker å bruke sin gjengivelse av luthersk teologihistorie til å plassere oss lutheranere i en posisjon i striden om bilders plass i kirken. Jensen og Lerheim viser at hans gjengivelse i beste fall er utilstrekkelig. Billedstriden handler ikke om det 
Oftestad nå skriver om Den norske kirke som en angivelig del av «statsstyret». Oftestad må for min del gjerne fortsette med sine innlegg mot den kirken han var del av. Jeg håper bare ikke han forventer å bli tatt på alvor når han gjør det ved å forsøke å plassere oss lutheranere i båser vi ikke kjenner oss hjemme i. Han kan ikke forklare oss hva ekte lutherdom angivelig er.

Jensen vil gjerne forklare verdien av Martin Luthers teologi. Jeg leser og tenker at dette er viktig fordi Luther er en av kirke-
historiens betydeligste teologer. Men, Luthers teologi har mange tolkninger. Mot et Luther-sitat er det mulig å finne andre som sier noe annet. Luthers teologi vokste ut av katolsk teologi. Han begynte ikke på et nullpunkt. Han kom ikke på at vi burde korse oss da han skrev katekismen. Vi kan gjenoppdage det Luther skrev – eller vi kan gjenoppdage den kirkehistorien han var del av. Jeg foretrekker det siste. Det var nok også slik det var for Wingren. Ja, han lærte av Luther, men han oppdaget også at Luther neppe hadde skrevet slik han gjorde hvis det ikke var for kirkefaderen Ireneus.

Kirken i dag bør bruke hele kirkehistorien som ressursmateriale for vårt møte med, og vår innsats i nåtiden. Kirkehistorien er vårt felles kristne arvegods – alt sammen.

Trykket i Vårt Land 15. september 2018.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt