Oddbjørn Johannessen

192

Visjon Norge – nok en gang

Jeg var på møte med «profeten» Dionny Baez i går kveld. Det vil si: Jeg fulgte live-sendingen fra TV Visjon Norge. I dag sitter jeg med en ekstremt uggen følelse.

Publisert: 11. aug 2018  /  3445 visninger.

Det er sikkert en del som lurer på hvorfor jeg, som avviser den slags ekstremreligion i utgangspunktet, likevel velger å utsette meg for slikt gang på gang.  Det enkle svaret er behovet for å kunne være faktabasert i min kritikk.  Så er det sikkert også en del som undrer seg over mitt engasjement knyttet til noe mange – både kristne og ikke-kristne - vil oppfatte som et ytterliggående randfenomen. Det enkle svaret her er at TV Visjon Norge har et høyt seertall og – ikke minst – at kanalen gis legitimitet både ved at mange kristne organisasjoner kjøper sendetid der, og at politikere og kristenledere lar seg bruke av kanalen.

Det er ikke mer enn et år siden Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen og Sylvi Listhaug kom med personlige hilsener i en gratulasjonsvideo i forbindelse med kanalens 14-årsmarkering.  Hva om politikere og kirkeledere som har gitt Visjon Norge reklame ved å vise ansiktet sitt der, ga seg selv i hjemmelekse å studere hele opptaket av gårsdagens seanse?  Kanskje de da ville reservere seg ved neste korsvei?

Når det gjelder gårsdagens taler, Dionny Baez, har jeg til nå tenkt at han er så «far out» at han blir uspiselig for andre enn ekstremkarismatikere som Jan Hanvold, Jan-Aage Torp og deres krets. I gårsdagens møte dukket imidlertid også Norge I dag-redaktør Finn Jarle Sæle opp og skamroste Hanvold og TV Visjon Norge!  Hver for seg har antakelig personene Hanvold, Torp og Sæle ikke særlig støtte blant norske kristne – men det kan se ut til at samarbeidet mellom TV Visjon Norge, Kristen Koalisjon Norge (der Torp er styreleder) og avisen Norge Idag stadig blir tettere.  Det planlegges nå et «talkshow» (inklusive intervjuer med «høy og lav») ledet av Torp og med Sæle som redaksjonelt ansvarlig, som visstnok skal starte sine sendinger på TV Visjon Norge denne høsten.  Hvem kommer til å stille opp?

Tilbake til gårsdagens møte:  Før «profeten» ble sluppet løs på scenen, var det flere runder med det sedvanlige, hanvoldske pengemaset – men forut for dette intervjuet han et ektepar som fortalte om et personlig «annus horribilis», der de hadde mistet en sønn i selvmord.  En tragisk fortelling som rørte meg – og Jan Hanvold lyttet, tilsynelatende empatisk.  Men hva brukte han så tragedien til?  Jo, til å mase om penger til TV-kanalen sin – fordi den representerte den beste medisin mot selvmord!  At det går an! 

Så var det tid for «profeten» Baez i fri dressur (ja, han kaller seg faktisk «profet»).  I all korthet:  Det ble mye tungetale, hyl og skrik og «gymnastiske øvelser» både på scenen og i salen.  Og selvsagt var det flere som etter hvert ble slått i gulvet av Den Hellige Ånd.  Teologisk vurdert var talen helt innholdsløs.  Selv om navnet Jesus stadig ble ropt og skreket, kan jeg ikke tenke meg at noen seriøse teologer vil finne på å kalle dette kristendom.  Baez minnet mest om en blanding av tryllekunstner og Lisa Williams på speed.  New Age-guruen Lisa Williams har som spesialitet å holde folksomme møter, der hun (i tillegg til å formidle kontakt med avdøde mennesker) «ser» hvilke plager utvalgte mennesker i salen sliter med.  Hun «mottar» også ofte navn og symbolske tall fra «åndeverdenen».  Dette gjorde også Baez i går kveld.  Plutselig, midt i talen, så eller hørte han tallet 142 – og han trengte da hjelp fra forsamlingen til å gi det mening.  Tallet kom selvsagt fra Den Hellige Ånd – og etter hektisk tasting på mobilkalkulatoren kom fasiten: Det var 142 dager igjen av 2018!  Halleluja!

Tallet 142 ble så et omdreiningspunkt i det spekulative budskapet.  Han pekte, på Lisa Williams-vis, ut personer i salen, navnga barn og ektefeller til de utvalgte, fortalte hvilke plager de slet med – og lovet deretter at de alle skulle oppleve fantastiske mirakler i løpet av de neste 142 dagene.  Og det var ikke måte på hvor mange «profeter» som skulle reises opp i Norge før 2018 var omme.  «Jeg profeterer, jeg profeterer!»

Jeg har i løpet av de siste årene lidd meg gjennom flere slike møter – for dokumentasjonens skyld.  Gårsdagens seanse er noe av det mest motbydelige jeg har sett her til lands så langt.  Heldigvis så det ikke ut til at det var barn til stede denne gangen.  Forrige gang Baez var på besøk, slo Den Hellige Ånd barn helt ned i 5-årsalderen i gulvet.

Kjære kristne - dette er en type forkynnelse som tramper troen deres ned i søla!  Hvis noe fremdeles skal kunne kalles blasfemi, så må det være dette.

23 liker  
Kommentar #51

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Torgeir T, Anne J og fleire med

Publisert rundt 3 år siden

Skuespill eller ikke?

Vi er i alle fall enige om at opphaussing av stemning kombinert med pengeløfter, attpåtil i Guds navn, ikke er av det gode. Det er jo ikke verst, bare det.

3 liker  
Kommentar #52

Torgeir Tønnesen

89 innlegg  582 kommentarer

Her ser du for lyst på livet

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Visjon Norge, til tross for sin radikale karismatikk, bidrar til å opprettholde tradisjonelle bedehusverdier som vekkelse, omvendelse og frelse. Akademiske forberedelser og strømlinjeformet regi, hører ikke med til dette fokuset. 

Dette blir feil, Karlsen. 

Teologien som VN står for, samstemmer ikke med tradisjonelle bedehusverdier. 

Ta feks synet på frelse: "Nå er du frelst!" - har du hørt den på VN?

 Eller : "Nå er du født på ny !" Når ble det så enkelt?

"All sykdom kommer fra djevelen" - ikke evangelisk

Tradisjonelle evangeliske menigheter har heller ingen tradisjon for vekkelse, gjennom TV eller medier. Faktisk finnes ingen vekkelse gjennom medier og TV noen steder i verden, og evangelisk kristendom er på retur de fleste steder i verden, feks blant metodister og baptister, Lutherske kirker osv. Dette er også hva bibelen sier om frafall, trengsler og babelsk forvirring som skal være.

Når du rettmessig peker på at lavkirkelige likevel støtter VN, så tror jeg det beror på at de er forblindet av mørkets fyrster som råder i den åndelige verden.

3 liker  
Kommentar #53

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

Skjevt bilde

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Jeg har fått sett en time på siste møtet som antagelig varte i fire timer.

Det som overrasker er å konstatere den tilsynelatende sterke koblingen mellom Visjon Norge og lavkirkeligheten forøvrig. For eksempel Hanvolds minneord om Norvald Yri bekrefter dette. Yri, tror jeg, var en profil i Vestlandske Indremisjon, og hadde et omfattende samarbeid med Hanvold med sitt eget TV-program og en sterk relasjon til han. 

Ved her å trekke fram den mest "normale" sekvensen fra møtene med Dionny Baez, gir du et svært skjevt bilde at det hele.  Du så altså ikke "prekenen"?  Du så ikke innsamlingsaksjonen av "såkorn"?  Du la i det hele tatt ikke merke til all humbugen?  Jeg tror jeg stanser der.  Øvrig informasjon er allerede publisert tidligere i tråden.

8 liker  
Kommentar #54

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Kristne skal advare mot forførelser!

Publisert rundt 3 år siden

Hvorfor er ikke menighets- og kirkeledere mer aktive, pågående og tydelige her? Verken Jesus eller Paulus satt laidback, så en annen vei...  og kun på oppfordring kommenterte høflig de gangene det var snakk om at misbruk av Guds navn førte til at de svake ble ytterligere utsatt for elendighet og maktmisbruk. Snarere tvert imot, så reiste de seg og talte modig elendgheten modig og skarpt midt i mot. Viktigere enn å være dannet og forsiktig i trosmiljøets internkritikk, var det å sette saken på plass. De uttalelser jeg har sett fra menighets- og kirkeledelse ser ut til å komme stort sett kun når journalister ber om kommentarer. 

Feighet og konfliktskyhet, samt misforstått og feilplassert dannelse, har dessverre fungert tåkeleggende og bare forverrende i enkelte kristne miljøer. Og enhver ser hvem dette går ut over. Nemlig den svakeste parten som allerede er rammet. Og som rammes i morgen. I Guds navn. 

Mennesket er skapt i Guds bilde: Jeg minner om at Gud er det Han fordrer av mennesket; nemlig kjærlighet og rettferdighet. Og begge disse kvaliteter fordrer mot. Apropos kvaliteten og begrepet "mot".: Ordet har sin opprinnelse, etymologisk sett, i HJERTE. Ergo er det en hjertekvalitet å reise seg for de svake. Burde ikke vi kristne leve i tråd med dette?

Igjen: Jeg kan virkelig ikke med min beste vilje se hvordan praksisen med å kople helbredelser, bedring av livskvalitet, bedre økonomi, etc til det å gi penger til Visjon Norge kan legitimeres gjennom henvisninger til Gud Treenigheten. Dette er ikke bare suspekt vranglære, men det gjør vondt verre for noen som allerede befinner seg i en svak posisjon. Det er hos de siste Kristus befinner seg. Og da bør også vi andre i praksis vise dem at det er der vi andre troende også vil være. 

Nå må andre kristne, ledere i menigheter og kirkesamfunn, reise seg å rope varsko! Si klart ifra at her tråkker man på de minste i Guds navn; hvilket er like så avskyelig som det er direkte vranglære! Vi aksepterer absolutt IKKE (!) at evangeliet og kristennavnet assosieres med denne grove praksisen i Visjon Norge.

At Hanvold & Co også kan si riktige ting her og der angående enkelte andre temaer er greit nok. Men dessverre bidrar det heller til legitimeringen av den elendigheten som er beskrevet ovenfor. Enhver båteier vet at dekkmaling av rust viser seg å være et farlig grep. Og her sender man i Guds navn enkelte av de svake ut på dypet.

Til slutt: Jeg så for øvrig et par programmer laget av Adventistene de siste dagene på Visjon Norge; de var slik jeg ser det helt kurante og forsvarlige. Det er ikke slike programmer jeg mener å ramme her.

9 liker  
Kommentar #55

Edvart Askjem

19 innlegg  180 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

I min barndom i en fjern fortid hadde vi noe vi kalte sprellemenn. De var laga av papp og hadde en hyssing å dra i for å få dem til å sprelle med armer og bein. Jeg måtte tenke på det da jeg så vidoen Baez hadde lagt ut på sin offisielle fb-side, og som nå, forståelig nok, når folk har blitt "edrue" igjen, dessverre er fjerna. Videoen var vesentlig verre enn noen møteoverføringer jeg har sett. De rista og sprella og hylte og skrek. Blant de som lå på golvet, var Inger Hanvold, mens en av de nyere kvinnelige programlederne satt forholdsvis rolig på sin stol og så på det hele. Jeg lurer på hva hun tenkte. Det meste av videoen bestod av Baez i nærbilde, men det var nok glimt bakover til å gi et bilde av hele seansen. Leit at ikke alle støttespillerne fikk se dette. Det kunne åpnet noen øyne.

9 liker  
Kommentar #56

Torgeir Tønnesen

89 innlegg  582 kommentarer

Rikmannsklubben

Publisert rundt 3 år siden
Edvart Askjem. Gå til den siterte teksten.
Blant de som lå på golvet, var Inger Hanvold,

Når vi vet at penger og mammon råder denne verden, hvorfor skulle det ikke være slik i Visjon?

Inger Hanvold ligger på gulvet å spreller? Hva slags åndskrefter er det som regjerer i henne? Dersom det virkelig var Guds kraft, da måtte vi bare bøye oss i støvet alle sammen?

Dersom det er menneskelig skuespill og fysisk spill og kraft, da er det for å gjøre inntrykk av at "Gud er til stede" Og hvorfor? For å skaffe inntekter, penger i lommeboken innad i rikmannsklubben. 

De mest lojale er utvalgt av Inger Hanvold til å delta i klubben, de som sier de rette tingene og ikke stiller spørsmål. Disse mottar også store pengesummer som belønning for lojalitet. Og om hjertesyke Hanvold skulle falle bort, hvem overtar skuten da? Er det ikke Inger Hanvold, som ligger og rister på gulvet som arver det hele imperiet og hele rikmannsklubben? Hun må ha visst dette når hun giftet seg.

 

1 liker  
Kommentar #57

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
Igjen: Jeg kan virkelig ikke med min beste vilje se hvordan praksisen med å kople helbredelser, bedring av livskvalitet, bedre økonomi, etc til det å gi penger til Visjon Norge kan legitimeres gjennom henvisninger til Gud Treenigheten.

Jeg har nå sett starten på Baez "preken". 

Observasjon: Han starter sin "preken" med å gå i benkeradene og be for folk til helbredelse uten at penger har vært nevnt.

Det betyr i det minste at koblingen helbredelse - pengegaver ikke er konsekvent.

Selvfølgelig. Den såkalte såkorn-teologien er riktignok omstridt, men den handler ikke om direkte forbønn for mennesker. Den handler om livsstil. 

Du høster det du sår, som også Jesus legger vekt på.

Dette kan i en institusjonell kirkelig setting selvfølgelig misbrukes, når man skal holde hjulene i gang. Det har vært en fristelse for Kirken til alle tider, og skal selvfølgelig påtales når det skjer.

Statskirkene har "løst" dette ved at staten skattlegger på Kirkens vegne.

Kommentar #58

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Anonym172 Anonym. Gå til den siterte teksten.
VN får direkte eller indirekte støtte fra de fleste bedehusorganisasjoner, frimenigheter etc.

Akkurat dét spørs (med mindre du mener fra enkeltpersoner i de fleste bedehusorganisasjoner, frimenigheter etc.). Kommentaren din ellers kan jeg si "amen" til. Kommentaren du besvarte, er i mine øyne såpass på bærtur, med ei diger bøtte med skjønnmaling (eller kalk?) attåt, at det nesten blir håpløst (iallfall for meg med det jeg føler når jeg leser den) å forsøke å nyansere, å korrigere eller bare å svare.

3 liker  
Kommentar #59

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.

De uttalelser jeg har sett fra menighets- og kirkeledelse ser ut til å komme stort sett kun når journalister ber om kommentarer. 

Feighet og konfliktskyhet, samt misforstått og feilplassert dannelse, har dessverre fungert tåkeleggende og bare forverrende i enkelte kristne miljøer. Og enhver ser hvem dette går ut over. Nemlig den svakeste parten som allerede er rammet. Og som rammes i morgen. I Guds navn. 

Mennesket er skapt i Guds bilde: Jeg minner om at Gud er det Han fordrer av mennesket; nemlig kjærlighet og rettferdighet. Og begge disse kvaliteter fordrer mot. Apropos kvaliteten og begrepet "mot".: Ordet har sin opprinnelse, etymologisk sett, i HJERTE. Ergo er det en hjertekvalitet å reise seg for de svake. Burde ikke vi kristne leve i tråd med dette?

Håper mange leser dette!

5 liker  
Kommentar #60

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Om såkorn, skjebne og Guds vilje

Publisert rundt 3 år siden

Først til Are Karlsen: Såkorn for hva slags- og hvem sin vekst? Og hvorfor koples såkorn eksplisitt til penger? Dette sier utelukkende noe om den som skaper en slik tilknytning; ikke om Guds ord og Hans vilje. Såkornet er Guds Ord, som er Kristus: Vi er Kristi legeme, og det er gjennom såkornet i våre hjerter at vår aktivitet qua Hans legeme som Guds vilje kan realiseres. Vi skal være en surdeig, vi skal være et lys som skinner for verden: Her er fellesskapet vårt virkefelt. det er der vi finner Gud,, vår neste og oss selv.

Om elendigheten med koplingen penger og Guddommelig helbredelse osv i Visjon Norge ikke kan anses som gjennomført og konsekvent i ett og alt eller ikke kommer vel an på hvordan man ser på dette fenomenet? Og hvorfor skal man egentlig som medmenneske «så» til en TV kanal Visjon Norge når det allerede finnes så mange andre trengende områder og formål å bidra til? Kanskje burde Hanvold og Visjon Norge peke på ansvaret for både foreliggende oppgaver i primærmiljø og sekundærmiljø samt ang. de større samfunnsoppgaver: Det finnes allerede en rekke muligheter for å gi og kanalisere økonomisk hjelp,og ikke minst stille opp fysisk. Hanvold og Visjon Norge burde faktisk qua troende og engasjert tydelig peke på disse allerede eksisterende kanalene og behovene fremfor Visjon Norge selv. F.eks. i lokalmiljøet, i lokalmenigheten direkte, til f.eks. Kirkens BymisjonFrelsesarmeen  - Kirkens Nødhjelp Caritas  osv som driver imponerende sosialt arbeide for narkomane, prostituerte, alkoholikere, unge på avveier, for syke og ensomme eldre, etc, etc.

I følge Jan Hanvold selv, så koster alene driften av Visjon Norge 240 000 kr døgnet. Dvs at 10 givere må gi kr 1 000 i timen (!) KUN for at Visjon Norge skal få sendt sine program. Ut over dette kommer så alle andre omkostninger ved møter, inviterte forkynnere, etc, etc. Disse 10 000 kr i timen (!) kunne godt f.eks. nevnte hjelpeorganisasjoner trenge.En ReddBarna-matpakke koster kr 140. En slik matpakke redder liv: Tre energimatpakker om dagen kan være alt som skal til for å redde livet til et underernært barn. Visjon Norges 10 000 kr i timen for driften alene (!) tilsvarer over 1 700 slike livreddende matpakker i døgnet.

Og apropos Visjon Norge og deres Det finnes også noen som har solgt sitt hus og sin bil for å resie til Manilla, Brasil osv for å drive aktivt hjelpearbeide. Visjon Norge får inn ca 70 -80 millioner i året... Siden Hanvold & Co trekker inn Jesusord for å få penger, så tillater jeg meg å returnere et apropos som mulig balansering: "Én ting mangler du ennå: Selg alt du eier, og del ut til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da mannen hørte dette, ble han dypt bedrøvet, for han var svært rik" . Det spørs om Jesus her mener at "de fattige" og Visjon Norge er en og samme mottager.

Ja, Jesus sier at vi høster som vi sår. Men dette bør man kanskje se på annen måte enn som oppfordring til andre om å gi penger til Visjon Norge? Verset handler for all del om hvordan man opptrer i det mellommenneskelige; hvordan man forholder seg til sin neste og de svake etc. Eller seg selv. Vi står fri i våre valg, men ikke i deres konsekvenser. F.eks. fra Ordsspråkene 19:3 «Menneskets egen dårskap ødelegger hans vei, men hans hjerte raser mot Herren».

Visjon Norges involverte bør se langt nøyere på den etiske siden av (også) fortellingen om såkornet. Ikke kun benytte utvalgte vers som autoritet og middel til å få penger. Selvsagt trenger man en økonomisk basis for å drive både dette og hint i kirken. Men man må ubetinget holde et vanntett ugjennomtrengelig skott mellom økonomien p.d.e.s og tros- og menighetsarbeidet på den annen. Det tilhører to adskilte sfærer. Eneste akseptable praksis her er den som allerede fortegår og fungerer: Nemlig kollekt uten at behovet, plikten og skyldføelse gjennomgående hamres løs på under Gudstjensetn der og da. Man skal nemlig gi på et fritt grunnlag. Ut fra seg selv. Å finne praktiske løsninger her er ikke vanskelig. Uansett er enhver trosmessig og bibelsk kopling mellom det å gi penger og folks helse og velvære en vederstyggelighet.

At samme misbruk har foregått i andre tider, og foregår ennå her og der, hjelper lite for den som blir utsatt for elendigheten. Å relativisere et problem er for øvrig aldri en relevant løsning.

11 liker  
Kommentar #61

Dagfinn Gaarde

15 innlegg  182 kommentarer

Gud lar seg aldri kjøpe.

Publisert rundt 3 år siden

Men Han har gitt noen løfter. De står fast.. Men jeg har en følelse av at de bommer litt med motivet.

3 liker  
Kommentar #62

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2038 kommentarer

Om å så og høste

Publisert rundt 3 år siden

Penger er ikke såkorn for at vi skal bli frelst, helbredet eller rike på jordisk gods.

Jesus sier:

«Lignelsen skal tydes slik: Såkornet er Guds ord.»

‭‭Lukas‬ ‭8:11‬ 

«Den som høster, får sin lønn og samler inn grøde for det evige liv, slik at den som sår og den som høster, kan glede seg sammen. Her er det et sant ord at én sår, og en annen høster. Jeg har sendt dere ut for å høste det dere ikke har arbeidet med. Andre har arbeidet, og dere har gått inn i deres arbeid.»»

Johannes 4:36-38 

Jeg vil gjerne ha en «kristen TV-kanal», men forkynnelsen må være edruelig og sann. 

Pengergaver ble knyttet opp mot helbredelse og økonomisk vekst, det så alle som så hele programmet. Det kom frem både under møtet og i studio. Det ble ikke krevd inn penger før forbønn, men det kom tydelig frem i resten av møtet. 

« Du får ikke noe å høste uten at du sår», og da var det snakk om penger. 140, 1400, 14000, fordi det var ca 140 dager igjen av året.  Og flere av profetiene gikk ut på at de skulle oppfylles innen året var omme. 

At den som gir tid eller penger til Guds rikes arbeid blir rikelig velsignet, er en annen sak. Men rikdom er ikke alltid en velsignelse. 

Herrens frelse, fred og hvile er den beste velsignelse et menneske kan oppleve tror jeg.

7 liker  
Kommentar #63

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Ragnhild Kimo. Gå til den siterte teksten.
Penger er ikke såkorn for at vi skal bli frelst, helbredet eller rike på jordisk gods.

Helt enig!

Den såkalte herlighetsteologien støtter seg til dette utsagnet av Jesus:

Lukas 6:38 Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp til dere.

Men å knytte dette opp til frelse og helbredelse, blir uansett feil.

4 liker  
Kommentar #64

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2038 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Lukas 6:38 Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp til dere.

Ja, og jeg synes dette bibelstedet blir misbrukt innimellom. Vi må jo lese og sammenligne alt det Jesus sa for å få full forståelse av hva han ville lære sine disipler, og deretter oss :-)

Jeg siterte bare enkle vers over her, men oppfordrer alle til å lese hele kapitler.



5 liker  
Kommentar #65

Åge Kvangarsnes

12 innlegg  1957 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Ragnhild Kimo. Gå til den siterte teksten.
Vi må jo lese og sammenligne alt det Jesus sa for å få full forståelse av hva han ville lære sine disipler, og deretter oss :-)

Da vil jeg oppfordre til også å lese Paulus, hedningenes apostel, som bare ville vite av "Kristus og ham KORSFESTET". Dypest sett er det vel kanskje her Hanevold & Co har misforstått, men likevel kan vise til bibelord som støtter deres sak?

3 liker  
Kommentar #66

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
Og hvorfor skal man egentlig som medmenneske «så» til en TV kanal Visjon Norge når det allerede finnes så mange andre trengende områder og formål å bidra til?

Her handler det om personlige preferanser, og ikke noen form for allmen plikt. De som velger å gi penger til VN, vil måtte vurdere ulike gode muligheter opp mot hverandre. De fleste gjør det nok fordi de, som du, finner gode programmer på VN fra adventister og andre.

1 liker  
Kommentar #67

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Are Karlsen

Publisert rundt 3 år siden

Eventuelle gode programmer fra adventister og andre bør ikke vise til Visjon Norge når det gjelder økonomiske gaver i den klassen det her er snakk om. Og det gjør de heller ikke: Skal man være tro mot evangeliet så viser man i forkynnelsen til de trengende og de allerede eksisterende kanaler for dette. Slik jeg ser det, så bør man prioritere ut fra der hjelpen faktisk trengs. Den barmhjertige samaritan skar igjennom all nøling, bortvendthet, rasjonaliserende tendenser og tøv: Han prioriterte heller ikke seg selv. Ha ga uselvisk uten tanke på egen gevinst og ymse behov. Direkte til den trengende. Det var det å hjelpe et medmenneske som var og er det primære og overstyrende: Alle andre prioriteringer var annullert; også de sosialkulturelle normer som var teologisk begrunnet: Nemlig at jøder og samaritanere ikke skulle ha den minste kontakt.

Å gi penger til adventistene er selvsagt helt greit: Også de yter god hjelp nasjonalt som sosialt. Adventistkirken har over mange år gjort seg bemerket innenfor helsearbeid og helsetilbudet i Norge og andre land. Det beste er gratis.

6 liker  
Kommentar #68

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
hvorfor skal man egentlig som medmenneske «så» til en TV kanal Visjon Norge når det allerede finnes så mange andre trengende områder og formål å bidra til?

Eller når det allerede fantes og fins annet kristelig mediearbeid? Norea, P7, ES-TV, Jæren misjonsradio etc. etc.

2 liker  
Kommentar #69

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Nettopp

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Den såkalte herlighetsteologien støtter seg til dette utsagnet av Jesus:

Lukas 6:38 Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp til dere.

Men å knytte dette opp til frelse og helbredelse, blir uansett feil.

— og den såkalte herlighetsteologien er selve fundamentet til TV Visjon Norge. 

Å knytte (penge)såkorn(lære) (så vel som "positiv bekjennelse") opp til helbredelse, har kanalen gjort gjentatte ganger.

4 liker  
Kommentar #70

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
Eventuelle gode programmer fra adventister og andre bør ikke vise til Visjon Norge når det gjelder økonomiske gaver i den klassen det her er snakk om.

Du har redegjort for de daglige utgiftene til Visjon Norge. Er du i stand til på samme måte å redegjøre for de daglige utgifter til Den katolske kirke i Norge, som jeg forstår er din kirke?

Kommentar #71

Dagfinn Gaarde

15 innlegg  182 kommentarer

Å kjøpe helbredelse?

Publisert rundt 3 år siden

Jeg tviler på at det går an å kjøpe helbredelse. Men det er et løfte om at hvis man søker først Guds rike så skal man få det andre i tillegg. Det beste ville være om Evangeliesenteret kunne vise sine programmer på NRK. Men det er vel et stykke igjen dit.

3 liker  
Kommentar #72

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

En repetisjon

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Du har redegjort for de daglige utgiftene til Visjon Norge. Er du i stand til på samme måte å redegjøre for de daglige utgifter til Den katolske kirke i Norge, som jeg forstår er din kirke?

Det virker som om du er på leting etter alle muligheter til å "frikjenne" Visjon Norge.  La meg derfor repetere mitt "mini-referat" fra møtet med Dionny Baez lørdag 11.juni (samme dag som han la ut den famøse videoen fra "bakrommet" på sin offisielle Facebook-side):

Jeg så litt på denne kveldens møte med Dionny Baez også, siden det jo kunne være en teoretisk mulighet for at gårsdagens møte var spesielt ille.  Det viste seg at kveldens møte var verre.  Ja, faktisk verre enn verst!  Ekstremt mye skrik og skrål - og budskapet om "å så og høste".  "Profetiene" haglet. Det var ikke måte på hvor mange ganger Den Hellige Ånd talte direkte til Baez i løpet av møtet.  Englene vandret rundt i salen, og en av dem stilte seg også ved siden av "profeten" på podiet.  Forsamlingen ble forespeilet at det kunne komme til å regne gullstøv.

Mot slutten av møtet, før sekvensen med "massehelbredelser" startet, skrek Baez både til forsamlingen og til fjernsynskameraet om at nå måtte alle "så" - mens Vipps-nummer til Visjon Norge rullet over skjermen.  "Så 1400, så 14000!"  "Gjør det nå, så åpnes himmelen for deg!"  Miraklene er selvsagt ikke gratis. De koster penger. Mange penger.

5 liker  
Kommentar #73

Torgeir Tønnesen

89 innlegg  582 kommentarer

Å bli "løst" er ikke så lett

Publisert rundt 3 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Det virker som om du er på leting etter alle muligheter til å "frikjenne" Visjon Norge.  

Jeg vet ikke om Johannesen er helt er klar over hvor sterke bånd noen kan ha til faithmovement, latter rain, Profetschools og alle andre pinseretninger. Jeg har omtrent 200 venner/bekjentskaper innenfor karismatikken den dag idag.

Problemet for dem, er at de beveger seg i innenfor et sirkelsystem, som de olympiske ringene. Når de går ut av en ring/sirkel, vikler de seg inn i en av de andre. Endel mennesker som gir seg ut for å være anti-karismatiske, er det ikke i virkeligheten. De har fremdeles bånd til en eller annen sirkel.

Med andre ord; de tør ikke fordømme noen predikanter og sirkler helt og holdent, for da må de stille spørsmål ved andre predikanter/sirkler også. Det blir for mye for dem, siden de ikke tør å kappe båndene helt. De har ennå frykten for "forbannelse" i seg, dersom de er "negative", tar et oppgjør eller kritiserer. De frykter Guds straff, fordi det lærer trosbevegelsens predikanter, at Gud straffer kritikere. Det er som en gift som ennå sitter i dem. de blir ikke fri avtrykket på hjernen som predikantene har satt i hodet på dem.

4 liker  
Kommentar #74

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

 Nei, jeg er ikke ute etter å frikjenne.  Men jeg korrigerer gjerne overdreven kritikk.  Det var greit å få konstatert at man ber for syke uten å ta betalt for det. 

Kommentar #75

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Godt beskrevet - men sjekk denne

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.

Våre valg, våre gode gjerninger og aktivitet i tråd med Kristi kjærlighet og rettferdighet er så absolutt ikke en betingelse for å motta Guds nåde., Den har vi jo allerede mottatt og dette er vi en del av gjennom dåpen. Våre gode gjerninger er desto mer frukter av alt dette gode. Vi frelses ikke av gode gjerninger, men TIL gode gjerninger: I den gjennombrytende erkjennelsen - som snublende, prøvende og feilende individ - av å være elsket av Gud selv, så yter vi positivt som en helt naturnødvendig konsekvens. Fordi vi i takknemlighet i det innerste dypet erkjenner det som en helt naturlig konsekvens. At vi feiler og synder videre hører med til livets betingelser. Men da er det å reise seg igjen og fortsette. Det er ikke avstanden til målet, til alteret, som er referansen like vel. Men retningen vi velger for den snublende veien videre. 

Et tips: Vil man som kristen gi penger til noen trengende, så finnes både Kirkens Nødhjelp, Caritas, Redd Barna, UNICEF, lokale formål, etc, etc. Og gir du her, så er eneste gevinst at du får et håp og tro på at du gir hjelp til noen som trenger det mer enn deg selv. Gud gir nok ingen returgave i ettertid som takk for pengegaven. Han ville nok gitt høyst sannsynlig gitt den eventuelle "returgaven" heller til de som trenger det langt mer. Og uansett og igjen; Vi har jo allerede FÅTT den største gaven: Nemlig Guds nådefulle kjærlighet og tilgivelse. Holder ikke dét? Paulus fikk f.eks. høre "Min nåde er nok for deg". Gir man for å få noe tilbake, så er det nok ingen ekte gave gitt av et helt hjerte: Det er en iboende egoisme bak gaven her. Det hjelper lite at alt skjer i Guds navn. Når du gir en gave, skal ikke den venstre hånden vite hva den høyre gjør.

Malaki kap. 3

" 7 Like fra eders fedres dager har I veket av fra mine lover og ikke holdt dem; vend om til mig, så vil jeg vende om til eder, sier Herren, hærskarenes Gud. Og I sier: Hvad skal vi vende om fra?  8 Skal et menneske rane fra Gud, siden I raner fra mig? Og I sier: Hvad har vi rant fra dig? Tienden og de hellige gaver.  9 Forbannelsen har rammet eder, og fra mig raner I, ja hele folket. 

10 Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det kan finnes mat i mitt hus, og prøv mig på denne måte, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens sluser* for eder og utøse velsignelser over eder i rikelig mål! 

11 Og jeg vil true eteren for eders skyld, så den ikke ødelegger jordens avgrøde for eder; og vintreet på marken skal ikke slå feil for eder, sier Herren, hærskarenes Gud. / 12 Og alle folkene skal prise eder lykkelige; for da skal eders land være et herlig land, sier Herren, hærskarenes Gud." 

(Se hva Israel har fått til, en blomstrende ørken, i kontrast til de omgivende land.)

Mine spørsmål: Så, med hvilken ånd forlanger Herren tienden, og med hvilken ånd gir den troende tiende, med hvilken ånd/tro beveges himlene slik at dets *sluser åpnes?

Jeg ser dette som en stor kontrast til trådens tema - man burde vite hva som er hva.

Kommentar #76

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Karlsen igjen

Publisert rundt 3 år siden

Vel, du så vel ditt snitt her i god polemisk VD-ånd til å klistre meg til noe annet som i høy grad også kan ha suspekte sider. Denne tråden gjelder Visjon Norge og konkret vranglære der som primært berører svake og sekundært alle oss andre kristne som ikke vil assosieres med den siden av Visjon Norges virksomhet.. 

Og for god ordens skyld: Mine ytringer om kristen tro relatert til  økonomi eller annet er selvsagt prinsipielle. Jeg ytrer meg alltid om kristen tro ut fra en gjennombrytende erfaring av Jesus Kristus. Jeg er ikke talsmann for andre enn meg selv: Menneske først, kristen så. Deretter katolikk med levende jødiske røtter.  Jeg har ikke det minste problem med å kritisere tilfeller av etisk grøftekjøring innenfor DKK. 

Fint om du kunne sortere litt bedre før du griper til tastaturet.

 

11 liker  
Kommentar #77

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Tore Olsen. Og en kort skisse til teologisk-etisk bekjennelse

Publisert rundt 3 år siden

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser substansen i det du vil her. Og det kan selvsagt være min feil. Fremfor å forsøke å svare på spørsmål jeg synes er noe perifere, så svarer jeg slik:

Det innerste i min tro består av en grunnholdning; alt hviler her: Nemlig i troen på Kristi liv, korsfestelsen, oppstandelsen. Forsoningen. Vårt ansvar som deltagende i livet.
Navet i troen og livet er hér; og det har sin kilde og uttrykk i Guds nådefulle kjærlighet og rettferdighet. Dette er det eneste absolutte. Intet avsluttes her. Det er her det begynner i all livets velde.

Vi er gitt muligheten i livet, ergo kan vi ikke unndra oss ansvaret for dette, for vår neste og for oss selv. Gud tar ikke ansvaret fra oss, men tvert imot så kastes vi ut i livet med ansvaret og friheten som (opp)gaver. Men Gud er med oss hele veien uansett forhold og kamper; dét er løftet.

Alle andre tekster i bibelen, også alt annet i livet, skal ha sitt utgangspunkt her i det nevnte navet; kjærlighet og rettferdighet. Vi finner oss først som menneske i det vi speiler oss i Kristus Menneskesønnen. Og slik jeg ser det, ut fra troen, blir det gode vi gjør først genuint godt når det gjøres for sin egen skyld. Som nevnt tidligere, så skal vi ikke orientere vår moralitet etter en straff/lønn-teori.  Å være god og vise nestekjærlighet er en fordring og appell til vår erkjennelse - ikke en mekanisk viljesbefaling: Nettopp fordi min neste er et barn av Gud, ønsket og villet som meg selv. Jeg skal m.a.o. elske min neste, fordi hun og han er akkurat som meg selv. En Guds skapning. Troen bevirker altså en livsforståelse som igjen blir kanal for det sanne og gode. I de beste tilfellene.

Livet er en gave; medmennesket en medskapning  Tilliten til Guds omsorg er her sentralt. Granskningen av læren/teologien er altså ikke hovedsaken; men utøvelsen av den. Det vi gjør har nemlig en tendens til å overdøve det vi sier en og annen gang. Menneskets forhold til vår neste er et speilbilde av dets forhold til Gud selv. HER ligger etikkens referanse. Takknemligheten til Gud her viser seg i aktiv fordrende kjærlighet til medmennesket. Den Hellige Ånd er derfor den iboende realiseringen av- og garantisten for det etiske. Vi ber Fader VÅR… ikke Fader min. Et riktig medmenneskeforhold forutsetter dermed et sunt Gudsforhold. Derfor er nestekjærligheten og bevisstheten her en nødvendig betingelse for å realisere eget liv. Sviktende nestekjærlighet er alltid noen steg tilbake fra Gud. Gud er nemlig hellig og kaller oss igjen tilbake til helheten, selv om Han selvsagt mer enn alt vet at vi kommer til å snuble og svikte. Men ikke bare.

Alt dette ovenfor inspirerer og leder meg til en vaktsomhet mot både avsporende tendenser i teologien og vrang lære. Vi skal som kjent ikke kjennes på om vi er ortodokse eller ikke, men på fruktene. Noe av dette skrevne ovenfor er vel også relevant i forhold til den teologi og etikk som Visjon Norge også uttaler seg om?

Og til noen: Det er fint om trådens tema og forfatters klare nok intensjoner her kan følges av kommentatorene. Jeg viser med dette til mine tidligere innlegg. De er lett tilgjengelige ovenfor og ellers her på Verdidebatt.

 

Ha en god kveld. 

Mvh og alt godt fra

Pål Georg Nyhagen.

5 liker  
Kommentar #78

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Det var greit å få konstatert at man ber for syke uten å ta betalt for det. 

Selvsagt tar de ikke direkte betalt for dette. De ber selvsagt for alle, men det det er vel koplingene mellom dette pengemaset, bønn for syke, og løftene om belønningen som skal komme, mange av oss reagerer på. Nå det også er sånn at det er et faktum at kanalen samler inn store pengesummer, gjennom å bruke evangeliet. Slik jeg oppfatter evangeliet skaper det noe nytt hos det mennesket som tar imot det, uten at vi trenger å lokke med bedre helse eller bedre økonomi. Jeg har vel erfart gjennom et langt liv, at de som tar imot evangeliet ofte endrer livstil og det i seg selv fører til bedre helse og økonomi. 

Og dermed har jeg ikke sagt at jeg ikke tror på mirakler, men jeg tror mer på den bibelske modellen om å oppsøke menigheten dersom du har problemer, på den måten kan mennesker som trenger det får sjelesorg og forbønn av mennesker det kjenner og har en relasjon med. Ofte generer det et sosialt engasjement som føret til at den trengende får hjelp til sine behov og mer sosial kontakt. Utenforskap og manglende relasjoner og sosiale evner er årsak til mange problemer i vårt samfunn, og jeg tviler på at teletjenester er løsningen, heller ikke om de har et "kristent" fortegn. 

Ensomhet er et samfunnsproblem, og som sagt, jeg tror mer på sosial kontakt i levende menigheter enn å ringe til mirakelpredikanter. 

2 liker  
Kommentar #79

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
Fint om du kunne sortere litt bedre før du griper til tastaturet.

Nei, min intensjon var ikke å klistre deg til forhold du var ubekvem med. Å sette spørsmålstegn ved pengebruken i hvilken som helst kirkelig organisasjon er selvfølgelig helt legitimt. Men for å belyse saken mener jeg det er relevant å sammenligne med andre organisasjoner i samme bransje. Da var det naturlig å plukke ut en organisasjon som står deg nært.

Dersom du ikke har sammenlignbare tall for Dkk, så tar jeg det til etterretning.

Kommentar #80

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Selvsagt tar de ikke direkte betalt for dette. De ber selvsagt for alle, men det det er vel koplingene mellom dette pengemaset, bønn for syke, og løftene om belønningen som skal komme, mange av oss reagerer på.

Derfor var det interessant å konstatere at man begynte møtet med bønn for syke.

Kommentar #81

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Velsignelse mot betaling

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Det var greit å få konstatert at man ber for syke uten å ta betalt for det.

· Visjon Norge i brev 2017: 

«Kjære Partner og Venn
(...) Nå er vi 14 år, å har oppfordret våre seere å gi en gebursdag gave til Visjon Norge. Det er nå 11000 som har gitt kr 1400,- Så da trenger vi bare 8000 til, så kan vi gå med glede inn i det 15 året.
Nå har vi stor krise her i Visjon Norge og trenger et økonomisk mirakel!
Mirakelet er at de 8000, gir kr 1400,- Vær med, å be om at det skjer. Takk for at vi sammen kan tro for dette mirakelet. Tusen takk, at du står med oss.»

(https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1273046359475732&id=100003111407430)

 

· Visjon Norge i kollektpreken 2014: «Du mikser dine bønner med et offer. Halleluja, amen. Og da vil dine bønner ha en dobbelt effekt.»

(https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1556571617789870&id=100003111407430)

 

· Visjon Norge på direkten 16. april i år: Velsignelse (sølvbestikk) til den som gir en viss sum. (Se transkripsjon.)

5 liker  
Kommentar #82

Levi Fragell

102 innlegg  1166 kommentarer

Smart teknikk

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Derfor var det interessant å konstatere at man begynte møtet med bønn for syke.

Siden hele møtet fra begynnelse til slutt besto av smarte medrivningstriks for å bygge opp forventning og tro på mirakuløse muligheter, ser jeg dette annerledes. Baez startet med å profetere, knyttet til enkeltpersoners navn og skjebner. For å styrke troen på at store under (helbredelser) skulle skje i den senere fase hvor det var sådd inn pengebeløp, prøvde han også å bygge opp tilliten med enklere triks. I andre arrangementer har predikantene valg å be for korte ben som vokser ut. (Jeg demonstrerer/avslører dette ved foredrag.) Baez valgte/prøvde i stedet å helbrede folk med plattfot - også et triks som ofte gir «resultater». Pengemaset før forbønnskøen ble kalt frem var en rystende skam,.

8 liker  
Kommentar #83

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

"Gjerrige folk går til helvete" (Jan Hanvold)

Publisert rundt 3 år siden
Sigmund Voll Ådnøy. Gå til den siterte teksten.
· Visjon Norge på direkten 16. april i år: Velsignelse (sølvbestikk) til den som gir en viss sum.

Her kan det kanskje være på sin plass å også minne om dette budskapet:

https://www.youtube.com/watch?v=E3U0Pn29pa8

5 liker  
Kommentar #84

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

Prisliste for "velsignelser"

Publisert rundt 3 år siden

Tidligere har TV Visjon Norge presentert en "prisliste" for ulike typer "velsignelser" (jeg får ta et lite forbehold mht. størrelsen på de enkelte beløpene):

- Peters velsignelse: 50 000 kr
- Isaks velsignelse: 10 000 kr
- Josefs velsignelse: 2 500 kr

5 liker  
Kommentar #85

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Sigmund Voll Ådnøy. Gå til den siterte teksten.
Nå er vi 14 år, å har oppfordret våre seere å gi en gebursdag gave til Visjon Norge. Det er nå 11000 som har gitt kr 1400,- Så da trenger vi bare 8000 til, så kan vi gå med glede inn i det 15 året.

At man får 11.000 personer til å gi 1400 kr hver, er sensasjonelt. Ytterligere 8.000 personer betyr at det innsamlede resultatet var på 26.6 millioner kroner. 

Og det etter 14 års virksomhet med det samme konseptet.

Hva er årsaken til denne suksessen? Løfter om helbredelse og økonomisk velsignelse som aldri inntreffer?

La oss se på hva en aktiv, lavkirkelig kristen yter i snitt til sin menighet.

Tiende (10 % av inntekten) er et ideal for mange. Dersom man tjener 500.000 blir det 50.000 i året. Da er ikke 1400 kr. mye.

Men tiende er på langt nær et snitt. Jeg har gjort en kjapp beregning ut fra en stor norsk pinsemenighet som viser at man gir i snitt 8.000 kr. hver i året. 

Gavene til Visjon Norge ser ikke ut til å være eksepsjonelle ut fra hva man yter i det lavkirkelige Norge ellers.

Kommentar #86

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.
smarte medrivningstriks

Ut fra dine ateistiske premisser er alt som har med kristendom å gjøre, fake.

Men sett innenfra, vil folk oppleve det du kaller "smarte medrivningstriks" som et sterkt åndelig engasjement som de vet å verdsette.

Kommentar #87

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Det er akkurat dét det er.

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Hva er årsaken til denne suksessen? Løfter om helbredelse og økonomisk velsignelse som aldri inntreffer?

Gode penger kastes etter de dårlige.

Dette psykologiske prinsippet kjenner sjarlatanene så altfor godt til, enten de driver bettingselskaper eller "helbredelse" med eller uten Guds hjelp.

Den religiøse grådigheten er spesielt ondskapsfull, for skurkene vet at deres ofre frykter at stopp i pengegavene vil oppfattes som manglende tillit til Gud.

6 liker  
Kommentar #88

Torgeir Tønnesen

89 innlegg  582 kommentarer

Mange aktive - og en som er uenig

Publisert rundt 3 år siden

Dette begynner nesten å bli morsomt. 

10 mann som prøver å overbevise en, som ikke vil bøye seg for presset, Are Karlsen.

Jeg tror ikke dere klarer å overbevise ham. Han svarer hva han selv vil, og hvem han vil. Han har bestemt seg for hva han skal mene.

2 liker  
Kommentar #89

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Torgeir Tønnesen. Gå til den siterte teksten.

Dette begynner nesten å bli morsomt. 

10 mann som prøver å overbevise en, som ikke vil bøye seg for presset, Are Karlsen.

Jeg tror ikke dere klarer å overbevise ham. Han svarer hva han selv vil, og hvem han vil. Han har bestemt seg for hva han skal mene.

Det som trigger meg, er at det er så lett å mislike Visjon Norge. Det er så mange fremmedartede og usympatiske trekk ved virksomheten. Ingen av mine venner og bekjente liker Visjon Norge.

Men for meg handler det ikke om hva som er usympatisk. Heller, hva slags motiver er det mulig å se bak det usympatiske?

Dessuten: Denne type kristendom er en sterk, positiv kraft blant de fattige i Sør-Amerika. Så betydningsfull at Economist viet det en artikkel for noen år siden med utgangspunkt i effekten på slummen.

Fenomenet ble også forsket på av Berge Furre, som anerkjente den positive kraften bevegelsen hadde for de som ble berørt.

Det som kan få meg til å forandre mening om Visjon Norge, er et negativt svar på følgende spørsmål: 

Forkynnes Kristus?

Kommentar #90

Torgeir Tønnesen

89 innlegg  582 kommentarer

Ja Kristus forkynnes av ufrelste

Publisert rundt 3 år siden

Vi har da 3 opinionsgrupper: 

1 de som tror vs er menneskeverk

2 de som tror vs er demonisk

3 de  som tror vs er profesjonelle sjarlataner 

Jeg tilhører gruppe 2 og svaret på ditt spørsmål om Kristus forkynnes, så sier jeg ja, men Kristus forkynnes av ufrelste mennesker

2 liker  
Kommentar #91

Åge Kvangarsnes

12 innlegg  1957 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Det som kan få meg til å forandre mening om Visjon Norge, er et negativt svar på følgende spørsmål: 

Forkynnes Kristus?

Her tror jeg du er inne på noe viktig, selv om vi vel alle tar avstand fra de mirakelmennene som debatteres her. Generelt sett er ikke alle i Visjon Norge "falske profeter". Falske profeter er "hver ånd som IKKE bekjenner Jesus (at han er Kristus, kommet i kjød, )", 1. Joh. 4, 2.  Dette gjøres da i Visjon Norge.

Men det er problematisk at de er så "trangsynte", jeg tror det kommer av feil forståelse av Guds ord (se min kommentar 65). Dette mener jeg ikke bare gjelder Hanevold, men også mange av de som samarbeider/støtter kanalen. Dypest sett er dette problemet, mener jeg.

Kommentar #92

Sigmund Voll Ådnøy

142 innlegg  1622 kommentarer

Upresist

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Denne type kristendom er en sterk, positiv kraft blant de fattige i Sør-Amerika. Så betydningsfull at Economist viet det en artikkel for noen år siden med utgangspunkt i effekten på slummen.

Fenomenet ble også forsket på av Berge Furre, som anerkjente den positive kraften bevegelsen hadde for de som ble berørt.

«Denne type kristendom»? Forklar gjerne hva du snakker om her. Det pinsekarismatiske riket er et rike i strid med seg selv – mye pga. herlighetsteologien, som står sterkt hos en del mennesker, men like fullt (ofte) fører dem stadig lenger vekk fra virkeligheten. Velstandsteologi, Prosperity Gospel, Name it and claim it – slike lærer/bevegelser ble aldri (så vidt jeg vet) av Berge Furre sett på som positive bidragsytere. Selv om Furre (iallfall på 2000-tallet) pleide kontakt med Aril Edvardsen, som en gang var døråpner for mye slik teologi.

3 liker  
Kommentar #93

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Paulus

Publisert rundt 3 år siden

Paulus trøstet seg også med dette, når han tok oppgjør med forskjellige ytterligheter. Han refset det han mente var usunt eller et falsk evangelium, men trøstet seg dog med at Kristus tross alt ble forkynt. Jesus var jo også rimelig klar på at vi skal overlate det hele til Gud. Dette er nok grunnen til at Fragell aldri får oppfylt sitt ønske om at profilerte kristenledere skal stille seg sammen med han i kritikken av dette. 

De er tro mot bibelen, kristenledere i Norge. De opptatt med oppgavene i evangeliets tjeneste og kan ikke og vil ikke bruke tid og krefter på dette. 

Det er nok en riktig prioritering. Oppgaven er å gjøre det gode, og de vinner intet på kritisere alt mulig de er uenig i. 

2 liker  
Kommentar #94

Dagfinn Gaarde

15 innlegg  182 kommentarer

Reformasjon?

Publisert rundt 3 år siden

Det virker som om de som støtter Visjon Norge tenker at alle som ikke er aktivt bekjennende kristne går fortapt. Det vil si de fleste nordmenn. Dermed er man villig til å akseptere at man ikke kan gå god for alt som forkynnes på kanalen. Men hvis man tenker at det er fred og ingen fare, da vil man se dette annerledes.

1 liker  
Kommentar #95

Edvart Askjem

19 innlegg  180 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Det er også en kanal som jeg tross alt synes er mer "spiselig", nemlig Kanal 10. Hanvold er avhengig av sendepartnerne sine. Det gir disse stor makt og ansvar. De kan stille krav for å fortsette samarbeidet, ikke bare logre for Hanvold. Det ser dessverre ut til at Evangeliesenteret knytter seg bare nærmere til Visjon Norge og Hanvold. Noen som en før så på sedingene til Evangeliesenteret, dukker nå stadig oftere opp på Visjon Norge.

2 liker  
Kommentar #96

Levi Fragell

102 innlegg  1166 kommentarer

De medskyldige

Publisert rundt 3 år siden

Jeg synes det er problematisk å «respektere» en pinsebevgelse hvor lederskapet passivt aksepterer at deres fremste prosjekter og menigheter støtter Hanvold og Visjon Norge, som Evangeliesenteret og Filadelfia i Kristiansand. Og butde nå ikke også adventistene se sitt ansvar?

5 liker  
Kommentar #97

Roger Christensen

7 innlegg  708 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Det som kan få meg til å forandre mening om Visjon Norge, er et negativt svar på følgende spørsmål: 

Forkynnes Kristus?

Hvis svaret ikke er negativt, betyr det da at alt de foretar seg er greit siden det skjer i det godes tjeneste? Helliger hensikten middelet?

Jeg er ikke kristen selv, men det er vel tydelig i denne tråden at mange av de som er det mener Hanvold er ganske langt unna kjernen i læren. Takk til dere som har bidratt til å gjøre det klart!

7 liker  
Kommentar #98

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2038 kommentarer

Medskyldig?

Publisert rundt 3 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.
lederskapet passivt aksepterer at deres fremste prosjekter og menigheter støtter Hanvold og Visjon Norge, som Evangeliesenteret og Filadelfia i Kristiansand. Og butde nå ikke også adventistene se sitt ansvar?

Jesus gikk inn til tollere og syndere. Han brukte alle muligheter til å møte folk der de var. 

Noe feil er det over alt hvor mennesker er medvirkende, men vi kan ikke holde oss borte fra alle kristne sammenhenger av den grunn. Men kanskje vi kan være med å påvirke?

Vi kan ikke styre hva andre kristne føler seg kallet til. 

Jeg har selv hørt mye god forkynnelse og god sang på kanalen, og jeg tror disse organisasjonene du nevner bruker VN-kanalen for å nå flest mulig med Evangeliet, og kanskje gjør de det?

Det vi skal reagere på er vrang lære, misbruk av en del skriftsteder mm. Og deretter gi trøst og oppmuntring til de som ikke blir helbredet eller blir velsignet med gull.

Den advarselen og den trøsten når vel lengst ut i VN, for det er jo der de er som behøver det. 

Verdidebatt når ikke ut til de som sitter ved TV-apparatene. Her inne er vi noen som skriver hva vi tror og mener. Vi kan lære av hverandre, og kanskje få innsikt i noe vi var helt uvitende om.

 

 

3 liker  
Kommentar #99

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Én sannhet, uendelighet med løgner. Én Kristus, uendelighet med avguder

Publisert rundt 3 år siden

Den som Kristus selv helbredet, ba folk som ble helbredet å tie om det. Det er ikke nødvendig med showpreget suggesjonstriks, som ved en rockekonsert, for å helbrede i Kristi navn.

Masse-suggesjon virker for noen å være et behov, muligens en felles medrivende glede, som gir kollektiv følelse av trygghet. Moses ble ganske så vred da han kom med Kristi evangelium til Israel. Mens han var på fjellet og ble undervist av Herren, benyttet "elementer" i Israel sjansen til å lage seg en gullkalv og fortsette sitt avguderi fra Egypt - denne danset de rundt!

Dette viste at folket ikke var i stand til å tåle Kristi evangelium, så Moses måtte tilbake på fjellet og der få en alternativ lov, en tuktemester, som skulle holde folket i ørene. En mer materialistisk og fysisk orientert lov, som også var åndelig, men med et lavere nivå av åndelighet. Frelsende men ikke evangeliet i sin fylde, som Kristus selv kom  med - i kjødet.

Jeg er enig at man skal være forsiktig med å kritisere, men det er mange avvikende metoder fra det opprinnelige evangelium som kan kritiseres. At "folkekirken" er blitt en venstreorientert politisk bevegelse, er også en form for avgudsdyrkeri, i det man bruker Kristus falskelig til politisk virksomhet.

Min egen kirke er av mange ansett som falsk, men det er faktisk den eneste kirken som har alle de elementer med, som Kristus selv kom med til urkirken. Ingen andre kirker har det, hvor ledelsen selv sier - spør Gud om det er sant, som oppfordrer til Kristi vitnesbyrd, slik at man ledes av Kristus selv, gjennom Den hellige ånd. En kirke som er bygget på åpenbaring bygger på det åndelige grunnfjellet - og vil bestå når alt annet faller.

Det er bare direkte åpenbaring fra Gud selv, gjennom Talsmannen som kan sikre mennesket en trygg grunn, altså et åndelige fjell å bygge troen og det evige livet på. 

Så vet vi at Satan kan alle de løgntriks og tjuvtriks som vi bedras med, fristes med fanges inn av. Han kan bedra oss alle, også de hellige, om det nettopp ikke var for den beskyttelse Den hellige ånd gir de trofaste i Kristus.

Sammenligningen med en hysterisk rockekonsert, med hodeskaller og geitetegn, viser dette merkelige behovet for ekstrem utagerende hysteri med skrik og skrål, som noen finner å satse på som livsstil.

Personlig tror jeg ikke på noe menneske, såfremt ikke Den hellige ånd, Talsmannen, gir sin bekreftelse. Gjennom dette har jeg fått  mange vitnesbyrd om debattdeltagere her på VD sin oppriktighet og ærlighet, og blitt rørt i dypet av min sjel over det. Så kan man spørre: Er jeg blitt lurt av Satan, eller er det virkelig Talsmannen som vitner sannheten for meg? Det skal lang øvelse til, ihvertfall for meg, og nå kjenner jeg forskjell. Om man ikke er klar over at Den onde er ute etter en, blir man muligens et lett offer for: (For øvrig - bli sterke i Herren og i hans veldes kraft! 11 Iklæ eder Guds fulle rustning, så I kan stå eder mot)  djevelens listige angrep; 

2 liker  
Kommentar #100

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Nå må det våknes opp !

Publisert rundt 3 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Baez minnet mest om en blanding av tryllekunstner og Lisa Williams på speed.  New Age-guruen Lisa Williams har som spesialitet å holde folksomme møter, der hun (i tillegg til å formidle kontakt med avdøde mennesker) «ser» hvilke plager utvalgte mennesker i salen sliter med.  Hun «mottar» også ofte navn og symbolske tall fra «åndeverdenen».  Dette gjorde også Baez i går kveld.  Plutselig, midt i talen, så eller hørte han tallet 142 – og han trengte da hjelp fra forsamlingen til å gi det mening.  Tallet kom selvsagt fra Den Hellige Ånd – og etter hektisk tasting på mobilkalkulatoren kom fasiten: Det var 142 dager igjen av 2018!  Halleluja!

Takk for engasjementet ditt Oddbjørn !  Har ikke fått med meg denne tråden før nå, på grunn av reise.                                                                                                                 Det slår meg at innlegget og kommentarene gir gjenklang i mange sjeler, det vitner de mange ,likes, om. En slik respons skal en lete lenge etter.

Kanskje begynner mange på sidelinjen og i gråsonen av dette "kristensirkuset" å våkne ?                                                                                                                                               Det er utrolig lærerikt å lytte til kommentatorer her som har vert inne i denne heksegryta, og kommet fra det med livet i behold. Verdien av deres erfaringskompetanse er for meg uvurderlig.                                                                       Selv har jeg i lengre tid forsøkt å sette meg inn i ektheten, eller mangel på denne i den forkynnelsen som skjer i VN. Men det er ikke alltid så enkelt.                                 Av og til er fremleggelsen og retorikken i dette i samsvar med Guds Ord,  andre ganger går det over alle støvleskaft.  Amerikanske superpredikanter og profeter slår hele tiden negativt ut.                                                                                                           Har lurt ofte på om disse er i god tro selv, eller om det fusker bevisst.  Jeg tror helst det siste.  Og etter fortellingen om gullstøv og diamanter som drysser nedover forsamlingen er jeg ikke i tvil lenger.                                                                                                                                                                                                                                     Jeg skjønner ikke at så mange troende tiljubler dette.  Kanskje er det hele en boble som snart sprekker. Da kommer jeg ikke utenom å tenke på de mange som vil komme til å miste denne spesielle troen, og får helsemessige problemer etter dette. Det vet vi jo etter tidligere hendelser.

Siste: Det synes som om Hanvold nå kanskje holder på å opparbeide seg autoritet som  "profet"  Det hadde gjort seg for grunnleggeren av VN.  Han ser av og til plutselig og uventet et menneske som holder på å bli helbredet langt der ute, og sender en hilsen til denne




4 liker  

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere