Verdidebatt

Mysterium-Bibel- Kristen universalisme.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Mysterium-Bibel- Kristen universalisme.

Siden det har kommet såpass mange leserinnlegg etter at min kronikk «Bibelsyn-gudsbilde-frelse» -stod på trykk i avisen Agder den 8.aug. Skal jeg derfor forsøke å svare på et generelt grunnlag med denne replikken.

For de fleste av oss er livets store spørsmål nettopp mange spørsmål- som ingen av oss har et fasitsvar på. Religionene, og vitenskapen skraper bare på overflaten av livets store mysterier. Det å lete etter svar som kan bidra til en visshet og trygghet- er noe vi alle mer eller mindre søker etter om vi er troende eller ei. Alle mennesker har dermed et iboende behov etter svar og kontroll. Dette lar seg ikke så lett gjøre innenfor «troens-domene».

Likevel leter vi og søker etter et fundament(-er) som har potensiale til å gi oss en iboende ekstensiell fred. Og det skal vi fortsette med. Noen har kanskje funnet den hele og fulle sannheten på alle livets spørsmål, og er fornøgd med å ha de samme svarene på sine spørsmål som de fikk kanskje av en prest, en pastor, en lærer på 1940-50-60-tallet. Mange av dem har blitt 60-80 år i dag, og det å tilegne seg både ny eller «gammel» kunnskap er noen dessverre ikke interessert i? Vi har hørt ordtaket: «Man lærer så lenge man lever»- Jeg vil heller si: «Man lærer så lenge man er ydmyk». Dette gjelder oss alle.

Mennesket er for øvrig i en særstilling på denne jorden med sine evner til analytisk tenkning, forskning, bevissthet etc. Menneskets evne til å tenke, handle og skape- er et fascinerende skue. Mennesket med sitt potensiale har evne til å bygge opp og bryte ned både seg selv- og sine omgivelser. Og hvilket verdigrunnlag et menneske har, speiler ofte dens tro og handlinger.

Jeg vil derfor hevde at de universelle menneskerettighetene bør være et nødvendig grunnlag i oss alle, i hvert enkelt menneske, i lokalsamfunn, i alle land og regimer- uansett livssyn og tro. FNs menneskerettigheter, og Amnesty International bør derfor overstyre en del usunne dogmer, og usunne trosutøvelser. Dette er dessverre ikke en realitet alle steder i vår verden. Noen land har fortsatt grusomme Sharia-lover som krenker- og dreper mange uskyldige menneskeliv. Her hjemme i Norge, skal vi ikke gå lenger tilbake enn på 1600-tallet. Da var det liknende tilstander her, da ble mange uskyldige mennesker brutalt henrettet av sine bødler i «Jesu-navn» med Bibelen i hånda, og ikke i «Allahs-navn» med Koranen i sine hender.

Religiøse skrifter som Bibelen og Koranen, og for den saks skyld profane-vitenskapelige bøker og artikler er alt sammen i stor grad menneskeverk. Alt er skrevet av mennesker, ikke av Jesus, ikke av Gud, ikke av engler etc. Denne replikken er også skrevet av et menneske. Det er for øvrig bare de siste 6000-7000 årene av alle de 200 000 år det moderne mennesket har eksistert vi har hatt ulike skriftspråk. Og da er det vår oppgave i dag som mennesker å tolke f.eks. de gamle skriftene, og fortolke dem i lys av livet og virkeligheten vi lever i dag. Om 2000 år vil det sannsynligvis være andre mennesker som tolker alt det rare vi holdt på med i år 2018. Menneskets evne til utvikling innenfor alle disipliner er en realitet-les gjerne illustrert vitenskap for å utvide forståelseshorisonten litt.

Noen ord om Bibelen og læren om apokatastasis panton ('alle tings gjenopprettelse')-Kristen universalisme. Bibelen er et sammensatt verk av 66 bøker skrevet av eks antall forfattere i løpet av hundrevis av års mellomrom.  Samtidig finnes det troverdige historier og ord i Bibelen- og håpet om evig frelse er som en rød tråd igjennom de 66 bøkene. Og denne røde tråden er Jesus og Guds kjærlighet til skaperverket sitt og til sin kronjuvel- menneskeheten. Jeg er for øvrig dypt Jesustroende selv om jeg har en annen tilnærming til Bibelen enn det jeg hadde for noen år tilbake. Bibelen peker stykkevis på hvem Jesus er for oss mennesker, men det holder for å kunne tro på den historiske Jesus-som Guds selvåpenbaring. Dette syn deler jeg med mange store teologer fra oldkirken, også middelalderens Luther, og i nyere tid store teologer som Karl Barth, Jürgen Moltmann, og W. Pannenberg, pluss mange flere teologer både innenlands og utenlands. Heldigvis er det plass for prester som meg i DNK.

Jeg er for øvrig smertelig klar over at bibelen spriker i mange retninger angående det evige liv-evig fortapelse. Samtidig står utsagnene om evig-fortapelse i så stor og uforenlig kontrast til mye av det andre Jesus skulle tilsynelatende sagt-særlig angående det som gjelder tilgivelse, forsoning og ubetinget kjærlighet. Det blir derfor en umulig øvelse å harmonisere de store teologiske forskjellene som kommer til syne i Bibelen, særlig angående denne tematikken. Det finnes for øvrig mange måter å tolke Gud, livet og døden-det evige på. Alt er ikke så klinkende klart som man kan få inntrykk av når noen uttalelser seg på vegne av «Gud» med Bibelen i hånda.

Avslutningsvis vil jeg henvise til noen sentrale skriftsteder fra Bibelen som peker på håpet og troen om en evig gjenopprettelse-Jes 45.22-23; Isaiah 52:10 Isaiah 25:6-9  Psalm 145:8-9 Psalm 77:7-9Matt 18.12-14; Joh 17:2 Joh 12.32; Rom 5.12-21; 11.25-26,32; Rom.8. Luke 3:6, Luk.15. 1 Kor 15.21-28; Ef 1.10; Fil 2.9-11; Kol 1.20; Acts 3:21, 1 Tim 4.10, 1.Joh. 4, 9-10, 1 John 2:2 1.Kor 13, 1 Krøn 21.13; Ord 3.12; Jes 19.22; Hebr 12:7-11, Åp 3:19.

Isak Syreren, en kirkefader fra 600-tallet, sitat:
"Dersom noen sier at Gud har holdt ut med dem her på jorden for at hans tålmod skulle kunne bli kjent – og samtidig hevder at han senere vil straffe dem nådeløst, - et slikt menneske tenker på en usigelig blasfemisk måte om Gud i sitt umodne sinn. Han tar vekk Guds godhet, hans velvilje og barmhjertighet og den tanke at han i sannhet bærer over med syndere og onde mennesker. En slik person gjør Gud til slave av sin egen vrede…. Ikke bare mislykkes en slik person i å tilskrive Gud noe prisverdig, men han sprer også falske påstander om han."

Helt til slutt vil jeg faktisk avslutte med Apostelen Paulus sine ord i Efeserbrevet Kap.1: «Velsignet er Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i Kristus har velsignet oss med all Åndens velsignelse
          i himmelen. I Kristus utvalgte han oss
          før verdens grunnvoll ble lagt,
          til å stå for hans ansikt,
          hellige og uten feil.
          I kjærlighet og etter sin egen gode vilje
          avgjorde han på forhånd
          at vi skulle få rett til å være
          hans barn ved Jesus Kristus, til lov og pris for hans herlighet og nåde,
          som han overøste oss med
          i ham som han elsker så høyt. I ham har vi friheten,
          kjøpt med hans blod,
          tilgivelse for syndene.
          Så rik er Guds nåde, som han har latt strømme over oss
          med all visdom og forstand, da han kunngjorde for oss
          sin viljes mysterium, det han gjerne ville gjøre i ham.
           Han ville fullføre sin frelsesplan i tidens fylde, å sammenfatte alt i Kristus,
          alt i himmel og på jord i ham.»

Da avslutter jeg debatten fra min side. Av Teolog og sokneprest Runar Foss Sjåstad.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt